سوالمديريت زمان يعني چه و چگونه مي*توان در طي 8 مرحله آزمون به آن دست پيدا كرد؟پاسخسوال ها را به ترتيبي که در دفترچه کنکور مي*بينيد پاسخ دهيد. زيرا اين نظم و ترتيب کاري سنجيده و فکر شده است.تمام سوال*هاي دفترچه را حداقل يک بار مطالعه کنيد.استفاده از تکنيک ضربدر و منفي به صورت زير:هنگام پاسخ دادن به سوالات هرگز وقت خود را صرف سوالات وقت گير نکنيد در ابتدا فقط به سوال*هايي که مي*توانيد در وقت قانوني جواب دهيد پاسخ دهيد.برخي سوال ها را بلديد ولي وقت گير است. اين گونه سوال ها را با علامت ضربدر مشخص کنيد.ممکن است سوال*هايي را اصلا بلد نباشيد کنار آن ها علامت منفي بگذاريد و با خونسردي تمام از آن*ها رد شويد.

توصيه*هاي بسيار مهم: تمام صفحات دفترچه سوال*ها را به خوبي بررسي کنيد و مراقب باشيد که بعضي صفحات يا بعضي سوالات را فراموش نکرده باشيد.هر پنج سوال يک بار يا هر ده سوال يک بار شماره تست*ها را در دفترچه سوال*ها با پاسخ نامه مطابقت دهيد تا از اشتباه در امان بمانيد.يک کار اشتباه! هيچ گاه ابتدا جواب سولات را در دفترچه وارد نکنيد تا در پايان آن*ها را وارد پاسخ نامه کنيد زيرا کار خيلي خطرناک است و ممکن است که وقت کم بياوريد.البته ممکن است که خيلي از اين نکات را بدانيد اما مواردي بسيار تاثيرگذار در مديريت زمان هستند.




سوالدانشجو چه زماني بايد جلسه كنكورهاي آزمايشي را ترك كند؟پاسخدانشجويان بهتر است تا آخرين دقيقه*اي که زمان دارند در جلسه کنکورهاي آزمايشي حضور داشته باشند تا در آزمون اصلي دچار مشکل نشوند. اينکه بعضي دانشجويان تصور مي*کنند که هشت مرحله آزمون*هاي پارسه "آزمايشي" هستند و اهميت چنداني ندارند و مي*توانند در حالي که هنوز سوالات را کامل پاسخ نداده*اند جلسه را ترک کنند باعث کاهش انگيزه آن*ها مي*شود. دانشجويان مي*بايست هر يک از آزمون*هاي آزمايشي را مثل خود کنکور سراسري جدي بگيرند و تا آخرين دقيقه در جلسه آزمون باقي بمانند. به علاوه باقي ماندن در جلسه آزمون باعث مي*شود که دانشجويان به چندين ساعت نشستن در يک جا عادت کنند و در آزمون اصلي دچار خستگي و کسالت نگردند.



سوالبراي افزايش تمرکز ذهن چه راهکارهايي وجود دارد؟پاسخاين شعار را در ذهن داشته باشيد که؛ «با شرايطي که دارم بيشترين تلاش خود را خواهم کرد.» نه اينکه فکر کنيد «بايد همه چيز کامل باشد». هنگام درس خواندن کاغذ و خودکاري کنار دستتان بگذاريد و فکرهايي را که به ذهنتان مي*رسد و مزاحم درس خواندتان مي*شود يادداشت کنيد. با اين کار ديگر نگران فراموش کردن کارها و ايده*ها نيستيد و به خودتان يادآوري مي*کنيد درست است که اين کارها به اندازه*اي مهم هستند که آنها را يادداشت کنيد و بعداً برايشان کاري انجام بدهيد اما آنقدر مهم نيستند که به خاطرشان درس خواندن را متوقف کنيد. خوب است گاهي فکرهاي ناراحت کننده يا آنهايي که حواستان را پرت مي*کنند جاي ديگري بگذاريد. به اين ترتيب که زماني که مشغول درس خواندن هستيد آن*ها را موقتاً کنار بگذاريد تا بتوانيد روي درس خواندن متمرکز شويد. سعي کنيد هدف مشخصي را معين کنيد که در هر بار پس از درس خواندن به آن برسيد. اين کار کمک مي کند توجه*تان را به کار مشخصي که در دست داريد معطوف کنيد. همچنين اين کار بازخوردي از پيشرفت به دست*تان مي*دهد.سعي کنيد فقط به درسي که مي*خوانيد تمرکز کنيد و به اتفاقات بلند مدتي که بر اثر خوب يا بد امتحان دادن مي*افتد فکر نکنيد. اول مهمترين کار حال حاضر را انجام بدهيد و بدانيد هر چيز مزاحم ديگري که به ذهنتان مي*رسد اهميت کمتري از آنچه در حال انجامش هستيد، دارد. اين شعار را در ذهن داشته باشيد که؛ «با شرايطي که دارم بيشترين تلاش خود را خواهم کرد.» نه اينکه فکر کنيد «بايد همه چيز کامل باشد». ياد بگيريد چگونه تشخيص بدهيد مساله*اي که حواس*تان را پرت کرده*است مهمتر از درس خواندن است. هرگاه که ممکن بود مستقيماً به سراغ علت حواس*پرتي*تان برويد. گاهي با حذف علت حواس*پرتي اصلي مي*توانيد زمان بيشتري را به درس اختصاص دهيد و بعداً کمتر نگران باشيد.سعي کنيد جاي خاصي را براي درس خواندن انتخاب کنيد که وسايل حواس پرت کني مثل راديو و تلويزيون در آن نباشد.محل درس خواندن خود را تميز و مرتب نگه داريد و سعي کنيد از آن فقط براي درس خواندن استفاده کنيد. اين کار حواس پرتي را کاهش مي*دهد و کمک مي*کند راحت*تر به حالت تمرکز دست پيدا كنيد. مثلاً ممکن است وقتي روي تخت دراز مي*کشيد و درس مي*خوانيد کمتر تمرکز داشته باشيد تا وقتي که پشت ميزي مي*نشينيد که هميشه از آن براي درس خواندن استفاده مي*کنيد.درس خواندن را در دوره*هاي زماني محدود انجام بدهيد تا بدانيد به زودي نقطه پايان فرا مي*رسد. در بي وقفه درس خواندن اين طوري به نظر مي*رسد كه نقطه پاياني وجود ندارد كه اين سخت*تر است.همه کتاب*ها، جزوه*ها و کتاب*هاي کمک درسي*تان را کنار دست*تان بگذاريد. اگر لازم باشد براي اين*ها از جايتان بلند شويد يا مدتي دنبالشان بگرديد حواس*تان بيشتر پرت مي*شود.براي کاهش اضطرابي که با آماده شدن براي درس خواندن مي*آيد، مي*توانيد کتاب*ها و محل درس خواندن*تان را مرتب کنيد. اين کار باعث مي*شود محل کارتان عاري از هر چيز حواس*پرت کننده*اي باشد. ممکن است شما از آنهايي باشيد که براي درس خواندن نياز به «گرم شدن» داشته باشيد؛ براي اين کار از مطالبي شروع کنيد که با آنها آشنايي بيشتري داريد. با اين کار مروري هم بر نتايج خوب امتحانات گذشته داريد که از نظر ذهني شما را در وضعيت اعتماد به نفس خوبي قرار مي*دهند.براي کاهش اضطرابي که با گذشت زمان پديدار مي*شود استراحت جسمي کمک مي*کند نگراني*تان کمتر شود و آگاهي و انرژي خود را بازيابيد. شايد هم لازم باشد هر بخش از درس را که تمام مي*کنيد مروري بر آن داشته باشيد تا حس تمام کردن و اطمينان*تان افزايش يابد. البته اگر درس خواندن را به شب امتحان موکول نکنيد کمتر دچار اضطراب مي*شويد.و در پايان در مورد اين که فرمول*ها را فراموش مي*كنيد، بهتر است فرمول*ها را در کاغذي يادداشت كنيد و بارها در بازه*هاي زماني متعدد آن*ها را مرور كنيد تا وارد حافظه بلند مدت شما شوند و نگراني اين را نداشته باشيد که ممکن است فراموش شوند.