با توجه به اينکه زمان زيادي براي مطالعه باقي نمانده من احساس مي*کنم بعضي از مباحث را فراموش کرده*ام. چه بايد بكنم؟

پاسخ :
هنگام مطالعه دروس حتماً سعي کنيد نکات مهم را ياداشت کنيد يا به اصطلاح نت برداري کنيد. در اين صورت با مطالعه ياداشت*ها مي*توانيد مطالب را مرور کنيد، در غير اين صورت اگر احساس مي*کنيد وقت کافي براي مطالعه عميق نداريد سعي کنيد تمرين*ها را مطالعه و سپس آزمون*ها را مرور کنيد. در كل سعي کنيد زمان باقي مانده را به خوبي مديريت کنيد.




چندسوال ازخدمت شما داشتم:
1- به خاطرحجم زياد درس*ها، گاهي اوقات فرمول*ها را فراموش مي*كنم و گاهي اوقات سوالاتي برايم پيش مي*آيد كه به دليل نبودن استاد قادر به رفع مشكل نيستم. لطفا بگوييد كه چگونه بخوانم و چگونه برنامه ريزي كنم تا با مشكل فراموشي مواجه نشوم.

2- درجلسه آزمون غالبا پس از 1 ساعت نشستن خسته مي*شوم، خواهشمندم بگوييد چگونه با اين خستگي مقابله كنم.

3-گاهي اوقات بعد از حل كردن چندسوال و نرسيدن به پاسخ دلسرد مي*شوم و اين روحيه*ي نااميدي باعث خسته شدن بيشتر و بي*رغبت شدن نسبت به حل سوالات بعدي مي*شود، براي اين مشكل چه تدبيري بيانديشم.


پاسخ
تنها راه حل به خاطر سپردن فرمول*هاي رياضي تکرار در فواصل مختلف زماني و تمرين زياد است. البته توصيه مي*کنيم که شما روند بدست آوردن فرمول را چند بار انجام دهيد تا حداقل اگر خود فرمول را به ياد نمي*آوريد سريعا فرمول را بدست بياوريد. البته اين براي همه فرمول*ها امکان پذير نيست. در مورد خستگي در جلسه آزمون هم باز با تمرين مي*توان اين مشکل را برطرف كرد. آزمون*هاي آزمايشي مي*توانند تمرين مناسبي براي اين کار باشند. شما بايد کمکم خود را عادت بدهيد که ساعات طولاني سر آزمون بنشينيد. البته بين آزمون هم مي*توانيد تقريباً هر يک ساعت يک بار استراحت کنيد؛ به اين صورت که چشمان خود را ببنديد و چند بار نفس عميق بکشيد و يا براي چند لحظه به دور دست خيره شويد. "نمي*توانم" را به خود تلقين نکنيد و به خود امواج منفي ارسال نکنيد. شما بايد مثبت فکر کنيد و بگوييد حتماً مي*توانم فرمول*ها را ياد بگيرم يا ساعات طولاني سر جلسه بنشينم. چون تلقين منفي شما را دلسرد و مايوس مي*كند و بدون روحيه. قرار نيست هر مسئله*اي با اولين تلاش حل شود. شما بايد به خود اين روحيه را بدهيد که اگر چند بار هم نتوانستيد مسئله را حل کنيد يك بار ديگر با تلاش بيشتر سراغ مسئله برويد، ولي اگر مسئله حل شد، لذتي به شما دست مي*دهد که حاضر نيستيد آن*را با هيچ چيز عوض کنيد. پس اگر بخواهم جمع*بندي کنم: روحيه، اميد، تلاش و تمرين.





چند وقتي است احساس مي*كنم مطالب يکنواخت شده و بازدهي درس خواندنم پايين آمده است.

پاسخ
روزي روزگاري يك هيزم شكن خيلي قوي براي كار سراغ يك تاجر الوار رفت تاجر او را استخدام كرد. و دست*مزد خوبي برايش تعيين كرد و همچنين شرايط كاري بسيار خوب بود. بنابراين هيزم شكن ما تصميم گرفت كارش را به نحو احسن انجام دهد، تا محبت صاحب كار خود را جلب كند. رئيس جديد به او يك تبر داد و محل كارش را نشان داد. روز اول هيزم شكن 18 درخت را قطع كرد. رئيسش به او تبريك گفت و از او خواست به همين روش به كار خود ادامه دهد. تاجر بسيار هيجان زده بود تا ببيند روز بعد هيزم شكن چند درخت قطع مي كند. اما روز بعد او توانست فقط 15 درخت را بيندازد. روز بعد هيزم شكن تلاش خود را بيشتر كرد. ولي فقط 10 درخت قطع كرد. هر روز با همه تلاشي كه مي كرد تعداد كمتري درخت مي*توانست قطع كند. هيزم شكن با خود فكر كرد من بايد قدرت خود را از دست داده باشم. بنابراين پيش رئيس خود رفت و از او معذرت خواهي كرد. و گفت نمي دانم چه اتفاقي افتاده است كه هر روز توانايي من در قطع درختان كمتر مي*شود.
تاجر در جواب پاسخ داد: « آخرين باري كه تبر خود را تيز كردي كي بود؟ »
هيزم شكن پاسخ داد: تيز كردن؟ من وقتي براي تيز كردن تبر نداشتم چون خيلي مشغول...
در اين لحظه هيزم شكن به فكر فرو رفت و در كمال شرمندگي به اشتباه خود پي برد.
آيا شما هم تبر زندگي خود را تيز مي*كنيد؟ آيا اطلاعات خود را به روز مي*كنيد؟ آيا زماني را براي انديشيدن و بررسي آنچه انجام داده*ايد مي*گذاريد؟ آيا نتايج كارهاي خود را تجزيه و تحليل مي*كنيد؟ آيا بدنبال راهي موثرتر براي مشكلات فعلي هستيد؟ يا اينكه آنقدر خود را درگير انجام كاري كرده*ايد كه وقتي براي اين كارها نداريد. ، آيا وقتي که از دروس احساس خستگي مي*كنيد وقتي را براي استراحت اختصاص مي*دهيد؟






براي يادگيري بهتر در مطالعه چطور بايد عمل کرد؟

پاسخ
براي مطالعه مفهومي و نکته*اي بهتر است ابتدا يک بار مطالب را به صورت روزنامه*وار خوانده و سعي کنيد کليات مطلب را درک کنيد. سپس چند بار مطلب را مرور کنيد تا اطمينان حاصل کنيد که مطالب را به خوبي درک کرده*ايد. در نهايت مطالبي را که فکر مي*کنيد ممکن است فراموش شود يادداشت کنيد تا بتوانيد به تناوب مرور کنيد.





به نظر شما بايستي تمام دروس را با ساعات مساوي در يک روز مطالعه كرد يا اينکه هر روز را به يک درس خاص اختصاص داد؟ پيشنهاد شما براي روش مطالعه و ساعات مفيد درس خواندن براي قبولي چيست؟
پاسخ
مطمئنا اختصاص دادن ساعات مساوي براي مطالعه دروس مختلف نمي*تواند راه مناسبي باشد. چرا که مطالعه بعضي از دروس مثل رياضيات و مهندسي زمان*بر است. بنابراين توصيه مي*شود که ساعات مطالعه را متناسب با هر درس و بسته به توان خود انتخاب کنيد. در ضمن در اين رشته که دروس متنوع هستند توصيه مي*شود که مطالعه روزانه خود را متمرکز به يک درس خاص نکرده و سعي کنيد هر روز چندين درس را مطالعه کنيد تا روند مطالعه برايتان خسته کننده نشود. ساعات مطالعه روزانه بستگي به سرعت و توان مطالعه شما دارد. بنابراين پيشنهاد مي*شود به جاي تعيين ساعات مطالعه روزانه، بر اساس حجم مطلبي که بايد در هر روز مطالعه کنيد پيش برويد.





چرا با وجود مطالعه زياد نتيجه خوبي کسب نمي*کنم؟

پاسخ
در کل بايد بگويم که تنها زياد خواندن نيست که اهميت دارد. اتفاقا اين مسئله ممکن است کم*ترين اهميت را داشته باشد. شما اول بايد به خوبي بدانيد که در مورد شما چه شيوه*هايي براي مطالعه مناسب*تر است: مثلا وقتي يک مطلب را چند با روزنامه وار مي*خوانيد بهتر ياد مي*گيريد يا اگر يک بار با صرف وقت بيشتر و به دقت مطالعه کنيد.مسئله ديگر اين است که بدانيد چه درسي را چه موقع بخوانيد يا اينکه اصلا کي درس بخوانيد. بايد بدانيد در کل چه زماني ذهنتان براي پذيرش مطالب آماده*تر است و تازه در آن وقت آمادگي پذيرش چه درسي را دارد. هيچ وقت خودتان را مجبور به خواندن درسي نکنيد که حوصله مطالعه آن را نداريد چراکه دقيقا اثر عکس دارد. ولي به خاطر داشته باشيد که همه دروس را بايد به صورت متعادل بخوانيد. اين طور هم نباشد که در مورد يک درس هيچ وقت حوصله نداشته باشيد! مطلب ديگر اينکه شايد واقعا بيش از حد درس مي*خوانيد. به ذهن خود اجازه استراحت بدهيد تا بتواند مطالبي را که خوانده*ايد تجزيه و تحليل کند تا خوب درکشان کنيد.