سلام به همه رفقای عزیزم.
پیشنوشت1: این مطلب درباره تستزنی آموزشیه و برای تستزنی تمرینی و آزمونی، این سبک تستزدن مناسب نیست چون به طور واضح، وقت به نسبت زیادی رو از ما میگیره.
پیش نوشت2: با توجه به زمانی که این روش میگیره؛ میتونین یه تعداد خاصی از تستها رو با این روش جواب بدین و باقی تستها رو با سرعت بیشتری پیش ببرین.
پیش نوشت3: مثل تمامی مطالبی که عرض کردم و عرض خواهد شد؛ این مطلب بر اساس مدل ذهنی و تجربیات من هستش و لزوما درست نیست. اگه احساس میکنین این موارد کمکی نمیکنن؛ اون کاری که برای شما تا به حال جواب داده رو عملی کنین. اگر هم خواستین استفاده کنین؛ حتما با توجه به علایق و سلایق تحصیلیتون شخصیسازیش کنین. خیلی ممنون.
خب میخواستم درباره تستزنی، که یکی از مهارتهای مهم دوران کنکور محسوب میشه، باهاتون صحبت کنم.
قبل از شروع صحبت این نکته خیلی مهم رو بدونین که بعد اینکه تصمیم گرفتیم بریم سراغ پاسخنامه؛ بهتره که فقط گزینه صحیح رو نگاه کنیم و کل توضیحات پاسخنامه رو بلافاصله نخونیم. در وهله اول، فقط گزینه صحیح رو میبینیم و بعد طبق مواردی که عرض میکنم؛ عمل میکنیم.
خب ما به طور کلی سه حالت درباره تستهایی که به شکل آموزشی پاسخ میدیم؛ داریم. و برای هر حالت هم دو نوع بخش حفظی-مفهومی و بخش حلکردنی رو داریم که برای هر کدوم از این سه حالت، دربارش بحث میکنیم. اون سه حالت اصلی، عبارتند از:
الف) تستهایی که صحیح پاسخ میدیماین حالت یه تبصره برای درس زیستشناسی داره)
برای مباحث حفظی-مفهومی: به سرعت یه نگاه به پاسخنامه بندازین. اگه دلیل درست بودن این گزینه همون دلیلیه که مدنظر شما بوده و هیچ کدوم از دیگر گزینهها هم برای شما ابهامی ندارن؛ از پاسخنامه عبور کنین.
برای مباحث حلکردنی: به سرعت یه نگاه به پاسخنامه بندازین. اگه روش حل پاسخنامه با روش حل شما یکسانه و روش حل دیگری هم قرار داده نشده؛ از پاسخنامه عبور کنین.
تبصره 1-الف: برای درسزیستشناسی، بهتره که پاسخنامه هر 4 گزینه رو بخونین.
ب)تستهایی که غلط پاسخ میدیم:
برای مباحث حفظی-مفهومی: بلافاصله بعد اینکه متوجه شدیم غلط جواب دادیم، پاسخنامه رو میبندیم و به کتاب درسی(توی دروس زیست و زمین و بخش حفظیات شیمی و فیزیک) یا درسنامه کتاب کمکدرسی(توی بخش مفاهیم شیمی، فیزیک و گاها مفاهیم زمینشناسی) مراجعه میکنیم تا ببینیم که آیا میتونیم با استفاده از کتابدرسی متوجه بشیم که چرا پاسخمون غلط بوده، پاسخ درست کدومه و دلیل درست بودن اون یکی گزینه؛ کدومه؟ بعد از این مرحله، به پاسخنامه مراجعه میکنیم و درستی برداشتمون رو با دیدگاه طراح تست بررسی میکنیم.
برای مباحث حلکردنی: این دو حالت داره:
1) بخشی از مسیر حل رو انجام دادیم: اگه این حالت بود؛ به صورت مرحله به مرحله با پاسخنامه پیش میریم و با مراحل حل خودمون مقایسه میکنیم تا اینکه به جایی میرسیم که طراح مسیر حلش با ما متفاوته. اون مرحله رو روی کاغذ مینویسیم و سعی میکنیم که ادامه حلکردن رو خودمون انجام بدیم. اگه موفق شدیم به جواب برسیم که خب خیلی خوبه. ولی اگر هم موفق نشدیم؛ باز میریم ببینیم در مرحله بعدی طراح چیکار کرده، باز میایم روی کاغذ مینویسیم و این چرخه ادامه داره تا به جواب نهایی برسیم اگه سوال به گونهای بود که با نوشتن مرحله بعد طراح هم نتونستیم به جواب برسیم؛ بهتره یا بلافاصله بعد خوندن کامل پاسخنامه، اون رو ببندیم و خودمون یه بار دیگه سوال رو حل کنیم یا اینکه علامت بزنیم و شب بازم بیایم سراغ حل کردنش.
2)مسیر حل ما به طور کلی اشتباه بوده و این اشتباه ناشی از بیدقتی نبوده: در این صورت، بهتره یه بار پاسخنامه رو بخونیم. اگه متوجه شدیم دلیل اشتباهمون چیه؛ بهتره یا بلافاصله بعد خوندن کامل پاسخنامه، اون رو ببندیم و خودمون یه بار دیگه سوال رو حل کنیم یا اینکه علامت بزنیم و شب بازم بیایم سراغ حل کردنش. ولی اگه دیدیم مشکل آموزشیه؛ بهتره یه بار دیگه به حالت مروری بریم سراغ درسنامه و ببینیم که آیا میتونیم این اشکالمون رو رفع کنیم یا خیر.
پ)تستهایی که نزده میذاریم:
برای مباحث حفظی- مفهومی: بلافاصله بعد اینکه متوجه شدیم نمیتونیم به جواب خاصی برسیم؛ میریم کتاب درسی(توی دروس زیست و زمین و بخش حفظیات شیمی و فیزیک) یا درسنامه کتاب کمکدرسی(توی بخش مفاهیم شیمی، فیزیک و گاها مفاهیم زمینشناسی) تا ببینیم که آیا میتونیم با استفاده از کتابدرسی متوجه بشیم که پاسخ درست کدومه و چرا ما نتونستیم به پاسخ درست برسیم؟ بعد از این مرحله، به پاسخنامه مراجعه میکنیم و درستی برداشتمون رو با دیدگاه طراح تست بررسی میکنیم.
برای مباحث حلکردنی: این مرحله کاملا مشابه روشیه که برای تستهای غلط پیش گرفتیم(من همون مطلب بالا رو کپی کردم که نظم مطالب بهم نخوره):
1) بخشی از مسیر حل رو انجام دادیم: اگه این حالت بود؛ به صورت مرحله به مرحله با پاسخنامه پیش میریم و با مراحل حل خودمون مقایسه میکنیم تا اینکه به جایی میرسیم که طراح مسیر حلش با ما متفاوته. اون مرحله رو روی کاغذ مینویسیم و سعی میکنیم که ادامه حلکردن رو خودمون انجام بدیم. اگه موفق شدیم به جواب برسیم که خب خیلی خوبه. ولی اگر هم موفق نشدیم؛ باز میریم ببینیم در مرحله بعدی طراح چیکار کرده، باز میایم روی کاغذ مینویسیم و این چرخه ادامه داره تا به جواب نهایی برسیم اگه سوال به گونهای بود که با نوشتن مرحله بعد طراح هم نتونستیم به جواب برسیم؛ بهتره یا بلافاصله بعد خوندن کامل پاسخنامه، اون رو ببندیم و خودمون یه بار دیگه سوال رو حل کنیم یا اینکه علامت بزنیم و شب بازم بیایم سراغ حل کردنش.
2)مسیر حل ما به طور کلی اشتباه بوده و این اشتباه ناشی از بیدقتی نبوده: در این صورت، بهتره یه بار پاسخنامه رو بخونیم. اگه متوجه شدیم دلیل اشتباهمون چیه؛ بهتره یا بلافاصله بعد خوندن کامل پاسخنامه، اون رو ببندیم و خودمون یه بار دیگه سوال رو حل کنیم یا اینکه علامت بزنیم و شب بازم بیایم سراغ حل کردنش. ولی اگه دیدیم مشکل آموزشیه؛ بهتره یه بار دیگه به حالت مروری بریم سراغ درسنامه و ببینیم که آیا میتونیم این اشکالمون رو رفع کنیم یا خیر.
پینوشت: بازم میگم؛ این مطالبی که گفتم لزوما درست نیست. اگه به نظرتون روش خودتون از این بهتره، قطعا با همون پیش برین به نفعتونه. ضمن اینکه، این مطلب فقط درباره تستهای آموزشی بود ونحوه تستزنی در تستهای تمرینی، تستهای دور دوم، تستهای آزمونی و ... با این متن متفاوته.
امیدوارم همیشه سلامت و موفق باشین.