وادی پر از فر عونیان و قطبیان است/موسی جلودار است و نیل اندر میان است
وادی پر از فر عونیان و قطبیان است/موسی جلودار است و نیل اندر میان است
سوال خوبی اصلا نیس، اما متاسفانه همیشه مورد توجه بوده و خوبه بچه ها یه چیزایی راجبش بدونن:
دو تا جواب داره:
1. پنج استعاره: «وادی» استعاره از سرزمین فلسطین!/ «فرعونیان» استعاره از نیروهای حکومت ظالم / «قبطی» استعاره از ستمدیدگان / «موسی» استعاره از رهبر رهایی بخش / «نیل» استعاره از موانع راه ِ آزادی
2. چهار استعاره: «فرعونیان» استعاره از نیروهای حکومت ظالم / «قبطی» استعاره از ستمدیدگان / «موسی» استعاره از رهبر رهایی بخش / «نیل» استعاره از موانع راه ِ آزادی
«وادی» به معنی بیابونه و راه رسیدن به قدس هم واقعا شامل مناطق بیابونی وسیعی در سرزمین عراق و فلسطین میشه و استعاره ای در کار نیس. نهایتا - با سخت گیری - «مجاز» از سرزمین فلسطینه.
کودومش بلخره؟!
درستش نظر دومه، اما طراح، تو امتحان نهایی و آزمونا، اولی رو مد نظر قرار میده، ینی «وادی» رم می گیره؛ پس همون اولی رو یاد بگیر!
نکته ی دیگه درباره ی واژه ی «قبطیان»ـه. (این یکی رو دیگه نمیتونم کوتاه بیام!)
«قبطیان» رو همه جا استعاره از ظالمان گرفتن، ینی با «فرعونیان» هم معنی دونستنش؛ در حالی که، «قبطیان» به اهالی ِ سرزمین مصر باستان گفته میشده. اصن معادل لاتین مصر، ینی «Egypyt» (قبط) از همین اومده! «قبطی ها» زیر ستم ِ فرعون بودن، نه که دستیارش باشن!!!
همه لطف خداست.
ویرایش توسط mahdi nazari : 12 آذر 1392 در ساعت 07:02
همه لطف خداست.
به نظرم چون مقصود از وادی هر وادیای نیست و وادی ایمن منحصرا مدنظر است ، آرایه مجاز به وجود میاد ، البته من در مورد انواع مجاز و علاقههاش اطلاعات دقیقی ندارم ولی فکر چون علاقه رابطه شباهت بین وادی و وادی ایمن برقرار نیست مطمئنا استعاره گرفتنش ایراد داره . یعنی چون وادی ایمن جزی از فلسطین هه ، مجازا به معنای فلسطین به کار رفته و آرایه مجاز با علاقه جزییه... از آقا مهدی طلب استعانت داریم.
در کل من پیشنهادم به دوستان اینه که چون سوالات کنکور تا به حال به ندرت اتفاق افتاده که از کتاب بیاد ، زیاد این جوری خودتونو غرق کتاب نکنید ، کلیات هر آرایهای رو بدونید و صرفا حضور یا عدم حضورش رو تشخیص بدید کافی هست ، در ضمن موارد ویژه و مثال های بارز اون آرایه رو به خاطر بسپارید ؛ مثلا چه جوری میشه جمع و پریشان پارادوکس ایجاد میکنه و یا چه لغات ایهام داری تو کتاب هست و ... روی جاهای مهمتر سرمایهگذاری کنید ، بهتر است.
ویرایش توسط shahriar70 : 13 آذر 1392 در ساعت 15:07
خیر.
«منظور» الزاما استعاره نیست. منظور از «منظور» میتونه مجاز، تشبیه، کنایه یا حتی ایهام تناسب باشه.
واقیت قضیه اینه که چون از بیتای «طراح پسند»ه، سعی کردن تا اون جایی که می تونن، استعاره ببندن به نافش! هول شدن، قبطیانم اون بلا رو سرش آوُردن.
مثال مشخص و معروفی از سوتیای طراحی تو کنکوره و قابل بحث نیست.
همه لطف خداست.
ویرایش توسط mahdi nazari : 13 آذر 1392 در ساعت 20:17
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)