آرین احمدی طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار با تیتر کنکور و داستان تکراری نوشت:
به رغم آن که شورای انقلاب فرهنگی مصوبات شرایط برگزاری و شرایط جدید کنکور سراسری را ابلاغ نموده، همچنان شرایط و نحوه برگزاری کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ دانشگاهها در هالهای از ابهام قرار دارد، در همین رابطه عضو هیاترئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با یک از خبرگزاریها گفت: موضوع کنکور و مسائل مربوط به آن در یک کارگروه ۱۰ نفر متشکل از نمایندگان مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی تا پایان هفته تعیین تکلیف میشود.
وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز یک جلسه اختصاصی برای بررسی موضوع کنکور و رفع ایرادات و اشکالات مصوبه اخیر شورا در این باره برگزار کرد و در نهایت مقرر شد این موضوع در یک کارگروه ۱۰ نفره متشکل از ۵ نفر از نمایندگان مجلس و ۵ نفر از نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد.
عضو هیاترئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: براساس تصمیم اتخاذ شده در جلسه امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی، این موضوع باید در کارگروه ۱۰ نفره تا پایان هفته جاری تعیین تکلیف و نتیجه آن برای اجرا از سوی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شود.
دانش آموزی که به میزان فراوان برای رقابت کنکور اضطراب و نگرانی دارد، حال نگرانی جدیدی از جنس مشخص نبودن دقیق شرایط کنکور هم به او اضافه میشود و احتمالا باعث از بین رفتن تمرکز او نیز میشود، یک روز میگویند دروس عمومی از کنکور حذف شده و فقط در قسمت سوابق تحصیلی قرار دارد روز دیگر میگویند ترمیم معدل فقط یک بار است و روز دیگر میگویند ممکن است کنکور دو بار در سال برگزار نشود و ...، و همه این عدم قطعیتها در برگزاری کنکور نه تنها به دانش آموزان اضطراب و نگرانی بسیار وارد میسازد بلکه به مسئولان آموزشی و معلمان و مشاوران تحصیلی هم نگرانی و اضطراب ایجاد میکند و آنها را نیز در برنامه ریزی آموزشی و نحوهی تدریس دچار مشکل ساخته است.
اما پرسشهای اساسی که مطرح میشود این است؛ چرا قبل از تصویب شرایط جدید کنکور به این مسائل پرداخته نشد؟ و چرا قبل از تصویب شرایط جدید کنکور جلسات کارشناسی و هم اندیشی با نمایندگان مجلس و متخصصان آموزشی به اندازه کافی برگزار نشده است؟ آیا به راستی نمیتوان یک بار برای همیشه برای کنکور قوانین مشخص و ثابتی وضع نمود تا هر سال تیتر خبری مطبوعات و رسانهها نشود؟ و آیا تغییرات پی در پی در سیستم آموزشی و نحوهی برگزاری کنکور، تا امروز منفعتی در نظام آموزشی کشور و رشد کیفی آن د اشته و آیا باعث رشد علمی و بالا رفتن انگیزه دانش آموزان شده است؟
به نظر میرسد برای رفع مشکلات کنکور و شرایط برگزاری آن، باید اقدامات کارشناسی و علمی بیشتری صورت پذیرد و همچنین بیشتر از نظرات متخصصان و نظریه پردازان آموزشی در این رابطه بهره جست، اقداماتی صحیح و اصولی که محصولش بالا رفتن سطح علمی و آموزشی آینده سازان کشور باشد.