اخبار: برگزاري کنکور مستقل دانشگاه آزاد منتفي شد
۱۳۹۲/۰۹/۱۱
دکتر ابراهيم خدايي با بيان اينکه در جلسه شوراي سنجش و پذيرش دانشجو چهار تصميم براي آزمونسراسري اتخاذ شد، اظهار کرد: شورا به صورت اصولي برگزاري تعدد آزمونها رابراي دادن شانس بيشتر به داوطلبان پذيرفت، اما با توجه به اينکه در قانونسنجش و پذيرش، مسؤوليت سنجش با سازمان سنجش است، اگر قرار باشد آزمون سراسريبيش از اين يک بار در سال برگزار شود، مسؤوليت برگزاري آن با سازمان سنجش است.
وي به تشکيل کارگروهي در اين زمينه اشاره کرد و افزود: اين کارگروه، تعددبرگزاري آزمونها در سال، سال آغاز اجراي آن و ديگر موارد را مورد بررسيقرار ميدهد.
رييس سازمان سنجش، با بيان اينکه پيش نويس آييننامه اجرايي تهيه و به منظور تصويب به هياتوزيران ارسال ميشود، از تاثير 25 درصدي سوابق تحصيلي در کنکور 93 به صورتمستقيم و قطعي خبر داد و گفت: اين ميزان تاثير براي کليه داوطلبان کنکور 93 لحاظ ميشود و حتي ممکن است نمره داوطلبي کاهش يابد.
دکتر خدايي با بيان اينکه بر اساس مصوبه اين شورا، 70 درصد ظرفيت پذيرش دانشجوبر اساس سوابق تحصيلي انجام ميشود، تصريح کرد: جزييات اين رشتهها وظرفيتها از سوي سازمان سنجش اعلام ميشود.
رييس سازمان سنجش در پايان گفت: بر اساس مصوبات اين شورا، حتي در صورتبرگزاري آزمونهاي مختلف سراسري، دانشگاه آزاد آزموني برگزار نميکند ومتولي برگزاري آزمونها سازمان سنجش است.
جمهوري اسلامي ايران در رتبه بيستم توليد علم دنيا قرارگرفت
دکترجعفر مهراد، رييس مرکز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري و پايگاهاستنادي علوم جهان اسلام (ISC) ، گفت: از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تابه حال، توسعه تحقيقات علمي در دانشگاه ها و مراکز پژوهشي کشور به يک سياستمؤثر علمي تبديل شده است.
در پرتو سياستگذاري هاي علمي و تحقيقاتي وبا توجه به اسناد بالا دستي مانند سند چشم انداز ايران، نقشه جامع علميکشور، قانون تاسيس وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و قانون برنامه توسعه پنجساله پنجم، مقرر است که ايران مقام اول علم و فناوري را در منطقه( جنوب غربآسيا) به دست آورد.
رييس مرکز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناورياظهار داشت: بيشترين موفقيت هايي که دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتي در راستاياسناد بالادستي به دست آورده اند نصيب توليد علم در قالب انتشار مقاله هايتحقيقاتي در نشريات معتبر بين المللي شده است؛ به طوري که از سال 2007 ميلاديبرابر با 1386 شمسي آمار توليد علم ايران از ده هزار عبور کرده و در همينسال به 13378 مقاله بالغ شده است.
وي گفت:آخرين آماري که از ISI در سالجاري ميلادي و مربوط به ماه نوامبر در ارتباط با توليد علم ايران استخراجشده است نشان مي دهد که اعضاي هيات علمي و پژوهشگران جمهوري اسلامي ايرانموفق به توليد 21138 مدرک شدهاند.
سرپرست ISC گفت: ايران با توليد 21138 مقاله جايگاه 20 توليد علم جهان را به خود اختصاص داده است و ترکيهنيز رتبه 18 جهان را در اختيار داردو اين دو کشور بترتيب 46/1 (يک و چهل وشش صدم) درصد و 57/1 (يک و پنجاه و هفت صدم) درصد از کل توليد مقالات دنيارا به خود اختصاص دادهاند.
وي خاطر نشان ساخت: بدين ترتيب از قارهآمريکاي شمالي کشور هاي آمريکا و کانادا با رتبه هاي يک و 7، از قاره آسياکشور هاي چين، ژاپن، هندوستان، کره جنوبي، تايوان، ترکيه و ايران با رتبههاي 2، 5، 11، 12، 15، 18 و 20، از قاره اروپا کشور هاي انگلستان، آلمان،فرانسه، ايتاليا، اسپانيا، هلند، سوييس، روسيه و سويد با رتبه هاي 3،4، 6، 8، 10، 13، 16، 17 و 19، از قاره اقيانوسيه استراليا با رتبه 9 واز قاره آمريکاي جنوبي برزيل با رتبه 14، 20 کشور ممتاز جهان از نظر توليدعلم در پايگاه استنادي تامسون رويترز به حساب ميآيند.
دکتر مهراد در پايان اعلام کرد: وقتي که به اسامي 20 کشور توليد کننده برتر علم دقت بيشتري ميکنيم، مشاهده مي کنيم که کشورهاي چين، هندوستان، برزيل و روسيه از گروه کشور هايي هستند که با افزوده شدن آفريقاي جنوبي به آن گروه، کشورهاي بريکس را تشکيل ميدهند، و از آنجا که جمهوري اسلامي ايران از نظر سطح علم و فناوري در بسياري از موارد شبيه به گروه کشورهاي بريکس عمل ميکند، حضور چهار کشور از 5 کشور اين گروه در بين کشور هاي توليد کننده علم برتر جهان، ايجاب ميکند که جمهوري اسلامي ايران با حفظ مصالح علمي و فناوري کشور با گروه ياد شده همکاري کند.