خانه شیمی

X
  • آخرین ارسالات انجمن

  •  

    صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
    نمایش نتایج: از 16 به 24 از 24
    1. Top | #16
      کاربر فعال

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      من آخرش نفهمدیم برا کنکور باید کلمات ستار رو خوند یا همشو
      یه روزی دوباره خورشید رد میشه از بغض ابرا
      دوباره بوسه و لبخند میشه سرگرمی دنیا

    2. Top | #17
      پاسخگوی ارشد

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط shahriar70 نمایش پست ها
      مهدی جان چرا حکم کلی صادر می‌کنی برای اشعار شاعر بزرگی مثل سعدی و هم دوره‌های ایشون؟ این بیت رو به طور کامل میشه به صورت به هم پیوسته خوند.
      من از تو سیر نگردم و گر ترش کنی ابرو / جواب تلخ ز شیرین ، مقابل شکر آید
      من ازت سیر نمی‌شوم. (تمام شد معنی)
      حتی اگر ابرو برای من ترش کنی (خب چی میشه ؟؟؟؟)
      (این میشه ) مقابل یک شکری مثل تو جواب تلخ نمی‌تواند بیاید و جواب شیرین می آید.
      به همین راحتی ، حال حتی اگر معنای مدنظر شما را هم بهش بدهیم که من به آن التفات نداشتم ، آرایه ایهام در معنا برای آن متضمن می‌شود و به دو صورت و معنا بیت خوانده می‌شود که به واقع از حوصله کنکور به دور است.
      در ضمن به نظر شما سر جلسه کنکور افراد آزمون دهنده هریک ممکن است یکی از این دو شکل خوانش به ذهنشان خطور کند و چون ما مبحثی تحت عنوان اشعار سعدی و شاعران هم دوره ایشان و مفهوم اگر و معنایش در کتب درسی دبیرستان نداریم ، طراح باید به این نکته توجه داشته باشد .

      آری شاید در بیت هایی باید و شاید که ما اگر را هم‌چنان معنا کنیم ولی وقتی معنا و مفهوم بیت بدون این ترجمه هم حفظ می‌شود هیچ نیازی به این حرکت نیست و آرایه اسلوب معادله به این شکل رد می‌شود.
      از شما خواهش دارم کتاب شاعر آیینه‌های استاد شفیعی کدکنی را بخوانید. در ذیل تعریف دقیق این آرایه که خود ایشان هم این آرایه را به این شکل مطرح کرده‌اند آمده است :
      «اسلوب معادله این است که دو مصرع کاملاً از لحاظ نحوی استقلال داشته باشند و از هم تفکیک‌پذیر باشند، هیچ حرف ربطی و یا حرف شرطی و یا چیز دیگری که حتّی در معنا (نه فقط به لحاظ نحوی) آن دو مصرع را به هم مرتبط سازد، یافت نشود.»
      دقت کنید حتی در معنا . پس خواننده سر جلسه هر نوعی که بخواند و از نظر ادبی معنا و مفهوم به هم نریزد ، هیــــج ایــــــــــــــــــــراد ی به وقوع نیامده است.

      کاملا واضح است که به هر دو صورت می‌توان بیت را خواند.

      سلام به دوست عزیز ما.
      ممنون از دقت نظر و توجه ویژه ی شما به موضوع
      و ممنون از ارجاع دادن به کتاب ارزنده ی اون مرد شریف، استاد دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، تاج سر ِ ماو استادان ِ ما.

      پاسخ موارد ارزشمندی که اشاره کردین، به ترتیب و به اختصار:

      1. مهدی جان چرا حکم کلی صادر می‌کنی؟
      حکم کلی نیست عزیزم؛ توجه به سنت ادبی و گفتار رایجه.
      حداقلش اینه که نمونه های کنکوریش، غالبا این طور بودن و درست نیست که ذهن بچه ها رو درگیر ِ چندگانه خوانی ِ بیت کنیم.

      2. مقابل یک شکری مثل تو جواب تلخ نمی‌تواند بیاید و جواب شیرین می آید.
      جسارتا این برداشت، کاملا نادرسته. بالاخره «شیرین» اشاره به معشوق داره یا «شکر»؟
      به نظر ما «شیرین» اشاره به معشوق داره و «شکر»، «مشبه به» هستش. «مقابل» هم دقیقا «ادات تشبیه»ـه، به معنی ِ معادل، هم ارز و به خوشمزگی ِ شکر.
      «مقابل یک شکری مثل تو» که شما اشاره فرمودین، خوانش درستی نیست. «جواب ِ تلخ» به شکر تشبیه شده، نه «معشوق» به شکر.
      دیگه این که، «جواب شیرین» که فرمودین، از بیت قابل برداشت نیست به هیچ وجه. چطور میشه حرف «ز» رو نادیده گرفت؟
      میگه: «جواب ِ تلخ ز [لب ِ] شیرین (لذت بخش)، [مزه ش] با شکر برابری میکند.»

      3. اگر معنای مدنظر شما را هم بهش بدهیم که من به آن التفات نداشتم ، آرایه ایهام در معنا برای آن متضمن می‌شود.
      معنای مد نظر ما و شما، در مجموع به بیت ویژگی ِ «خوانش چندگانه» میده و ارتباطی به «ایهام» به معنی ِ «معنای چندگانه در عین ِ اصل قرار دادن ِ فقط یک خوانش» نداره.

      4. چون ما مبحثی تحت عنوان اشعار سعدی و شاعران هم دوره ایشان و مفهوم اگر و معنایش در کتب درسی دبیرستان نداریم ، طراح باید به این نکته توجه داشته باشد .
      به نظرم اتفاقا چون ما مبحثی به این نامهایی که فرمودین نداریم، طراح به هیچ عنوان اجازه نداره به این موضوعات نزدیک بشه. متاسفانه سو استفاده از بی خبری دانشاموزا اجازه ی این غفلتها یا ماجراجویی ها رو به طراحان عزیز میده، وگرنه به سادگی میشه سوال سالم داد دست بچه.

      5. از شما خواهش دارم کتاب شاعر آیینه‌های استاد شفیعی کدکنی را بخوانید.
      بله. باعث افتخار ماست که از قلم توانای اون استاد فرزانه استفاده کنیم. بنده هر وخ میخوام کمی از فضای کنکور فاصله بگیرم و چار تا کلمه حرف خوب بشنوم، از کتابای استاد و از جمله کتاب پربهای «شاعر آیینه ها» استفاده میکنم!
      متاسفانه استناد شما به کتاب استاد شفیعی، برای آموزش آرایه به داوطلب کنکور کاملا اشتباهه.
      شما بهتر واقفین که ادبیات کنکور هیچ ارتباط الزامی ای با واقعیات ادبیات فارسی نداره و گاهی کاملا مغایره.
      نمونه های اسلوب معادله توی آزمونها که کاملا مغایر با تعریف بالاست، الی ما شاء الله وجود داره و بنده اگه فرصت بود، نمونه هاشو ذکر میکردم.
      بنده شخصا در بعضی موارد نظر جناب استاد دکتر هادی رو (که مولف کتابهای درسی هم بودن به نحوی) جویا شدم، اما کنکور دقیقا عکس نظر ایشون عمل میکنه و ما هم همینطور.

      نظرات شما کاملا شنیدنی، قابل استفاده و باعث افتخار و دلگرمیه، اما همه جا باید طبق نظر طراح کنکور عمل کنیم، نه نظر استادان عزیز دانشکده های زبان و ادبیات فارسی. خط قرمز ما دانشاموزه و نمره ش و آینده ش.

      ممنون از همراهیتون.


      --------------------------------------


      متاسفانه بعد از پاسخ من، پیامتونو ویرایش کردین!
      ینی پیامی که الان تو پست شماره ی 15 از زبون شما اومده، با اونی که بنده تو این پست (شماره ی 17) نقل قول کردم، فرق داره!
      خب این کار اصالت ِ سوال رو از بین می بره متاسفانه، و بچه ها تو پیگیری مطلب، گیج میشن.
      لطفا اگه موضوع دیگه ای برای تکمیل مطلب قبلی به ذهنتون میرسه، تو یه پست جدید بذارین.
      به هر حال، بنده هم ناچار، این پست رو دوباره وا کردم تا قسمت ِ «افزوده»ی شما رو نقل کنم و پاسخ بدم.
      اما برای تفکیک مطالب اصلی از افزوده، با نقطه چین جداشون کردم، همون طور که مشاهده میکنین.
      بخش پررنگ، سوال شما و نوشتار قرمز، پاسخ ماست:


      دیگه بزرگتر از حافظ که به نوعی برخی ترکیب ها را وام دار سعدی است نداریم که. در برخی جاها باید اگر را یا معنا کنیم ، برخی جاها باید حتی اگر معنا کرد
      سعدی بزرگ راست :
      ما به روی دوستان از بوستان آسوده‌ایم / گر بهار آید وگر باد خزان آسوده‌ایم
      در اینجا به نظر شما وگر را چطوری هرچند معنی کنیــــــــــم به واقع ؟
      اگر باد بهار آید هرچند باد خزان آسوده‌ایم ؟ (!!!!)


      خیر! همون طور که میدونین نیاز به چنین معنی کردنی نیست و ما هم این طور نگفتیم. «اگر» معانی بسیاری به جز این ها که فرمودین هم داره.
      عرض کردیم سیاق سخن اونجا طوریه که «هرچند» واسه ش مناسبتره؛ به اضافه ی این که نمونه های آزمونی داره. همین. چیزی جز این یا بیش از این نگفتیم.

      مخلص ِ جناب ِ حافظ هم هستیم!
      مطلب روشنه و سخت گیری روی جزئیاتش بچه ها رو درگیر میکنه.

      مطالب مورد اختلاف، بی شماره که خوشحال میشم نظری داشتین راجبش حرف بزنیم.
      ممنون از لطف و دقت نظر شما.
      شاد باشین.






      همه لطف خداست.
      ویرایش توسط mahdi nazari : 11 آذر 1392 در ساعت 05:04 دلیل: اصلاح خطای تایپی ِ سرانگشتان ِ خسته از کار روزانه!

    3. Top | #18

      نمایش مشخصات
      محمد جان ، اولویت با کلمات ستاره دار هست ، در کنکور سراسری که آزمونی جامع از سه تا کتاب هست ، اکثرا با همان لغات اصلی و ستاره دار کتاب تست ها قابل حل اند ولی لغات معنی نشده را باید حداقل یک دیدگاهی در حد متن دروس کتاب داشته باشی تا اولا در خواندن بیت‌ها به مشکل برنخوری و ثانیا در آزمون های مبحثی در طول سال قادر به پاسخ گویی باشی و ضمنا در آزمون سراسری اگر احیانا چندتا واژه‌ای از آنها آمد ، اول بسم الله ، خدایی نکرده عارضه قلبی نگیری و حداقل ارتباط رو با اون لغات بتونی برقرار کنی

    4. Top | #19
      کاربر انجمن

      Daghon
      نمایش مشخصات
      ولویت با ستاره داره ولی همشون که از اونا سوال نمیان! لغت های توضیحات+یه سری لغت ها از کتاب زبان فارسی هستن که میان

      http://forum.konkur.in/image.php?typ...ine=1385925659
      enchanted

      American Cars Forever & Always Will Be the Best in the World....Ali Vahdati


      Dream on until your dream come true



    5. Top | #20
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      کاش تو کل مملکتمون همچین آدمایی بودن که با احترام به نفر مقابل نظرشونو بگن و به این زیبایی مناظره کنن!

      ممنون از هر دو بزرگوار
      تو هستی من شدی از آنی همه من


      من نیست شدم در تو از آنم همه تو




    6. Top | #21
      پاسخگوی ارشد

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط M o h a m m a d نمایش پست ها
      +خارج کشور
      _خارج کشور!
      شر درست نکن بچه!





      همه لطف خداست.

    7. Top | #22

      نمایش مشخصات
      در پاسخ به Ali.v
      دیگه من انتظار داشتم شما خودتون توضیحات رو جز واژه‌های ستاره‌دار بگیری برادران عزیز !!!
      شما لغات ستاره دار و توضیحات جون دار و حسابی کتاب رو مسلط باش و سعی کن حضور ذهنت رو زیاد کنی و سریع به یاد بیاری که هر واژه تو کدوم درس اومده ، زیاد نگران لغات لابه‌لای درس‌ها نباش. مثلا اگر به واژه «سفت» برخورد کردی ، سریع یاد درس آخر سال سوم و اون جمله کلیدی و هم مضمون آیه 72 سوره احزاب بیفتی و بفهمی همون معنی دوش و کتف آدمی رو میده که خدا بار امانت رو روش نهاده ؛
      در مورد لغات زبان فارسی و لغات لابه‌لای دروس ، حتما باید دقت داشته باشی بحث فقط به معنی لغت ختم نمیشه شما بعد معنی لغت ، سراغ دیکته کلمات میری تو هر آزمونی ، پس ناخودآگاه اگر می‌خوای دیکته رو خوب بزنی باید و شاید که به معانی و هم‌خانواده‌ها و ریشه لغت تسلط کاملی داشته باشی و داشتن این تسلط خود به خود معنی اون لغات رو برات تضمین می‌کنه . پس شما کلا مجبوری برا لغات لابه‌لای کتاب، دست کم یک معنی بلد باشی و این موضوع خودبه‌خود در یک داوطلب نرمال کنکور بایست وجود داشته باشه.
      ویرایش توسط shahriar70 : 11 آذر 1392 در ساعت 04:41

    8. Top | #23
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      آقا یرای اینکه چیه؟همانطورکه بذار جواب داد اسلوبه

    9. Top | #24
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      سلام. التفات: بازنگریستن - روی کردن/آوردن،توجه - لطف و مهربانی و در داخل کتاب هستش و بارها مورد سوال طراحان کنکور بوده و طراح حق داره همه ی معنی ها رو استفاده کنه و میخواد با این کارش اثبات کنه که یعنی من میتونم! آره....
      در ضمن ملاک نیست که فقط تمام معنی های لغت های آخر کتاب را بدونی، طراح میتونه از هر جایی که بخواد سوال بده مثل: تاریخ،زبان فارسی و....
      به شرطی که همش داخل کتاب موجود باشه. مثال های بارزی رو براتون میگم که در کنکور95 هم ازش سوال اومده مثل: رضوان(برگرفته از واژه ی روضه رضوان) ، شهناز(ازتاریخ ادبیات) ، عبرکن(ازکنکور 91 پیام نور)

    صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

    افراد آنلاین در تاپیک

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)

    کلمات کلیدی این موضوع




    آخرین مطالب سایت کنکور

  • تبلیغات متنی انجمن