سلام
این سوال یکی از بچه ها بودش،
باهم ببینیم اول=
خب قبل از این که وارد توضیحات بشیم،امروز رفتم دوردنیای عمومی رو خریدم، اگه میشه یه توضیحی درمورد نحوه استفاده ازش و چگونگی تحلیل کردن آزمون ها بگو تا بتونیم تا از تک تک آزمون هاش حداکثر استفاده رو ببریم.
بیا پراکندگی سوالات عمومی در کنکور رو یه نگاه بندازیم=
ادبیات:
عربی:
دینی:
زبان:
نکات مهم=
1-
در درس ادبیات روی لغت / املا / قرابت
در عربی روی ترجمه،
در دینی روی آیات و احادیث،
و در زبان روی واژگان و گرامر
خوب وقت بذارید چون الگوریتم و دام های تستی سخت رو در این مباحث عموما نداریم و به راحتی میشه زد و درصد خوبی رو تثبیت کرد. از طرفی تسلط پیدا کردن بهشون بسیار راحته و ارزش سرمایهگذاری داره. شما چه در هنگام زدن آزمون ها، چه در هنگام تحلیل و بررسی و رفع اشکال، حتما به این موضوع توجه خاصی داشته باشید. که تحت هر شرایطی سر جلسهی کنکور این قسمت ها به نقطهی قوتتون تبدیل شده باشه. و حالا مقدار مازاد درصد، دیگه برگرده به اینکه به باقی سوال ها چطور میتونید پاسخ بدید.قطعا شما اگر رتبهی خیلی خوب بخواید، به درصد های بالاتری نیاز دارید اما تسلط روی مجموع این مباحثی که نام بردم میتونه باعث انگیزهی شما برای حل ادامه دفترچه بشه چون درس رو با سوالاتی شروع میکنید که با احتمال بالا پاسخ درست بدست میاد از طرفی شما قبلا آمادگی پاسخ دادن به سوالاتش رو با تمرین زیاد بدست آوردین.
پس
لطفا
حین زدن آزمون های عمومی
ابتدا به ساکن
به سراغ پاسخ به سوالات این مباحث و همچنین سوالات مباحث و درس هایی برید که نقطه قوت شما در طول این یکسال بودند.
اینکار از چند جهت وضعیت شما رو بهتر میکنه
1) شما با پاسخ دادن به این نقاط قوت به یک حد ثبات در درصد کسب شده میرسی و خیالت تا حد زیادی راحت میشه که به نقطهی امن یک رتبهی خوب رسیدی.
2) ممکنه به هر دلیلی اتفاق ناگهانی سر جلسه پیش بیاد و قسمتی از زمان شما سوخت بشه به جهت ممکنه از زمان یک درس عمومی فقط 5 دقیقه برات باقی بمونه یا سر عربی اسهال شی و نصف تایم عربی رو در دسشویی سپری کنی، در این حالت شما با تکیه بر نقطهی قوتی که چند ماه مونده به کنکور روش سرمایه گذاری کردی، به راحتی میتونی در مسئلهی مدیریت زمان حرفهای عمل کنی و به جای سردرگمی از زمان باقی در دسترس به خوبی استفاده کنی و مستقیما بری سراغ تست هایی که با احتمال بالا قادر به پاسخگوییشون هستی (بجای گشتن در دفترچه و آزمون و خطا کردن برای پیدا شدن تست آسان)
2-
در ارتباط با زمان بندی=
بحث مدیریت زمان یه چیز کاملا شخصیه، مثلا من نمیتونم بیام به شما بگم برای عربی باید در عرض 10 دقیقه دور اول رو تموم کنی و ... واضحه که همه چیز به سرعت عمل و فاکتور های دیگه ای مثل سختی سوالات، هدف گذاری خودت و ... بستگی داره.
اما اگه بخوام یه نمونه بیارم،
مثلا فرض کن
شخصی هدف گذاری اینطوری داشته باشه:
ادبیات، عربی و دینی: حدود 50 درصد / زبان: حدود 80 درصد
خب میاد اینطوری بحث مدیریت سر جلسه رو انجام میده=
دور اول:
ادبیات 18 مین -> دور اول 15 مین میده -> حداقل 10 سوال حل میکنه.
عربی 20 مین -> دور اول 15 مین میده -> حداقل 10 سوال حل میکنه.
دینی 17 مین -> دور اول 15 مین میده -> حداقل 12 سوال حل میکنه.
زبان 20 مین -> دور اول 10 مین میده -> 17 سوال حل میکنه. ( 4 سوال گرامر، 8 تا واژه و 5 تا کلوز)
* همونطور که میبینی زبانِ یارو قویه و نتیجتا میتونه 17 سوال ابتدایی زبان دفترچه رو در عرض حدود 10 مین حل کنه. (حالا همچین تحفه ای هم نیست، مثلا یه نفر ممکنه دینی قوی داشته باشه و بتونه همین کار رو برای درسی مثل دینی انجام بده، یه نفر دیگه عربی و ... اما بهرحال نکته ای که وجود داره این هست که بهتره یکی دو درس عمومی نقطه قوت شما باشه تا بتونید در تایم کمتری درصد بالاتری ازش بگیرید و نتیجتا دور دوم یا همون بازگشت زمان بیشتری برای باقی سوالات ذخیره کرده باشید)
دور دوم:
حالا همین دانش آموز آخرین سوال کلوز دفترچه رو که پاسخ داد یه نگاه به ساعت میکنه
و می بینه
چون مطابق زمان بندی قبلی حرکت کرده
چیزی حدود 19 دقیقه زمان ذخیره کرده برای بازگشت!!
حالا
این تایم رو میپردازه به حل تست های با علامت O در ادبیات، دینی و عربی (دقیقا به همین ترتیب، چون دقیق میدونه داخل کدوم درس قوی تر هست و احتمالا با برگشتن به سوالاتش بتونه درصد بهتری کسب کنه، ثانیا مثلا میدونه که ادبیات امتیاز بیشتری داره و بنابراین اگه بتونه درصد بهتری در ادبیات کسب کنه رتبه اش کاهش چشمگیر تری خواهد کرد)
+ همچنین حداقل یه دونه ریدینگ زبان رو هم جواب میده، چون گفتیم که زبانش قویه و حال دلش فقط وقتی خوب میشه که بتونه حداقل 80 بزنه زبان رو :-)
- حالا این علامت ها که کنار تست ها در دور اول زده میشه چه معنی داره؟
علامت O =
برای تست هایی که:
1. وقت بیشتری می خواهد
2. شک داریم
3. نیاز به فکر داریم
4. دچار مشکل شده ام ولی در دور بعدی می توانم حل کنم.
* دور دوم باید بپردازیم به این دسته از سوالات.
علامت X =
برای تست هایی که:
1. مطالعه کافی نداشته ام
2. بسیار وقت گیر است.
3. مفهوم پرسش را درک نمی کنم.
4. پرسش تیپ کاملا جدیدی است و قبلا همانند آن تیپ سوال را ندیده ام.
5. سوال به نظر غلط است.
6. نمی خواهم در دور بعدی زمان صرف حل این سوال کنم.
حالا این یه نمونه بود از دانش آموزی که دقیق زمان بندی مشخص خاص خودش رو داره و فله ای با سوالات عمومی برخورد نمیکنه. مثلا عین یه گاو نمیره همون دور اول هر 25 سوال ادبیات رو پاسخ بده و روی سوال 22 ادبیات که رسید نگاه به ساعتش کنه و ببینه که ای وای 10 مین از تایم عربی هم سوخت شده و هنوز ادبیاتم (یه ندای درونی بهش میگه امسالم نشد پس بذار واسه سال بعد) - پس قطعا شما هم باید یه زمان بندی مشخص برای خودت داشته باشی و طبق اون عمل کنی.
3-
برای مطالعه دروس عمومی و این که نحوه شروع شون از الان چطور باشه،
یکسری نقشه راه کلی برای هر درس میگم=
برای عربی:
برای ادبیات:
برای زبان:
برای دینی:
4-
راجع به نحوه تحلیل آزمون هام بگم و پرونده این تاپیک رو ببندیم،
داخل درسی مثل دینی
وقتی تستی را غلط زدی یا نزدی حتما کتاب دینی هر سه سال دم دستت باشه ،
ببین سوال از کجاست اگر از آیات کتاب بود کنار آن آیه نکته اش را بنویس اگر از متن بود حتما متن آن مبحث را از کتاب کامل بخون و نکته سوال را داخل متن های لایت کن تا دم کنکور این های لایت ها را دوباره و سه باره بخونی
در ادبیات وقتی ...
* تست لغت و املا غلط زدی حتما یک دفترچه کنارت داشته باش ، آن لغت و مشابه آن لغت را همراه با معنی داخل آن دفترچه یادداشت کن
برای مثال:
سیماب: جیوه
ولی » سیم : نقره
ترجیح: برتری دادن (رجحان)
ولی » ترجیه: امید داشتن
اسیر: در بند، گرفتار
ولی » اثیر: کره آتش
ستور جمع نیست
با اینکه خیلی بهش میاد که جمع باشه ولی ستوران جمعه !
* تست آرایه زدی و استعاره مشکل داشتی حتما داخل چند برگه a4 نکات مربوط به استعاره را از جزوه/کتاب بخوان و چکیده از آن نکات را داخل آن برگه های a4 یادداشت کن، کنایه ها را یادداشت کن ، تلمیح های خاص و بیت های خاص را یادداشت کن داخلش.
برای مثال:
نکته مهم:
هر تشخیصی استعاره هست
هر استعاره مصرحه ای مجاز هست.
دلیل:
گل خندید
گل مانند انسانی هست که میخندد
شکر تو مرا بیهوش کرد
گونه های مانند شکر استفاده لغت در معنی غیر اصلی
* تست زبان فارسی اشتباه زدی حتما یک دفتر 40 برگ داشته باش و نکات مهم تر تست ها را بنویس داخلش
برای مثال:
اگر نهاد حذف شده باشه و فعل شناسه اون نهادو داشته باشه، نهاد حذف به قرینه لفظی شده نه معنوی.
مثال: مُردم.
من حذف به قرینه لفظی شده.
مثال بهتر:رفت
او حذف لفظی شده.
* تست تاریخ ادبیات اشتباه زدی انتهای دفترچه ای که برای لغات بود برو و نکات خاص آن تست ها را یادداشت کن
جهت مثال:
اسرار نامه مال عطار
الهي نامه مال سنايي
الهی نامه عطار هم داره
* تست قرابت اشتباه میزنی؟ اشکال ندارد ، اشتباه بزن ولی خواهشا موضوع کلی آن بیتی که دیر متوجه نکته اش شدی را با مطالعه کامل پاسخنامه تست بخوان و سعی کن یادش بگیری!
داخل درس عربی:
جان هر که دوست داری اگر تست ترجمه غلط زدی که با ترفند های روتین ترجمه قابل حل 100 درصدی نبود و نیاز بود چند لغت خاص هم بلد باشی حتما آن لغات لعنتی را نیز داخل دفترچه لغات فارسی ات (اشکال ندارد) یادداشت کن تا مرورشان کنی
برای مثال:
شرطه : اداره پلیس
شرطی : خود پلیس
ینتقل : منتقل میشود
ینقل : منتقل میکند
* اگر تست مربوط به قواعد اشتباه زدی برو و دوباره یک دور سریع درسنامه آن قاعده را مطالعه اش کن این می شود مرور عربی.
در انگلیسی ...
واژگان مهمی که بلد نبودی رو
از
1-متن سوال واژه،
2- گزینه های سوال واژه،
3- متن کلوز،
4- اگر دوست داشتی متن ریدینگ
استخراج کن،
و لغت + معنی لغت رو داخل یه دفترچه کوچیک بنویس و این دفترچه رو حداقل یک دور دیگه قبل از آزمون عمومی بعدی دوره کن.
برای گرامر هم حتما خلاصه از کل گرامر سه پایه واسه خودت بنویس و بعد از هر آزمون نکات مهم گرامری رو به خلاصه نویسی هات اضاف کن.
5-
در ضمن شما می تونید،
با استفاده از این چک لیست ها،
تمام اشکالات هر آزمون خودتون رو به صورت مبحث محور به ثبت برسونید=
![]()