متن مصوبه شورا عالی انقلاب فرهنگی را ببینید و به قسمتهای قرمز دقت کنید
جلسه: 843 | تاریخ تصویب: 15 تیر 1400 | تاریخ ابلاغ: 5 مرداد 1400 | شماره مصوبه: 3217
سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
وزارت آموزش و پرورش
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
سازمان صداوسیما
ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور
شورای سنجش و پذیرش دانشجو
شورای سنجش و پذیرش دانشجو دوره تحصیلات تکمیلی از دانشگاهها و آموزش عالی کشور
قوه قضائیه
سازمان بازرسی کل کشور
مجلس شورای اسلامی
ماده واحده «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» که در جلسه 843 مورخ 1400/04/15 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می شود:
مقدمه:
با استناد به جزء 2-2 از بند 2 سیاستهای کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری مورخ 1393/3/29 در خصوص اصلاح نظام پذیرش دانشجو، همچنین در راستای اجرایی سازی اقدام ملی 6 راهبرد کلان 6 نقشه جامع علمی کشور مبنی بر استقرار نظام سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی و با عنایت به ماده 6 سند سیاستها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران مصوب جلسه 776 مورخ 1394/12/18 و پیرو جلسه 142 مورخ 1399/10/16 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی «سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان دوره متوسطه)» را به پیشنهاد مشترک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش به شرح زیر تصویب نمود:
ماده 1- تعاریف
سابقه تحصیلی: نمرات دروس عمومی و تخصصی سال آخر دوره دوم متوسطه در نظام آموزشی 3-3-6 و دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی هر رشته تحصیلی دوره متوسطه است که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه گیری، به طور استاندارد و کیفی توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری و نهایی در سنوات مختلف مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شده باشد.
آزمون اختصاصی: آزمون سراسری از میان دروس تخصصی رشته های تحصیلی در سه سال آخر دوره دوم متوسطه در هر یک از گروههای آزمایشی است که براساس کتابهای درسی وزارت آموزش و پرورش، توسط سازمان برگزار میشود.
سنجش: فرآیند ارزیابی میزان دانش، توانایی و پیشرفت تحصیلی متقاضیان برای ورود به موسسه است که از طریق «نمره کل سابقه تحصیلی» و «نمره کل آزمون اختصاصی» انجام می شود.
پذیرش: فرآیند انتخاب متقاضیان ورود به موسسه در رشتههای پرمتقاضی است که توسط سازمان صورت میگیرد.
موسسه: منظور از موسسه شامل تمامی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی است که مصوب وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی باشند و دارای مجوز پذیرش دانشجو از یکی از دو وزارت مذکور هستند.
رشته محل: هر یک از رشته های تحصیلی که متقاضی براساس محل تحصیل در هر موسسه میتواند انتخاب کند و به تحصیل بپردازد.
رشته محلهای پر متقاضی: رشته محلهایی میباشند که مطابق قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مشمول پذیرش بر مبنای صرفا سوابق تحصیلی نمیباشند.
شورا: منظور از شورای سنجش وپذیرش دانشجو، شورای مصرح در قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب 30/6/1392 و شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی، شورای مصرح در قانون سنجش پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب 28/1/1395 میباشد.
سازمان: منظور سازمان سنجش آموزش کشور است.
ماده 2- نمره کل
نمره کل آزمون اختصاصی: نمرهکل آزمون اختصاصی، میانگین وزنی نمرات ترازشده دروس تخصصی در هرگروه آزمایشی است. این آزمون برای پذیرش در سال تحصیلی 1402 و بعد از آن در هر سال دو بار برگزار و نتیجه آن حداکثر برای دو سال و صرفاً برای همان گروه آزمایشی متقاضی معتبر است.
نمرهکل سابقه تحصیلی: نمرهکل سابقه تحصیلی، میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی است.
تبصره 1 : عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی در هر یک از گروههای آزمایشی توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و هر سه سال قابل بازنگری خواهد بود و حداقل دوسال قبل از اجرا باید اطلاع رسانی عمومی شود و زیرگروهها برای پذیرش از سال تحصیلی 1402 و بعد از آن، در هر گروه آزمایشی حذف میشود.
تبصره 2 : سازمان میتواند برای برخی از رشته های خاص (مانند تربیت بدنی و رشته های هنری) علاوه بر آزمون اختصاصی، آزمون عملی یا تشریحی برگزار نماید.
ماده 3- پذیرش
پذیرش در رشته محلهایی که پرمتقاضی نمی باشند، صرفاً براساس سوابق تحصیلی و مطابق مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو انجام میشود.
پذیرش در رشته محلهای پرمتقاضی، براساس نمره کل نهایی حاصل از ترکیب نمره کل آزمون اختصاصی و نمره کل سابقه تحصیلی انجام میشود.
سهم نمره کل سابقه تحصیلی برای پذیرش در سال تحصیلی 1401 با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، 40 درصد با تأثیر مثبت و برای پذیرش از سال تحصیلی 1402 و بعد از آن، سهم نمره کل سابقه تحصیلی، با توجه به سابقه تحصیلی موجود و مرتبط، 60 درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی و مابقی 40 درصد سهم آزمون اختصاصی خواهد بود.
ماده 4 - وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی کامل دانش آموزان اقدام نماید به گونه ای که برای پذیرش از سال تحصیلی 1402 به بعد همه فارغ التحصیلان دارای سوابق تحصیلی کامل باشند.
تبصره: از سال 1404 به بعد هر متقاضی در هر گروه آزمایشی باید دارای سوابق تحصیلی مرتبط و کامل در گروه آزمایشی که متقاضی پذیرش در آن است، مطابق نظام آموزشی جدید آموزش و پرورش (نظام 3-3-6) باشد.
ماده 5- موسسه میتواند در پذیرش دانشجو در رشته محلهای پرمتقاضی حدنصاب برای نمرهکل آزمون اختصاصی و نمره کل سابقه تحصیلی تعیین و پس از تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو، حداقل دو سال قبل از پذیرش دانشجو اعلام عمومی نماید.
ماده 6- با توجه به اختلاف ویژگیهای آماری نمرات دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی در سالهای مختلف، سازمان با همکاری وزارت آموزش و پرورش نسبت به همترازی آنها اقدام مینماید.
ماده 7- ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور موظف است نسبت به بررسی و ساماندهی سیاستهای حاکم بر سهمیههای پذیرش دانشجو در کلیه مقاطع تحصیلی ظرف مدت حداکثر شش ماه اقدام نموده و سیاستهای پیشنهادی را به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برساند.
ماده 8- منابع مالی لازم ناشی از اجرای این سیاستها، هرساله در بودجه سنواتی لحاظ میشود.
ماده 9- این مصوبه مشتمل بر 9 ماده و 3 تبصره در جلسه 843 مورخ 1400/04/15 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و تمامی قوانین متعارض با این مصوبه ملغی و از تاریخ تصویب لازم الاجرا و حاکم بر سایر قوانین و مقررات موجود کشور خواهد بود.ص/مصوبات عالی/843
حسن روحانی
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی
هم در تبصره 1 و هم در ماده 5 به این موضوع که حداقل دو سال قبل باید اعلام عمومی شود اشاره شده که از زمان آن گذشته وامکان برقراری در 1402 با توجه به مصوبه خود شورا امکان پذیر نیست
شورای عالی انقلاب فرهنگی به مقدار زمانی که من برای خلاصه نویسی یک صفحه از کتاب درسی وقت صرف میکنم برای نوشتن مصوبه وقت صرف نکرده و در یک مصوبه کوتاه هزاران ایراد اجرایی گذاشته که فقط به دانش آموزان شوک وارد کنه و کتاب میکرو نهایی فروشش زیاد بشه.
ولی هماهنگی بچه ها خیلی مهم است تا بتوانند ایرادات مصوبه را آشکار کنند. به نظر من دانش آموز بهترین فردی که میتواند در آشکار شدن ایرادات به بچه ها کمک کند دکتر هامون سبطی است
دکتر سبطی در حذف تاثیر قطعی معدل در سالهای قبل خیلی تلاش کردند و با دلایل علمی و ریاضی ایرادات را روشن کردند تا همه به اشکالات آن پی بردند به نظر من همه دانش آموزان هر امکانی که برای لغو مصوبه به ذهنشان می رسد باید با ایشان و دیده بان شفافیت به اشتراک بگذارند تا امکانی فراهم شود که مصوبه هرچه سریعتر لغو شود.
این مصوبه در صورت اجرا در سال های آتی استرس و نگرانی داوطلبان را چندین برابر و هزینه های صرفی برای قبولی در این سیستم افزایش میدهد.
همچنین با توجه به وضعیت کنونی کشور و فاصله طبقاتی زیاد مردم کشورم و ایجاد رانت و فساد چندبرابری برای سنجش و پذیرش دانشگاه فقط مختص گروهی خاص( ژن برتر ) میشود.
امید است ما داوطلبان کنکور 1402 برای آینده خود هماهنگ و همراه برای لغو مصوبه باشیم و سدی در برابر نابودی آیندمان شویم.