نوشته اصلی توسط
ItsAP
سلام دوستان .همونطور که قبلا گفتم من پشت کنکوری ام و سطح درسیم نسبتا خوبه و امسال بخاطر کم تسلطی روی مباحث و کند بودن توی تست زنی نتونستم نتیجه بگیرم...درنتیجه امسال تصمیم گرفتم تا میتونم تست بزنم و منابع مختلف رو کار کنم تا تسلطم بره بالا ...اما من به یه مشکل برخوردم...من میخوام همه دروس رو تا قبل عید تموم کنم(دلیل اصرارم اینه پارسال دوره جمعبندیم کم بود و مثل چی پشیمونم و اینکه من پشت کنکوریم و این ایجاب میکنه که واسه جلوگیری از تایم پرتی فشرده مباحث رو ببندیم)اما از اونجایی که تعداد مباحث در بعضی دروس زیاده ،من حتی اگه بخوام یه منبع رو هم تموم کنم نمیرسم تا عید تموم کنم.مثلا واسه فیزیک منابعم اینان...نردبام ،فصل ازمون ،موج ازمون ،جمعبدی مبحثی لرنیتو،آزمون های های ازمایشی (بعضی از کتاب هارو پارسال زدم واسه همینه بیشتر رفتم سراغ منابع سخت و ازمونی تا مهارتم بالا بره ) اما از اول اذر تا الان فقط رسیدم حرکت و دینامیک رو از نردبام تموم کنم که میشه 800 تست.درصورتی که این حجم واسه یک هفتس...و بخوام اینطور پیش برم که هیچی ....تازه بعضی از مباحث رو هم که ایراد دارم باید فیلمش رو ببینم...(اینم بگم من درسنامه نمیخونم و تست خالص منظورمه و من با گوشی با pdf میخونم که یه ذره سرعتمو میگیره)سوال من اینه چطور میتونم منابع رو تا حد ممکن تا قبل عید تموم کنم؟؟چطور رتبه برترا توی همون سال اول این همه منابع رو حتی اون لول پایینارو تموم میکنن و میرسن به همش (پس اینکار امکان پذیرره)
منم مثل خودت مشکل تسلط و کند بودن داشتم.... تصمیمی که به من خیلی کمک کرد تا این مشکل ها رو برطرف کنم گرفتن آزمون های شبیه سازی شده از خودم بود
برای کنکور 98 اینکار رو نکردم ولی برای 99 تعداد زیادی آزمون شبیه سازی شده از قلمچی و گاج و گزینه دو و ماز با محدودیت زمانی و طبق شرایط جلسه ی کنکور از خودم گرفتم که هم توی برنامه ریزی های هفتگی خیلی کمکم کردن و هم توی مدیریت آزمون و تعیین استراتژی هام
درکنار بالا بردن تعداد تست های روزانه گرفتن آزمون های شبیه سازی شده رو هم بهت پیشنهاد میکنم
ببین اینکه تعداد زیادی منبع رو دور خودت جمع کنی و ازهرکدوم چندتا تست بزنی هیچ وقت باعث نمیشه تسلط بالاتر بره.... نمیگم تک منبع باش ولی اگه وسواس بخرج بدی و بیش از حد کتاب و منبع دور خودت جمع کنی نتیجه اش میشه پایین اومدن بازدهی و سردرگمی.... منابع رو کمترکن و تمرکزت رو بالا ببر.... همین که آزمون های شبیه سازی شده از خودت بگیری انگار داری تنوع تست زنی رو رعایت میکنی
درمورد تموم کردن دروس تا عید.... این تصمیم به شرایط وابستگی شدیدی داره... اگه توی آزمونی ثبت نام کردی و توی دروس مختلف اشکال های زیادی داری زود تموم کردن تصمیم درستی نیست چون تموم نمیکنی درواقع داری ماس مالی میکنی.... اگه برنامه ریزیت جوری هست که بخش عمده اشکال هات رو درکنار پیشروی ها میتونی برطرف کنی دراینصورت زود تموم کردن میتونه کمک کننده باشه البته اگه برای بعداز عید هم برنامه خوبی رو داشته باشی... من خودم هم اسفندماه درسا رو تموم کردم ولی 5 ماه دوران جمع بندی بشدت برام سخت و عذاب آور شده بود و میتونم بگم پسرفت هم کردم
برنامه روزانه ی من طوری بود که حدود 70 درصد رو طبق آزمون میخوندم و مابقی مربوط به برنامه شخصی خودم بود طبق این و بخاطر حذف شدن 20 درصد آخر دوازدهم تونستم اسفندماه تموم کنم
درکل بهت میگم که غرق شدن توی اقیانوس تست های بیشمار و پایین آوردن کیفیت و نداشتن تحلیل و رفع اشکال به هیچ وجه نمیتونن باعث بالا بردن سطح تسلط بشن
نحوه تست زنی وانجام مرورم رو هم توی تاپیک zero نامه نوشته بودم :
........نحوه تست زنی من برای آزمون های دوهفته یکبار........
بارها شده از خیلی از بچه ها این سوال رو شنیدم که میگن چجوری وقتی فقط 2 هفته تا آزمون وقت داریم و مثلن یه مبحثی 300 تا تست داره اون همه تست رو برسونیم.... توی این بخش قراره کاری که خودم دراین شرایط انجام میدادم رو توضیح بدم
خب بی مقدمه برم سراغ یه توضیح کلی
فرض کنیم قراره از مبحث گردش مواد توی آزمون سوال بیاد و من توی کتاب تست حدود 300 تا تست دارم
اولن بگم که 300 تست برای یک آزمون همش رو نمیزدم....مثلن بعضی اوقات زوج هاش رو میزدم و بعداز زدن تست بغل سوال بین سطح a وb و c یکی رو یادداشت میکردم تا دفعه ی بعدی حواسم باشه قبلن کدوم تست های مبحث گردش مواد رو جواب دادم و با توجه به نزده هام و زده های سطح بندی شده ام (به عنوان تست تکراری) برنامه ریزی کنم
سطحa سوالایی بود که فک میکردم برام راحت بوده و به عنوان تست تکراری ای که میتونه سرعت تست زنیم رو بالا ببره استفاده میکردم
سطح b سوالایی که حس میکردم قراره دفعات بعدی هم نیاز به مرور دقیق داشته باشه و قراره چندین بار غلط بزنمش تا دستم بیاد
سطح c هم که سوالای چالشی و زمان گیر بودن تا چشم بهشون عادت کنه و سرجلسه آزمون وکنکور بتونم این مدل سوالات رو درصورت لزوم رد کنم
پس اگه توی آزمون اولم از مبحث گردش مواد 300 تا تست داشتم حدود 100 یا 150 تاش رو زدم و زده هام سطح بندیشون هم کردم + رفع اشکال و تحلیل
البته این روهم درنظر داشته باشید که اگه قراره از 300 تا تست 100 تاش رو بزنید باید پراکندگی انتخاب هاتون رو رعایت کنید یعنی ورندارید از تست شماره 1 تا 100 رو بزنید بلکه بیاید از تست 1 تا 300 به صورت پراکنده 100 تست رو بزنید تا بخش های مختلف تاحدودی پوشش داده بشه .
حالا برای آزمون بعدی که از مبحث گوارش هست به عنوان مرور از سطح بندی شده هام چندتا تست تکراری میزنم بعدش میرم سراغ نزده هام و اونا روهم سطح بندی و رفع اشکال میکنم
درضمن پیشنهاد میکنم برنامه تست زنی تون جوری باشه که مستمر و روزانه تکرار بشه تا مطالب به خوبی توی ذهنتون مرور وتکرار بشه نه اینکه یه دفعه وردارید توی یک روز یه عالمه تست بزنید و روزای دیگه هیچی....انجام دادن تکراره مستمر مهم ترین رمز موفقیت توی کنکوره.
یه توصیه ی دیگه هم اینکه تست زنی ودرسنامه خوندن رو از هم جدا نکنید و برنامه تون رو جوری پیش نبرید که چندروز پشت سرهم فقط مشغول درسنامه خوندن باشید...فرایند یادگیری درسنامه رو همراه و موازی با حل تمرین وتسته یادگیری پیش ببرید و این ذهنیت رو کنار بذارید که اول باید کاملن همه ی درسنامه ها رو بخونم بعدش اگه وقت شد برم سراغ تست اینکار درست نیست....یادگیری اصلی زمانی رخ میده که شما درگیر حل سوال میشید و اشتباه میکنید....وقتی همراه درسنامه خوندن تست های یادگیری حل میکنید و توی حل تست اشتباه میکنید یعنی مراحل یادگیری تون درحال پیشرفته و این رفع اشکال های اولیه باعث میشه تسلط های پایه ای تون شکل بگیرن .
اگه اغلب اوقات فقط درسنامه بخونید تنها چیزی که بدست میارین توهم یادگیری هست...چون یادگیری تون رو بخوبی با حل تمرین وتست به چالش نکشیدید فکر میکنین مطلب رو خیلی عالی یادگرفتید اما وقتی توی آزمون شرکت میکنید تعداد غلط هاتون بالا میره و حسابی هم وقت کم میارید.
مرور
بحث مرور کردن بسته به روش هرشخص میتونه متفاوت باشه مثلن بعضی افراد خلاصه نویسی یا جزوه نویسی انجام میدن که دراینصورت الویت اول برای مرور به نوشته هاشون داده میشه بعضی افراد تست های زده رو نشان دار میکنن که برای این دسته هم الویت میتونه مرور تست های نشان دار باشه و خیلی حالات دیگه
درکل بنظرم توی فرایند انجام مرور بهتره این موارد رعایت بشن :
_گرفتن آزمونک های تستی متنوع و آنالیز کردنش برای پی بردن به سطح تسلط به بخش های مختلف
_مرور رفع اشکال های انجام شده ی گذشته (تست های نشان دار یا جزوه های نوشته شده)
_مرور بخش هایی از کتاب درسی یا درسنامه که براساس نتیجه آزمونک حس میکنیم فراموش شده + تورق سریع بخش های دیگه
_شبیه سازی کردن جلسه ی آزمون از طریق آزمون های آزمایشی سال قبل
من برای اغلب دروس همین روند رو موقع مرور کردن انجام میدادم حالا ممکنه برای بعضی دروس یک مرحله پررنگ تر انجام میشد....مثلن برای دینی مرحله ی مرور بخش های فراموش شده پررنگ تر بود یا برای ریاضی بخش مرور رفع اشکال ها که این مورد هم توی هرشخص متغیره
موفق باشی رفیق