خانه شیمی

X
  • آخرین ارسالات انجمن

  •  

    نمایش نتایج: از 1 به 6 از 6
    1. Top | #1
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      نمایش مشخصات

      تحلیل عربی کنکور نظام جدید98

      بودجه بندی عربی کنکورنظام قدیم 99


      * تعداد سوالات عربی نظام قدیم و جدید در کنکور 98


      عربی نظام جدید در کنکور سال 1398 برای اولین بار در شکل و شمایل تازه ای مورد پرسش قرار گرفت که در این مطلب به تحلیل و بررسی این درس می پردازم. با تحلیل سوال به سوال درس عربی نظام جدید در کنکور 1398 شروع می کنم:


      سوال 26 کنکور، اولین سوال عربی است که از این سوال تا سوال شماره 35 یعنی 10 تست اول کنکور عربی به صورت مستقیم مربوط به ترجمه می باشد. سوال شماره 26، 27، 28، 29، 30، 31 و 32 مربوط به ترجمه یک جمله عربی به فارسی می باشد و تیپ این تست ها به این صورت است که یک جمله عربی به شما داده می شود و سپس 4 ترجمه از آن جمله به زبان فارسی در گزینه ها قرار می دهند و شما بایستی پاسخ را تعیین کنید.


      تست شماره 33 و 34 نیز به صورت «عین الخطا» و «عین الصحیح» مطرح شد؛ که در هر گزینه یک جمله عربی همراه با ترجمه فارسی قرار داده می شود و از شما می خواهند که گزینه پاسخ را پیدا کنید. همچنین تست شماره 35 نیز ترجمه فارسی به عربی را مورد پرسش قرار داده بود؛ که در صورت سوال یک جمله فارسی داده و در گزینه ها 4 جمله عربی داده که لازم است داوطلب کنکور، پاسخ صحیح را پیدا کند.


      آنچه در سوالات ترجمه عربی نسبت به کنکورهای سال های گذشته متفاوت شده بود به چهار موضوع بر می گردد:
      1- تعداد سوالات ترجمه در سال های گذشته 8 مورد بود که در کنکور نظام جدید به 10 تست افزایش یافته است.
      2- در کنکورهای قبلی دو تست ترجمه فارسی به عربی می آمد ولی در کنکور نظام جدید تعداد این تست به یک تست کاهش یافته است.
      3- در کنکور سال های گذشته، یک تست ترجمه به صورت مفهومی می آید یعنی داوطلب کنکور بایستی از بین چهار گزینه آن مورد که به مفهوم صورت سوال نزدیک تر بود را تعیین می کرد که این تیپ تستی نیز از کنکور سال 1398 حذف شده بود.

      4- در کنکورهای گذشته، یک تست از تیپ تستی «عین الخطا» و «عین الصحیح» می آمد ولی در کنکور نظام جدید، از این نوع تیپ دو سوال مطرح شده بود.
      نتیجه گیری برای کنکورهای نظام جدید: تیپ های تستی ترجمه که در کنکور سال های گذشته می آمده و در کنکور 1398 مورد پرسش قرار نگرفت، یکی از مدل تست هایی است که می شود انتظار داشت در کنکورهای سال های بعد آن تیپ ها نیز دوباره به کنکور برگردند. بنابراین تست های ترجمه سال های گذشته را بسیار مورد توجه قرار دهید.
      سوال 36، 37، 38 و 39 کنکور نظام جدید 1398 مطابق با تمام کنکورهای برگزار شده تا به امروز، مربوط به درک مطلب عربی بود. یعنی یک متن چند خطی می دهند و از دانش آموز یا داوطلب کنکور خواسته می شود که به 4 تست درک مطلبی آن پاسخ دهد.


      آنچه در سوالات درک مطلب عربی می توان گفت: کیفیت سوالات مطرح شده در این قسمت تفاوتی با کنکور سال های قبل ندارد.
      نتیجه گیری برای کنکورهای نظام جدید: از آنجا متن درک مطلب ارایه شده در کنکور 98 بین نظام قدیم و جدید مشترک بود برای همین طراح کنکور انتظار دارد که دامنه لغات هر دو دسته از دانش آموزان کنکور قدیم و جدید در یک سطح باشند برای همین به دانش آموزان و کنکوری های نظام جدید توصیه می کنم که حتما تست های درک مطلب نظام قدیم را بزنند و از آن ها استفاده کنند.
      تست های 40، 41 و 42 مربوط به تحلیل صرفی کلمات جدا شده از متن است. تحلیل صرفی به این معناست که در چهار گزینه، در مورد آن کلمه اطلاعاتی آمده است که شما بایستی گزینه مورد نظر را پیدا کنید. تصویر زیر یک نمونه تست تحلیل صرفی را نشان می دهد:





      آنچه در سوالات تحلیل صرفی عربی می توان گفت: آنچه تحلیل صرفی های عربی کنکور 98 نسبت به کنکور سال های قبلش به طور مشهود خودنمایی می کرد آن بود که این تست ها راحت تر از سال های گذشته شده بود. علت این موضوع هم کاهش مباحث قواعد تحلیل صرفی در کتاب عربی نظام جدید نسبت به قبل است.
      نتیجه گیری برای کنکورهای نظام جدید: توصیه می کنم تست های تحلیل صرفی کنکور سال های گذشته را بزنید. هرچند برخی از قواعد نظام قدیم در کتاب های نظام جدید وجود ندارد ولی تست های نظام قدیم به دلیل سطح کیفی بالاتر حتما باعث می شود تا تسلط شما روی این تست ها زیاد شود.


      تست شماره 43 کنکور عربی نظام جدید، طرحی تازه از تست شَکِل در کنکور سال های گذشته می باشد. در این تست از دانش آموز و داوطلب کنکور خواسته شده است که حرکت گذاری های چهار گزینه را بررسی کند و پاسخ را انتخاب کند. در درس عربی نقش ها باعث اعراب گرفتن کلمات می شود.


      به طور مثال مبتدا و خبر و فاعل هر سه مرفوع می شوند و مفعول ها منصوب هستند و مضاف الیه و مجرور به حرف جرها باید کسره بگیرند و اسم حروف مشبه بالفعل مرفوع است و خبرش منصوب و ... . در این تست از شما خواسته می شود با توجه به نقش هایی که می شناسید اعراب کلمات را بررسی کرده و گزینه مورد نظر را پیدا کنید.
      آنچه در سوال حرکت گذاری عربی می توان گفت: آنچه در این کنکور مطرح شد به طور کامل تازگی داشته و قبلا این سبک از حرکت گذاری در کنکور دیده نشده است.
      نتیجه گیری برای کنکورهای نظام جدید: تست های شَکِل در نظام قدیم به شرط اینکه برای نظام جدید بهینه شده باشند و قواعد حذف شده را نداشته باشند می توانند باعث تقویت باشند اما یک توصیه مهم دیگری که برای دانش آموزان و داوطلبان نظام جدید دارم این است که سعی کنند متن عربی کتاب درسی را باز کنند و از خودشان بپرسند که چرا این کلمه حرکت آخرش مرفوع شده؟ یا چرا آن کلمه حرکت آخرش منصوب شده یا کلمه بعدی چرا حرکت آخرش مجرور شده است؟


      این تمرین ها با متن عربی که دارای حرکت گذاری است باعث تقویت مهارت تعیین حرکت ها و عادت کردن چشم هایتان به متن عربی می شود.
      از تست 44 تا 50 قواعد عربی نظام جدید مورد پرسش قرار گرفته است. کیفیت طراحی این تست ها از نمونه های مشابه در نظام قدیم پایین تر است. نکته مهمی که در مورد تست های 44 تا 50 کنکور عربی بایستی اشاره کنم این است که نباید انتظار داشته باشید در کنکورهای بعدی دقیقا همین موضوعات مورد پرسش قرار بگیرد.
      اگر به کنکورهای نظام قدیم دقت کنید همیشه تست های مربوط به قواعد دارای تنوع تستی و تغییرات متعدد بوده اند و این انتظار می رود که سال بعد و سال های بعدتر از آن نیز تست های متنوع از قواعد مطرح شود و نباید فکر کنید همیشه و همیشه از همین موضوعات قرار است تست بدهند.


      به طور مثال در تست 50 کنکور سال 1398 در مورد «حصر» سوال شده بود ممکن است در کنکورهای بعدی در مورد «استثنا» سوال شود. بنابراین نباید بگویید چون امسال در کنکور در مورد استثنا سوالی نبود پس حتما سال بعد هم تستی مطرح نمی شود. یادتان باشد که هر ساله تنوع تستی از سوالات قواعد وجود داشته و این روند برای سال بعد نیز دور از انتظار نیست که تکرار شود.
      آنچه در سوالات قواعد عربی می توان گفت: طراح کنکور می تواند موضوعات مختلفی که در قواعد عربی معرفی شده است را مورد پرسش قرار بدهد برای همین دست طراح برای سوال دادن از مباحث دیگر باز است و دانش آموز نباید خودش را محدود به موضوعات مطرح شده در کنکور 98 کند بلکه بایستی بداند که طراح ممکن است سال بعد از قواعد دیگر عربی نیز سوال بدهد.
      نتیجه گیری برای کنکورهای نظام جدید: تست های قواعد نظام قدیم در مباحث مشترک به طور کامل برای نظام جدید قابل استفاده است و توصیه می شود حتما روی مباحث مشترک از تست های نظام قدیم استفاده کنند تا دامنه تسلط خودشان را افزایش دهند.

      توصیه کلی در مورد درس عربی نظام جدید: با توجه به رویکرد کتاب درسی عربی نظام جدید که ترجمه را هدف قرار گرفته است توصیه می کنم تسلط خود را روی قواعد مربوط به فعل و حروفی که بر سر فعل می آیند و ترجمه فعل را تحت تاثیر قرار می دهند بسیار بسیار زیاد کنید. حل کردن تست ترجمه کمک شایانی به افزایش درصد در کنکور نظام جدید می کند.

      !LOSE YOURSELF IN SCIENCE

    2. Top | #2
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      نمایش مشخصات
      چند نتیجه گیری و نکته آموزشی درمورد عربی کنکور:

      1) همان طور که مشخص است بخش زیادی از سؤالات مشترک دو نظام، از مبحث ترجمه است؛ از سویی سالیان سال است که سؤال اول ترجمه، از آیات موجود در کتاب درسی انتخاب می‌شوند، پس بهتر است دانش آموزان دوازدهمی و فارغ التحصیل توجه ویژه ای به بخش ترجمه و به خصوص آیات مشترک موجود در کتاب درسی دو نظام داشته باشند.

      2) سؤال مفهوم (شعر، آیه و...) که معمولا از سؤالات دشوار و چالشی کنکور است، می تواند از عبارات مفهومی و مهم که در هر دو کتاب موجود است، طرح شود، بنابراین عبارات مشترک بین دو نظام را با توجه ویژه ای مطالعه نمایید، سعی کنید اشعار فارسی هم مفهوم با این عبارات را نیز حتما بررسی کنید.

      3) مباحث مشترک قواعد در کنکور امسال بسیار حائز اهمیت است:
      شناخت مصدر افعال ثلاثی مزید - اسم فاعل، اسم مفعول، اسم تفضیل و اسم مکان - ترکیب وصفی و اضافی- جمله اسمیه و جمله فعلیه (تشخیص مبتدا و خبر)- تشخیص فعل مجهول- معنای افعال ناقصه و حروف مشبّهة بالفعل - حال- مستثنی- مفعول مطلق

      4) خوب است دوستان فارغ التحصیل به این نکته توجه کنند که در عربی نظام جدید، تمرکز بیشتر بر معنا و ترجمه است، بنابراین در سؤالات قواعد ممکن است با تیترهای متفاوتی مانند (عیّن ما فیه الفعل الماضی الاستمراری، عیّن فعلاً یدلّ علی المستقبل) یا سؤالاتی در مورد معنای حروف مشبهة بالفعل و افعال ناقصه مواجه شوند، پس خوب است برای چنین مفاهیم و تیترهایی نیز کاملاً آماده باشند.

      5) اولین سوال عربی ایه ای از قران است.

      6) حذف تست مفهوم از آمدن تست تعریب هم عجیب‌تر بود! کتاب درسی پر است از آیات، روایات و ضرب‌المثل‌های عربی که واقعاً نبود مفهوم خیلی توی ذوق می‌زد! عجیب آنکه تیتر مفهوم در دفترچه نظام قدیم آمده بود امّا خود سؤالش گویا ناپدید شده بود!

      7) کتاب‌های درسی جدید مشخّصاً از طرح سؤال تعریب منع کرده بودند! اینکه تعریب همان ترجمه بالعکس است و سؤالش ساده بود، چیزی از گناه طراح سؤال کم نمی‌کند! در دشوار بودن تعریب همین بس که نرخ ترجمهء عربی به فارسی نسبت به تعریب (فارسی به عربی) زمین تا آسمان فرق می‌کند! شاید کنکور بهتر بود سؤالش را مطرح نمی‌کرد!

      8) سلیقه و ذکاوت برخی طراحان کنکور ستودنی است امّا بهتر می‌دانم نکته‌ای را بگویم: امیدوارم به بهانه «الأصّح و الأدقّ» بودن صورت سؤال‌های ترجمه، گزینه‌ها همگی دارای اشتباه نباشند. در کنار سلیقه و ذکاوت، لطفاً کمی دقّت را هم چاشنی کار کنیم!

      9) تیتر بعضی سؤال‌های قواعد بی‌نهایت چالشی شده است!

      10) در عربی تخصّصی انسانی یک سؤال مفهوم داده بودند! جای شکرش باقی است و این را می‌توان به فال نیک گرفت که مفهوم به سؤالات عمومی هم برمی‌گردد!

      11)یک باور درست و نادرست! دوباره نکته‌ای را درباره درک متن‌ها بگویم! در باور همه (دبیران، دانش‌آموزان، مشاورها)، این است که درک متن، خیلی دشوار و وقت‌گیر است و بهتر است از خیر سؤالاتش بگذریم!این نظر هم درست است هم غلط! درکتان از متن درست باشد نیازی به این کار نیست امّا خودم هم قبول دارم بعضی تست‌های مربوط به درک متن تا حدودی سلیقه‌ای‌اند! خود ما هم کم از این دست سؤالات طرح نکردیم! امّا یکی دو سال است درک متن‌های کنکور منطقی‌تر و ساده‌تر شده‌اند.
      !LOSE YOURSELF IN SCIENCE

    3. Top | #3
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر
      پاسخگو و راهنما

      نمایش مشخصات
      محض اطلاع سوال 28 کنکور ریاضی 99 هم غلط بوده ( هیچ گزینه جواب صحیحی نمیدادن)
      ⬜⬜⬜⬜⬜⬜⬜
      ⬜⬛⬛⬛⬜⬛⬜
      ⬜⬜⬜⬛⬜⬛⬜
      ⬜⬛⬛⬛⬛⬛⬜
      ⬜⬛⬜⬛⬜⬜⬜
      ⬜⬛⬜⬛⬛⬛⬜
      ⬜⬜⬜⬜⬜⬜⬜

    4. Top | #4
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط Mohamad_R نمایش پست ها
      محض اطلاع سوال 28 کنکور ریاضی 99 هم غلط بوده ( هیچ گزینه جواب صحیحی نمیدادن)
      مشکلی نداشت که
      نمیدونم کدوم نظام منظورتونه ولی تو هر دو نظام سوال 28 جوابش گزینه 2 میشد

    5. Top | #5
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر
      پاسخگو و راهنما

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط aa79 نمایش پست ها
      مشکلی نداشت که
      نمیدونم کدوم نظام منظورتونه ولی تو هر دو نظام سوال 28 جوابش گزینه 2 میشد
      تحلیل دبیران حتی تحلیل ویدیویی قلمچی بر این منظور بود که هیچ کدوم جواب صحیحی نبود! کم غلط ترین هم گزینه 1 بوده
      ⬜⬜⬜⬜⬜⬜⬜
      ⬜⬛⬛⬛⬜⬛⬜
      ⬜⬜⬜⬛⬜⬛⬜
      ⬜⬛⬛⬛⬛⬛⬜
      ⬜⬛⬜⬛⬜⬜⬜
      ⬜⬛⬜⬛⬛⬛⬜
      ⬜⬜⬜⬜⬜⬜⬜

    6. Top | #6
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط Mohamad_R نمایش پست ها


      تحلیل دبیران حتی تحلیل ویدیویی قلمچی بر این منظور بود که هیچ کدوم جواب صحیحی نبود! کم غلط ترین هم گزینه 1 بوده
      کدوم نظام مد نظرتونه؟تمایلی دارید تحلیل خودمو بهتون بگم؟

    افراد آنلاین در تاپیک

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)




    آخرین مطالب سایت کنکور

  • تبلیغات متنی انجمن