ادبیات کنکور 98 نیز مانند کنکورهای سال های قبل به عنوان درس اول دفترچه عمومی با 25 سوال مورد پرسش قرار گرفته بود که در این مطلب قصد تحلیل تست به تست این کنکور را در درس ادبیات دارم.
سوالات شماره 1 تا 6 همگی مربوط به تست های املا و معنا بود که این روال به مانند تمام کنکورهای سال های گذشته تکرار شده است. تیپ های تستی که در تست های املا و معنا به کار رفته، کاملا سبک و سیاق کنکورهای سال های گذشته را داشت و هیچ مدل تست تازه ای به آن اضافه نشده بود. بنابراین 24 درصد از ادبیات کنکور نظام جدید را تسلط بر لغات املایی و معنایی تشکیل می دهد.
سوالی که مطرح می شود این است که آیا یک دانش آموز یا داوطلب نظام جدید لازم است که لغات املا و معنای نظام قدیم را بلد باشد؟ از آنجا که هیچ تست مشترکی در املا و معنای نظام قدیم و جدید وجود ندارد برای همین خواندن لغات املا و معنای نظام قدیم هیچ کمک مستقیمی به تسلط دانش آموزان و داوطلبان کنکور نظام جدید نخواهد کرد.
اما اگر کسی دامنه لغت ضعیفی در درس ادبیات دارد به طوری که خواندن و درک کردن شعرها برایش سخت است توصیه می کنم که لغات معنایی نظام قدیم را بخواند که تسلطش روی شعر خواندن زیاد شود. تسلط روی شعر و درک کردن آن برای تست های آرایه و همچنین قرابت معنایی لازم است و هرکسی که دامنه لغات معنایی قوی تری داشته باشد، تسلطش روی تست زنی آرایه و قرابت معنایی بیشتر می شود.
سوالی دومی که مطرح می شود این است که آیا لغت های املایی و معنایی خارج از کتاب های فارسی هم در کنکور مورد استفاده قرار می گیرد یا خیر؟ در پاسخ بایستی بگویم تمام لغات املایی و معنایی که مربوط به ادبیات کُهن است حتما حتما از داخل کتاب درسی مورد پرسش قرار می گیرد. به طور مثال کلماتی مانند پلاس، خانقاه، تقریظ، مکاری و ... همگی در کتاب های درسی مورد استفاده قرار گرفته اند.
تست شماره 7 کنکور سال 98 مربوط به تاریخ ادبیات بود. تاریخ ادبیات نظام جدید به مانند کتاب های نظام قدیم نمی باشد بلکه بسیار سبک و یک کلمه ای شده است. فرم سوالی هم که امسال در کنکور مورد پرسش قرار گرفت به این صورت بود که دانش آموز یا داوطلب کنکور بایستی بلد باشد که اثر فلان شاعر یا نویسنده کدام است؟
این تست کاملا حفظی است و با حفظ کردن تاریخ ادبیات نظام جدید که حجم بسیار ناچیزی دارد می توانید به راحتی از عهده این تست که 4 درصد کنکور است برآیید.
تست شماره 8، 9، 10 و 11 را سوالات مربوط به آرایه تشکیل می داد که در مجموع 16 درصد کنکور می باشد. آرایه های مورد پرسش در این تست ها، همان آرایه های همیشگی می باشد که در کنکور سال های گذشته مورد استفاده قرار می گرفته است. نکته مهم در مورد تست های آرایه این است که بیت های به کار رفته در این سوالات، به مانند سال های گذشته، از خارج کتاب درسی طراحی می شود.
بنابراین آن دسته از دانش آموزان و داوطلبان کنکوری که سعی در حفظ کردن بیت های کتاب درسی دارند بایستی بدانند که این فعالیت شان هیچ فایده ای ندارد چون بیت های کنکور در بخش آرایه، خارج از کتاب درسی می باشد. مورد بعدی که لازم است به آن دقت شود این است که تیپ های تستی آرایه، هیچ تغییری نسبت به کنکورهای گذشته ندارد.
سوالی که مطرح می شود این است که آیا تست های آرایه سال های گذشته را می توان برای کنکور نظام جدید استفاده کرد؟ پاسخ مثبت است و شما می توانید از تمامی تست های آرایه کنکورهای سال های گذشته استفاده کنید و هیچ مشکلی از این نظر وجود ندارد.
تست های 12، 13، 14، 15 و 16 را سوالات زبان فارسی یا همان دستور زبان فارسی تشکیل می دهند. یعنی 20 درصد ادبیات کنکور مربوط به تست های زبان فارسی بوده است. تیپ این تست ها نسبت به کنکور سال های قبل فقط یک تفاوت بزرگ را نشان می دهد و آن هم اینکه، طراح کنکور از دانش آموزان و داوطلبان کنکور خواسته بود که در یک بیت شعر، بتوانند دستور زبان فارسی را پیاده سازی کنند.
در واقع در این تست جدید، خواسته شده بود که نقش های دستوری مثل قید، نهاد، مفعول، مسند و... را روی یک بیت شعر پیدا کنند که این سبک تستی تا پیش از این در کنکور مورد استفاده قرار نگرفته بود. از این رو انتظار می رود که در گنجینه تست زنی خود به کمک مشاورتان این تیپ تستی را تمرین کنید و روی بیت های شعری، بتوانید دستور زبان فارسی را پیاده سازی کنید تا قدرت تستی تان در این بخش نیز تقویت شود.
سوالی که مطرح می شود این است که آیا تست های زبان فارسی سال های گذشته را می توان برای کنکور نظام جدید استفاده کرد؟ پاسخ مثبت است و شما می توانید از تمامی تست های زبان فارسی سال های گذشته به جز قسمت های حذف شده از دستور زبان استفاده کنید. در واقع مباحث مشترک که بیشتر از 95 درصد مباحث هم مشترک است را می توانید تست زنی کنید و هیچ ایرادی وجود ندارد.
تست های 17، 18، 19، 20، 21، 22، 23، 24 و 25 کنکور نیز مربوط به سوالات قرابت معنایی بود. تیپ تستی این سوالات نسبت به سال های گذشته تغییر خاصی نداشت فقط در تست شماره 24، مفهوم هر بیت در پرانتز جلویش نوشته شده بود که این تیپ تستی خیلی کم در کنکور سال های گذشته مورد استفاده قرار گرفته است و در مجموع تست های قرابت معنایی، به سبک قبل خودش مطرح شده بود.
نکته مهمی که در مورد تست های قرابت معنایی وجود دارد این است که حفظ کردن مفهوم بیت های کتاب درسی هیچ کمکی به شما برای بالا بردن تسلط و درصدتان در قرابت معنایی کنکور نمی کند زیرا تمامی بیت های موجود در گزینه ها، خارج از کتاب درسی هستند و طراح کنکور انتظار دارد تا یک دانش آموز و یا داوطلب کنکور سراسری بتواند مفهوم یک بیت خارج از کتاب درسی را درک کرده و گزینه پاسخ را تعیین کند.
سوالی که مطرح می شود این است که آیا تست های قرابت معنایی سال های گذشته را می توان برای کنکور نظام جدید استفاده کرد؟ این قسمت خیلی پاسخ ظریف و دقیقی دارد پس با توجه بخوانید. تست های کنکور قرابت معنایی در سال 98 برای نظام قدیم و جدید کاملا متفاوت از هم طراحی شده بود. بنابراین تست ها به ما می گویند که قرابت معنایی نظام قدیم با قرابت معنایی نظام جدید از نظر تست متفاوت است.
اما این موضوع را از زوایه دیگری نیز می تواند بررسی کرد: اگردقت کرده باشد قرابت معنایی یک توانایی در درک مفهوم شعر است و این توانایی زمانی در دانش آموز کنکوری به اوج می رسد که او دامنه لغت مناسب به اضافه گنجینه تستی زیادی را زده باشد. برای همین به لحاظ طراحی تست نظام قدیم و جدید متفاوت است اما برای کسب توانایی مفهوم یابی شعر، استفاده از تست های قرابت معنایی سال های گذشته، بسیار بسیار مفید است و باعث افزایش توانایی پاسخ دهی به قرابت های معنایی می شود.
بنابراین با وجود اینکه تست های قرابت نظام جدید و قدیم باهم فرق دارد ولی برای آنکه توانایی خود را در پاسخ گویی به تست ها افزایش دهید حتما حتما از تست های قرابت معنایی سال های گذشته استفاده کنید تا مهارت های شعرخوابی، دامنه لغت و فهم شعری تان افزایش یابد.
عربی نظام جدید در کنکور سال 1398 برای اولین بار در شکل و شمایل تازه ای مورد پرسش قرار گرفت که در این مطلب به تحلیل و بررسی این درس می پردازم. با تحلیل سوال به سوال درس عربی نظام جدید در کنکور 1398 شروع می کنم:
سوال 26 کنکور، اولین سوال عربی است که از این سوال تا سوال شماره 35 یعنی 10 تست اول کنکور عربی به صورت مستقیم مربوط به ترجمه می باشد. سوال شماره 26، 27، 28، 29، 30، 31 و 32 مربوط به ترجمه یک جمله عربی به فارسی می باشد و تیپ این تست ها به این صورت است که یک جمله عربی به شما داده می شود و سپس 4 ترجمه از آن جمله به زبان فارسی در گزینه ها قرار می دهند و شما بایستی پاسخ را تعیین کنید.
تست شماره 33 و 34 نیز به صورت «عین الخطا» و «عین الصحیح» مطرح شد؛ که در هر گزینه یک جمله عربی همراه با ترجمه فارسی قرار داده می شود و از شما می خواهند که گزینه پاسخ را پیدا کنید. همچنین تست شماره 35 نیز ترجمه فارسی به عربی را مورد پرسش قرار داده بود؛ که در صورت سوال یک جمله فارسی داده و در گزینه ها 4 جمله عربی داده که لازم است داوطلب کنکور، پاسخ صحیح را پیدا کند.
آنچه در سوالات ترجمه عربی نسبت به کنکورهای سال های گذشته متفاوت شده بود به چهار موضوع بر می گردد:
1- تعداد سوالات ترجمه در سال های گذشته 8 مورد بود که در کنکور نظام جدید به 10 تست افزایش یافته است.
2- در کنکورهای قبلی دو تست ترجمه فارسی به عربی می آمد ولی در کنکور نظام جدید تعداد این تست به یک تست کاهش یافته است.
3- در کنکور سال های گذشته، یک تست ترجمه به صورت مفهومی می آید یعنی داوطلب کنکور بایستی از بین چهار گزینه آن مورد که به مفهوم صورت سوال نزدیک تر بود را تعیین می کرد که این تیپ تستی نیز از کنکور سال 1398 حذف شده بود.
4- در کنکورهای گذشته، یک تست از تیپ تستی «عین الخطا» و «عین الصحیح» می آمد ولی در کنکور نظام جدید، از این نوع تیپ دو سوال مطرح شده بود.
نتیجه گیری برای کنکورهای نظام جدید: تیپ های تستی ترجمه که در کنکور سال های گذشته می آمده و در کنکور 1398 مورد پرسش قرار نگرفت، یکی از مدل تست هایی است که می شود انتظار داشت در کنکورهای سال های بعد آن تیپ ها نیز دوباره به کنکور برگردند. بنابراین تست های ترجمه سال های گذشته را بسیار مورد توجه قرار دهید.
سوال 36، 37، 38 و 39 کنکور نظام جدید 1398 مطابق با تمام کنکورهای برگزار شده تا به امروز، مربوط به درک مطلب عربی بود. یعنی یک متن چند خطی می دهند و از دانش آموز یا داوطلب کنکور خواسته می شود که به 4 تست درک مطلبی آن پاسخ دهد.
آنچه در سوالات درک مطلب عربی می توان گفت: کیفیت سوالات مطرح شده در این قسمت تفاوتی با کنکور سال های قبل ندارد.
نتیجه گیری برای کنکورهای نظام جدید: از آنجا متن درک مطلب ارایه شده در کنکور 98 بین نظام قدیم و جدید مشترک بود برای همین طراح کنکور انتظار دارد که دامنه لغات هر دو دسته از دانش آموزان کنکور قدیم و جدید در یک سطح باشند برای همین به دانش آموزان و کنکوری های نظام جدید توصیه می کنم که حتما تست های درک مطلب نظام قدیم را بزنند و از آن ها استفاده کنند.
تست های 40، 41 و 42 مربوط به تحلیل صرفی کلمات جدا شده از متن است. تحلیل صرفی به این معناست که در چهار گزینه، در مورد آن کلمه اطلاعاتی آمده است که شما بایستی گزینه مورد نظر را پیدا کنید. تصویر زیر یک نمونه تست تحلیل صرفی را نشان می دهد:
آنچه در سوالات تحلیل صرفی عربی می توان گفت: آنچه تحلیل صرفی های عربی کنکور 98 نسبت به کنکور سال های قبلش به طور مشهود خودنمایی می کرد آن بود که این تست ها راحت تر از سال های گذشته شده بود. علت این موضوع هم کاهش مباحث قواعد تحلیل صرفی در کتاب عربی نظام جدید نسبت به قبل است.
نتیجه گیری برای کنکورهای نظام جدید: توصیه می کنم تست های تحلیل صرفی کنکور سال های گذشته را بزنید. هرچند برخی از قواعد نظام قدیم در کتاب های نظام جدید وجود ندارد ولی تست های نظام قدیم به دلیل سطح کیفی بالاتر حتما باعث می شود تا تسلط شما روی این تست ها زیاد شود.
تست شماره 43 کنکور عربی نظام جدید، طرحی تازه از تست شَکِل در کنکور سال های گذشته می باشد. در این تست از دانش آموز و داوطلب کنکور خواسته شده است که حرکت گذاری های چهار گزینه را بررسی کند و پاسخ را انتخاب کند. در درس عربی نقش ها باعث اعراب گرفتن کلمات می شود.
به طور مثال مبتدا و خبر و فاعل هر سه مرفوع می شوند و مفعول ها منصوب هستند و مضاف الیه و مجرور به حرف جرها باید کسره بگیرند و اسم حروف مشبه بالفعل مرفوع است و خبرش منصوب و ... . در این تست از شما خواسته می شود با توجه به نقش هایی که می شناسید اعراب کلمات را بررسی کرده و گزینه مورد نظر را پیدا کنید.
آنچه در سوال حرکت گذاری عربی می توان گفت: آنچه در این کنکور مطرح شد به طور کامل تازگی داشته و قبلا این سبک از حرکت گذاری در کنکور دیده نشده است.
نتیجه گیری برای کنکورهای نظام جدید: تست های شَکِل در نظام قدیم به شرط اینکه برای نظام جدید بهینه شده باشند و قواعد حذف شده را نداشته باشند می توانند باعث تقویت باشند اما یک توصیه مهم دیگری که برای دانش آموزان و داوطلبان نظام جدید دارم این است که سعی کنند متن عربی کتاب درسی را باز کنند و از خودشان بپرسند که چرا این کلمه حرکت آخرش مرفوع شده؟ یا چرا آن کلمه حرکت آخرش منصوب شده یا کلمه بعدی چرا حرکت آخرش مجرور شده است؟
این تمرین ها با متن عربی که دارای حرکت گذاری است باعث تقویت مهارت تعیین حرکت ها و عادت کردن چشم هایتان به متن عربی می شود.
از تست 44 تا 50 قواعد عربی نظام جدید مورد پرسش قرار گرفته است. کیفیت طراحی این تست ها از نمونه های مشابه در نظام قدیم پایین تر است. نکته مهمی که در مورد تست های 44 تا 50 کنکور عربی بایستی اشاره کنم این است که نباید انتظار داشته باشید در کنکورهای بعدی دقیقا همین موضوعات مورد پرسش قرار بگیرد.
اگر به کنکورهای نظام قدیم دقت کنید همیشه تست های مربوط به قواعد دارای تنوع تستی و تغییرات متعدد بوده اند و این انتظار می رود که سال بعد و سال های بعدتر از آن نیز تست های متنوع از قواعد مطرح شود و نباید فکر کنید همیشه و همیشه از همین موضوعات قرار است تست بدهند.
به طور مثال در تست 50 کنکور سال 1398 در مورد «حصر» سوال شده بود ممکن است در کنکورهای بعدی در مورد «استثنا» سوال شود. بنابراین نباید بگویید چون امسال در کنکور در مورد استثنا سوالی نبود پس حتما سال بعد هم تستی مطرح نمی شود. یادتان باشد که هر ساله تنوع تستی از سوالات قواعد وجود داشته و این روند برای سال بعد نیز دور از انتظار نیست که تکرار شود.
آنچه در سوالات قواعد عربی می توان گفت: طراح کنکور می تواند موضوعات مختلفی که در قواعد عربی معرفی شده است را مورد پرسش قرار بدهد برای همین دست طراح برای سوال دادن از مباحث دیگر باز است و دانش آموز نباید خودش را محدود به موضوعات مطرح شده در کنکور 98 کند بلکه بایستی بداند که طراح ممکن است سال بعد از قواعد دیگر عربی نیز سوال بدهد.
نتیجه گیری برای کنکورهای نظام جدید: تست های قواعد نظام قدیم در مباحث مشترک به طور کامل برای نظام جدید قابل استفاده است و توصیه می شود حتما روی مباحث مشترک از تست های نظام قدیم استفاده کنند تا دامنه تسلط خودشان را افزایش دهند.
توصیه کلی در مورد درس عربی نظام جدید: با توجه به رویکرد کتاب درسی عربی نظام جدید که ترجمه را هدف قرار گرفته است توصیه می کنم تسلط خود را روی قواعد مربوط به فعل و حروفی که بر سر فعل می آیند و ترجمه فعل را تحت تاثیر قرار می دهند بسیار بسیار زیاد کنید. حل کردن تست ترجمه کمک شایانی به افزایش درصد در کنکور نظام جدید می کند.
دین و زندگی کنکور 98 نظام جدید نیز به مانند کنکورهای سال های گذشته دارای 25 تست بود که در این مطلب می خواهم به صورت تست به تست به تحلیل و ارزیابی دین و زندگی نظام جدید در کنکور سال 1398 بپردازم. سوالات دین و زندگی کنکور را در یک تقسیم بندی کلی می توان در دو دسته زیر در نظر گرفت:
الف) سوالات مرتبط با آیه و تدبر در قرآن: در کنکور سال 1398 تعداد 12 تست از آیات و متن عربی احادیث کتاب سوال مطرح شده بود که از این تست ها، تعداد 11 سوال از متن عربی آیات قرآن موجود در کتاب درسی و 1 تست از آیه قرآن موجود در بخش تدبر در آیات مطرح شده است.
تست های 51، 55، 57، 58، 59، 60، 63، 64، 65، 67 و 73 مرتبط با آیات قرآن بودند و تست شماره 66 مرتبط با متن های عربی موجود در کتاب درسی می باشد. در عکس گیف زیر این تست را به صورت مجزا نشان می دهم که به صورت تصویری هم بتوانید آمدن تست آیه از بخش تدبر در آیات را مطابقت دهید.
چند مورد مهم در مورد سوالات آیات موجود در دین و زندگی کنکور نظام جدید 98 وجود دارد که به آن ها می پردازم:
1. آیات چند بخشی بسیار مورد توجه طراح کنکور 98 قرار گرفته است. آیات چند بخشی به آیاتی گفته می شود که در مورد دو یا چند گروه مختلف یا دو حالت مختلف صحبت می کند. به طور مثال دو حالت «اگر به خدا ایمان بیاورند و اهل تقوا باشند چه سرنوشتی دارند و اگر اینطوری نباشند چه سرنوشتی دارند؟» همانطور که در مثال بیان شد، دو حالت مختلف باهم مقایسه می شوند.
2. آیات مرتبط و ترکیبی در کنکور 98 هدف طراحی تست بوده است. آیات مرتبط به آیاتی گفته می شود که به نوعی با هم ارتباط نتیجه ای یا ارتباط مترادفی دارند. به طور مثال «کدام آیه رابطه میان نافرمانی خداوند با دوستی و محبت او را بیان می کند و این مفهوم، توسط کدام آیه تبین و روشن می شود؟»
در اینجا ابتدا بایستی آیه ای که نتیجه نافرمانی خداوند و دوستی و محبت او را نشان می دهد را مشخص کنید و سپس بگویید کدام آیه است که کلا در مورد نافرمانی خداوند و دوستی و محبت او صحبت می کند.
این آیات ارتباطی نشان می دهد که صرفا حفظ کردن مفهوم آیه دیگر نقش اصلی در موفقیت در تست های دین و زندگی را ندارد و یک دانش آموز بایستی بتواند روابط بین آیات و نتیجه های هر آیه را نیز بداند.
3. ترکیب متن فارسی با آیه قرآن در کنکور 98 مورد سوال قرار گرفت. این مدل تست ها با بهره گیری از متن فارسی کتاب سعی می کنند ارتباطی بین آیه و متن فارسی برقرار کنند برای همین دانش آموزان، موقع مطالعه درس دین و زندگی دایما به این سوال پاسخ دهند که آیا این جمله فارسی با آیه های درس ارتباط معنایی دارد یا خیر؟ این روش مطالعه تاثیر زیادی در عمیق شدن این درس دارد.
4. در کتاب درسی برای برخی از آیات مشخص کرده است که این آیه در چه زمانی نزول یافته است. این مورد در کنکور 98 در یک تست مورد پرسش قرار گرفته؛ به همین جهت برای آیاتی که در کتاب درسی زمان و یا شرایط نزول مشخص شده حتما روی آن ها مسلط باشید.
5. پیام آیات هنوز هم در کنکور ارزش و اعتبار دارند. به مانند تمام کنکورهای سال های گذشته، باز هم پیام آیه و دانستن اینکه یک آیه در مورد چه چیزهایی صحبت می کند مورد هدف طراحان کنکور است و از ارزش بالایی برخوردارند. برای همین بایستی یک دانش آموز یا داوطلب کنکور روی مفهوم و پیام آیه نیز مسلط باشد.
6. ارتباط بین آیات و احادیث مرتبط با آن ها نیز در کنکور مورد هدف طراحان بود. در هنگام مطالعه کتاب درسی لازم است که دقت کنید آیات و احادیث مرتبط را با هم بخوانید تا یکنواختی و همبستگی اطلاعات برایتان ایجاد شود.
7. ارتباط آیه قرآن با شعرهای موجود در کتاب درسی، شیوه دیگری از طراحی تست آیات بوده است. آنچه اهمیت دارد این است که طراح دین و زندگی کنکور 98، به خوبی توانسته است که از انواع تیپ بندی های تست ایات استفاده کند و یک کنکور کامل و متنوع از تست های آیات در کنکور بسازد.
8. تست معنای آیه قرآن نیز در کنکور 98 دیده شد. تست شماره 71 کنکور به صورت مستقیم معنای آیه قرآن را هدف طراحی سوال قرار داده است و این نشان می دهد که فقط دانستن پیام کافی نیست بلکه بایستی خود معنای آیات نیز کار شوند به خصوص آیاتی که نتیجه گیری یا نشان دهنده یک واقعه یا نشان دهنده یک اتفاق و یا صحبت گروه خاص یا فرد خاصی هستند را حتما مورد توجه قرار بدهید.
به طور مثال در تست شماره 71 کنکور نظام جدید سال 98 این مورد را پرسیده بود: «مطابق آیات قرآن شیطان در روز قیامت چگونه پاسخ گناهکاران را می دهد؟»
بنابراین در کنکور 98، تست پیام آیه، تست آیات چند بخشی، تست آیات مرتبط، تست زمان و شرایط نزول آیه، تست مرتبط با احادیث، تست مرتبط با اشعار و تست مرتبط با متن فارسی، تست معنای آیه قرآن را به خوبی مورد استفاده قرار داده است.
لازم به ذکر است که تنوع دیگری نمی شود از تست های آیات داشت زیرا تمام حالت هایی که ممکن است یک آیه مورد پرسش قرار بگیرد در کنکور 98 به خوبی مورد پوشش قرار گرفته است.
ب) سوالات مرتبط با متن فارسی کتاب دین و زندگی: 13 تست کنکور در درس دین و زندگی به طور مستقیم فقط و فقط به متن کتاب درسی ارتباط داشت و این نشان می دهد که 52 درصد دین و زندگی در کنکور به تسلط دانش آموزان روی متن فارسی بستگی دارد.
به این جمله دقت کنید: «52 درصد سوالات کنکور دین و زندگی در سال 98 به صورت مستقیم به متن فارسی و در 20 درصد تست های آیات دین و زندگی نیز تسلط به متن فارسی کتاب دین و زندگی اهمیت دارد.»
بنابراین کسانی که فقط و فقط تمرکز خود را روی آیات قرآن گذاشته اند این را بدانند که 70 درصد اهمیت درس دین و زندگی در متن فارسی و ارتباط های متن فارسی با آیات و احادیث می باشد. در نتیجه در کنار اینکه روی آیات قران مسلط می شوید، بایستی به متن فارسی دروس دین و زندگی نیز با دقت فراوان به تسلط برسید.
در مورد سوالات مستقیم مرتبط با متن فارسی کتاب دین و زندگی، چند مورد وجود دارد که به آن ها اشاره می کنم:
1. سوال تحلیلی در متن فارسی کتاب دین و زندگی مورد سوال قرار گرفته است. برای توضیح بیشتر این نکته را اشاره می کنم که مثلا وقتی «رابطه طولی و عرضی» را می آموزید این انتظار که فقط از مثال های کتاب درسی استفاده شود را نداشته باشید.
بلکه شما لازم است بتوانید با تحلیل بیشتر، هر نوع رابطه طولی و عرضی را کشف و در موردش صحبت کنید. این مدل از سوالات را سوال تحلیلی دین و زندگی می نامیم.
2. مفهوم بیت و ارتباط بیت ها با متن فارسی در کنکور 98 در درس دین و زندگی مورد سوال بوده است. همانطور که در بخش آیات هم اشاره شد، ارتباط بین آیه و شعر در کنکور استفاده شده و حالا در متن فارسی تست ها نیز، از دانش آموز خواسته بودند که بداند ارتباط بین این شعر با کدام مفهوم کتاب درسی می باشد.
دقت کنید که بیت ها در کتاب های درسی دین و زندگی، موجود هستند و بیت های خارج از کتاب مورد سوال قرار نمی گیرد.
3. از متن کتاب درسی نیز تست آمده است و سعی کنید روی قیدهای کتاب مسلط باشید. مثلا «برترین عبادت» که در این کنکور از آن تست آمده بود. در مورد تست های متن دروس دین و زندگی نکته خاصی وجود ندارد و تست های روان و معمولی هستند.
زبان انگلیسی کنکور تجربی سال 98 دارای 25 تست بود که از تست شماره 76 شروع و به تست شماره 100 کنکور ختم می شد. در این مطلب به بررسی انواع تیپ های تستی موجود در سوالات زبان انگلیسی کنکور داخل کشور سال 98 می پردازم.
تست های زبان انگلیسی کنکور تجربی نظام جدید با سوالات گرامر آغاز شدند. تست های شماره 76، 77، 78 و 79 چهار تست گرامر را تشکیل می دادند. بنابراین در این کنکور، 16 درصد زبان انگلیسی به صورت مستقیم به تست های گرامر مرتبط بود. در تست های گرامر این کنکور فقط یک قالب تستی جدید به تست های گرامر اضافه شده و آن هم اینکه در گزینه ها از یک جمله کامل به جای تک کلمه ای یا دو کلمه ای ها استفاده کرده بودند.
تست شماره 77 کنکور تجربی همان تستی است که از جمله کامل در هر گزینه استفاده کرده که در عکس گیف زیر آن را مشاهده می کنید. این تیپ تستی می تواند برای تمام حروف و اسامی ربط در زبان انگلیسی تکرار شود و طراح کاملا دستش برای تکرار این تیپ تستی برای گرامر باز است.
نکته مهم دیگر تست های گرامر این است که کاربرد زمان افعال برای طراح زبان کنکور 98 تجربی بسیار مهم بوده است زیرا او از 4 تست در 2 تست به صورت مستقیم و غیر مستقیم از زمان افعال استفاده کرده است. موضوع بعدی گرامر در مورد بیان صفت ها و موضوع دیگر آن در مورد کاربرد Most و Should و Will و Who می باشد.
سطح سوالات گرامر کنکور تجربی نظام جدید در سال 98 را متوسط ارزیابی می کنم و از جمله تست های قابل حل است و با دانستن قواعد مربوطه می توانستید به راحتی از پس تست ها بر بیایید. دقت شود که موضوعات گرامری در کتاب های درسی موجود است ولی جملات آن از خارج کتاب درسی طراحی می شود بنابراین بایستی برای تسلط روی تست های گرامر از تست های متنوع در هر مبحث استفاده کنید.
همچنین در گرامرهای مشترک، می توانید از تست های نظام قدیم برای تقویت تسلط روی گرامر نظام جدید بهره بگیرید و هیچ مشکلی در استفاده از تست های گرامر نظام قدیم برای کنکور نظام جدید در مباحث مشترک نیست.
تست های شماره 80، 81، 82، 83، 84، 85، 86 و 87 مربوط به تست های لغت هستند؛ در نتیجه 34 درصد زبان انگلیسی به این بخش اختصاص داشته است. در این قسمت لغت های موجود در کتاب درسی مورد پرسش قرار می گیرند و دانش آموز با توجه به دامنه لغت هایش باید از گزینه های موجود یکی را انتخاب کند. چند نکته در مورد تست های لغت به چشم می خورد که بیان می کنم:
1. در تست شماره 81 از کاربرد قیدها استفاده کرده بودند به این صورت که 4 قید در گزینه ها بود و بایستی بر اساس معنای قیدها و نوع خواسته صورت سوال یکی را انتخاب می کردید. بنابراین قیدهای موجود در کتاب درسی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.
2. در تست شماره 82 از افعال دو بخشی بهره گرفته اند به این صورت که 4 فعل دو بخشی را داده بودند که بر اساس معنای آن ها یکی را انتخاب کنید. در نتیجه یکی از فعالیت های تان بایستی این باشد که بدانید با اضافه شده عبارت هایی مثل OF، OUT، UP و... چه تغییری در معنای فعل ایجاد می شود.
3. در تست شماره 84 از مکالمه استفاده کرده بود. به این صورت که فرد A و B در حال مکالمه هستند و حالا بایستی عبارت اختصاری مشخصی را در جمله قرار دهید. بنابراین تسلط روی عبارت های اختصاری موجود در دیالوگ ها نیز مهم است.
تست های شماره 88، 89، 90، 91 و 92 به کلوز تست مربوط می شد. به عبارت دیگر 20 درصد زبان انگلیسی به کلوز تست مربوط می شود. از این تست ها، 3 تست به گرامر و 2 تست به لغت مربوط بود و این نشان می دهد که علاوه بر 4 تست ابتدای زبان، در اینجا نیز 3 تست مرتبط با گرامر وجود دارد در نتیجه تسلط به گرامر به معنای تسلط روی 28 درصد زبان انگلیسی در کنکور تجربی نظام جدید سال 98 می باشد.
تست های 93، 94، 95، 96، 97، 98، 99 و 100 به دو درک مطلب یا passage ارتباط داشت. طبق روال سال های گذشته در این کنکور نیز از دو درک مطلب استفاده شده بود. نکته مهم اینکه درک مطلب به کار رفته در این کنکور با درک مطلب های به کار رفته برای دانش آموزان نظام قدیم کاملا مشترک بود و این نشان می دهد که طراح کنکور انتظار دارد تا یک دانش آموز نظام جدید روی لغات نظام قدیم نیز مسلط باشد.
روال طراحی تست در درک مطلب ها به مانند سال های گذشته است و هیچ تغییری نداشته است و تیپ بندی تست های این بخش نیز روال سال های گذشته خودش را طی کرده است. در مورد درس زبان انگلیسی چند سوال مهم مطرح است که بایستی به آن ها پاسخ بدهم:
1. آیا تسلط روی لغات نظام قدیم برای یک دانش آموز نظام جدید ضروری است؟ پاسخ مثبت است زیرا تسلط روی لغات نظام قدیم باعث می شود که دانش آموز بتواند به خوبی از پس سوالات زبان بربیاید. در ضمن دقت کنید که درصد بالایی از لغات زبان بین دو نظام آموزشی مشترک است و اصلا اینطوری نیست که کسی گمان کند قرار است با دو دامنه لغت متفاوت رو به رو شود.
طبق بررسی هایی که در مطلب مربوط به تحلیل خط به خط کتاب های نظام جدید داشته ام می توانم این جمله را یاداور شوم که حداقل 80 درصد لغات هر دو نظام آموزشی مشترک است.
2. آیا تست های لغت نظام قدیم برای نظام جدید قابل استفاده است؟ درست است که تست های لغت طراحی شده در کنکور 98 نظام قدیم با نظام جدید تفاوت داشت اما طبق پاسخی که برای سوال اول داشته ام حتما توصیه می کنم تست های لغت کنکورهای نظام قدیم را برای تقویت دامنه لغت خود بزنید.
3. آیا کلوزتست نظام قدیم برای نظام جدید کاربرد دارد؟ با وجوداینکه سوالات کلوز تست در دو نظام آموزشی در کنکور 98 متفاوت بود اما از آنجا که کلوزتست ها روی دامنه لغت و گرامر کار می کنند برای همین کار کردن روی کلوز تست های نظام قدیم باعث تقویت پایه زبانی یک دانش آموز نظام جدید می شود.
4. آیا تست های گرامر نظام قدیم برای نظام جدید کاربرد دارد؟ قطعا در مواردی که با هم مشترک هستند به طور کامل قابل استفاده است زیرا گرامر اصول و قواعد زبانی است و تغییر کردنی نیست در نتیجه در مباحث مشترک حتما حتما از تست های نظام قدیم کمک بگیرید.
5. آیا تست های ریدینگ نظام قدیم برای کنکور نظام جدید قابل استفاده است؟ تنها قسمتی که بین دو نظام آموزشی در کنکور 98 در درس زبان انگلیسی، مشترک طراحی شده بود همین تست های ریدینگ بود. به همین جهت، تمام درک مطلب های نظام قدیم را می توانید مورد استفاده قرار دهید تا مهارت مطلب خوانی و درک مطلبتان افزایش پیدا کند.