برایند دو برداربه ر وش متوازی الاضلاع با ضلع های a , b برابر
رادیکال(a به توان 2 بعلاوه b به توان 2 بعلاوه 2abcosz ) در اینجا z زاویه بینشون هست
زاویه باد با افق 30 درجه هست و زاویه افق با هواپیما 90 درجه پس زاویه بین دو بردار 120 درجه هست
کسینوس 120 درجه میشه منفی سینوس 30 درجه
مقدارو قرار بده
خشم بیش از حد گرفتن وحشت آرد و لطف بی وقت هیبت ببرد.
نه چندان درشتی کن که از تو سیر گردند و نه چندان نرمی که بر تو دلیر شوند.
درشتی و نرمی به هم در به است .......چو فاصد که جراح و مرهم نه است
درشتی نگیرد خردمند پیش ..............نه سستی که ناقص کند قدر خویش
نه مر خویشتن را فزونی نهد ..............نه یکباره تن در مذلت دهد
شبانی با پدر گفت: ای خردمند ...........مرا تعلیم ده پیرانه یک پند
بگفتا: نیکمردی کن نه چندان..............که گردد خیره گرگ تیز دندان
خشم بیش از حد گرفتن وحشت آرد و لطف بی وقت هیبت ببرد.
نه چندان درشتی کن که از تو سیر گردند و نه چندان نرمی که بر تو دلیر شوند.
درشتی و نرمی به هم در به است .......چو فاصد که جراح و مرهم نه است
درشتی نگیرد خردمند پیش ..............نه سستی که ناقص کند قدر خویش
نه مر خویشتن را فزونی نهد ..............نه یکباره تن در مذلت دهد
شبانی با پدر گفت: ای خردمند ...........مرا تعلیم ده پیرانه یک پند
بگفتا: نیکمردی کن نه چندان..............که گردد خیره گرگ تیز دندان
دو روش برای محاسبه برایند دو بردار هست.
1- میتونین بردار دومو به انتهای بردار اول با همون زاویه بچسبونین (قسمت فلش دار انتهای بردار هست.) و یک بردار از ابتدای بردار اول به انتهای بردار دوم چسبونده شده رسم کنین که همون برایند دو بردار هست که بهش میگن روش مثلث.
2- میتونین ابتدای دو بردارو (جایی که فلش نداره) با همون زاویه به هم بچسبونین و یک متوازی الاضلاع با نقطه چین بسازین. قطر متوازی الاضلاع که بین این دو بردار هست بردار برآیند هست. روش متوازی الاضلاع
نتیجه در هر دو روش یکی هست و بردار برآیند به یک شکل و در همون جهت بدست میاد.
خشم بیش از حد گرفتن وحشت آرد و لطف بی وقت هیبت ببرد.
نه چندان درشتی کن که از تو سیر گردند و نه چندان نرمی که بر تو دلیر شوند.
درشتی و نرمی به هم در به است .......چو فاصد که جراح و مرهم نه است
درشتی نگیرد خردمند پیش ..............نه سستی که ناقص کند قدر خویش
نه مر خویشتن را فزونی نهد ..............نه یکباره تن در مذلت دهد
شبانی با پدر گفت: ای خردمند ...........مرا تعلیم ده پیرانه یک پند
بگفتا: نیکمردی کن نه چندان..............که گردد خیره گرگ تیز دندان
جملت این بود"بازم متوجه نشدم"
من از کجا بدونم کدوم قسمتو متوجه نشدی کامل برات توضیح دادم
از روش متوازی الاضلاع
باد مگه با زاویه 30 درجه نسبت به افق نیست؟
زاویه افق هم با هواپیما 90 درجه هست.
جمعشون میشه 120 درجه.
در روش اولی که حل کرده(روش مثلث) زاویه بین دو بردار اول و دوم 60 درجه میشه.
چون باد زاویش با افق 30 درجه هست و بقیه زاویه از 90 درجه کم میشه.
ولی دیگه فرمول متوازی الاضلاع در اینجا صادق نیست.
روشی که این حل کرده با نقاله و مقیاس بندی هست روشی نیست که بتونی تو کنکور به کار ببری.
1 سانتی مترو 40 کیلومتر بر ساعت فرض کرده و خط کشی کرده و بردار برایندو حساب کرده
خشم بیش از حد گرفتن وحشت آرد و لطف بی وقت هیبت ببرد.
نه چندان درشتی کن که از تو سیر گردند و نه چندان نرمی که بر تو دلیر شوند.
درشتی و نرمی به هم در به است .......چو فاصد که جراح و مرهم نه است
درشتی نگیرد خردمند پیش ..............نه سستی که ناقص کند قدر خویش
نه مر خویشتن را فزونی نهد ..............نه یکباره تن در مذلت دهد
شبانی با پدر گفت: ای خردمند ...........مرا تعلیم ده پیرانه یک پند
بگفتا: نیکمردی کن نه چندان..............که گردد خیره گرگ تیز دندان
ویرایش توسط sina_u : 24 مرداد 1398 در ساعت 15:53
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)