با سلام
درس زیست شناسی یکی از دروس مهم و سرنوشت ساز در رشته تجربی می باشد.با داشتن ضریب 4 یکی از دروسی است که در رسیدن به رشته دلخواه کمک فراوانی می تواند بنماید.ولی در سالهای اخیربا سئوالات فوق العاده ترکیبی که از این درس داده می شود. تنها عده کمی قادر به زدن درصد بالای 35 درصد می باشند و بسیاری نیز در این درس درصد منفی می زنند

به علت ترکیبی دادن تست ها و مفهومی بودن به دانش آموزان و اولیاءجهت راهنمایی و مدیرت درس خواندن فرزندانشان موارد زیر توصیه می گردد
یکی از مشکلات و درد سر دانش اموزان دوم تجربی این است که زیست سال اول از نظر حجم و محتوی قابل مقایسه با سال دوم نیست. و دانش آموزان سال دوم با روبرو شدن با حجم بالای این درس دچار نوعی سر خوردگی و نا امیدی میگردند
1-توصیه این است که تابستان و قبل از شروع سال تحصیلی مقداری از این کتاب مطالعه گردد.
مشاوره با دبیران باتجربه این درس در مطالعه موءثر و بخش های دردسر ساز در طول سال تحصیلی و رفع آنها بسیار کار گشا خواهد بود


2-در سال سوم تجربی دانش اموزان با دو مشکل اساسی رو به رو هستند.
1-امتحان پایانی این درس برخلاف سال دوم 20 نمره از تمام کتاب است. در صورتی که در سال دوم پیش دانشگاهی امتحان پایانی (خرداد ماه حدودا پنج نمره از50درصد اول کتاب و 15 نمره از مابقی کتاب می باشد). و با زمان کمی که برای این امتحان در نظر گرفته می شود.مرور 256 صفحه در حدود یک ونیم الی دو روز برای اکثر دانش آموزان غیر ممکن است.
با تآثیر مثبت نمره معدل کتبی این امر ضرر بزرگی به دانش آموزان در صورت کاهش نمره این درس خواهد زد.
مشکل دوم فصل های 5-6-7 -8 این کتاب کاملا مفهومی بوده زمان دو جلسه تدریس در نظر گرفته شده در هفته جواب گوی تدریس این فصول برای دبیران گرانقدر زیست شناسی نیست.و بخصوص سئوالات کنکور این فصول بسیار مفهومی است.
به دانش داموزان تجربی سال دوم و واولیاء (جهت تشویق فرزندان و برنامه ریزی برای انها)توصیه می گردد.حتما تابستان و قبل از شروع سال تحصلیلی این فصول را به صورت ویژه مطالعه نمایند.تجربه 18 ساله بنده در تدریس این درس ثابت کرده در صورت انجام این پیشنهاد تأثیر بسیار مهمی در نمره نهایی در این درس و وزدن تستهای موفقیت امیز این فصول در کنکورربرای تمامی دانش اموزان بخصوص دانش آموزان متوسط و ضعیف خواهد داشت
اما در مورد سال چهارم و زیست آن به دلیل ترکیبی و مفهومی بودن سئوالات کنکور زیست شناسی در صورتی که دانش آموزان سال سوم در تابستان و قبل از شروع سال تحصیلی بتوانند این درس را پیش خوانی داشته باشند و بصورت تک درس یا با مشاوره با دبیران مدرس این درس این درس را بگزرانند
با شروع سال تحصیلی امکان و فرصت مرور این درس و زیست های سال دوم و سوم بسیار راحتر ،و مطالعه انها هدفمند تر خواهد بود. تجربیات ما نشان داده دانش آموزان عمل کننده به این پیشنهادبا اعتماد به نفس بالا تر و با امید بیشتری این درس را مطالعه نموده اند و موفقیت انها بسیار عالی بوده است.
در پایان آرزوی موفقیت برای تمامی دانش آموزان ایران زمین و طی مدارج بالای تحصیلی و داشتن افتخار خدمت به کشور و مردم عزیز را دارم
با تشکر احمد جوکار دبیر زیست شناسی
تماس از طریق ایمیل در صورت نیاز به مشاوره و توضیحات بیشتر
jokar1349a@yahoo.com