خانه شیمی

X
  • آخرین ارسالات انجمن

  •  

    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از 1 به 15 از 20
    1. Top | #1
      کاربر باسابقه

      Sarkhosh
      نمایش مشخصات

      اینده شغلی مهندسی مکانیک


      درحال حاضر دانشجوی توانمند مهندسی مكانیك پس از فارغ‌التحصیلی مشكل كاریابی ندارد چرا كه توسعه سخت‌افزاری و رشد مسائل مهندسی، گرایش به سمت تولید داخل و ایجاد تكنولوژی تولید تجهیزات و وسایل در داخل كشور و روی آوردن به خدمات مهندسی در داخل كشور به علت محدودیت‌های ارزی و كاهش درآمدهای نفتی، باعث رشد چشمگیر بازاركار مهندسان مكانیك در ایران شده است.

      یك مهندس مكانیك در حال حاضر در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌كند كه از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:- طراحی و ساخت تمامی ماشین‌آلات و قطعات آنها (اعم از ماشین‌آلات تولیدی تمامی صنایع)، لوازم خانگی و تجهیزات پزشكی.- طراحی و ساخت تجهیزات مكانیكی نیروگاههای فسیلی، اتمی ، خورشیدی ، بادی و آبی.- طراحی و ساخت تجهیزات و سیستم‌های انتقال و تصفیه آب، سیستم‌های مكانیكی و كنترلی پالایشگاهها و كارخانجات شیمیایی.- طراحی و ساخت تاسیسات حرارتی و برودتی ساختمانها و اماكن، بالابرها و آسانسورها و سیستم‌های حمل و نقل.- ساخت ماشین‌آلات تغلیظ و بازیافت مواد مثل كارخانجات قند، كاغذسازی ، سیمان ، نساجی ، نمك و كنسانتره .- طراحی و ساخت وسایل و تجهیزات حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی.- ساخت تجهیزات دفاعی مانند تانك، راكت، اژدر و پلهای متحرك.- ساخت روبات‌ها ، بازوهای مكانیكی و سیستم‌های تولید.
      در ضمن یك مهندس مكانیك می‌تواند به عنوان كارشناس و مشاور فنی در بانك‌ها ، شركت‌های سرمایه‌گذاری، بیمه و شركت‌های بازرسی و نظارت امور بین‌المللی فعالیت نماید.در همه جای دنیا یك فارغ‌التحصیل مهندسی مكانیك مثل یك موم خام است كه دانش كافی دارد و در هر زمینه‌ای كه كار كند می‌تواند در آن زمینه متخصص بشود. (منو میگه ها!!)
      برای مثال می‌تواند در تحلیل و طراحی خودرو، در طراحی و ساخت ماشین‌های ابزار و حتی در تدوین و تولید برنامه‌های كامپیوتری فعالیت نماید. یعنی رشته مكانیك زمینه كار و زمینه انتخاب بسیار گسترده‌ای را در مقابل فارغ‌التحصیلان این رشته قرار می‌دهد.
      وضعیت نیاز كشور به این رشته در حال حاضر:دانش مكانیك دانش زندگی است . در هر مجتمع و كارگاه صنعتی نیاز به فارغ‌التحصیلان این رشته امری ضروری و مشهود است و با توجه به حركتهای صنعتی این چندساله اخیر كشور مهندسین مكانیك بیش از پیش در گرداندن چرخ صنعت دخیل شده‌اند و راه همواره برای رشد و ترقی آنها گشاده است.
      معرفی گرایش‌های مقطع کارشناسی:در شروع آموزش مهندسی در ایران ، مهندسی مكانیك با برق یكی بود و الكترومكانیك نامیده می‌شد. اما این دو رشته حدود 45 سال پیش از هم جدا شدند و به مرور رشته‌های دیگری مانند مهندسی شیمی و مواد نیز از مهندسی مكانیك جدا شد و مهندسی مكانیك به عنوان رشته مهندسی مكانیك عمومی ارائه گردید. ولی با پیشرفت صنعت و نیاز صنایع به تخصص‌های مختلف در این زمینه، از مهندسی مكانیك عمومی دو گرایش طراحی جامدات و حرارت و سیالات و بعد از آن ساخت و تولید بیرون آمد و بالاخره باید به مهندسی دریا اشاره كرد كه هنوز در دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یكی از گرایشهای مهندسی مكانیك ارائه می‌شود. ما در این‌جا به معرفی اجمالی هر یك از گرایشهای فوق می‌پردازیم.

      مکانیک در طراحی جامداتگرایش طراحی جامدات به بررسی انواع نیروها، حركتها و تاثیر آنها بر اجزاء مختلف ماشین می‌پردازد. در واقع مهندس طراحی جامدات با توجه به نیازهای جامعه ، دستگاهها و ماشین‌های مختلف را طراحی می‌كند.هر ماشین از دو قسمت متحرك و ثابت تشكیل شده است. حال بررسی این مطلب كه حركت مورد نیاز ماشین از چه راهی تامین شده و چگونه از منبع تولید به جایگاه مورد استفاده انتقال پیدا كند و بالاخره چگونه از این حركت استفاده گردد تا بیشترین بازدهی را داشته باشد، در حیطه وظایف مهندسی طراحی جامدات است. همچنین ابداع و پیش‌بینی دستگاه تنظیم ماشین‌آلات نیز از مسایل مطرح در این گرایش می‌باشد.در واقع مهندس طراح جامدات باید تمامی نیروها و گشتاورهایی را كه به هر عضو ماشین وارد می‌شود بررسی كرده و بهترین حالت قطعه مورد نظر را برای تمامی آن نیروها و گشتاورها و همچنین برای داشتن بهترین كارایی به دست آورده و كارایی مناسب آن قطعه را در زمان طولانی تضمین كند.طراحی سیستم ، طراحی ماشین‌های تراش، فرز، چاپ و قسمت‌های تعلیق ، سیستم‌های انتقال قدرت و دینامیك یك خودرو، توسط مهندسان این گرایش صورت می پذیرد. همچنین در یك هواپیما قسمتهای مربوط به فرود، پرواز، كنترل پرواز به نحوی مربوط به طراحی جامدات می‌گردد.گرایش طراحی جامدات به طراحی ماشین‌آلات و اجزای آنها، ارتعاشات ماشین‌آلات، دینامیك آنها و كنترل سیستم‌ها می‌پردازد.گفتنی است كه دو گرایش طراحی جامدات و حرارت و سیالات بسیار نزدیك به هم هستند و تنها در 20 واحد درسی با یكدیگر تفاوت دارند. بنابراین فارغ‌التحصیلان آنها نیز توانایی‌های مشترك زیادی دارند.هدف این گرایش تربیت متخصصانی است كه بتوانند در مراكز تولید و كارخانه‌ها اجزاء و مكانیزم ماشین‌آلات مختلف را طراحی كنند. دروس این دوره شامل دروس نظری، آزمایشگاهی، كارگاه و پروژه و كارآموزی است. فارغ‌التحصیلان می‌توانند در كارخانجات مختلف نظیر خودروسازی ، صنایع نفت، ذوب فلزات و صنایع غذایی و غیره مشغول شوند. موفقیت داوطلبان به آگاهی آنها در دروس جبر و مثلثات، هندسه ، فیزیك و مكانیك همچنین آشنایی و تسلط آنان به زبان خارجی بستگی فراوان دارد. از جمله دروس این دوره می‌توان دروس مقاومت مصالح، طراحی و دینامیك را نام برد. در این رشته زمینه اشتغال و بازاركار خوب وجود دارد و مطالب ارائه شده در طول تحصیل برای دانشجویان محسوس و قابل لمس است.

      مکانیک در حرارت و سیالاتهمان‌طور كه از نام این گرایش پیداست مهندسی مكانیك گرایش حرارت و سیالات به مبحث حرارت و مسائل مربوط به سیالات می پردازد. به عبارت دیگر در این رشته عوامل موثر بر خواص مختلف حركت سیال بخصوص سیال داغ مطالعه شده و اثر عبور سیال بر محیط محل عبور مانند نیروهایی كه در اثر عبور خود در محل ایجاد می‌كند و یا طول‌های ناشی از اثر افزایش و یا كاهش دما در اعضای مختلف یك دستگاه، بررسی می‌شود. همچنین از دروس اصلی این رشته می‌توان به مكانیك سیالات اشاره كرد كه نیروهای وارد بر جسم متحرك در سیال را بررسی می‌كند.گرایش حرارت و سیالات به فیزیك حرارت و مكانیك سیالات می‌پردازد و وظیفه‌اش تحلیل و طراحی سیستم‌ها از دیدگاه حرارتی و سیالاتی است . برای مثال در طراحی یك موتور احتراق داخلی، مسائل مربوط به تبدیل حرارت به انرژی ، انتقال حرارت، حفظ موتور در حرارت مناسب و سرد نگه‌داشتن موتور توسط یك مهندس مكانیك حرارت و سیالات بررسی می‌شود.همچنین مسائل مربوط به تاسیسات ساختمان و رآكتورها، انتقال آب ، نفت و گاز ، طراحی نیروگاههای مختلف ، طراحی توربو ماشین‌ها (ماشین‌های دوار) مثل توربین‌های بخار، توربین‌های گاز و فن‌كویل‌ها به گرایش سیالات مربوط می‌شود.این رشته در به كاربردن علوم و تكنولوژی مربوط جهت طرح و محاسبه اجزاء سیستمهایی كه اساس كار آنها مبتنی بر تبدیل انرژی ، انتقال حرارت و جرم است به متخصصان كارآیی لازم را می‌دهد و آنها را جهت فعالیت در صنایع مختلف مكانیك در رشته حرارت و سیالات (نظیر مولدهای حرارتی، انتقال سیال نیروگاههای آبی، موتورهای احتراقی و ... ) آماده می‌سازد. فارغ‌التحصیلان این دوره قادر به طراحی و محاسبه اجزا و سیستمها در بخشهای عمده‌ای از صنایع نظیر صنایع خودروسازی ، نیروگاههای حرارتی و آبی، صنایع غذایی، نفت، ذوب فلزات و غیره هستند.داوطلبان این رشته باید در دروس ریاضی و فیزیك تسلط داشته و با یك زبان خارجی آشنا باشند . دروس این رشته شامل مطالبی در زمینه‌های حرارت وسیالات ، می‌باشد.با توجه به اینكه اصولا تحصیلات دانشگاهی به خصوص در زمینه‌های مهندسی نیاز صد در صد به علاقه‌مندی داوطلب دارد، بنابراین عدم داشتن علاقه‌ و همچنین عدم تقویت دروس اساسی و پایه‌ای در بخش مكانیك مانند ریاضی ، فیزیك ، مكانیك ، شیمی ، رسم فنی (تجسم بالا داشتن) و هوش نسبتا خوب و عدم روحیه تجزیه و تحلیل در مسائل باعث دلسردی و از دست‌دادن انگیزه تحصیل و ركورد شدید در تحصیلات خواهد شد.

      ساخت و تولیدیك قطعه باید به چه روشی ساخته شود تا دارای تولیدی سریع و ارزان و همچنین كیفیت مناسب و وقت و كارایی مطلوب باشد؟پاسخ به این سوال مهم بر عهده مهندسان گرایش ساخت و تولید است. چرا كه یك مهندس ساخت و تولید به مسائل مربوط به ساخت بهینه و تولید با كیفیت بالا می‌پردازد. در واقع این گرایش بیشتر به مشكلات و معضلات ساخت و تولید می‌پردازد و در نتیجه نسبت به دو گرایش حرارت و سیالات و طراحی جامدات علمی‌تر است و دو گرایش فوق جنبه عملی‌تر دارند.گرایش ساخت و تولید به زمینه‌های كاربردی مهندسی مكانیك می‌پردازد و مهندس این گرایش در زمینه شكل دادن فلزات ، طراحی قالب‌ها و ساخت قطعه‌های گوناگون فعالیت می‌كند.هدف تربیت كارشناسانی است كه با به كاربردن تكنولوژی مربوط به ابزارسازی، ریخته‌گری ، جوشكاری، فرم دادن فلزات ، طرح كارگاه یا كارخانه‌های تولیدی آماده كار در زمینه ساخت و تولید ماشین‌آلات صنایع (كشاورزی ، نظامی، ماشین‌سازی، ابزارسازی ، خودروسازی و ... ) باشند. فارغ‌التحصیلان این دوره قادر خواهند بود در صنایعی مانند ماشین‌سازی، ابزارسازی، خودروسازی ، صنایع كشاورزی، صنایع هوایی و تسلیحاتی به ساخت و تولید ماشین‌آلات، طراحی كارگاه و یا كارخانه تولیدی بپردازند و نظارت و بهره‌برداری و اجرای صحیح طرحها را عهده‌دار شوند. داوطلبان این رشته باید در دروس ریاضی، فیزیك و مكانیك از آگاهی كافی برخوردار باشند. دروس این دروه شامل مطالبی در مورد نحوه تولید، طراحی قالبهای پرس، طراحی قید و بندها، كار و برنامه‌ریزی با ماشینهای اتوماتیك، اصول كلی و نحوه كار با ماشینهای دستی و تعمیر و نصب تمام سرویسهای صنعتی می باشد و درصد نسبتا بالایی از آنها به صورت عملی ارائه می‌گردد. داوطلب باید سالم باشد تا بتواند كارهای كارگاهی را به خوبی انجام دهد و استعداد كارهای فنی را داشته باشد. با توجه به خودكفایی صنایع كشور این رشته دارای بازار كار خوبی است.
      برگرفته از کافه جوان

      دسته بندی : جزوات اساتید
      وقتی داری یواشکی یک غلطی میکنی
      علاوه بر چپ و راست
      به بالا هم یک نگاهی بنداز

    2. Top | #2
      کاربر فعال

      Geryeh
      نمایش مشخصات
      اگه کسی تو رشته مکانیک بیکار موند من اسممو عوض میکنم
      انشا ا... خودم سال دیگه مکانیک قبول میشم

    3. Top | #3
      کاربر نیمه فعال

      Sarkhosh
      نمایش مشخصات
      بله اشتغال مکانیک خیلی بهتر از برق و الکترونیک هستش !

      فارغ التحصیل مکانیک میتونه خودش با سرمایه ای که داره مغازه بزنه ! استخدام شرکت های مختلف بشه و .... . ولی الکترونیک چی؟؟؟

    4. Top | #4
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      من رشته کارشناسیم مهندسی کامپیوتره...برای ارشد هم تو همین رشته قبول شدم ولی چون شهر دیگه بود ترجیح دادم نرم..
      به نظرتون میتونم برای ارشد رشته مکانیک قبول شم؟درسای مداری ک داشتم رو خیلی سخت پاس میکردم ولی فک میکنم اینده کاری مکانیک خیلی بهتره..
      خلاف قوانین
      ویرایش شده.

    5. Top | #5
      مدیر کل

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط aftabezendegi نمایش پست ها
      من رشته کارشناسیم مهندسی کامپیوتره...برای ارشد هم تو همین رشته قبول شدم ولی چون شهر دیگه بود ترجیح دادم نرم..
      به نظرتون میتونم برای ارشد رشته مکانیک قبول شم؟درسای مداری ک داشتم رو خیلی سخت پاس میکردم ولی فک میکنم اینده کاری مکانیک خیلی بهتره..
      کار که نشد نداره
      اگه منظورتون ارشد 93 که بهمن برگزار میشه ، فک کنم امکانش نیست و خیلی دیره
      ولی اگه مظورت برای کنکور ارشد 94 هست بله میشه - فقط باید از تابستون شرو کنی
      همون کتابها تست ها رو هم بخونی راحت می تونی یاد بیگیری و نیازی به کلاسشون نداری
      فقط باید اول از همه تصمیم بگیری که گرایشت دوست داری چی باشه - طراحی کاربردی یا تبدیل انرژی و ...
      که برای اولی روی باکس ریاضیات و جامدات فقط تمرکز کن
      برای دومی باکس ریاضیات و سیالات

    6. Top | #6
      کاربر فعال

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      سلام
      دوستان کسی میدونه درآمد ماهیانه یه مهندس مکانیک حدودا چقدره؟؟
      از عمران بیشتره؟؟

    7. Top | #7
      کاربر فعال

      نمایش مشخصات
      سلام بچه ها. من لیسانس مکانیک سیالات دارم. از روزانه زنجان.
      الان هم دانشجوی فوق هستم گرایش تبدیل انرزی سراسری تبریز.
      البته خواجه هم قبول میشدم شبانه ولی استان خودمون رو ترجیح دادم بنا به دلایلی.
      هر کسی سوال داره . من در خدمتش هستم.

    8. Top | #8

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط zaviye نمایش پست ها
      سلام بچه ها. من لیسانس مکانیک سیالات دارم. از روزانه زنجان.
      الان هم دانشجوی فوق هستم گرایش تبدیل انرزی سراسری تبریز.
      البته خواجه هم قبول میشدم شبانه ولی استان خودمون رو ترجیح دادم بنا به دلایلی.
      هر کسی سوال داره . من در خدمتش هستم.
      سلام
      اگه میشه مختصرا درباره ی درساو واحد هاتون تو دانشگاه توضیح بدید
      و همچنین بازارکارش (زمان حال!)

    9. Top | #9
      کاربر فعال

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط amir^n نمایش پست ها
      سلام
      اگه میشه مختصرا درباره ی درساو واحد هاتون تو دانشگاه توضیح بدید
      و همچنین بازارکارش (زمان حال!)
      دوره لیسانس سه گرایش: جامدات -سیالات - ساخت.
      ساخت کلا فرق داره با اون دوتای دیگه . ولی جامدات و سیالات تو 120 واحد مشترکن. و توی 20 واحد حدودا متفاوت هستند.
      دوره ارشد گرایشای اصلی:تبدیل - طرا-ی - ساخت
      فرعی: سیستم محرکه - بیومانیک - مکاترونیک و...
      تو بازار کار بهترین گرایش تبدیل انرژی هستش.
      ارشد 32 واحده. 6 پایان نامه -2 سمینار- 24 واحد درسی.
      ولی الان اونقدر مهندس مکانیک ریخته تو بازار که بازار خوابیده. خیلی از دوستام برگشتن از اول واسه تجربی میخونن.

    10. Top | #10
      royan
      نمایش مشخصات
      تقریبا بیکار هست غیر شریف.تهران امیرکبیر. علم و صنعت و خواجه نصیر بقیه سناری نمی ارزند
      من قبلا مهندسی بودم اکثر مهندسی ها در ایران همین وضعیت رو دارند البته اینکه کسی وضعیت علمیش خوب باشه و بتونه اپلای کنه برای خارج از کشور و اونجا آفر داشته باشه بحث دیگری

    11. Top | #11
      royan
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط MohammaD_Technology نمایش پست ها
      سلام
      دوستان کسی میدونه درآمد ماهیانه یه مهندس مکانیک حدودا چقدره؟؟
      از عمران بیشتره؟؟
      اگر خیلی خوش شانس باشید و در یک نیروگاهی چیزی استخدام بشید. بین 600 تا 900 بسته به قراردادی یا رسمی بودن

    12. Top | #12

      نمایش مشخصات
      شوخی میکنید

      جدا انقد وضع بازارش خرابه؟
      من شنیده بودم که هیچکی بیکار نمیمونه تو این رشته

    13. Top | #13
      royan
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط amir^n نمایش پست ها
      شوخی میکنید

      جدا انقد وضع بازارش خرابه؟
      من شنیده بودم که هیچکی بیکار نمیمونه تو این رشته
      والا من که دوستم فارغ التحصی امیرکبیر بود و لیسانس هم مالک اشتر(تازه قول استخدام هم داده بودند و زدند زیش!!!) بنده خدا رفته توی یک دهکوره ای در نیروگاه برقش کار میکنه با ارشد امیرکبیر و معدل بالا و سطح علمی خیلی خوب! الانم افسردگی گرفته از اون همه زحمت و این نتیجه! حقوق هم همون هست که نوشتم حالا کسی بره توی کار آزاد براش بگیره یا نه نمیدونم.

    14. Top | #14
      مدیر کل

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط royan نمایش پست ها
      والا من که دوستم فارغ التحصی امیرکبیر بود و لیسانس هم مالک اشتر(تازه قول استخدام هم داده بودند و زدند زیش!!!) بنده خدا رفته توی یک دهکوره ای در نیروگاه برقش کار میکنه با ارشد امیرکبیر و معدل بالا و سطح علمی خیلی خوب! الانم افسردگی گرفته از اون همه زحمت و این نتیجه! حقوق هم همون هست که نوشتم حالا کسی بره توی کار آزاد براش بگیره یا نه نمیدونم.
      بابا ناامیدمون نکن تو رو خداااا

      بذار بخونیم حالا یه جای خوب ایشالله مشغول بکار میشیم

    15. Top | #15
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      یعنی وضعیت شغلی مکنیک انقدر خرابه؟سال دیگه کنکور تجربی شرکت کنم؟من واقعا به رشته های مکانیک ومتال علاقه دارم ولی کم کم دارم به این نتیجه میرسم نباید به علاقه توجه میکردم!تو رشته های تجربی فقط وفقط داروسازی رو میتونم تحمل کنم و یه علاقه ای دارم بهش!دوستان واقعا نمیدونم چه تصمیمی بگیرم؟؟؟

    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

    افراد آنلاین در تاپیک

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)

    کلمات کلیدی این موضوع




    آخرین مطالب سایت کنکور

  • تبلیغات متنی انجمن