کارشناسی علوم قضایی«نیمه متمرکز»:
هدف این دوره تربیت نیروهای متقی،متعهد،متخصص بر اساس معارف و ارزشهای اسلامی و مبانی اصولی ، فقهی و قضایی به منظور رفع نیازهای قوه قضائیه در زمینه های قضایی و حقوقی است به طوری که بتوانند با مراجعه به کتب فقهی، مستقیماً احکام مربوطه را استخراج نمایند و با آخرین تحولات در عالم حقوق نیز آشنا گردند. فارغ التحصیلان این رشته توانائیها ی لازم برای تصدی امر قضا در محاکم جمهوری اسلامی ایران را پیدا می کنند.
3- کارشناسی فقه و حقوق مذاهب اسلامی:

این دوره یکی از دوره های دانشگاهی است که با تاکید بر رعایت شیوه عمیق حوزوی ،توام با نظام دانشگاهی برنامه ریزی شده است. هدف این رشته تربیت افرادی است که با مبانی دیگر مذاهب اسلامی آشنا یی پیدا کنندو بتوانند در رشته های فقه و حقوق مذاهب اسلامی تحقیق کنند و توانایی تدریس در موسسات آموزش عالی و مراکز دینی داشته باشند،توانایی تبلیغ دینی در داخل یا خارج کشور در سطح مذاهب مختلف اسلامی داشته باشند. این رشته دارای شش گرایش می باشد

1-فقه و حقوق امامیه
2-" " شافعی
3- " " حنفی
4- " " مالکی
5- " " حنبلی
6- " " زیدی



4- کارشناسی علوم حدیث:

حدیث در کنار قرآن یکی از دو مصدر دین شناسی است، اما چون همانند قرآن از تغییرو تحریف مصون نبوده است برای ورود به قلمرو آن باید به دانش تخصصی به نام علم الحدیث مجهز بود به این دلیل ضرورت ایجاد این رشته احساس می شد. تنها دانشگاهی که این رشته را ارائه میکند دانشگاه مذاهب اسلامی تهران است.


5- گرایشهای کارشناسی علوم قرآن مجید:

الف» گرایش تفسیر قرآن مجید:

هدف از ایجاد این گرایش تربیت افراد متعهد و متخصصی است که با بهره گیری از آموخته های خود بتوانند در زمینه تفسیر آیات قرآن مجید توانایی داشته باشند و نیازهای جامعه را بر آورده سازند این رشته در کلیه گرایشها به صورت نیمه متمرکز است.

ب» گرایش تربیت معلم قرآن:

هدف از ایجاد این گرایش تربیت افرادی متعهد و متخصص است که با روشهای تدریس عالی قرائت قرآن ، مفاهیم قرآن ، معربات در قرآن ، فن بدیع...... آشنا می گردند.

ج» گرایش علوم قرآنی:

دانشجویان علاوه بر مواردی که برای دو گرایش قبل بیان شد با دروسی چون اسباب نزول، تفسیر مقدماتی ، زبان قرآن، معربات در قرآن ، فن بدیع و .... آشنا می گردند. د» گرایش فنون قرائت،تلاوت و کتابت قرآن مجید: این گرایش نیز شبیه دیگر گرایشها است با این تفاوت که بر قرائت ، تلاوت و کتابت قرآن مجید تاکید بیشتری دارد.

6-کارشناسی علوم اجتماعی با گرایشهای :

الف» برنامه ریزی اجتماعی:
فارغ التحصیلان می توانند به عنوان متخصص برنامه ریزی در کلیه سازمانهایی که به متخصص برنامه ریزی اعم از شهری و منطقه ای و روستایی نیاز دارند به خصوص در سازمان برنامه و بودجه مشغول به کار شوند

ب» پژوهشگری علوم اجتماعی:

فارغ التحصیلان می توانند به عنوان محقق و پژوهشگر در زمینه ی مسائل مختلف اجتماعی در سازمانها و وزارتخانه ها و بنیادهای مختلف به کار مشغول شوند.

ج»تعاون و رفاه اجتماعی:
فارغ التحصیلان می توانند در بخش تعاون و دیگر زمینه های وابسته مشغول به کار شوند

د» خدمات اجتماعی:

فارغ التحصیلان میتوانند به عنوان مددکار اجتماعی در ارگانهایی نظیر سازمان بهزیستی کشور،وزارت بهداشت-درمان و آموزش پزشکی ، آموزش و پرورش ، تامین اجتماعی ،وزارت کار و امور اجتماعی ،هلال احمر، سازمان زندانها و .... مشغول بکار شوند. و» مردم شناسی: موضوع مطالعه در این گرایش نهادهای انسانی در جوامع مختلف است فارغ التحصیلان این گرایش می توانند به عنوان پژوهشگر در اکثر وزارتخانه ها مشغول به کار شوند.
7-کار شناسی علوم ارتباطات اجتماعی با دو گرایش:

الف» روزنامه نگاری:
انجام خدمات خبری و مطبوعاتی در خبرگزاریها، روزنامه ها و مجلات،رادیو و تلویزیون و امثال آن

ب» گرایش روابط عمومی:

انجام خدمات کارشناسی و اجرایی در زمینه فعالیتهای روابط عمومی، ارتباط سازمانی موسسات دولتی و غیر دولتی

8- کارشناسی الهیات و معارف اسلامی با پنج گرایش:

الف» گرایش فقه ومبانی حقوقی:

موضوع آن درک احکام عبادی و اجتماعی اسلام است.

ب» گرایش فلسفه و حکمت اسلامی یا فلسفه کلام اسلامی:

هدف این گرایش تربیت نیروهای متخصصی است که بتوانند احیاگر افکار و آثار فلاسفه اسلامی باشند.

ج» گرایش ادیان و عرفان:

این گرایش یکی از رشته های علوم اسلامی است که به تاریخ تحولات ادیان جوامع مختلف ، از ماقبل تا عصر حاضر می پردازد و در باره علل گسترش و افول ، انشعابات، عقاید، فلسفه، آداب و رسوم و اساطیر آنها گفتگو می کند.
د» گرایش تاریخ و تمدن ملل اسلامی:

هدف از این رشته تربیت متخصصانی است که با آگاهی از معارف اسلامی به تاریخ ملل اسلامی مسلط شوند و بتوانند پس از کسب مهارتهای لازم در یکی از شاخه های تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی به تحقیق بپردازند.
و» گرایش علوم و قرآن و حدیث:

هدف از این رشته تربیت متخصصانی است که در زمینه مسائل گوناگون مرتبط با قرآن و احادیث پیامبر اسلام«ص» و امامان معصوم از قبیل تفسیر قرآن و تاریخ آن،درک صحیح از احادیث و تشخیص درستی وصحت آن بتوانند فرهنگ صحیح قرآن و حدیث را که دو اصل اساسی فرهنگ اسلامی است گسترش دهند.

9- کارشناسی فلسفه:

در این رشته به سیر تاریخی فلسفه پرداخته می شود ،یعنی دیدگاه فیلسوفان از یونان باستان وقبل از سقراط تا بعد از رنسانس و شروع دوره جدید،و فلسفه های تجربی مطرح شده و مورد بررسی قرار می گیرند و در این سیر تاریخی به هر فیلسوف بنامی که بر می خورند آرای آن فیلسوف مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

10-کارشناسی تاریخ:

فارغ التحصیلان یک دوره تاریخ ایران و جهان را فرا می گیرند موقعیتهای شغلی آنها مواردی مانند :آموزش و پرورش،وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امور خارجه ،موزه ها ، رادیو تلویزیون ، روزنامه ها و مجلات.....
11- کارشناسی جغرافیا با شاخه ها و گرایشهای آن:

الف» جغرافیای انسانی:
هدف از این رشته پرورش استعدادهایی است که در جهت شکوفایی و توسعه میهن عزیز اسلامی قدم بر دارند و با بهره گیری از آموزشهای نوین به عناصری کار آمد تبدیل شوندکه قادر به طراحی و اجرای انواع طرحهای عمرانی،اقتصادی و اجتماعی از سطح خرد تا کلان باشند. جغرفیای انسانی دارای دو گرایش است:

1-گرایش شهری:

در این گرایش موضوعاتی چون :طرحهای جامع شهری،الگوی شهرسازی،تاثیر عوامل جغرافیایی بر تکوین شهرها و...مورد توجه و بررسی قرار می گیرند.
2-گرایش روستایی:

بررسی مسائل و مشکلاتی چون مهاجرتهای روستایی، طرحهای تجمیع،اشتغال روستایی،تعادل یابی فضایی، سامان دهی خدمات،طرحهای هادی،اقتصاد روستایی و.......از موضوعات مورد مطالعه در این گرایش است.

ب» جغرافیای طبیعی با دو گرایش:
1-گرایش اقلیم شناسی :

در این گرایش به شناخت علل تکوین پدیده های اقلیمی و تاثیرات آن بر فضای جغرافیایی توجه می شود.

2-گرایش ژئومورفولوژی:

در این گرایش دانشجو ضمن آموزش با مبانی و روشها و فنون و مهارتهای لازم به شناخت عوارض و پدیده های سطحی زمین می پردازد و راههای بهره گیری عقلایی از توانهای محیطی و در نتیجه مدیریت منابع را می آموزد.

ج» جغرافیا گرایش کارتوگرافی:
در این گرایش دانشجو با آموزش فنون نقشه کشی و نقشه خوانی ، تفسیر نقشه، تصویرهای فضایی و ماهواره ای که پایه همه طرحهای عمرانی،کشاورزی و فرهنگی است آشنا می گردند.

د» جغرافیای سیاسی نظامی:

دانشجو با چگونگی تحلیل پدیده های سیاسی محیط پیرامون خود از خرد تا کلان آشنا می گردند. در جغرافیای سیاسی نظامی دانشجویان با کاربرد و تاثیر عوامل جغرافیایی در ارتباط با طرح ریزی مهارتها در عملیات آفندی و پدآفندی آشنا می شوند.

و: جغرافیای برنامه ریزی شهری
12- کارشناسی باستان شناسی:

این رشته علم شناخت فرهنگها ی گذشته است و ما را با زندگی گذشتگان آشنا می کند.فارغ التحصیلان در مراکزی مانند سازمان میراث فرهنگی ، وزارت ارشاد،سازمان اوقاف، آموزش و پرورش ، سازمان نقشه برداری کل کشور می توانند مشغول به کار شوند.

13- کار شناسی علوم سیاسی:

این رشته به بررسی اندیشه ها و نظریه های سیاسی و کار کرد آنها در عرصه جامعه می پردازند. هدف این رشته تربیت سیاست شناسانی است که بتوانند راهکارهای مناسبی ارائه بدهند تا منافع متضاد یک جمع که در چارچوبی به نام کشور زندگی می کنند با یکدیگر تلفیق داده شود و در نتیجه چرخ مملکت به خوبی به گردش در آید.

14- کارشناسی حسابداری:

حسابداری یک نظام پردازش اطلاعات است که داده های خام مالی را دریافت نموده و آنها را به نظم در می آورد.حسابداری زبان تجارت خوانده می شود. هدف از ایجاد این رشته تربیت نیروهای متخصصی است که بتوانند عهده دار انجام امور مالی در کلیه واحدهای اقتصادی-تجاری اعم از دولتی و خصوصی شوند. فارغ التحصیلان این رشته در کلیه موسسات و واحدهای تجاری ،اعم از دولتی یا خصوصی به عنوان حسابدار در شاخه های زیر می توانند مشغول شوند:
حسابدار مالی حسابدار دولتی حسابدار بیمه حسابدار صنعتی حسابدار مالیاتی حسابدار بانکها
15- کارشناسی کتابداری:
این رشته مشترک بین تمام گروههای آزمایشی می باشد لذا در جزوه رشته های گروه علوم تجربی توضیح داده شده است.
16- کارشناسی تربیت بدنی و علوم ورزشی:
هدف از ایجاد این رشته تربیت افرادی واجد صلاحیت در تربیت بدنی است که آموزش مهارتهای حرکتی پایه و مهارتهای ورزشهای مجاز آموزشگاه ها را به عهده بگیرند و در آموزش خود اصول و مبانی علمی تربیت بدنی و در زمینه های مختلف از جمله فیزیولوژی ، آناتومی و کمکهای اولیه را بکار ببرند و نسبت به ارزشهای تربیت بدنی در زمینه پرورش ابعاد عقلانی، اجتماعی و عاطفی نگرش مثبت پیدا نموده و همواره این ارزشها را در تدریس خود رعایت نمایند. فارغ التحصیلان این رشته می توانند به عنوان مربی و مسئول ورزش در وزارتخانه هایی که بخش تربیت بدنی دارند فعالیت کنند و یا می توانند در ساخت وسایل ورزشی مشاورسازنده این لوازم باشند و یا به عنوان مربی در باشگاههای ورزشی فعالیت کنند و یا جذب سازمان تربیت بدنی شوند.
17 کارشناسی دبیری تربیت بدنی و علوم ورزشی:
هدف از ایجاد این رشته تربیت دبیران متعهد و کارشناس در امر تربیت بدنی است که بتوانند برنامه های مربوط را در مقاطع مختلف تحصیلی آموزش و پرورش و سازمانها و نهادها به نحو احسن انجام دهند. 18- کارشناسی رشد و پرورش کودکان پیش دبستانی: این رشته به تازگی در دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی تهران ارائه شده است. گرچه این رشته جدید به نظر می رسد اما از لحاظ محتوایی و فهرست دروس همان است که در دیگر دانشگاهها با عنوان « علوم تربیتی» با گرایشهای آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی ، کودکان عقب مانده ذهنی و کودکان استثنایی شناخته می شود .این رشته دو گرایش دارد:گرایش کودکان عادی گرایش کودکان با نیازهای ویژه
19- کارشناسی علوم تربیتی با گرایشهای:
1- مدیریت و برنامه ریزی آموزشی:
هدف تربیت مدیران و برنامه ریزان آموزشی متعهد و دلسوز مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش می باشد.
2- تکنولوژی آموزشی:
تکنولوژی آموزشی عبارت است از مجموعه روشها و دستورالعملهایی که با استفاده از یافته های علمی برای حل کل مسائل آموزشی اعم از طرح ، اجرا و ارزشیابی در برنامه های آموزشی به کار گرفته می شوند. تکنولوژی آموزشی سه جنبه دارد:
1-بعدی که بر رسانه های جدید واستفاده از آن در امر آموزش تاکید دارد. 2-بعدی که به روشهای طراحی مواد آموزشی یا نرم افزار اشاره دارد.
3-بعد دیگر به ویژگی حل مسئله تاکید دارد.
3- گرایش آموزش و پرورش کودکان پیش دبستانی و دبستانی:
هدف این رشته پرورش افرادی با ایمان،ماهر و مسئول و خلاق است تا با مهارتهای آموخته شده خود بتواند سبب پرورش قوای فکری،جسمی،عاطفی و اجتماعی کودک در سنین مشخص پیش دبستانی و دبستانی بشوند.
4- گرایش آموزش و پرورش کودکان استثنایی
5- گرایش آموزش و پرورش کودکان عقب مانده ذهنی دروس این دو رشته تقریباً یکسان است و در دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ارائه می شود.
کودکان استثنایی به شش گروه تقسیم می شوند:
1- کودکان عقب مانده ذهنی
2- " معلول جسمی
3- " نیمه بینا و نابینا
4 " نیمه شنوا و ناشنوا
5 " مبتلا به اختلالات عاطفی و اجتماعی
6 " تیز هوش
هدف از آموزش و پرورش کودکان استثنایی فراهم نمودن امکانات آموزشی ویژه و فرصتهای مناسب به منظور شکوفایی تواناییهای ذهنی و جسمی این کودکان با توجه به ویژگیهای عقلانی و جسمانی آنها می باشد.
20- کارشناسی علوم اقتصادی با گرایشهای :
اقتصاد بازرگانی اقتصاد نظری اقتصاد صنعتی اقتصاد پول و بانکداری اقتصاد کشاورزی اقتصاد حمل و نقل
21-کارشناسی امور گمرکی:
با توجه به نقش حساس گمرک در تحقق سیاستهای مالی و اقتصادی کشور و اعمال هر چه مطلوبتر سیاستهای مبادلات و بازرگانی خارجی و حمایت از صنایع و تولیدات داخلی و کنترل مرزهای اقتصادی ، لازم است نیروی انسانی متخصص تربیت شود تا پاسخ گوی نیازهای گمرکی ایران باشد
22- کارشناسی زبان و ادبیات فارسی: هدف از شکل گیری رشته زبان و ادبیات فارسی تربیت دانش آموختگانی است که با جنبه های مختلف آثار نظم و نثر زبان فارسی آشنا بوده و دارای مهارتهای لازم در بهره گیری.از زبان و ادبیات فارسی در زمینه های مختلف زندگی اجتماعی باشند.
23- کارشناسی زبان و ادبیات عرب:
فارغ التحصیلان این دوره می توانند نیاز ادارات مختلف از قبیل آموزش و پرورش ، وزارت امور خارجه ، اوقاف، کتابخانه ها، شرکتهای خصوصی و رسانه های گروهی را از نظر زبان عربی بر آورده سازند.
24- کارشناسی مدیریت با گرایشهای زیر:
1- مدیریت بازرگانی:
هدف از ایجاد این رشته تربیت افرادی است که با امور بازرگانی ،بازار یابی،سیستمهای خرید و تدارکات ،کارگزینی و امور مالی در حد کارشناسی آشنایی داشته باشند.
2- مدیریت صنعتی:
هدف از ایجاد این رشته تربیت افرادی است که به امور تولید،برنامه ریزی صنعتی ، کنترل مرغوبیت کالا، کنترل پروژه ،مدل سازی ،حفاظت صنعتی ،تعمیر و نگهداری در حد کارشناسی آشنایی داشته باشند.
3- مدیریت امور بانکی:
هدف تربیت کارشناسان بانکداری بدون ربا و بانکداری بین المللی است.
4- مدیریت دولتی:
هدف تربیت افرادی است که در آینده بتوانند اداره سازمانهای دولتی را بر عهده بگیرند و کارایی و بهره وری کارکنان را افزایش دهند.
5- مدیریت امور گمرکی:
هدف تربیت افرادی است که از طریق آموختن مهارتهای لازم جهت اجرای صحیح وظایف محوله در جهت نیل به اهداف دولت در زمینه سیاستهای مالی و مبادلات بین المللی که از طریق اجرای قانون امور گمرکی و آیین نامه های اجرایی و مقررات صادرات و واردات امکان پذیر می گردد.می باشد این رشته تا مقطع کارشناسی می باشد و برای ادامه تحصیل می توان در سایر رشته های مقاطع بالاتر مثل مجموعه مدیریت شرکت کنند. دانش آموزان می بایست در دروس ریاضیات و آمار قوی باشند.
6- کارشناسی مدیریت مالی:
دانشجو ی این رشته با اصول مدیریت مالی آشنایی کامل می یابد و علاوه بر آن از نهادهای پولی و مالی در سطح بین المللی و کشوری مطلع می گردد و اطلاعاتی در زمینه مدیریت مالی در ایران بدست می آورد. با مبانی بانکداری و مدیریت بانک و همچنین قراردادهای بیمه آشنا می گردد. توانایی تجزیه و تحلیل فنی در امور مالی پیدا می کند.
7- بیمه اکوE.C.O «نیمه متمرکز»:
نیاز فزاینده صنعت بیمه کشورهای ایران،پاکستان،ترکیه به کارشناسان تحصیل کرده و خبره سبب بازگشایی موسسه آموزش عالی اکو گشت.این موسسه در حال حاضر با نظارت و تایید وزارت فرهنگ و آموزش عالی از وابستگان دانشگاه علامه طباطبایی به شمار می رود و به عنوان دانشکده بین المللی دانشجویانی از سه کشور مزبور را تحت پوشش و آموزش خود قرار داده است.نظام آموزشی این موسسه در مقطع کار شناسی فعالیت دارد و به صورت نیم سالی و واحدی است و تمام دروس به زبان انگلیسی ارائه می شود.
8- مدیریت بیمه:
این رشته با اهداف زیر ایجاد گردیده است:
الف» تربیت کادر متخصص فنی-تجاری برای انجام وظیفه در بیمه ایران
ب» تهیه متون تحقیقاتی و اطلاعاتی در زمینه تحولات اقتصادی،تجاری ،حمل ونقل، پیشرفت بیمه در ایران و جهان
ج» تربیت کادر متخصص بیمه به منظور توسعه صنعت بیمه در ایران و جلوگیری از خروج ارز از کشور این رشته فقط تا سطح کارشناسی ارائه می گردد.
9- مدیریت هتلداری:
این رشته به منظور تربیت نیروی متخصص و کار آمد در جهت ارتقاء کیفی سطح ارائه خدمات به جهان گردان و میهمانان و همچنین نحوه مدیریت و پیشبرد کار در قسمتهای مختلف هتلها ایجاد شده است. این رشته فقط تا مقطع کارشناسی ارائه می شود و در دانشگاه علامه طباطبایی به صورت روزانه ارائه می شود.
10-مدیریت جهان گردی:
هدف تربیت متخصصان کارآمد در جهت ارتقائ کیفی سطح ارائه خدمات دست اندرکاران این صنعت می باشد فارغ التحصیلان این رشته امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را دارند.فارغ التحصیلان این رشته قادرند در کلیه زمینه های تخصصی صنعت جهان گردی مانند آژانسهای مسافرتی ،شرکتهای حمل و نقل هوایی،واحد های پذیرایی و اقامتی ،موسسات ملی و جهانی جهان گردی فعالیت نمایند. این رشته در دانشگاه علامه طباطبایی تهران به صورت روزانه و شبانه ارائه می شود.همچنین موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی شیخ بهایی اصفهان نیز رشته خدمات مسافرتی و جهان گردی را در مقطع کاردانی ارائه می کند.گرایشهای مختلف مدیریت در سطح کارشناسی ارشد:
1- مدیریت جهان گردی
2-مجموعه مدیریت شامل:
الف» مدیریت بازرگانی
ب» مدیریت دولتی
ج» مدیریت صنعتی
د» مدیریت فن آوری اطلاعات با گرایش سیستمهای اطلاعاتی پیشرفته ه» مدیریت مالی
و» مدیریت تکنولوژی – انتقال تکنولوژی
3- آمار « سیستم تامین و توزیع کالا» دانشگاه امام حسین
4- سایر رشته های کارشناسی ارشد گروه علوم انسانی


25- کارشناسی مددکاری اجتماعی:
مددکاری اجتماعی عبارت است از مجموعه ا متشکل از تدابیر ،مشاوره و فعالیتهای حرفه ای که در قالب نهادها ،سازمانها و موسسات توان بخشی، اجتماعی ، فرهنگی و تربیتی عرضه می شود. تا با ایجاد تغییر مناسب در شرایط مادی و معنوی افراد جامعه زمینه بهزیستی رشد و تعالی آنها را فراهم آورد. هدف اساسی این است که از فردی گرفتار موجودی توانا ، متکی به خود ، آزاد و آگاه بسازد. فرد متخصص در این رشته در سه زمینه فعال هستند:
1-مددکاری فردی
2-مددکاری گروهی
3- مددکاری جامعه ای
26- کارشناسی مطالعات خانواده:
هدف این رشته عبارت است از تربیت و تقویت افراد کارشناس جهت مشاوره و رسیدگی به مسائل خانواده در سطح کارشناسی، تقویت و توسعه مطالعات و تحقیقات دانشگاهی در زمینه مسائل خانواده که زیر بنای آن تفکرات و جهان بینی اسلامی است.
27- کارشناسی راهنمایی و مشاوره:
راهنمایی guidance :
راهنمایی از لحاظ لغوی به معنی هدایت،ارشاد است . به سخنی دیگر راهنمایی جریانی یاری دهنده است که فرد را در شناخت خود و محیط پیرامون یاری میکند و وی را قادر می سازد تا تواناییهای، رغبتها و محدودیتهایش را بشناسد و از طریق گسترش امکانات با توجه به اهدافش زندگی سالم و سازنده ای را سپری کند. راهنمایی شامل راهنمایی شغلی ، راهنمایی تحصیلی،راهنمایی بهداشتی و خانوادگی می باشد.
مشاوره counseling :
مشاوره تعاملی است بین مراجع و مشاور که از این طریق به مراجع کمک می شود تا پس از شناخت خویش تصمیمات معقولی اتخاذ کند. به طور کلی مشاوره جریان بحث و بررسی مشکلات و مسائلی است که مراجع با آنها مواجه است و علاقه مند به طرح آنها است. هدف از ایجاد این رشته تربیت متخصصانی است مومن،متعهد به اسلام و انقلاب اسلامی و ولایت فقیه که بتوانند تصدی امر مشاوره یا فعالیتهای پرورشی را در هسته های مشاوره و مراکز تربیت معلم و غیره عهده دار شوند. فارغ التحصیلان این رشته قادرند از طریق شناخت مراجعان که اغلب کودکان و نوجوانان می باشند وبا اتخاذ تدابیر لازم و تحقیق و پژوهش در باره علل دشواریها ی روانی،اخلاقی،خانوادگی،ناس ازگاریها،لغزشها،انحرافات اجتماعی و...برای جلوگیری از این پیشامدها چاره اندیشی کرده و راه حلهای لازم را ارائه دهند.
28- کارشناسی روان شناسی با گرایشهای :
1- روان شناسی عمومی:
یکی از شاخه های علوم انسانی است که در زمینه رفتار و فرایندهای روانی و ذهنی به پژوهش و بررسی می پردازد. هدف اصلی این گرایش تربیت نیروهایی است که آگاهی لازم را در خصوص ویژگیهای زیستی-روانی و اجتماعی انسان به طور اعم بدست آورده آنگاه در مقاطع تحصیلات تکمیلی در زمینه ای خاص به مطالعه تخصصی بپردازد.
2- روان شناسی بالینی:
روان شناس بالینی کسی است که با رفتار غیر انطباقی،نابهنجار و انحرافی انسان سر و کار دارد و زیر چتر گسترده فعالیتهای بالینی ،تشخیص،طبقه بندی،درمان،پیشگیری و تحقیق جای گرفته است. فارغ التحصیلان می توانند زیر نظر متخصص در زمینه های تشخیص و درمان اختلالات روانی در کلینیکهای روان پزشکی عهده دار اینگونه فعالیتها شوند..موقعیتهای شغلی آنها،آموزش و پرورش ،سازمانها و شرکتها به عنوان روان شناس و یا کلینیکهای روان پزشکی به عنوان دستیار به کار مشغول شوند.
3- روان شناسی کودکان استثنایی:
این گرایش به منظور پژوهش،تشخیص و بازتوانی کودکان استثنایی- اعم از نابینا،ناشنوا،حسی – حرکتی ،ناسازگار و ...فعالیت می کند.هدف این رشته و گرایش در راستای پیشگیری از ابتلای افراد به نقایص حسی-حرکتی و ذهنی است. لازم به ذکر است که کودکان تیزهوش و سرآمد نیز جزء کودکان استثنایی به شمار می روند که به آموزشهای خاص نیاز دارند.
4- روان شناسی صنعتی و سازمانی:
هدف اصلی این رشته مطالعه و بررسی رابطه انسان و محیط کارش می باشد فضا و محیطی که افراد در آن مشغول به کار هستند ،همکاران ،مراجعین ،نوع رابطه بین کارفرما و کارگران و... همه بر روح و روان فرد تاثیر می گذارد . روان شناسان صنعتی و سازمانی اثرات مثبت و منفی این عوامل را بر فرد مورد مطالعه قرار می دهد و در صدد آن است که رابطه فرد را با عوامل فوق الذکر و سازمانی که در آن مشغول به کار است بهبود ببخشد.
29- کاردانی امور بانکی:
هدف از ایجاد این رشته تربیت و آموزش افرادی است که پس از یک آموزش دو ساله نظری و عملی توام ، به طور رسمی عهده دار مسوولیتهایی در شبکه بانکی گردیده و قسمتی از نیاز بانکها را در زمینه امور محوله تامین نماید.
30- کاردانی امور گمرکی:
هدف از ایجاد این رشته تربیت افرادی است که پس از طی دوره آموزش دو ساله ضمن تامین نیازهای فعلی گمرک بتوانند قسمتی از نیروی انسانی مورد نیاز بخش دولتی را به ویژه در رابطه با اجرای قانون امور گمرکی و آیین نامه اجرایی آن ، مقررات صادرات و واردات و دیگر قوانین و مقررات مرتبط به گمرک را تامین کنند.
31- کاردانی امور بیمه:
هدف از ایجاد این رشته تربیت افرادی است که پس از یک آموزش دو ساله نظری و عملی به طور رسمی عهده دار مسوولیتهایی در شبکه بیمه ای کشور،بویژه در رده های میانی و پایین تر گردیده و خلاء حرفه ای موجود در این زمینه را برطرف نمایند.
32- کاردانی امور اداری:
هدف از ایجاد این رشته تربیت افرادی است که پس از گذراندن این دوره توانایی لازم را برای احراز مشاغلی در زمینه امور اداری در سطح میانی کسب نمایند و بتوانند قسمتی از نیاز های کشور را تامین نمایند.
33- کاردانی حسابداری: هدف این دوره تربیت افرادی است که پس از طی دوره آموزشی دو ساله توانابیی لازم برای احراز مشاغلی در زمینه حسابداری در سطح میانی بدست آورند و قسمتی از نیازهای کشور را در زمینه امور مالی و حسابداری مرتفع سازند.
34- کاردانی کتابداری:
هدف از ایجاد این رشته تربیت افرادی است که بتوانند تحت نظر متخصصان حرفه ای کتابخانه های بزرگ،امور مربوط به کتابداری را انجام دهند.
35- کاردانی تربیت بدنی و علوم ورزشی:
هدف از ایجاد این رشته تربیت افرادی است که بتوانند از طریق رشد وتکامل دادن ابعاد مختلف نیروی انسانی در سطح تعلیم،تزکیه و تهذیب، تربیت و پرورش جسم و نفس انسانی را بالا برند. به اهداف دوره کارشناسی تربیت بدنی رجوع کنید.
دانشگاه امام صادق

دانشگاه امام صادق یک دانشگاه غیردولتی ،در مجموعه آموزش عالی کشور برای آموزش و توسعه دانش بشری مبتنی بر غایت گرایی آفرینش و معارف اسلامی پایه گذاری شده است. این دانشگاه بر فراگیری زبانهای زنده علمی دنیا اهتمام و تاکید بسیار دارد. و احاطه دانشجویان بر زبانهای عربی و انگلیسی یا فرانسه ثمره مهم دوره آموزشی دانشگاه می باشد. دانشگاه امام صادق دارای شش دانشکده می باشد:

1-دانشکده الهیات و معارف اسلامی و ارشاد
2-دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد
3-دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاس
4-دانشکده معارف اسلامی و حقوق
5-دانشکده معارف اسلامی و مدیریت
6-دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
برای جذب دانشجو این دانشگاه از میان داوطلبان ورود به دانشگاه گزینش به عمل میآید داوطلبی که دارای شرایط ذیل باشد انتخاب می شود
1-ابتدا رتبه کنکور سراسری
2- معدل دبیرستان و ریز نمرات دبیرستان
3- خلاقیت و مواردی دیگر از این دست
4- صلاحیتهای عمومی

رشته های دانشگاه امام صادق
1- کارشناسی ارشد الهیات و معارف اسلامی و ارشاد: « فقه ومبانی حقوق اسلامی – فلسفه وکلام – قرآن و حدیث» دانشجویان این رشته می توانند بنا به علایق خود و ضوابط دانشگاه یکی از سه شاخه فقه و مبانی حقوق اسلامی، فلسفه و کلام اسلامی و علوم قرآنی وحدیث را انتخاب نمایند تا با آشنایی با مبانی و چارچوب کلی هر یک از شاخه های سه گانه ،آموزه های علمی حوزوی را به منظور تامین نیازهای نوین جامعه اسلامی در قالب جدید و تخصص دانشگاهی فرا گیرند دانشگاه امام صادق در دوره دکتری دارای رشته های فقه و مبانی حقوق اسلامی ،فلسفه وکلام اسلامی و علوم قرآن و حدیث می باشد.
2-کارشناسی ارشد معارف اسلامی و حقوق « حقوق خصوصی– حقوق جزا»
دانشجویان این رشته از طریق احکام شرع مقدس وآشنایی با مبانی و اصول متقن فقاهت و تحلیل نظریه ها و قواعد حقوقی قادر به ارائه راه حلهای عملی بر اساس احکام الهی متناسب با مقتضیات زمانی می باشند فارغ التحصیلان می توانند در امر قضا ، وکالت دعاوی خصوصی و مشاوره حقوقی فعالیت داشته باشند. دانشگاه امام صادق در این رشته دوره دکتری نیز دارد طول مدت تحصیل به طور متوسط 7 سال می باشد.
3- کارشناسی ارشد معارف اسلامی و علوم سیاسی:
این رشته به منظور تربیت متخصصان و کارشناسانی است که ضمن آشنایی با کیفیت وساز و کار استنباط احکام اسلامی و تبیین نظریه های جدید سیاسی بتوانند به طراحی مدلهای سیاسی بر اساس مبانی اسلام متناسب با مقتضیات زمان بپردازند.فعالیت در امور طرح وبرنامه ریزی سیاسی نهادهای سیاسی کشور و تدوین مدلهای سیاسی در نظام اجرایی کشور از جمله توانمندیهای این دانشجویان است. دانشگاه امام صادق در مقطع دکتری رشته علوم سیاسی با گرایشهای اندیشه سیاسی،جامعه شناسی سیاسی و مسائل ایران دانشجو می پذیرد.طول مدت تحصیل به طور متوسط در این رشته 7سال می باشد.
4- کارشناسی ارشد معارف اسلامی و فرهنگ وارتباطات:
این رشته محصول جدید رویکرد های نوین ومیان رشته ای دانشگاه امام صادق به شمار می آید و هدف آن تربیت افرادی است که با آگاهی از ماهیت ارتباطات اجتماعی و پشتوانه های تاریخی و فرهنگی آن از یک سو و فن آوری رسانه های مجلس از سوی دیگر قادر باشند در مطالعات و اقدامات فرهنگی ملی و فرا ملی مشارکت موثر داشته باشند.
این رشته دارای دو گرایش است:
1-مطالعات سیاست گذاری
2-مطالعات حقوقی طول مدت تحصیل در این رشته به طور متوسط 6 سال می باشد. رشته های شناور(رشته های مشترک)
رشته های ذیل،رشته هایی هستند که داطلبان تمام گروههای آزمایشی میتوانند در انتخاب رشته خود از میان آنها رشته های مورد دلخواه خود را انتخاب نمایند
1- کارشناسی تربیت بدنی و علوم ورزشی
2-کارشناسی مدد کاری اجتماعی
3- کارشناسی فلسفه
4- کارشناسی حقوق
5- کارشناسی علوم قضایی
6- کار شناسی زبان و ادبیات عرب
7-کار شناسی علوم قرآن مجید
8- کار شناسی الهیات و معارف اسلامی –فلسفه و کلام«حکمت»
9- کار شناسی الهیات و معارف اسلامی –فقه و مبانی حقوق 10-کارشناسی علوم سیاسی
11-کارشناسی رشته های کلام ،ادیان و مذاهب ، فلسفه و عرفان، تاریخ اسلام،علوم حدیث،علوم قرآن،علوم رجال و تراجم
12- کارشناسی فقه و حقوق مذاهب اسلامی
13- کارشناسی حساب داری
14-کارشناسی امور گمرکی
15- کارشناسی مدیریت جهان گردی
16- کارشناسی مدیریت هتلداری
17- کارشناسی مدیریت دولتی
18- کارشناسی مدیریت صنعتی
19- کارشناسی مدیریت امور بانکی
20- کارشناسی مدیریت بازرگانی
21- کارشناسی مدیریت بیمه
22- کارشناسی مدیریت بیمه اکوE.C،O
23-کارشناسی علوم اقتصادی
24- کاردانی حسابداری