خانه شیمی

X
  • آخرین ارسالات انجمن

  •  

    صفحه 1 از 7 12 ... آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از 1 به 15 از 100
    1. Top | #1
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      نمایش مشخصات

      گُم در سَرَم :: فعل «گذر و ناگذر» ...... ایده میده پلیز !؟!

      2 3 TAN
      راهی ایده ای نظری انتقادی پیش نهادی کلامی سخنی
      من باب
      تشخیص دقیق تر و حرفه ای تر
      فعل های «گُذَر و ناگُذَر»

      یا استادی دبیری معلمی جزوه ای
      یه چی باشه
      مارو از این «گُم در سری» رها سازد
      پیشا ..... پیش ..... تنکس سوماچ !

      .........................
      («گُم در سر» نسخه جدید و پیش رفته همون «سردرگُم»)

    2. Top | #2
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      Mamoli
      نمایش مشخصات
      1-فعل ناگذر: فعل ناگذر فعلی است که برای کامل شدن معنی خود فقط نیاز به نهاد دارد مثلاَ : گل رویید . گل ( نهاد) و رویید( فعل) جمله است و معنی آن با نهاد کامل است .2- فعل گذرا : فعلی است که علاوه بر نهاد نیاز به جزء یا اجزای دیگری همچون ( مفعول ، مسند ، متمم ) دارد . فعل های گذرا از لحاظ تعداد اجزای آن به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از :ا- فعل های گذرای( سه جزئی): اینگونه افعال گذرا علاوه بر نهاد نیاز به یک جزء دیگر دارند این جزء خواه مفعول یا مسند یا متمم باشد. که به ترتیب به آنها افعال گذرا به مفعول ، گذرا به مسند و گذرا به متمم گفته می شود برای مثال فعل های شنید ، خورد ، دید و...جزء دسته ی اول و فعل های است ، بود و... جزء دسته ی دوم و فعل های ترسید ، رهید ، نالید و ... جزء دسته ی سوم قرار می گیرند . 2- فعل های گذرا ( چهار جزئی) : اینگونه افعال علاوه بر نهاد نیاز به دو جزء از اجزای ذکر شده در بالا را دارند. و به چند دسته تقسیم می شوند که عبارتند از :الف : فعل گذرا به مفعول و متمم مثل ( بخشید – رهاند – خرید – و... ) او **** را به نیازمندان بخشید .ب: فعل گذرا به مفعول و مسند مثل ( نمود – به شمار آوردن – و... ) نور لامپ همه جا را روشن نمود . ج : فعل گذرا به متمم و مسند مثل ( نامیدن - به شمار آوردن و ...) مردم به او دانشمند می گفتند .د: فعل گذرا به مفعول و مفعول مثل ( پوشاند – زد و ... ) او دیوار را رنگ زد .اما مسئله ی اصلی همانا تشخیص افعال ناگذر از گذرا می باشد که باید در شناسایی آن نهایت دقت را به عمل آوریم . همانگونه که قبلاَ اشاره کردیم فعل ناگذر فقط به نهاد نیاز دارد . برای تشخیص این افعال ، آنها رابا سه قاعده ی کلی می سنجیم اگر هیچ کدام از این قاعده ها درموردآن صادق نبود بدون شک فعل ناگذر محسوب می گردد .اما اگر یکی و یا دو روش از این روش های ذکر شده در پایین در مورد آن صدق کند فعل ما گذرا محسوب می شود . این روشها عبارتند از: 1 - فعل مورد نظر را با چه چیزی را ؟ و چه کسی را؟ سؤالی می کنیم اگر سؤال ما مطابق با اصول زبان فارسی باشد و معنی داشته باشد و جواب هم داشته باشد فعل ما نیاز به مفعول دارد واگر هم سؤال ما و هم جواب بی معنی باشد یعنی نیاز به مفعول ندارد در نتیجه فعل ما ناگذرا است مثلاَ : آب جوشید .در این جمله درست نیست بگوییم چه چیزی را جوشید؟ و یا چه کسی را جوشید؟ همچنین جوابی که به سؤال داده می شود مطابق دستور زبان فارسی نیست و بی معنی می نماید ( آب را جوشید. )2- راه دوم این است که آیا بدانیم این فعل مورد نظر جزء فعل های ربطی ( است ، بود ، شد، گشت ) ومشتقات آن می باشد .اگر جزء آنها باشد فعل ما علاوه بر نهاد نیاز به مسند دارد و فعل گذرا است و اگر فعل مورد نظر جزء آنها نباشد فعل جمله فعلاَ جزء فعل های ناگذر محسوب می شود مثلاَ فعل جوشید در جمله ی آب جوشید جز فعل های ربطی ذکر شده در بالا نمی باشدپس نتیجه می گیریم که جوشیدنیاز به مسند ندارد .3- در روش سوم باید بدانیم آیا فعل مورد نظر در جمله همیشه با یک حرف اضافه ی مخصوص می آید ویا در جمله متممی که بعد از این حرف اضافه آمده است می توانیم آن را در جمله حذف کنیم ؟ چون اگر متمم را حذف کردیم معنی جمله ناقص شد این بدان معنا است که فعل به متمم نیاز دارد و فعل گذرا می باشد اما اگر متمم را حذف کردیم جمله ناقص نشد یعنی این فعل به متمم نیاز ندارد . مثلاَ( آب در کتری جوشید) واژه ی کتری را که متمم قیدی است در جمله حذف کنیم ، لطمه ای به معنای جمله وارد نمی شود . با سه روش بالا می توان به راحتی فعل ناگذر از گذرا را تشخیص دارد .


      پای دوست داشتنت ایستاده‌ام...
      مثلِ درختِ کاج
      روبروی پاییز...









    3. Top | #3
      کاربر نیمه فعال

      Sarkhosh
      نمایش مشخصات

      Cool

      سلام زاپاتای گل...ببین زاپاتا فعل گذر و نا گذر تشخیصش دو تا اصل داره...اول که باید اون فعلایی که توی خود کتاب زبان فارسی که با عنوان های افعال سه جزئی گذرا به...،افعال چهار جزئی...ذکر شده رو بلد باشی این خودش سه چهارم راهه###ثانیاً جمله رو که توی سوال ذکر شده،نهادش رو میذاری کنار فعلش.اگه کامل شد که دو جزئیه ولو غیرولی اگه کامل نشد دیگه باید تشخیص بدی که چند جزئیه و از چه نوع٪٪٪این روش منه.امیدوارم که به کارت بیاد دوست عزیز
      واقعیت رو دنبال کن، رؤیا تله‌ست.
      ویرایش توسط elmira_tzf : 24 اردیبهشت 1396 در ساعت 13:40

    4. Top | #4
      دارنده مدال المپیاد

      نمایش مشخصات
      مزخرف ترین و بی قاعده ترین درس :زبان فارسی حتی خود استاد دانشگاه هاشم سر یه چیزای پایه باهم مشکل دارن ! نظام مزخرف آموزشی !البته میدونم ربطی نداشت

    5. Top | #5
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط Aminsa نمایش پست ها
      مزخرف ترین و بی قاعده ترین درس :زبان فارسی حتی خود استاد دانشگاه هاشم سر یه چیزای پایه باهم مشکل دارن ! نظام مزخرف آموزشی !البته میدونم ربطی نداشت
      یه جا تو صحبتای ..... دکتر الهی قمشه ای ..... خود دکتر هم واضح و دقیقن همینو میگه ::: از اینکه این خضعبلات زبان فارسی به بچه ها آموزش داده میشه، گله منده ! .... میگه: خیلی چیزای پرمایه تر و بهتر از اینا میشه به بچه ها یاد داد که تو زندگیشون واسشون کاربرد داشته باشه (البته من بیشتر منظور حرف دکترو رسوندم !)

    6. Top | #6
      دارنده مدال المپیاد

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط ZAPATA نمایش پست ها
      یه جا تو صحبتای ..... دکتر الهی قمشه ای ..... خود دکتر هم واضح و دقیقن همینو میگه ::: از اینکه این خضعبلات زبان فارسی به بچه ها آموزش داده میشه، گله منده ! .... میگه: خیلی چیزای پرمایه تر و بهتر از اینا میشه به بچه ها یاد داد که تو زندگیشون واسشون کاربرد داشته باشه (البته من بیشتر منظور حرف دکترو رسوندم !)
      بله متاسفانه!وقتی که دغدغه ی بچه ها میشه تکواژ شمردن میشه مشتق شمردن میشه......نباید انتظار داشته باشیم هر سال هزاران متفکر!!! تحویل جامعه بدیم!بماند!

    7. Top | #7
      کاربر فعال

      Ashegh
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط ZAPATA نمایش پست ها
      2 3 TAN
      راهی ایده ای نظری انتقادی پیش نهادی کلامی سخنی
      من باب
      تشخیص دقیق تر و حرفه ای تر
      فعل های �گُذَر و ناگُذَر�

      یا استادی دبیری معلمی جزوه ای
      یه چی باشه
      مارو از این �گُم در سری� رها سازد
      پیشا ..... پیش ..... تنکس سوماچ !

      .........................
      (�گُم در سر� نسخه جدید و پیش رفته همون �سردرگُم�)
      ...
      فعلی ک با نهاد یا بدون نهاد معناش کامل باشه ناگذر
      فعلی ک علاوه بر نهاد چیزا دیگم بخاد گذراس
      ادامه میدم چون این راهیه که خودم انتخاب کردم...

    8. Top | #8
      کاربر فعال

      Ashegh
      نمایش مشخصات
      تشخيص‌ها فعل، تصميم‌گيرنده‌ي اصلي است. مثلاً اگر فعل دويد را بياوريم، اين فعل با وجود نهاد، مفهوم کاملي دارد. حتي نهاد جداي آن نيز قابل حذف است و جمله‌اي که به وجود آمده دوجزئي است. پس فعل دويد ناگذر است؛ يعني از محدوده‌ي نهاد به محدوده‌ي متمم، مفعول يا مسند گذر نمي‌کند.
      گفت: پس با اين حساب اگر فعل ما به يکي از اين سه تا (متمم، مفعول و مسند) نيازمند باشد، گذرا به متمم يا مفعول يا مسند خواهد بود.
      گفتم: درست است، البته با توجه به اين نکته که فقط افعال گذرا به مفعول، مجهول مي‌شوند.
      گفت: فعل‌هاي ناگذر چگونه گذرا مي‌شوند؟ گفتم: افعال از دو راه قابل گذرا شدن هستند:
      الف) افزودن تکواژ گذراساز ان به بن مضارع افعال. مثلاً:
      (مصدر) جنبيدن: (بن مضارع) جنب + تکواژ گذراساز ان = جنباندن
      (مصدر) گشتن، گرديدن: (بن مضارع) گرد + تکواژ گذراساز ان = گرداندن
      ب) برخي از افعال، تکواژ گذراساز را نمي‌پذيرند و به گونه‌اي ديگر گذرا مي‌شوند. مثلاً نمي‌توان گفت: (مصدر) افتادن: (بن مضارع) افت + تکواژ گذراساز ان = افتاندن؛ بلکه همه‌ي ما مي‌گوييم: انداختن.
      به همين ترتيب شکل گذراي مصادر آمدن، رفتن، ماندن به صورت آوردن، بردن و گذاشتن است.
      پرسيد: حالا اگر مثلاً داشته ‌باشيم: انسان دانا از خطرات مي‌رهد و فعل را گذرا کنيم (مي‌رهاند) جمله به نظر ناقص مي‌آيد.
      گفتم: سؤال عالمانه‌اي پرسيدي! راستي مولانا مي‌فرمايد:
      هم سؤال از علم خيزد هم جواب هم‌چنان که خار و گل از خاک و آب
      گفت: چه زيبا! پس سؤال هم علامت دانش است؛ راستي در اين بيت کلمه‌ي خار، هم‌آوا هم دارد. گفتم: آفرين، عالي بود! برويم سراغ سؤالت: وقتي افعال ما متمم اجباري بخواهند يعني حرف اضافه‌ي ويژه داشته ‌باشند، پس از گذرا شدن، مفعول هم مي‌گيرند:
      دانش، انسان دانا را از خطرات مي‌رهاند.
      حال اگر فعل ما گذراي به مفعول باشد، مثل: دانش‌آموز درس را فهميد پس از گذرا شدن مجدد با ان، متمم‌خواه هم مي‌شود = معلم درس را به دانش‌آموز ‌فهماند.
      گفت: غير از اين‌ها آيا مي‌شود بعضي از افعال، گذرا نشوند؟
      گفتم: بله؛ برخي مصادر مثل: شناختن، زيستن و آسودن، تکواژ گذراساز ان را نمي‌پذيرند.
      گفت: من مي‌روم بيش‌تر تمرين کنم؛ چون کار نيکو کردن از پر کردن است.
       نامبرده این مطلب را کپی پیس نموده و هیچ مسولیتی در قبال موثر یا مضر بودنش ندارم
      ادامه میدم چون این راهیه که خودم انتخاب کردم...

    9. Top | #9
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      نمایش مشخصات
      شناختن ..... مگه نمیشه بشه ..... شناساندن ..... !؟! خب الان این گذارا نیست عایا !؟!

    10. Top | #10
      در انتظار تایید ایمیل

      Mamoli
      نمایش مشخصات
      والا من خودم هنوز نخوندم ولی فیلماشو از سایت آلا دانلود کردم...معلمش خوبه .یه قسمت از درس دادنشو دیدم..شما هم امتحاان کن فک نکنم بد باشه

    11. Top | #11
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط the best dream نمایش پست ها
      والا من خودم هنوز نخوندم ولی فیلماشو از سایت آلا دانلود کردم...معلمش خوبه .یه قسمت از درس دادنشو دیدم..شما هم امتحاان کن فک نکنم بد باشه
      اسم معلمشم بگی ممنون میشم

    12. Top | #12
      در انتظار تایید ایمیل

      Mamoli
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط ZAPATA نمایش پست ها
      اسم معلمشم بگی ممنون میشم
      داریوش راوش
      حمیدرضا تاجیکم خوبه...تو سایت خودش هست فیلم

    13. Top | #13
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط the best dream نمایش پست ها
      داریوش راوش
      حمیدرضا تاجیکم خوبه...تو سایت خودش هست فیلم
      تو دکتر آیکیو هس نمونه درسای راوش خوب درس میده من خودم کل آرایه رو با اون کیلیپا خوندم خیلی موثر بود

    14. Top | #14
      K95
      کاربر اخراجی

      نمایش مشخصات
      سخته

    15. Top | #15
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      استارتر عزیز به نظرم کتاب نشر الگو رو بگیر و بعد خوندن درسنامه شروع کن به زدن تستای سراسری و سنجش به نظرم ممکن کمک کننده باشه

    صفحه 1 از 7 12 ... آخرینآخرین

    افراد آنلاین در تاپیک

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)




    آخرین مطالب سایت کنکور

  • تبلیغات متنی انجمن