تصمیم گرفتم هر روز 1 متن مشاوره ای بزارم اگه خوب نبود بگید که دیگه نزارم
ارزیابی عملکرد داوطلبان در کنکورهای ازمایشی
هرساله شاید اکثر دانش اموزان در کنکورهای ازمایشی شرکت میکنند. انها با برنامه ای که دریافت میکنند باید هر دو یا سه هفته یکبار برطبق مباحث ازمون بدهند .
در این بین شاید بیشتر دانش اموزان از نتایج خود راضی نباشند. در این بحث به معرفی روهای ارزیابی و تحلیل ازمون خواهیم پرداخت.
دانش اموزان معمولا بعد از یک ازمون رفتارهای متفاوتی دارند. عده ای اصلا نمیدانند که چگونه عمل کرده اند عده ای مضطرب و نگران میشوند گروهی ناامید و منفعل و گروهی دیگر عصبانی میشوند.
عده ای نیز کم کاری و نتیجه ی ضعیف خود را گردن سوال ها می اندازند و انها را غیراستاندارد میخوانند و برای ناکامی خود سهم و مسئولیتی قائل نیستند.
گروهی کار را تمام شده میدانند و بدون انکه چیزی اموخته باشند و بدون هیچ ارزیابی سعی میکنند دیگر به ان ازمون فکر نکنند. .
بعضی ها میل به گرفتن د دیدن کارنامه ی خود ندارند و ناخوداگاه از نمرات کارنامه شان وحشت دارند و عده ای از انان کارنامه خود را مچاله میکنند و اینه ی اعمال خود را میشکنند.
افراد فوق شناخت واقع بینانه ای از خود ندارند و سطح واقعی خود را درست ارزیابی نمیکنند و از خود انتظارات دیگری دارند. انها شایستگی بیش از انچه کار نامه شان نشان میدهد برای خود ارزو میکنند. اگر این افراد ضعف و شکست خود را ارزیابی نکنند و از انها درس نگیرند قطعا شکست برای انها تکرار خواهد شد.
در مقابل تنها 10 تا 12 درصد از داوطلبان نتایج و کارنامه ی کنکور ازمایشی را جدی میگیرند، انرا ارزیابی میکنند و براساس ان فعالیت های بعدی خود را تنظیم میکنند. انها میدانند تا جایی که ممکن است باید از هر ازمون یادبگیرند و بیاموزند. برای انها ازمون بدون ارزیابی یک کار نیمه تمام و ناقص است انان از روی تجربه به خوبی میدانند بیش از انچه که برای ازمون خوانده اند و اموخته اند میتوانند از نتایج ان بیاموزند.
سه اقدام برای ارزیابی ازمون
پس از دریافت کارنامه ، احساسات منفی مانند خشم ، عصبانیت و دلیل تراشی را متوقف کنید یا حداقل مهار کنید و کاری نو را اغاز کنید. هرانچه را که قبل و حین ازمون انجام داده اید از دو زاویه ی اموزشی و رفتارهای امتحانی بادقت بازبینی کنید. برای ایم موارد باید سه اقدام اساسی انجام داد.:
1-بادقت، تک تک پرسش های ازمون را مجددا بخوانید، نکات اموزشی انها را یادداشت کنید و به عبارتی عصاره ی اموزشی هر ازمون را ثبت کنید.
2-تست های اشکال دار را دوباره بخوانید و پاسخ دهید. درصورت اشکال مجد، انها را در اولین فرصت برطرف کنید. این اشکالها را به دو طریق،یا باخواندن پاسخنامه بصورت موردی و یا درصورت نیاز با مراجعه و بازخوانی مبحث مربوطه به صورت موضوعی برطرف کنید.
3-شما با یادداشت برداری از نکات تست ها و رفع اشکال انها، درواقع از نکات اموزشی یک ازمون استفاده میکنید. علاوه بر ان باید علل نادرست پاسخ دادن خود را هم پیدا کنید و در دفتر خود بنویسید.
این عوامل را در دو گروه بررسی کنید:
الف: قبل از ازمون:نتیجه ی هر ازمونی که میدهید ، در درجه ی اول به نحوه ی مطالعه شما بستگی دارد.عوامل زیر در نتیجه ی هر ازمون نقش کلیدی دارند:
نداشتن امادگی کامل به دلیل مطالعه نکردن روی کی موضوع یا درس
بد مطالعه کردن مانند سطحی و بی دقت خواندن
نداشتن تمرین کافی و در نتیجه نداشتن تسلط کافی روی یک موضوع یا درس
ب: در جلسه ی ازمون: گاهی اوقات با وجودی که به خوبی خود را بریا ازمون اماده کرده اید، بدلیل رفتارها و عادتهای ضعیف امتحانی، نتیجه ی مطلوب بدست نمی اورید. این عوامل در نتایج کار شما نقش فرعی تری را ایفا میکنند ازقبیل:
بی دقتی در خواندن و پاسخ دادن به تست ها
برگزار نکردن چند ازمون زمان بندی شده و تمرین نکردن امتحان در منزل
منبع کنکورت را قورت بده انتشارات خیلی سبز
ارزیابی عملکرد داوطلبان در کنکورهای ازمایشی
هرساله شاید اکثر دانش اموزان در کنکورهای ازمایشی شرکت میکنند. انها با برنامه ای که دریافت میکنند باید هر دو یا سه هفته یکبار برطبق مباحث ازمون بدهند .
در این بین شاید بیشتر دانش اموزان از نتایج خود راضی نباشند. در این بحث به معرفی روهای ارزیابی و تحلیل ازمون خواهیم پرداخت.
بعد از آزمون
دانش اموزان معمولا بعد از یک ازمون رفتارهای متفاوتی دارند. عده ای اصلا نمیدانند که چگونه عمل کرده اند عده ای مضطرب و نگران میشوند گروهی ناامید و منفعل و گروهی دیگر عصبانی میشوند.
عده ای نیز کم کاری و نتیجه ی ضعیف خود را گردن سوال ها می اندازند و انها را غیراستاندارد میخوانند و برای ناکامی خود سهم و مسئولیتی قائل نیستند.
گروهی کار را تمام شده میدانند و بدون انکه چیزی اموخته باشند و بدون هیچ ارزیابی سعی میکنند دیگر به ان ازمون فکر نکنند. .
بعضی ها میل به گرفتن د دیدن کارنامه ی خود ندارند و ناخوداگاه از نمرات کارنامه شان وحشت دارند و عده ای از انان کارنامه خود را مچاله میکنند و اینه ی اعمال خود را میشکنند.
افراد فوق شناخت واقع بینانه ای از خود ندارند و سطح واقعی خود را درست ارزیابی نمیکنند و از خود انتظارات دیگری دارند. انها شایستگی بیش از انچه کار نامه شان نشان میدهد برای خود ارزو میکنند. اگر این افراد ضعف و شکست خود را ارزیابی نکنند و از انها درس نگیرند قطعا شکست برای انها تکرار خواهد شد.
در مقابل تنها 10 تا 12 درصد از داوطلبان نتایج و کارنامه ی کنکور ازمایشی را جدی میگیرند، انرا ارزیابی میکنند و براساس ان فعالیت های بعدی خود را تنظیم میکنند. انها میدانند تا جایی که ممکن است باید از هر ازمون یادبگیرند و بیاموزند. برای انها ازمون بدون ارزیابی یک کار نیمه تمام و ناقص است انان از روی تجربه به خوبی میدانند بیش از انچه که برای ازمون خوانده اند و اموخته اند میتوانند از نتایج ان بیاموزند.
سه اقدام برای ارزیابی ازمون
پس از دریافت کارنامه ، احساسات منفی مانند خشم ، عصبانیت و دلیل تراشی را متوقف کنید یا حداقل مهار کنید و کاری نو را اغاز کنید. هرانچه را که قبل و حین ازمون انجام داده اید از دو زاویه ی اموزشی و رفتارهای امتحانی بادقت بازبینی کنید. برای ایم موارد باید سه اقدام اساسی انجام داد.:
1-بادقت، تک تک پرسش های ازمون را مجددا بخوانید، نکات اموزشی انها را یادداشت کنید و به عبارتی عصاره ی اموزشی هر ازمون را ثبت کنید.
2-تست های اشکال دار را دوباره بخوانید و پاسخ دهید. درصورت اشکال مجد، انها را در اولین فرصت برطرف کنید. این اشکالها را به دو طریق،یا باخواندن پاسخنامه بصورت موردی و یا درصورت نیاز با مراجعه و بازخوانی مبحث مربوطه به صورت موضوعی برطرف کنید.
3-شما با یادداشت برداری از نکات تست ها و رفع اشکال انها، درواقع از نکات اموزشی یک ازمون استفاده میکنید. علاوه بر ان باید علل نادرست پاسخ دادن خود را هم پیدا کنید و در دفتر خود بنویسید.
این عوامل را در دو گروه بررسی کنید:
الف: قبل از ازمون:نتیجه ی هر ازمونی که میدهید ، در درجه ی اول به نحوه ی مطالعه شما بستگی دارد.عوامل زیر در نتیجه ی هر ازمون نقش کلیدی دارند:
نداشتن امادگی کامل به دلیل مطالعه نکردن روی کی موضوع یا درس
بد مطالعه کردن مانند سطحی و بی دقت خواندن
نداشتن تمرین کافی و در نتیجه نداشتن تسلط کافی روی یک موضوع یا درس
ب: در جلسه ی ازمون: گاهی اوقات با وجودی که به خوبی خود را بریا ازمون اماده کرده اید، بدلیل رفتارها و عادتهای ضعیف امتحانی، نتیجه ی مطلوب بدست نمی اورید. این عوامل در نتایج کار شما نقش فرعی تری را ایفا میکنند ازقبیل:
بی دقتی در خواندن و پاسخ دادن به تست ها
عدم تمرکز سر جلسه
اضطراب در جلسه ی ازمون
کمبود وقت
برگزار نکردن چند ازمون زمان بندی شده و تمرین نکردن امتحان در منزل
ادامه دارد...
منبع کنکورت را قورت بده انتشارات خیلی سبز