خانه شیمی

X
  • آخرین ارسالات انجمن

  •  

    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از 1 به 15 از 17
    1. Top | #1

      Mamoli
      نمایش مشخصات

      بخوانید مرور کنید فراموش نکنید

      سلام بچه ها من اینو از یه سایتی کپی کردم برای من که خیلی خوب بود امیدوارم برای شما هم همینطور باشه

      مهم ترین مشکل هر داوطلب یا یک دانش آموز و دانشجو در راهِ رسیدن به موفقیت تحصیلی و کسب نمره خوب میتونه پدیده ای به نامِ فراموشی باشه، دقت بکنید که تنها راهِ جلوگیری از فراموشی تکرار و مرور مطلب در بازه های زمانی خاص هست

      تنها زمانی مطالب میتونن حتی تا مدت چندین سال در حافظه ما موندگار بشن که ما اون هارو در زمان های خاصی مرور کنیم و باعث بشیم که اون داده هایی که ما از راه های مختلف به ذهنمون انتقال دادیم از بین نرن!

      ابتدا به اصول اصلی یادگیری و یادگیری طبق علم روان شناسی قرن 21 و مدرن میپردازیم و بعد مرور رو بررسی میکنیم
      اصل اول
      توجه به مفاهیم کلمات و ارتباط میانِ متون مختلف
      علم روان شناسی به ما میگه که هرچقدر ادراک ما در باب موضوعی که میخوایم مطالعه بکنیم بیشتر باشه و سعی در طوطی وار حفظ کردن اون نداشته باشیم حافظه ما بهتر عمل میکنه! دقت بکنید هنگام مطالعه هر موضوعی سعی بکنید به جای اینکه به شکل کلمات و نقاشی اونها دقت بکنید و تلفظ اون هارو به ذهن بسپارید با علاقه هرچه تمام سعی در فهم معنی و مفهوم اون پاراگراف داشته باشید! این اصل به طور قابل توجهی قدرت یاد آوری شمارو افزایش میده
      مثال

      دانش عصب شناسی چیست؟




      دانش عصب شناسی کوششی برای شناخت و درک دستگاه عصبی، شامل مغز، نخاع و سلول های حسی یا نرون ها در سراسر بدن است. این دانش، میدان کمابیش نوینی است که به رشد، ساختار، شیمى، عملکرد و آسیب شناسى دستگاه عصبى مى پردازد


      در مثال فوق شما باید مفهوم دستگاه عصبی،سلول های حسی،نرون، و .... رو حداقل یک بار توی ذهن خودتون مجسم بکنید! اگر صرفا مثل یک ضبط صوط فقط جمله را بگویید قدرت حافظه شما خیلی کم میشود! پس اصل اول در یادگیری سعی کنید در مورد هر چیزی که قراره حفظ بکنید فکر بکنید!

      توجه به مفاهیم و ارتباط کلمات یک متن با همدیگر


      اصل دوم

      رعایت فواصل زمانی مطالعه


      اطلاعات ورودی به ذهن شما به هیچ وجه فراموش نمیشه! حتی درسی که شما در دوران ابتدائی مطالعه کردید هنوز به صورت نا خود آگاه و نا هشیار در ذهن شما وجود داره! تنها دلیلی که باعث میشه به اطلاعات دسترسی پیدا نکنیم تداخل اون با اطلاعات دیگر در ذهن هست!


      مثال
      دانش آموز شماره 1 : دانش آموز شماره یک صبح از خواب بلند میشه و برنامه درسیش رو نگاه میکنه! در برنامه اون 100 دقیقه مطالعه ریاضی بدون استراحت گنجونده شده! اون امروز باید 100 دقیقه مطالعه ریاضی بدون مکث داشته باشه! اون سعی میکنه حتی با وجود سختی ای که براش از دقیقه 60 به بعد پیش میاد به مطالعه ادامه بده! در ادامه دچار فرسایش مطالعاتی میشه! اما با خودش فکر میکنه که حتما فشار ضامن موفقیت اون هست! اون از 60 دقیقه به بعد به مطالعه درس با سختی میپردازه و بعد از اتمام 100 دقیقه ریاضی مطالب زیادی یادش نمیاد! ....

      دانش آموز شماره 2: دانش آموز شماره دو صبح از خواب بلند میشه! اون در برنامه درسی خودش مشخص کرده که امروز باید 4 واحد مطالعاتی 90 دقیقه ای داشته باشه! اون هر 90 دقیقه رو به دو 45 دقیقه تقسیم میکنه! بعد از 45 دقیقه اول اون دراز میکشه و چشم هاش رو میبنده و به هیچ چیز فکر نمیکنه! اون اجازه میده مباحث توی ذهنش طبقه بندی بشن! بعد از 10 دقیقه بلند میشه و 45 دقیقه بعدی رو از سر میگیره! بعد از اتمام 45 دقیقه دیگه جمعا 90 دقیقه مطالعه مفید داشته! همه مباحث به صورت طبقه بندی توی ذهن اون وجود داره! و میتونه خیلی راحت به مطالب دسترسی داشته باشه!

      دانش آموز اول با نا امیدی از درس ریاضی اون رو در آزمون با توجه به مطالعه 100 دقیقه مداوم 25% پاسخ میده! و دانش آموز شماره 2 با دسترسی به تمام اطلاعات ذهنی خودش ریاضی رو 75% جواب میده یعنی ذهن اون تونسته 3 برابر کارایی بهتر نسبت به دانش آموز اول داشته باشه! با وجود 10 دقیقه مطالعه کمتر!



      جمع بندی اصل دوم


      باید در فواصل زمانی مشخص به خصوص با خواب خوب به ذهن اجازه طبقه بندی اطلاعات را بدهیم! جالبه بدونید ذهن در خواب متوقف نمیشه و به هیچ وجه استراحت نمیکنه! اون در حال طبقه بندی اطلاعاتی هست که دریافت کرده! حتما شما هم شنیدید که بیشتر افراد موفق فرمول های درسی را قبل از خواب مطالعه میکردند!


      اصل سوم
      تصویر سازی محیط آزمون و محیط مطالعه برای یاد آوری بهتر


      این اصل در روان شناسی به اصل زمینه شهرت داره! ذهن در جایی که اطلاعات رو یاد گرفته بهتر میتونه همون اطلاعات رو استخراج بکنه! مطمئنا شما اگر آزمون یا امتحانی از خود را پشت میز مطالعه ای که همان مطالب را مطالعه کردید بگیرید خیلی بهتر میتوانید بازیابی داشته باشید نسبت به زمانی که در جای دیگری آزمون میدهید!
      اما نمیشود در خانه آزمون داد! ما مجبور هستیم در جاهای مختلف آزمون بدهیم! بنابراین در این هنگام تصویر سازی به کمک ما می اید


      شما سر جلسه آزمون باید خودتون رو دقیقا در پشت میز مطالعه و خانه خودتون تصور بکنید! در این صورت به طور باورنکردنی اطلاعات در دسترس شما قرار میگیره! سعی بکنید در شرایطی که ازمون میدهید مطالعه کنید مثلا پشت میز مطالعه


      خوب تا بدین جا سه اصل خیلی مهم در یک مطالعه موفق را بررسی کرده ایم! البته این اصول در اوقات آتی به صورت متناوب پخش خواهد شد اما یادگیری همین سه اصل شمارا خیلی یاری خواهد رساند!
      حال سوال اصلی شکل میگیرد! چگونه و کی مرور بکنیم؟


      حتما شما هم در مورد ابینگهاوس و منحنی فراموشی اش نکاتی را شنیده اید! اما اینجا از زبانِ من به تفضیل در این مورد گوش دهید!


      آقای ابینگهاوس دوست داشت در مورد فراموشی و حافظه مطالعه بکنه! اون در مورد ذهن خودش خیلی بی رحم عمل کرد و کلمات بی معنی مثل { دگک،اتب،فتل، و ... } ساخت و اون هارو اونقدر تکرار کرد تا یادش بمونه!
      اون کلمات رو یاد داشت و با بررسی هایی که روی اونها انجام داد متوجه شد که اطلاعاتی که به ذهنش وارد شده در زمان های خاصی رو به زوال حرکت میکنه!
      و جالب اینه که زوال اطلاعات از بیست دقیقه اول شروع میشه! لطفا به نمودار ذیل توجه کنید

      اگر شما اطلاعات را 100 % یاد گرفته باشید بعد از گذشت 24 ساعت نزدیک به 20 یا 30 درصد از اطلاعات از دسترس شما خارج میشه! اگر شما مروری روی مطلب نداشته باشید هر روز بر این عدد افزوده میشود تا جایی که از 100% مطالب فقط 20 یا 30 درصد آن ها در دسترس ماست!
      اینجا هست که مهم ترین اصل یعنی مرور اطلاعات وارد کار میشود!
      ما باید در فواصل زمانی مشخصی اطلاعات را دوباره خوانی و مرور بکنیم! دقت بکنید بعد از مرور 5 تقریبا فراموشی یک مطلب از یادگیری آن سخت تر میشود!


      فواصل زمانی مرور در برنامه درسی شما باید به شرح ذیل باشه


      1- اولین مرور بلافاصله پس از پایان مطالعه {ترجیحا 20 دقیقه فاصله بدهید}


      2- دومین مرور باید 24 ساعت پس از مرور اول انجام بگیره


      تا بدین لحضه شیب فراموشی بسیار کند شده



      3- سومین مرور 6 روز پس از مطالعه خواهد بود


      شیب فراموشی خیلی کند شده هست! فقط کافی هست روز دهم { 4 روز پس از مرور سوم} یک بار دیگر مطالب را مرور کنیم!


      تقریبا فراموشی اطلاعات غیر ممکن شده هست! اما اگر شما نیاز دارید زمان بیشتری اطلاعات در ذهن شما باقی بماند در روز 30 ام یک بار دیگر مرور انجام دهید! بعد از مرور چهارم اطلاعات اطلاعات 30 روز با قدرت عالی در ذهن شما باقی مانده! حال یک بار دیگر آن را مرور کنید! اطلاعات 90 روز دیگه در اختیار شما خواهد بود! بعد از مرور 5 یا 6 اطلاعات تا چندین سال به هیچ وجه از بین نرفته و در یاد شما خواهند بود!


      یک مثال


      مطالعه درس مبانی علم سیاست


      اولین مطالعه94.7.12


      اولین مرور 94.7.12 40 یا 30 دقیقه بعد از اتمام مطالعه


      دومین مرور 94.7.13


      سومین مرور 94.7.16


      چهارمین مرور 94.7.22


      پنجمین و آخرین مرور 94.8.2


      امکان فراموشی به زیر 0 میرسد! مثل اینکه شما اسم خودتان را بخواهید از یاد ببرید!
      دقت بکنید اگر مطلبی شمارا بار اول 1 ساعت به خود مشغول ساخت در مرور پنجم کمتر از 15 دقیقه از شما وقت میگیرد! لذا فکر نکنید قرار هست همه مطلب را دوباره بخوانید!

      البته تابستان در باب برنامه ریزی تحصیلی به تفضیل راجع این موضوع صحبت خواهم کرد که چگونه این مرور هارا در بین برنامه درسی خودتان جا بدهید!


      شما تا بدین مرحله سه اصل اساسی در مطالعه و روش کامل مرور را فرا گرفته اید! دانستید که سه اصل توجه به مفاهیم در زمان مطالعه ، استراحت دادن به ذهن هنگام مطالعه ، تصویر سازی مکان آزمون میتواند به شما خیلی کمک بکند!


      و در قسمت دوم هر چیزی که لازم بود در مورد مرور بدانید یادگرفتید! بدون شک هیچ چیز نا گفته ای باقی نمانده است در مورد مرور! فقط به این نکته دقت کنید در دروس حلیاتی سعی کنید با تست های جدید تر به حل مسئله بپردازید!


      موفق باشید




    2. Top | #2
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      ممنون مفید بود
      فقط اینکه مثالی که زدید تناقض هایی داشت !! گفتید مرور سوم باید 6 روز بعد مطالعه باشه ولی توی مثال چهار روز بعد مطالعه بود ...... مرور پنجم یک ماه بعد مطالعه اما توی مثال 18 روز بعد مطالعه بود !!

    3. Top | #3
      کاربر باسابقه

      bi-tafavot
      نمایش مشخصات
      خیلی مفید بود قبلا پراکنده اینارو خونده بودم
      منبعش کحاست ؟

    4. Top | #4
      کاربر باسابقه
      در انتظار تایید ایمیل

      Khabalod
      نمایش مشخصات
      خوبی این روش اینه که قبل از فراموشی مطلب دوباره مطلبو میخونید......
      .
      .
      .
      توی یه دفتر کافیه مطالب خونده شده هر روز رو بنویسید و 6 تا دایره یا هشت ضلعی منتظم زیرش بزارید واسه 6 بار مرور .....
      .
      .
      .زمان مرور هم بهتره آخر شب همه با هم باشه...مثلا ساعت 10 تا 12 همه ی مرور ها 1 و 3 و 7 و 15 و 30 روز بعد که مربوط به اون روز میشه رو انجام بدید.....

    5. Top | #5
      کاربر انجمن

      Mehrabon
      نمایش مشخصات
      سعی میکنم اجراش کنم😊
      ممنون از شما خیلی مطلب مفیدی بود
      امیدوارم دلتون همیشه شاد شاد باشه و موفق باشین😊

    6. Top | #6
      کاربر فعال

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      ممنون جالب بود

      Sent from my GT-I9300I using Tapatalk
      چرخ برهم زنم ار غیر مرادم گردد.... من نه آنم که زبونی کشم از چرخ وفلک!!!!

    7. Top | #7
      کاربر فعال

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      امید اگر نباشد، زندگی از مرگ دشوارتر است. «محمد حجازی»)
      1- هدف از مرور کردن را دریابید. مرور کردن ممکن است به منظور بازآموزی یا بازیابی کردن مطالب یا باز سازماندهی آموخته های قبلی یا فعال کردن ذهن برای افزایش سرعت انتقال ذهنی باشد. اهداف دیگری هم برای مرور کردنتان می توانید در نظر بگیرید و به آنها بیاندیشید.
      2- مرور نوعی فعالیت مطالعاتی است. سعی کنید این مرورتان فعالانه باشد و نه منفعلانه. یعنی به هنگام مرور کردن باید به طرح سؤال و پاسخگویی به آن، باز سازماندهی آموخته ها، اشکال یابی و رفع اشکال و... بپردازیم.
      3- مرور فقط به زمان امتحان اختصاص ندارد بلکه برای تثبیت آموخته ها در زمانهای مختلفی باید مورد استفاده قرار گیرد.
      4- مرور کردن فقط خواندن نیست. نحوه و ماهیت مرور بستگی به نوع تکلیف دارد. مرور ممکن است نوشتنی باشد. ممکن است حل کردنی باشد. ممکن است حفظ کردنی باشد. یا تمرین کردنی یا تست زدنی باشد. مثلاً ریاضی را باید با حل کردن نمونه تمرین ها مرور کرد.
      5- به هنگام مرور کردن متن کتاب به مواردی که زیر آنها خط کشیده اید به کلماتی که بصورت رنگی نوشته شده است، به مطالب داخل کادرهای ویژه، به پر رنگ نویسی ها و مطالب مشابه توجه کنید.
      6- یکی از انواع مرور، مرور آزمونها است. سؤالات آزمونهای مستمر یا آزمونهای قبلی یا آزمونهای سالهای قبل یکی از بهترین روشهای مرور برای ایام قبل از امتحان است.
      7- وقت مرور کردن و انتخاب زمان مرور، یک نیاز و یک هنر است. اغلب اوقات دیگران از وقت های مرده خود برای مرور کردن استفاده می کنند. در حالیکه بهترین وقتتان را باید برای مرور کردن در نظر بگیرید نه اوقاتی که خسته هستید یا در برابر تلویزیون نشسته اید.
      8- برای مرور کردن سیر مطالعاتی خاصی را باید دنبال کنید. ابتدا با تعریف ها و مفاهیم آغاز کنید. سپس با مثالها ادامه دهید و آنگاه به تمرین ها بپردازید.
      9- یکی از انواع مرور کردن، مرور روشهای یادگیریتان است. شاید اشکال کار شما در همین باشد. مثلاً آیا روش خواندن درسهایتان درست است؟ آیا روش خواندن درسهای مختلف را می دانید؟ آیا روش امتحان دادن را می دانید؟ آیا فنون تست زدن را آموخته اید؟ یا در بکار بستن آن مهارت دارید؟ و...
      10- مرور محتوایی، آشناترین نوع مرور است. کاری که شاید تا کنون، بارها و بارها آن را انجام داده باشید. در مرور محتوایی هدف اصلی بازآموزی و بازبیادآوری آموخته های قبلی و حصول اطمینان از یادگیری است.
      11- این فکر را از ذهنتان دور کنید که مرور یعنی خواندن حجم ثابتی از مطالب در زمان اندک و با سرعت بیشتر. فکر نمی کنید که این همان تندخوانی است نه مرور کردن.
      12- یکی از عادتهای غلط در مرور کردن آن است که تا آخرین لحظه ها و بعضی وقتها حتی تا قبل از شروع آزمون مطالب را مرور کنیم. یافته های علمی روانشناسی یادگیری به شدت ما را از این عمل بر حذر می دارند زیرا باعث تداخل مطالب در حافظه شده و به اصطلاح قاطی می کنیم.
      13- مرور عادتها یکی دیگر از انواع مرور کردن است. عادتهای بازدارنده و پیش برنده را شناسایی کنید. عادتهای مضر بازدارنده را از بین ببرید و عادتهای مفید پیش برنده را تقویت کنید.
      14- بسیاری از دانش آموزان مرور کردن را در ایام خاصی انجام می دهند که عموماً قبل از امتحان است. این نوع مرور، مرور تراکمی است. این شکل از مرور ارزش یادگیری بالایی ندارد در حالی که مرور مستمر بهترین نوع مرور است. مروری که یا فواصل زمانی متفاوت صورت می گیرد باعث یادگیری بیشتر و بهتر می شود.
      15- یکی از نیازهای اصلی هر دانش آموز یاد گرفتن مهارتهای یادگیری است. شما تا چه میزان مهارتهای یادگیری را آموخته اید. مرور مهارتها، یکی از انواع دیگر مرور است که باید به موقع صورت بگیرد. آیا به قدر کافی تمرکز دارید؟ آیا سرعت عملتان بالا است؟ آیا می توانید اضطرابتان را کنترل کنید؟ آیا از حافظه خوبی برخوردار هستید؟ و...
      16- در برنامه ریزی درسی خود، زمانی را برای مرور درس هایتان در نظر بگیرید و زمان بندی خاصی هم برای مرورهایتان داشته باشید.
      17- تکالیف تان را با دقت و آگاهی انجام دهید. انجام تکالیف به منزله اولین گام در مرور آموخته هایتان در مدرسه تلقی می شود.
      18- یکی از عادتهای مفید دانش اندوختن این است که خودمان از خودمان امتحان به عمل آوریم برای اینکه بدانیم آیا خوب یاد گرفته ایم یا نه؟ این شکل ساده ای از مرور ارزیابانه است. ارزیابی از دانش، مهارت و آمادگیهایی که داریم.
      19- مرور برنامه ریزی هایتان را فراموش نکنید. شاید نیاز به تغییر و اصلاح داشته باشد.
      20- مرور روزانه را هم فراموش نکنید. بعد از هر درس، بعد از هر تمرین و بعد از هر یادگیری نتیجه کارمان را وارسی و مرور کنیم. این کار باعث حفظ و یادگیری بهتر مطالب و سازماندهی عمیق تر آن می شود.
       

      Sent from my GT-I9300I using Tapatalk
      چرخ برهم زنم ار غیر مرادم گردد.... من نه آنم که زبونی کشم از چرخ وفلک!!!!

    8. Top | #8

      Mamoli
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط farhan44 نمایش پست ها
      ممنون مفید بود
      فقط اینکه مثالی که زدید تناقض هایی داشت !! گفتید مرور سوم باید 6 روز بعد مطالعه باشه ولی توی مثال چهار روز بعد مطالعه بود ...... مرور پنجم یک ماه بعد مطالعه اما توی مثال 18 روز بعد مطالعه بود !!
      ببخشین بله درسته شما ازالگوی اول برین نه ازروی مثال خیلی مفید این روش

    9. Top | #9

      Mamoli
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط Forgotten نمایش پست ها
      خیلی مفید بود قبلا پراکنده اینارو خونده بودم
      منبعش کحاست ؟
      منبعش این سایت***********************/البته باید دنبالش بگردین این سایت مطالب مفیدی داره

    10. Top | #10

      Mamoli
      نمایش مشخصات
      ببخشین هرکاری میکنم اسم سایت اینجوری میاد معلوم نمیشه شما توگوگل به صورت فارسی بنویسید بخوانید مرورکنید فراموش نکنیدخودش میاره اولین سایت

    11. Top | #11
      کاربر فعال

      Na-Omid
      نمایش مشخصات
      جالب بود فقط اون قسمتش که میگه 45 دقیقه بخونید بعدش15دقیقه استراحت موافق نیستم اینجوری بنظرم تمرکز بیشتر بهم میریزهالبته برا من ایجوره
      I'm coming

    12. Top | #12

      Mamoli
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط maryam998 نمایش پست ها
      جالب بود فقط اون قسمتش که میگه 45 دقیقه بخونید بعدش15دقیقه استراحت موافق نیستم اینجوری بنظرم تمرکز بیشتر بهم میریزهالبته برا من ایجوره
      این یه روش کلی خب من بااین روش میرم وجواب داده ولی خب هرکسی روش خودشو داره آبجی ممنون که سرزدی

    13. Top | #13
      کاربر باسابقه

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      خیلی خیلی مفید بود..مرسی واقعا

    14. Top | #14

      Mamoli
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط DR.MAM نمایش پست ها
      خیلی خیلی مفید بود..مرسی واقعا
      خوشحالم که براتون مفیدبوده

    15. Top | #15
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      عالییییییییییییی

    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

    افراد آنلاین در تاپیک

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)




    آخرین مطالب سایت کنکور

  • تبلیغات متنی انجمن