سلام بچه ها من اینو از یه سایتی کپی کردم برای من که خیلی خوب بود امیدوارم برای شما هم همینطور باشه
مهم ترین مشکل هر داوطلب یا یک دانش آموز و دانشجو در راهِ رسیدن به موفقیت تحصیلی و کسب نمره خوب میتونه پدیده ای به نامِ فراموشی باشه، دقت بکنید که تنها راهِ جلوگیری از فراموشی تکرار و مرور مطلب در بازه های زمانی خاص هست
تنها زمانی مطالب میتونن حتی تا مدت چندین سال در حافظه ما موندگار بشن که ما اون هارو در زمان های خاصی مرور کنیم و باعث بشیم که اون داده هایی که ما از راه های مختلف به ذهنمون انتقال دادیم از بین نرن!
ابتدا به اصول اصلی یادگیری و یادگیری طبق علم روان شناسی قرن 21 و مدرن میپردازیم و بعد مرور رو بررسی میکنیم
اصل اول
توجه به مفاهیم کلمات و ارتباط میانِ متون مختلف
علم روان شناسی به ما میگه که هرچقدر ادراک ما در باب موضوعی که میخوایم مطالعه بکنیم بیشتر باشه و سعی در طوطی وار حفظ کردن اون نداشته باشیم حافظه ما بهتر عمل میکنه! دقت بکنید هنگام مطالعه هر موضوعی سعی بکنید به جای اینکه به شکل کلمات و نقاشی اونها دقت بکنید و تلفظ اون هارو به ذهن بسپارید با علاقه هرچه تمام سعی در فهم معنی و مفهوم اون پاراگراف داشته باشید! این اصل به طور قابل توجهی قدرت یاد آوری شمارو افزایش میده
مثال
دانش عصب شناسی چیست؟
دانش عصب شناسی کوششی برای شناخت و درک دستگاه عصبی، شامل مغز، نخاع و سلول های حسی یا نرون ها در سراسر بدن است. این دانش، میدان کمابیش نوینی است که به رشد، ساختار، شیمى، عملکرد و آسیب شناسى دستگاه عصبى مى پردازد
در مثال فوق شما باید مفهوم دستگاه عصبی،سلول های حسی،نرون، و .... رو حداقل یک بار توی ذهن خودتون مجسم بکنید! اگر صرفا مثل یک ضبط صوط فقط جمله را بگویید قدرت حافظه شما خیلی کم میشود! پس اصل اول در یادگیری سعی کنید در مورد هر چیزی که قراره حفظ بکنید فکر بکنید!
توجه به مفاهیم و ارتباط کلمات یک متن با همدیگر
اصل دوم
رعایت فواصل زمانی مطالعه
اطلاعات ورودی به ذهن شما به هیچ وجه فراموش نمیشه! حتی درسی که شما در دوران ابتدائی مطالعه کردید هنوز به صورت نا خود آگاه و نا هشیار در ذهن شما وجود داره! تنها دلیلی که باعث میشه به اطلاعات دسترسی پیدا نکنیم تداخل اون با اطلاعات دیگر در ذهن هست!
مثال
دانش آموز شماره 1 : دانش آموز شماره یک صبح از خواب بلند میشه و برنامه درسیش رو نگاه میکنه! در برنامه اون 100 دقیقه مطالعه ریاضی بدون استراحت گنجونده شده! اون امروز باید 100 دقیقه مطالعه ریاضی بدون مکث داشته باشه! اون سعی میکنه حتی با وجود سختی ای که براش از دقیقه 60 به بعد پیش میاد به مطالعه ادامه بده! در ادامه دچار فرسایش مطالعاتی میشه! اما با خودش فکر میکنه که حتما فشار ضامن موفقیت اون هست! اون از 60 دقیقه به بعد به مطالعه درس با سختی میپردازه و بعد از اتمام 100 دقیقه ریاضی مطالب زیادی یادش نمیاد! ....
دانش آموز شماره 2: دانش آموز شماره دو صبح از خواب بلند میشه! اون در برنامه درسی خودش مشخص کرده که امروز باید 4 واحد مطالعاتی 90 دقیقه ای داشته باشه! اون هر 90 دقیقه رو به دو 45 دقیقه تقسیم میکنه! بعد از 45 دقیقه اول اون دراز میکشه و چشم هاش رو میبنده و به هیچ چیز فکر نمیکنه! اون اجازه میده مباحث توی ذهنش طبقه بندی بشن! بعد از 10 دقیقه بلند میشه و 45 دقیقه بعدی رو از سر میگیره! بعد از اتمام 45 دقیقه دیگه جمعا 90 دقیقه مطالعه مفید داشته! همه مباحث به صورت طبقه بندی توی ذهن اون وجود داره! و میتونه خیلی راحت به مطالب دسترسی داشته باشه!
دانش آموز اول با نا امیدی از درس ریاضی اون رو در آزمون با توجه به مطالعه 100 دقیقه مداوم 25% پاسخ میده! و دانش آموز شماره 2 با دسترسی به تمام اطلاعات ذهنی خودش ریاضی رو 75% جواب میده یعنی ذهن اون تونسته 3 برابر کارایی بهتر نسبت به دانش آموز اول داشته باشه! با وجود 10 دقیقه مطالعه کمتر!
جمع بندی اصل دوم
باید در فواصل زمانی مشخص به خصوص با خواب خوب به ذهن اجازه طبقه بندی اطلاعات را بدهیم! جالبه بدونید ذهن در خواب متوقف نمیشه و به هیچ وجه استراحت نمیکنه! اون در حال طبقه بندی اطلاعاتی هست که دریافت کرده! حتما شما هم شنیدید که بیشتر افراد موفق فرمول های درسی را قبل از خواب مطالعه میکردند!
اصل سوم
تصویر سازی محیط آزمون و محیط مطالعه برای یاد آوری بهتر
این اصل در روان شناسی به اصل زمینه شهرت داره! ذهن در جایی که اطلاعات رو یاد گرفته بهتر میتونه همون اطلاعات رو استخراج بکنه! مطمئنا شما اگر آزمون یا امتحانی از خود را پشت میز مطالعه ای که همان مطالب را مطالعه کردید بگیرید خیلی بهتر میتوانید بازیابی داشته باشید نسبت به زمانی که در جای دیگری آزمون میدهید!
اما نمیشود در خانه آزمون داد! ما مجبور هستیم در جاهای مختلف آزمون بدهیم! بنابراین در این هنگام تصویر سازی به کمک ما می اید
شما سر جلسه آزمون باید خودتون رو دقیقا در پشت میز مطالعه و خانه خودتون تصور بکنید! در این صورت به طور باورنکردنی اطلاعات در دسترس شما قرار میگیره! سعی بکنید در شرایطی که ازمون میدهید مطالعه کنید مثلا پشت میز مطالعه
خوب تا بدین جا سه اصل خیلی مهم در یک مطالعه موفق را بررسی کرده ایم! البته این اصول در اوقات آتی به صورت متناوب پخش خواهد شد اما یادگیری همین سه اصل شمارا خیلی یاری خواهد رساند!
حال سوال اصلی شکل میگیرد! چگونه و کی مرور بکنیم؟
حتما شما هم در مورد ابینگهاوس و منحنی فراموشی اش نکاتی را شنیده اید! اما اینجا از زبانِ من به تفضیل در این مورد گوش دهید!
آقای ابینگهاوس دوست داشت در مورد فراموشی و حافظه مطالعه بکنه! اون در مورد ذهن خودش خیلی بی رحم عمل کرد و کلمات بی معنی مثل { دگک،اتب،فتل، و ... } ساخت و اون هارو اونقدر تکرار کرد تا یادش بمونه!
اون کلمات رو یاد داشت و با بررسی هایی که روی اونها انجام داد متوجه شد که اطلاعاتی که به ذهنش وارد شده در زمان های خاصی رو به زوال حرکت میکنه!
و جالب اینه که زوال اطلاعات از بیست دقیقه اول شروع میشه! لطفا به نمودار ذیل توجه کنید
اگر شما اطلاعات را 100 % یاد گرفته باشید بعد از گذشت 24 ساعت نزدیک به 20 یا 30 درصد از اطلاعات از دسترس شما خارج میشه! اگر شما مروری روی مطلب نداشته باشید هر روز بر این عدد افزوده میشود تا جایی که از 100% مطالب فقط 20 یا 30 درصد آن ها در دسترس ماست!
اینجا هست که مهم ترین اصل یعنی مرور اطلاعات وارد کار میشود!
ما باید در فواصل زمانی مشخصی اطلاعات را دوباره خوانی و مرور بکنیم! دقت بکنید بعد از مرور 5 تقریبا فراموشی یک مطلب از یادگیری آن سخت تر میشود!
فواصل زمانی مرور در برنامه درسی شما باید به شرح ذیل باشه
1- اولین مرور بلافاصله پس از پایان مطالعه {ترجیحا 20 دقیقه فاصله بدهید}
2- دومین مرور باید 24 ساعت پس از مرور اول انجام بگیره
تا بدین لحضه شیب فراموشی بسیار کند شده
3- سومین مرور 6 روز پس از مطالعه خواهد بود
شیب فراموشی خیلی کند شده هست! فقط کافی هست روز دهم { 4 روز پس از مرور سوم} یک بار دیگر مطالب را مرور کنیم!
تقریبا فراموشی اطلاعات غیر ممکن شده هست! اما اگر شما نیاز دارید زمان بیشتری اطلاعات در ذهن شما باقی بماند در روز 30 ام یک بار دیگر مرور انجام دهید! بعد از مرور چهارم اطلاعات اطلاعات 30 روز با قدرت عالی در ذهن شما باقی مانده! حال یک بار دیگر آن را مرور کنید! اطلاعات 90 روز دیگه در اختیار شما خواهد بود! بعد از مرور 5 یا 6 اطلاعات تا چندین سال به هیچ وجه از بین نرفته و در یاد شما خواهند بود!
یک مثال
مطالعه درس مبانی علم سیاست
اولین مطالعه94.7.12
اولین مرور 94.7.12 40 یا 30 دقیقه بعد از اتمام مطالعه
دومین مرور 94.7.13
سومین مرور 94.7.16
چهارمین مرور 94.7.22
پنجمین و آخرین مرور 94.8.2
امکان فراموشی به زیر 0 میرسد! مثل اینکه شما اسم خودتان را بخواهید از یاد ببرید!
دقت بکنید اگر مطلبی شمارا بار اول 1 ساعت به خود مشغول ساخت در مرور پنجم کمتر از 15 دقیقه از شما وقت میگیرد! لذا فکر نکنید قرار هست همه مطلب را دوباره بخوانید!
البته تابستان در باب برنامه ریزی تحصیلی به تفضیل راجع این موضوع صحبت خواهم کرد که چگونه این مرور هارا در بین برنامه درسی خودتان جا بدهید!
شما تا بدین مرحله سه اصل اساسی در مطالعه و روش کامل مرور را فرا گرفته اید! دانستید که سه اصل توجه به مفاهیم در زمان مطالعه ، استراحت دادن به ذهن هنگام مطالعه ، تصویر سازی مکان آزمون میتواند به شما خیلی کمک بکند!
و در قسمت دوم هر چیزی که لازم بود در مورد مرور بدانید یادگرفتید! بدون شک هیچ چیز نا گفته ای باقی نمانده است در مورد مرور! فقط به این نکته دقت کنید در دروس حلیاتی سعی کنید با تست های جدید تر به حل مسئله بپردازید!
موفق باشید