بسيار مهم است كه شما در اجراي نيازسنجي آموزشي تبحر داشته باشيد. میخواهیم با ديدگاهي كلي به بررسي آموزش و بهسازي عملكرد مديران و كاركنان بپردازیم و در ادامه نيز با ديدي عميق، به مفاهيم اصلي و گامهايي كه درگير با انجام نياز سنجي آموزشي است، مي پردازیم. پيشينه طراحي يك برنامه براي آموزش و بهسازي عملكرد مديران و كاركنان، شامل سلسله گامهايي است كه مي توان آنها را در پنج مرحله دسته بندي كرد:
نياز سنجي،هدف هاي آموزشي، طراحي، اجرا، ارزشيابي.

نیازسنجی

همه برنامه هاي آموزشي بايد با نيازسنجي آموزشي آغاز شوند. قبل از اين كه آموزش واقعي اتفاق بيفتد، مدير آموزشي بايد اين موضوع را مشخص كند كه چه كسي، چه چيزي، چه وقتي، چه جايي، چرا و چگونه آموزش دهد. سنجش همراه با «نياز» است كه آن را مي توان از طرق مختلفي شناسايي كرد، اما به طور كلي نياز به عنوان شكاف بين آنچه كه در حال حاضر وجود دارد و آنچه كه در آينده مورد نياز است، توصيف مي شود. اين شكافها مي تواند شامل تفاوتهايي بين، آنچه كه سازمان انتظار دارداتفاق بيفتد و آنچه كه اتفاق مي افتد،عملكرد شغلي فعلي و مطلوب، شايستگي ها و مهارتهاي موجود و مطلوب باشد.
اهداف

نتايج نيازسنجي به مدير آموزشي اجازه مي دهد تا اهداف آموزشي را از طريق پاسخگويي به دو سؤال خيلي اساسي شناسايي كند: چه كسي به آموزش نياز دارد؟ چه آموزشي مورد نياز است؟
گاهي اوقات آموزش راه حل نيست، بعضي ازشكافهاي عملكردي، مي تواند از طريق ساير راه حلهاي مديريتي كاهش داده شود يا حذف شود. از قبيل: انتظارات ارتباطي، فراهم كردن محيط كاري حمايتي، دسته بندي و مرتب كردن نتايج، برداشتن موانع،چك كردن تناسب شغلي.طراحی

مرحله طراحي برنامه آموزشي با توجه به گامهاي زير شروع مي شود: انتخاب شخص درون يا برون سازماني براي طراحي و توسعه آموزش، انتخاب و طراحي محتواي برنامه، انتخاب تكنيكهايي كه براي سهولت يادگيري استفاده مي شود (سخنراني، ايفاي نقش، شبيه سازي و غيره...)، انتخاب موضوعاتي كه براي اجراي آموزش به كار مي رود (كتاب، ويدئو و غيره)، شناسايي و آموزش مربيان (درصورتي كه درون سازماني باشند)
اجرا

بعداز پايان مرحله طراحي، آموزش آماده اجراست: برنامه ريزي كلاسها، تسهيلات و افراد شركت كننده، برنامه زمان بندي شده مربيان براي تدريس، آماده سازي مواد آموزشي و ارائه آنها در موقعيتهاي زمان بندي شده، هدايت برنامه آموزشي.
ارزشیابی

آخرين مرحله برنامه آموزش و بهسازي عملكرد مديران و كاركنان، ارزشيابي از برنامه آموزشي به منظور تعيين اينكه آيا به اهداف آموزشي رسيده ايم يا نه مي باشد. فرآيند ارزشيابي شامل تعيين عكس العمل شركت كنندگان در برنامه آموزشي و اينكه تا چه حدي شركت كنندگان مطالب آموزشي را فرا گرفته اند و آيا مطالب ياد گرفته شده را به محيط واقعي كار انتقال مي دهند، را شامل مي شود. اطلاعات جمع آوري شده از ارزشيابي برنامه هاي آموزشي در مراحل بعدي نيازسنجي آموزشي قابل استفاده است

گروه آموزش آنلاین شرکت داده پردازان ارگس
تولید کننده نرم افزار حسابداری