خودتان باید خودتان تحلیل کنید!
شرکت در آزمونهای زمایشی در سال کنکور بسیار مهم و ضروری است، ولی چیزی که بیشتر از آن اهمیت دارد ارزیابی و بررسیآزمون میباشد.
درست است که با آزمون دادن جایگاه خود را در بین دیگر دانشآموزان متوجه میشویم ولی هدف اصلی از ازمون دادن یادگیری است و رسیدن به این هدف جز با بررسی آزمون میسر نیست.
در واقع آزمون دو مرحله دارد؛
مرحله اول در جلسه آزمون صورت میگیرد که همان آزمون دادن است و مرحله دوم در خانه (خودمان یا دوستمان) صورت میگیرد که بررسی آزمون میباشد. بررسی آزمون ترجیحا باید همان روز آزمون انجام شود زیرا تصویر کاملی از ازمون در ذهنمان است .
حال ببینیم بررسی آزمون به چه صورت انجام میشود؟
بررسی آزمون همانند درس خواندن است؛ یعنی طی آن یا نکات جدیدی یاد میگیریم و یا آموخته های دو هفته پیش ما بار دیگر مرور و جمعبندی میشوند. ترتیب درسهای آزمون در هنگام بررسی سلیقهای میباشد؛ یعنی لازم نیست حتما به ترتیب دفترچه عمل کنیم ولی باید اوّلین سوال تا آخرین سوال هر درس را بخوانیم. پاسخ ما در آزمون به هر سوال سه حالت داشتهاست؛ یا پاسخ صحیح به آن دادهایم یا غلط و یا پاسخی ندادهایم(سوال سفید).
- اولین دسته سوالات درست پاسخ است که احتمالا با اطمینان به آنها جواب دادهایم. کاری که برای سوالات باید انجام دهیم این است که اگر نکته جالب و قابل توجهی در آنها وجود دارد که نیاز به یادآوری دارند، در حاشیۀ کتاب درسی کنار مبحث مربوطه بنویسیم. نکاتی که مینویسیم باید به گونهای خلاصه و برای مرور سریع مناسب باشند.(میتوانیم این نکات را دردفتری که به بررسی آزمون اختصاص دادهایم یادداشت کنیم ولی مراجعه به کتاب آسانتر است).
- دستۀ دوم سوالاتی هستند که به آنها پاسخ غلط دادهایم و بررسی این دسته بسیار مهم است، چرا که دلیل غلط پاسخ دادن خود را میفهمیم و سعی میکنیم تعداد غلطهایمان را در هر آزمون کمتر کنیم؛ علت اصلی پاسخ غلط، میتواند سطحی خواندن، تفهیم ناقص مطالب یا بیدقتی در جلسه آزمون باشد. که دو مورد اول را میتوان با عمیقتر درس خواندن و مرور بیشتر رفع کرد. نکتۀ بسیار مهم در هنگام آزمون دادن این است که به سوالات شکدار پاسخ ندهیم، چرا که پاسخ سفید بهتر از نمره منفی است.
بی دقتی در جلسۀ آزمون موارد زیادی را شامل میشود از جمله : اشتباه وارد کردن گزینه،اشتباه خواندن فعل سوال( مثلا «است» به جای «نیست» یا بالعکس)،اشتباه در محاسبات عددی و مثبت و منفی و … که مطمعننا همه دانش آموزان با این چنین بیدقتیهایی سروکار دارند و میتوانند مواردی نیز به آنها اضافه کنند و مهم این است که این اشتباهات را به حداقل برسانیم که این امر در طول یک آزمون ممکن نیست و باید بهتدریج صورت گیرد.
برای رفع این بیدقتی ها باید بیندیشیم، با دوستان خود مشورت کنیم و راههای مختلف را یادداشت کنیم و در هر جلسه آزمون به کار گیریم تا به راهحل مناسب دست یابیم.
- و بالاخره دسته سوم، سوالات سفید هستند که اکثرا به دلیل مطالعه نکردن مبحث، کم خواندن و سطحی خواندن به آنها پاسخ نمیدهیم و برای رسیدن به پاسخ صحیح باید طوری برنامهریزی کنیم که همه مباحث آزمون در برنامه درسی ما جا بگیرند و مرور موثری نیز برای آنها در نظر بگیریم و مطالب را عمیقتر بخوانیم.
در حین بررسی آزمون لازم است برای تفهیم بیشتر و تکمیل کردن آموختههای خود علاوه بر پاسخ تشریحی آزمون، به متن کتاب درسی و(در صورت وقت داشتن) تستهای مشابه کتابهای کمکدرسی مراجعه کنیم.
به این ترتیب پروژه درس خواندن دوهفته خود را با خیال راحت میبندیم.