خودتان باید خودتان تحلیل کنید!

شرکت در آزمون­های زمایشی در سال کنکور بسیار مهم و ضروری است­، ولی چیزی که بیشتر از آن اهمیت دارد ارزیابی و بررسیآزمون می­باشد­.
درست است که با آزمون دادن جایگاه خود را در بین دیگر دانش­آموزان متوجه می­شویم ولی هدف اصلی از ازمون دادن یادگیری است و رسیدن به این هدف جز با بررسی آزمون میسر نیست.
در واقع آزمون دو مرحله دارد­؛

مرحله اول در جلسه آزمون صورت می­گیرد که همان آزمون دادن است و مرحله دوم در خانه (خودمان یا دوستمان) صورت می­گیرد که بررسی آزمون می­باشد. بررسی آزمون ترجیحا باید همان روز آزمون انجام شود زیرا تصویر کاملی از ازمون در ذهنمان است .
حال ببینیم بررسی آزمون به چه صورت انجام می­شود؟

بررسی آزمون همانند درس خواندن است­­؛ یعنی طی آن یا نکات جدیدی یاد می­گیریم و یا آموخته های دو هفته پیش ما بار دیگر مرور و جمع­بندی می­شوند. ترتیب درس­های آزمون در هنگام بررسی سلیقه­ای می­باشد؛ یعنی لازم نیست حتما به ترتیب دفترچه عمل کنیم ولی باید اوّلین سوال تا آخرین سوال هر درس را بخوانیم­. پاسخ ما در آزمون به هر سوال سه حالت داشته­است؛ یا پاسخ صحیح به آن داده­ایم یا غلط و یا پاسخی نداده­ایم(سوال سفید).

  • اولین دسته سوالات درست پاسخ است که احتمالا با اطمینان به آن­ها جواب داده­ایم­. کاری که برای سوالات باید انجام دهیم این است که اگر نکته جالب و قابل توجهی در آن­ها وجود دارد که نیاز به یادآوری دارند­، در حاشیۀ کتاب درسی کنار مبحث مربوطه بنویسیم­. نکاتی که می­نویسیم باید به گونه­­ای خلاصه و برای مرور سریع مناسب باشند­.(می­توانیم این نکات را دردفتری که به بررسی آزمون اختصاص داده­ایم یادداشت کنیم ولی مراجعه به کتاب آسان­تر است).
  • دستۀ دوم سوالاتی هستند که به آن­ها پاسخ غلط داده­ایم و بررسی این دسته بسیار مهم است­، چرا که دلیل غلط پاسخ­ دادن خود را می­فهمیم و سعی می­کنیم تعداد غلط­­های­­مان را در هر آزمون کم­تر کنیم؛ علت اصلی پاسخ غلط، می­تواند سطحی خواندن، تفهیم ناقص مطالب یا بی­دقتی در جلسه آزمون باشد. که دو مورد اول را می­توان با عمیق­تر درس­ خواندن و مرور بیش­تر رفع کرد­. نکتۀ بسیار مهم در هنگام آزمون دادن این است که به سوالات شکدار پاسخ ندهیم­، چرا­ که پاسخ سفید بهتر از نمره منفی است.

بی دقتی در جلسۀ آزمون موارد زیادی را شامل می­شود از جمله : اشتباه وارد کردن گزینه­،­اشتباه خواندن فعل سوال( مثلا «است» به جای «نیست» یا بالعکس)­،اشتباه در محاسبات عددی و مثبت و منفی و … که مطمعننا همه دانش آموزان با این چنین بی­دقتی­هایی سر­و­کار دارند و می­توانند مواردی نیز به آن­ها اضافه کنند و مهم این است که این اشتباهات را به حداقل برسانیم که این امر در طول یک آزمون ممکن نیست و باید به­تدریج صورت گیرد.
برای رفع این بی­دقتی ها باید بیندیشیم، با دوستان خود مشورت کنیم و راه­های مختلف را یادداشت کنیم و در هر جلسه آزمون به کار گیریم تا به راه­حل مناسب دست یابیم.

  • و بالاخره دسته سوم، سوالات سفید هستند که اکثرا به دلیل مطالعه نکردن مبحث، کم خواندن و سطحی خواندن به آن­ها پاسخ نمی­دهیم و برای رسیدن به پاسخ صحیح باید طوری برنامه­ریزی کنیم که همه مباحث آزمون در برنامه درسی ما جا بگیرند و مرور موثری نیز برای آن­ها در نظر بگیریم و مطالب را عمیق­تر بخوانیم.

در حین بررسی آزمون لازم است برای تفهیم بیشتر و تکمیل کردن آموخته­های خود علاوه بر پاسخ تشریحی آزمون، به متن کتاب درسی و(در صورت وقت داشتن) تست­های مشابه کتاب­های کمک­درسی مراجعه کنیم.
به این ترتیب پروژه درس خواندن دوهفته خود را با خیال راحت می­بندیم.