شیوه مطالعه زیست شناسی از سایت قلم چیبا توجه به ضريب بالاي زيستشناسي، اين درس اهميت ويژهاي در کنکور گروه علوم تجربي دارد و شما براي بهدست آوردن يک رتبهي خوب در کنکور حتماً بايد درصدي بالاتر از 80 درصد را کسب کنيد.
يادگيري موثر زيستشناسي نياز به مطالعهي پلهبهپلهي مطالب دارد و به اين دليل بايد مطالب پايهاي را (که پيشنياز درک مطالب ديگر هستند) بهخوبي فرا گرفت و سپس به سراغ مطالعهي مطالب ديگر (که به مطالب پايه وابستهاند) رفت. (مثلاً شما براي درک همانندسازي DNA بايد ساختمانDNA را قبلاً به خوبي آموخته باشيد).
اگر زيستشناسي را يک درس صرفاً حفظ شدني (مثل حفظ کردن يک شماره تلفن يا شعر) ميپنداريد اولين قدم شما در يادگيري زيستشناسي تغيير نحوهي نگرش به اين درس باشد. پس به حفظ کردن طوطيوار (شعروار) مطالب زيستشناسي نپردازيد. بايد روشي را براي مطالعه بهکار ببريد که در يادگيري عميق و مفهومي زيستشناسي موثر باشد. ما روش زير را به شما پيشنهاد ميکنيم:
شيوهي مطالعه:
بدون توجه به بودجهبندي سوالات براي فصلهاي مختلف، کتابهاي هر سه پايه (دوم، سوم، پيشدانشگاهي) را بهصورت موازي (همراه باهم) مطالعه کنيد و اهميت يکساني براي تمامي فصول هر سه پايه قائل شويد. اين موضوع به اين دليل است که طبق آمار سالهاي گذشته نميتوان هيچ فصلي از دروس زيستشناسي را فاقد اهميت يا کماهميتتر از بقيه دانست.
- تمامي فصول دروس زيستشناسي سه پايه را با توجه به ارتباط موضوعي آنها تحت عنوانهاي جديد دستهبندي کنيد.
نکته: حداکثر 7 عنوان در نظر بگيريد. (مثال)
- در هر روز حتماً يک ساعت مطالعه را به زيستشناسي اختصاص بدهيد. ( 2 ساعت)
- هر ساعت مطالعهي زيستشناسي را تنها به يک عنوان اختصاص بدهيد.
- هر ساعت مطالعهي مختص يک عنوان را به 4 بخش تقسيم کنيد. 1- قسمت اول را به مرور مطالب ساعت مطالعهي قبل بپردازيد. 2- در قسمت دوم مطالب مربوط به عنوان همين ساعت مطالعه را بخوانيد 3- چند دقيقه استراحت کنيد 4- در قسمت آخر تستهاي مربوط به همين جلسه را پاسخ دهيد.
نکته: تعيين زمان 4 بخش يک ساعت مطالعه بستگي به خودتان و ميزان پيشرفت شما در مطالعه دارد. مثلاً در چند جلسهي اول بخشهاي 1 و 4 وجود ندارند. زمان استراحت نيز بيش از 10 دقيقه نباشد.
طرح يک ساعت مطالعهي زيستشناسي:
1 = مرور جلسهي قبل ---------> مرور اجمالي
4 3 2 1
2= مطالعه --------->تفکر در مورد موضوع مطالعه، خواندن دقيق همراه با خط کشيدن زير مطالب کليدي وخلاصهبرداري
3= استراحت چند دقيقهاي
4= زدن تست
جهت اطلاع:
بهترين شيوهي مرور مطالب به اين طريق است که پس از مطالعهي عميق مطالب (به روشي که در زير ذکر شده) 10 دقيقه به ذهن استراحت داده و سپس مطالب خوانده شده را مرور کرد. روز بعد نيز مطالب را دوباره مرور کردو 6 روز بعد نيز اين کار را تکرار کرد. مرور مطالب بايد از روي خلاصههايي که تهيه کردهايد صورت بگيرد. شما با استفاده از اين روش مطالعه، خودبهخود اين روند مرور مطالب را اجرا ميکنيد.
- اما بهترين شيوهي خواندن مطالب به اين ترتيب ميباشد:
1) ابتدا مطلب را بهصورت اجمالي و گذرا بخوانيد تا ايدهي کلي آن را بهدست بياوريد (پاراگراف اول و آخر، تيترها، شکلها و....)
2) چند دقيقه پيرامون ايدهاي که از مطلب گرفتهايد تفکر کنيد، در بارهي آنچه اطلاعات قبلي داريد؟ کاربرد وارتباط آن با مسائل روزمره چيست؟ و...... (سوال طرح کنيد و خودتان جواب بدهيد)
3) مطالب را بهصورت دقيق بخوانيد. زير نکات مهم و کليدي خط بکشيد و نکات مهم را حاشيهنويسي کنيد.
4) از مطالب خلاصهبرداي کنيد. ميتوانيد مطالب مهم را بهصورت نکات جداگانه درون دفتر يا فيشهايي بنويسيد. اما بهترين روش براي خلاصهبرداري، نوشتن مطالب مهم بهصورت نمودارهاي درختي، شبکهاي، جدولها، شکل و.... ميباشد. يعني مطالبي را که ياد گرفتهايد به شکلي که ذهنتان آن را خلق ميکند بازنويسي کنيد.
حاشیه نویسی بهترین روش برای زیست شناسی
منبع : پرتال کنکور
خیلیا سعی میکردن برای زیست خلاصه بنویسن اما شیوه طرح سوالات کنکور چند سال اخیر نشون داده تموم متن کتاب مهمه و عملا خلاصه چیز به درد بخوری نمیشه برای این درس.اما راه دیگه ای وجود داره که خیلی به درد بخوره و خیلی از رتبه های خوب ازش استفاده کردن و اونم حاشیه نویسیه.حاشیه نویسی قواعدی داره:<o:p></o:p><!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->باید بعد از تسلط انجام بشه.<o:p></o:p><!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->لازم نیست تمامی نکات حاشیه نویسی بشه(اصلا کتاب فضای همچین کاری رو نداره)<o:p></o:p><!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->بعضی نکات قابلیت دسته بندی شدن دارن مثلا انقراض ها،برای مشخص کردن اینا هم میتونید موقع خوندن کنارشون شماره بذارید و مشخصشون کنید و هم اینکه به ترتیب سال و درصدشون رو زیر هم بنویسید.واقعا برای یادگیری راحت تر میشه یا توی فصل ویروس ها میتونید rna دارها و dna دارها رو دسته بندی شده توی حاشیه بنویسید و خیلی چیزای اینجوری که توی کتاب هست.<o:p></o:p><!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->توی هر شکل نکاتی از متن ،نتیجه گیری خودتون،کتاب کمکی به دست میارید اون هم کنار شکل کاملا مرتب بنویسید واقعا به درد میخوره.دیگه لازم نیست برای مرور به جز کتاب درسی به چیز دیگه ای مراجعه کنید.مثلا توی شکل گاو کنار اسم هر عضو کاری که انجام میده رو بنویسید.<o:p></o:p><!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->وقتی تست میزنید به نکاتی میرسید این نکات رو به کتابتون کنار همون مبحث منتقل کنید وقتی بار دوم این فصل رو میخونید میبینید که انسجام بیشتری با مطالب خارج از کتاب حس میکنید.<o:p></o:p><!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->مطالبی که احساس میکنید خیلی زود فراموش میشه و همیشه نیاز داره دوباره یه نگاه بهش بندازید رو هم میتونید علاوه بر نکات از متن استخراج کنید و به صورت کلیدی توی حاشیه بنویسید.نه به صورت جمله ای ،مثلا دو کلمه مرتبط رو با فلش به هم وصل کنید،کمتر و بیشتر رو با نماد نشون بدید و از این جور علایم اختصاری.مثلا محل عبور غذا از دستگاه گوارش گاو رو به ترتیب بنویسید و با فلش وصل کنید.<o:p></o:p><!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->تمام قیدها(برخی،بسیاری،اکثر و ...) رو با یه رنگ واضح و متفاوت از رنگایی که برای نکات دیگه استفاده کردید مشخص کنید.<o:p></o:p><!--[if !supportLists]-->- <!--[endif]-->توی کتابای سالای مختلف مطالب مرتبط وجود داره که توی تستای ترکیبی استفاده میشه(حتی فصلای مختلف کتاب) بهتره این نکات رو از کتاب استخراج کنید و کنار موضوع اصلی بنویسید.مثلا توی مبحث تقسیم سلولی بنویسید که قارچ ها دوک تقسیم رو درون هسته تشکیل میدن که این نکته توی پیش اومده ولی شما باید به کتاب سوم اضافه کنید.<o:p></o:p>حاشیه نویسی توی بقیه مراحل تحصیل هم به دردتون میخوره.خیلی خوب برای اینجور درسا جواب میده<o:p></o:p>
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)