(۳۰ مرداد۱۳۹۵) نامه دکترهامون سبطی و وکیل سجاد حجازی به کمیسیون آموزش مجلس ؛
به نام دانای توانااعضای محترم کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامیبا سلام و تقدیم احترام؛همه اعضای محترم نسبت به سیر تحولات مربوط به اعمال سوابق تحصیلی دانش آموزان درکنکور سراسری آگاهی کامل دارند ، لیکن به عنوان مقدمه به طور خلاصه مواردی را برمیشماریم؛هیات عمومی دیوان عدالت اداری در سال گذشته طی دادنامهای مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو درخصوص اعمال قطعی سوابق تحصیلی مربوط به سال سوم دوره متوسطه در نتیجه کنکور سراسری داوطلبان را ابطال نمود. متعاقب آن با تلاشهای مسئولین سازمان سنجش و وزارت علوم و آموزش و پرورش، طرحی تهیه و با عنوان «طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو» به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. این طرح با وجود مخالفان جدی در مجلس و در بین کارشناسان و علیرغم این که چند بار جهت بررسی از صحن به کمیسیون ارجاع شد با توجه به محدودیت زمانی مجلس در روزهای پایانی مجلس نهم و فشار بیش از حد نمایندگان محترم دولت، نهایتاً با تفویض اختیارات کامل به شورای سنجش و پذیرش دانشجو با این عبارت پایانی «تاثیر سوابق تحصیلی برای سال ۹۵ مثبت، ودر سایر موارد با بررسی کارشناسی برای سالهای بعد اعمال می شود» به تصویب رسید.این بدان معنا بود که داوطلبان سال گذشته به لطف نمایندگان محترم مجلس از اعمال قطعی سوابق تحصیلی در امان ماندند. ولی این نگرانی برای داوطلبان آزمون سراسری سال ۹۶ همچنان باقی است؛ چراکه ایشان به شدت نگران تصمیم شورای سنجش و پذیرش دانشجو هستند که مقرر است در آیندهی نزدیک در این مورد اتخاذ شود.گذشته از تمامی ایراداتی که کارشناسان آموزشی به اعمال سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور برشمردهاند آنچه امسال داوطلبان را بسیار نگرانتر کرده است ، موضوع تقلبهای وسیع و سازمانیافته در برگزاری آزمونهای نهایی سال سوم است . البته این تقلبّات از سالهای گذشته نیز کمابیش وجود داشته است ولی از زمانی که داوطلبان متوجه تاثیر بسیار زیاد( و احتمالاً قطعی) معدل در نتیجه کنکور شدهاند، این تقلبها رنگوبوی دیگری به خود گرفته و در برجسته ترین مورد آن، موضوع آنچنان جدّی و گسترده بوده است که علاوه بر خبرگزاریها، اخبار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گزارش مفصلی از آن تهیه نمود و با متقلبان هم مصاحبههایی انجام و پخش شد و مطابق اعلام صدا و سیما پای پلیس نیز به موضوع باز شده و پرونده کیفری در خصوص فروش سؤالات مفتوح گردیده که البته از نتیجهی اقدامات قضایی اطلاعرسانی صورت نگرفته است . حال پرسش داوطلبان این است که آزمونهایی که به شهادت اکثر داوطلبان در آنها به شکل گسترده و وسیع چه قبل از برگزاری و چه درحین برگزاری، تقلّب صورت گرفته است و سؤالات مدّتی قبل از آزمون از طریق فضای مجازی در اختیار عدهی کثیری از داوطلبان قرار گرفته است و همچنین تقلّب به شکل آشکار و مشهود در برخی حوزههای برگزاری امتحانات نهایی به کرّات رخ میدادهاست، چگونه میتواند ملاک دقیق و عادلانهای جهت تمییز داوطلبان باشد. بدیهی است که پافشردن بر تأثیر سوابق تحصیلی در آزمونهای جامع و استاندارد نظیر کنکور (با همهی معایبی که دارند) زمینهساز شیوع اخلاق ناپسند دروغ و تقلب در میان نوجوانان و جوانان کشور شده است که آثاری بسیار مخرب در پی خواهدداشت.از آنجا که یکی از اعضای شورای سنجش و پذیرش دانشجو به عنوان عضو ناظر، از اعضای کمیسیون محترم آموزش مجلس شورای اسلامی میباشد ، تقاضا داریم باتوجه به نزدیکی زمان تصمیمگیری در خصوص چگونگی اعمال سوابق تحصیلی برای داوطلبان شرکت کننده در کنکور سال آینده در این شورا، موارد عرض شده را مورد نظر قرار داده و از تأثیر سوابق تحصیلی مربوط به امتحانات نهایی خردادماه ۹۵ که تقلّب گسترده ای در آن صورت گرفته است، جلوگیری به عمل آید.
سجاد حجازی / هامون سبطی
خدا داند که چه پیش خواهد اومد البته من مطمئن نیستم که دست کمیسیون اموزش باشه ولی کیه که مخالف تاثیر مثبت باشه؟ هممون امسال دیدیم که طرف با معدل بیست زده بود برای فاقد تاثیر مثبت این یعنی چی؟ یعنی اینکه اگر تاثیر قطعی میشد رتبه ی شما همینم نمیشد یعنی تاثیر قطعی واسه معدل بیست هم میتونه تاثیر منفی داشته باشه البته خوب گفتن که تاثیر قعطی در واقع هم مثبت و هم منفی نیست تاثیر قعطی یعنی فقط منفی تنها تاثیری که به نفع همست تاثیر مثبت هستش چون فعلا با 25% تاثیر معدل بیست هم با تاثیر قطعی لازمه که درصدای بالای کنکورو داشته باشه تا رشته های خوب قبول شه
تاثیر قطعی درجهت حذف کنکوره کلا تاثیر قعطی به این دلیل وجود داره ولی طبق حرفای آقای خدایی رییس سازمان سنجش فعلا چشم اندازی وجود نداره برای حذف کنکور و خب ما نمیدونیم واقعا علت تاثیر قعطی چیه؟ آیا گذاشتن شرط معدل برای دانشگاهاست؟
عکس بالارو نگاه کنین فردی که کامنت گذاشته واقعا از روی بی اطلاعی و .... اینکارو کرده به نظرم کسی که موافق تاثیر قطعیه تا کسایی که معدل پایین دارن بخورن زمین تا اونا بیان بالا واقعا خودخواهیه تمامش رو میرسونه و جواب روشن نشر دریافت که واقعا باید روش فکر کنیم که با تاثیر قطعی تمام ذهن فرد میشه باتوجه به سبک سوالات نهایی حفظ کردن و نمره محور بودن درصورتی که چیزی یاد نمیگیره و چیزی نمیفهمه از مطلب ضمن اینکه هر ساله یا بهتر بگم هر دوره امتحانی کلی سوالا ت لو میرن و کلی هم تقلب میشه و هیچ عدالتی در این زمینه وجود نداره خود بنده تو اعتراف میکنم تو امتحانات خرداد تو عربی از جلوییم 6 نمره تقلب کردم به من نتوپین به این امنیت بسیار پایین بتوپین
دوستانی که واقعا موافق تاثیر مثبتن و موافق عدالت هستن و اگر کاری از دستشون برمیاد حرکتی در این زمینه بکنن.
پ.ن= دلیل اینکه امسال درصدا بالاتر بوده و با درصدای پارسال رتبه داوطلب بدتر بوده میانگین بالای درصدا بوده چون سوالات کمی راحت تر شده بوده بخصوص تو ریاضی و زیست نمیدونم چرا بعضیا فکر میکنن تاثیر مثبت دلیلش بوده اگر تاثیر قطعی بود آیا میانگین درصدا کمتر میشد؟ آیا رتبه برترای کشور پایین تر میزدن بخاطر معدلشون؟ مسلما نه