خانه شیمی

X
  • آخرین ارسالات انجمن

  •  

    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از 1 به 15 از 26
    1. Top | #1
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات

      معرفی چند رشته پیراپزشکی جهت انتخاب رشته آگاهانه

      فیزیو تراپی




      هدف و ماهيت
      رشته فيزيوتراپي يكي از رشته‌هاي توانبخشي است و در آن دانشجويان مي‌آموزند كه چگونه با استفاده از عوامل فيزيكي مانند نور، الكتريسيته، گرما ، سرما و صوت و يا عوامل مكانيكي فيزيكي مثل تمرينات و تكنيك‌هاي ورزشي، بيماراني را كه دچار صدمات مختلف شده‌اند، تحت درمان قرار دهند. فيزيوتراپي، هم در بعد پيشگيري و هم درمان، نقش بسيار زيادي دارد. چون براي مثال يك فيزيوتراپيست نحوه نشستن و يا بلند كردن وزنه‌هاي مختلف را آموزش مي‌دهد تا از انحرافاتي كه ممكن است در ستون فقرات افراد به دليل عدم رعايت موارد فوق ايجاد شود، جلوگيري كند. فيزيوتراپي در لغت به معني درمان فيزيكي است و در اصطلاح ، علمي است كه فعاليت‌هاي آن به دو بخش عمده تقسيم مي‌شود. يكي فعاليت هايي كه در آن‌ها از دستگاه ها و وسايل خاص الكتريكي استفاده مي‌گردد كه اين وسايل خود به دو گونه هستند : الف ) وسايلي كه كار آنها تحريك عصب و عضله است و در ضايعات عصبي براي بازآموزي و نوآموزي استفاده مي‌شوند. ب) وسايلي كه براي تسكين درد مورد استفاده قرار مي‌گيرند. بخش ديگر فعاليت‌ها نيز حركتي و مكانيكي هستند كه به آنها حركات درماني گفته مي‌شود و لازمه انجام آنها دانستن مكانيسم عصب و عضله و الگوهاي حركتي است تا درمان كننده با توجه به اطلاعات فوق به بهبود يا افزايش توانايي بيماراني بپردازد كه مبتلا به انواع ضايعات عصبي (انواع فلج‌ها) شده‌اند و يا داراي دردهاي مفصلي مثل كمردرد يا گردن درد هستند و يا اين كه به دليل شكستگي و يا جراحي ، سفتي و محدوديت حركتي دارند. در اين رشته با استفاده از يك سري وسايل مثل ابزارهاي الكترونيكي در جهت رفع معلوليت ، كاهش علائم بيماري هاي مفاصل، عضلات و اعصاب تلاش مي‌شود. البته فيزيوتراپيست‌ها علاوه بر وسايل فوق، از يك سري حركات ورزشي و درماني نيز استفاده مي‌كنند چون براي كسب بهترين نتيجه ، بايد حركات ورزشي و درمان هاي الكترونيكي به صورت تركيبي مورد استفاده قرار گيرد. در 60 درصد از بيماري ها در كنار دارو درماني و يا پس از دارو درماني به فيزيوتراپي نياز مي‌باشد. براي مثال در بيماري هاي عصبي مثل سكته‌هاي مغزي يا ضربه‌هاي مغزي، شكستگي‌ها، بيماري هاي قلبي، بيماري هاي ريوي ، بيماري هاي زنان و زايمان و نازايي، انواع جراحي‌هاي داخلي و برخي از بيماري هاي اطفال به فيزيوتراپي نياز است. به عبارت ديگر در كل بيماري هاي اسكلتي و اكثر بيماري هاي عصبي و عضلاني فيزيوتراپي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بسياري از افراد وقتي صحبت از فيزيوتراپي مي‌شود به ياد كمردرد و پادرد مي‌افتند، در حاليكه گستره اين علم بسيار وسيع است و نه تنها در بهبود بيماري هاي مفصلي و عضلاني و يا بالا رفتن توانايي‌هاي عقب‌ماندگان ذهني نقش موثري دارد بلكه در بهبود بيماري هاي زنان و زايمان و نازايي و يا بيماري هاي پوستي نيز موثر مي‌باشد. به همين خاطر دروس آناتومي‌ دانشجويان رشته فيزيوتراپي حتي از دانشجويان پزشكي نيز بيشتر است يعني آن ها علاوه بر آناتومي سر و گردن و تنه ، اعصاب ، اندام هاي فوقاني و اندام هاي تحتاني ، آناتومي سطحي را نيز مي‌خوانند كه چنين درسي را دانشجويان پزشكي مطالعه نمي‌كنند.
      توانايي هاي مورد نياز و قابل توصيه
      اولين و مهمترين ويژگي يك دانشجوي فيزيوتراپي داشتن توانايي جسمي و روحي خوب است. چون يك فيزيوتراپيست در طي كار يا ايستاده است و يا در حال راه رفتن مي‌باشد و با بيماران مختلفي اعم از بيماراني كه توانايي كنترل ادرار خويش را ندارند، عقب‌ماندگان ذهني و بيماري هاي عفوني مثل بعضي از بيماري‌هاي ريوي روبرو است. در نتيجه بايد آمادگي لازم براي كار با هر بيماري را داشته باشد. يك دانشجوي رشته فيزيوتراپي بايد صبر و حوصله بسياري داشته باشد، چون در نهايت بايد با بيماران مختلفي از جمله افرادي كه دچار سكته مغزي يا ضايعه مغزي شده‌اند و يا عقب‌ماندگي ذهني دارند، كار كند و در اغلب مواقع نيز نتيجه‌ كارش به تدريج ظاهر مي‌شود. رشته‌هايي كه با درمان سروكار دارند، نيازمند دانشجوياني هستند كه از لحاظ روحي و رواني آماده بوده و صبور باشند چون خود بيمار مشكلات روحي و رواني بسياري دارد و ما نبايد آن را تشديد بكنيم بلكه بايد به او كمك كنيم تا آرامش پيدا كند. چون دانشجوي اين رشته با دستگاه هاي الكتريكي متنوعي كار مي‌كند، بايد در درس فيزيك قوي بوده و همچنين به دليل اين كه با بدن انسان به عنوان يك موجود زنده سرو كار دارد، بايد به درس زيست‌شناسي علاقمند باشد. اگر دانشجوي اين رشته خلاقيت نداشته باشد، پس از فارغ‌التحصيلي تنها يك تكنسين فيزيوتراپي مي‌شود اما اگر خلاقيت داشته باشد، مي‌داند كه هر بيماري را به چه روشي بايد درمان كند و يا چگونه روش هاي مختلف را با يكديگر تركيب كند تا به بهترين نحو بيمار درمان شود. براي مثال وقتي يك پزشك بيماري را كه مبتلا به كمر درد است به نزد فيزيوتراپيست مي‌فرستد، تنها اشاره مي‌كنند كه اين بيمار در ناحيه كمر نياز به فيزيوتراپي دارد اما اين كه دستگاه هاي مورد نظر در چه موضعي گذاشته شود تا موثر واقع گردد بر عهده فيزيوتراپيست مي‌باشد.
      آينده شغلي و بازار کار
      هنگامي كه حق مسؤوليت فني تاسيس كلينيك فيزيوتراپي توسط متخصصان اين رشته ، تصويب گرديد، هديه گرانقدري به تمام فارغ‌التحصيلان و دانشجويان اين رشته اهدا شد. چرا كه از اين به بعد فارغ‌التحصيل فيزيوتراپي مي‌تواند به تنهايي اقدام به تاسيس كلينيك فيزيوتراپي كند و ديگر ضرورتي وجود ندارد كه در زير سايه پزشكان متخصص ارتوپدي، مغز و اعصاب و ... فعاليت نمايد. در حال حاضر فارغ‌التحصيل فيزيوتراپي علاوه بر استخدام در مراكز دولتي مانند بيمارستان ها و درمانگاه ها، مي‌تواند بعد از گذراندن دوران طرح و همچنين به دست آوردن سابقه كار لازم (6 سال سابقه كار براي فعاليت در مراكز استان ها و 3 سال سابقه كار براي فعاليت در شهرستان ها) اقدام به تاسيس كلينيك خصوصي فيزيوتراپي كند. فارغ‌التحصيل اين رشته علاوه بر كار در كلينيك‌هاي خصوصي مي‌تواند جذب بيمارستان ها، مراكز توانبخشي و فدراسيون هاي ورزشي گردد. در بسياري از كشورهاي دنيا هر خانواده يك فيزيوتراپيست دارد. چون در كشورهاي مورد نظر اهميت و ارزش فيزيوتراپي از دارو درماني بيشتر است. اما متاسفانه در كشور ما هنوز جايگاه فيزيوتراپي به درستي شناخته نشده است و اين نيز به دليل آن است كه پزشكان ما اهميت و كاربرد وسيع فيزيوتراپي را بخوبي نمي‌شناسند. البته لازم است گفته شود كه با وجود مشكلات مختلفي كه بر سر راه فيزيوتراپيست‌ها قرار دارد ، اكثر قريب به اتفاق فارغ‌التحصيلان اين رشته جذب بازار كار مي‌شوند.

      وضعيت نياز كشور به اين رشته در حال حاضر
      تصور كنيد كه در كشور ما از هر 10 نفر تنها يك نفر به دليل درد جسماني مزمن حداقل يك ساعت در روز نتواند كار خود را به خوبي انجام دهد. آيا مي‌دانيد در اين صورت چه ميزان خسارت به كشور وارد خواهد شد؟ عمق اين فاجعه زماني احساس مي‌شود كه بدانيم دردهاي مفصلي و عضلاني در ايران بسيار شايع مي‌باشد. از سوي ديگر طبق آمار جهاني معلولين، حدود 10 درصد از جمعيت هر كشور را معلولين تشكيل مي‌دهند و اين افراد براي استفاده از توانايي‌هاي باقيمانده و جبران هر چه بيشتر ناتوانايي‌ها و محدوديت‌هاي خويش به خدمات فيزيوتراپي نياز دارند. البته اين درصد در كشور ما به دليل جنگ تحميلي و حوادث بي‌شمار رانندگي بسيار بيشتر است و به همين دليل بايد براي رشته فيزيوتراپي كه به تربيت فيزيوتراپيست‌هاي متخصص و كارآمد مي‌پردازد، به عنوان يك رشته مهم و كاربردي اهميت بسياري قائل شويم.


    2. Top | #2
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      اعضای مصنوعی




      هدف و ماهيت
      متخصصان با مطالعه رشته اعضاي مصنوعي و وسايل کمکي، دانش و مهارت لازم را براي ساخت دست و پاي مصنوعي و وسايل کمکي مورد استفاده براي افراد فلج و افرادي که داراي ناهنجاري هاي عضلاني و استخواني هستند، به دست مي آورند. رشته اعضاي مصنوعي و وسايل کمکي يکي از زير شاخه هاي توانبخشي است که در آن طريقه طراحي و ساخت اعضاي مصنوعي و وسايل کمکي براساس اصول مهندسي و منطبق با آناتومي بدن آموزش داده مي شود، در واقع دروس اين رشته مجموعه اي از علوم مهندسي و علوم پزشکي است. در اين رشته دو دسته وسيله کمکي به نام هاي ارتز و پروتز ساخته مي شود که ارتز به وسيله اي گفته مي شود که در موازات اندام فلج يا ضعيف به کار برده شده و به آن کمک مي کند تا کارايي بهتري داشته باشد و شامل تمام اندام ها از جمله اندام تحتاني، اندام فوقاني، ستون فقرات و سر و گردن مي شود. پروتز نيز عضو مصنوعي است که جانشين عضو طبيعي شده و در امتداد عضو طبيعي قرار مي گيرد.
      تفاوت رشته اعضاي مصنوعي با مهندسي پزشکي:
      رشته مهندسي پزشکي در زمينه الکترونيک و بيومکانيک کاربردي کل تجهيزات پزشکي فعاليت مي کند يعني طراحي يک دستگاه راديولوژي يا فيزيوتراپي نيز در حيطه کار مهندسي پزشکي قرار مي گيرد، در حالي که رشته اعضاي مصنوعي به طراحي و ساخت وسايل کمکي و اعضاي مصنوعي مي پردازد و اعضاي مصنوعي قابل ساخت در اين رشته نيز اعضاي مصنوعي خارج از بدن مثل دست، پا، چشم و بيني است. از همين جا مي توان به يکي ديگر از تفاوت هاي موجود بين اين دو رشته پي برد چون فارغ التحصيل مهندسي پزشکي علاوه بر اعضاي مصنوعي خارج از بدن، پروتزهاي داخلي مثل قلب مصنوعي يا اعضاي پيچيده الکترونيکي و مکانيکي مثل دست سيبرنتيکي را نيز طراحي مي کند اما فارغ التحصيل اعضاي مصنوعي، قطعات ساده تري که با ابزار دستي نيز قابل ساخت است مثل پاي مصنوعي عادي يا انواع بريس ها را طراحي کرده و مي سازد. توجه به تفاوت بين اين دو رشته مسأله مهمي است چون عده اي از داوطلبان با اين تصور که رشته اعضاي مصنوعي پزشکي است. اين رشته را انتخاب مي کنند و بعضي از داوطلبان نيز تصور مي کند که هدف اين رشته طراحي روبوت و طراحي سيستم هاي کامپيوتري و الکترونيکي است، در حالي که دانشجوي اين رشته بيشتر به طراحي و ساخت سيستم هاي مکانيکي مي پردازد. متخصص اعضاي مصنوعي در سه زمينه حمايت از اعضاي ضعيف و ناتوان بدن، ساخت اندام مصنوعي براي عضو از دست رفته و اصلاح ناهنجاري ها فعاليت مي کند. و براي بدست آوردن اين تخصص، دروس پايه مثل آناتومي بدن، علل ناهنجاري ها و بيماري هاي اندام هاي مورد نظر را مطالعه کرده و سپس نحوه ساخت ارتزها و پروتزهاي مختلف را فرا مي گيرد، ارتزهاي اصلاح کننده و ارتزهايي که کمک مي کند تا يک عضو کارآيي خود را داشته باشد. براي مثال فردي که دچار بيماري فلج اطفال شده است با استفاده از ارتزهاي کمک کننده مي تواند سرپا ايستاده و به فعاليت هاي زندگي خود به صورت مستقل ادامه دهد. يک بخش از رشته اعضاي مصنوعي به وسايل کمکي نيز به ساخت ويلچر باز مي گردد که البته اين بخش در دانشگاه هاي ايران آموزش داده نمي شود.
      توانايي هاي مورد نياز و قابل توصيه
      مثل يک مجسمه ساز بايد با گچ مجسمه سازي کار کند و قالب هاي گچي از پا، دست، نيم تنه يا سر و گردن بسازد و مثل يک نجار، آهنگر و کفاش بايد به جوشکاري، تراشکاري، اره کاري، فلزکاري و چرم کاري بپردازد. به عبارت ديگر متخصص اين رشته بايد از دست هايي توانا برخوردار بوده و به کارهاي فني و صنعتي علاقه مند باشد. دانشجوي اين رشته بايد شم فني داشته باشد و بتواند با وسايل فني کار کند. از نظر علمي نيز دانشجوي اين رشته لازم است که در فيزيک، مکانيک، رياضي، زيست شناسي و زبان انگليسي توانمند باشد. دانشجوي اين رشته بايد داراي جسم و روحي سالم و توانمند باشد تا درانجام کارهاي سنگين اين رشته مثل فلزکاري يا کار با گچ و قالب هاي سنگين دچار مشکل نشود و بتواند بعضي از اوقات چهار ساعت سرپا بايستد و کار کند. در ضمن بايد آمادگي روحي لازم را براي برخورد با بيماران داشته باشد. بيماراني که گاه بسيار دردمند هستند و متخصص اين رشته بايد با صبر و حوصله به آنها ياري دهد. ساخت دست و پاي مصنوعي مثل مجسمه سازي است و دانشجوي اين رشته نيز بايد مثل يک هنرمند، طبعي لطيف و دست هايي ماهر داشته باشد تا بتواند کاري خوب ارائه دهد. در ضمن بايد اهل کار فني باشد تا در ساخت وسايل کمکي موفق گردد. و بالاخره داشتن روابط اجتماعي خوب در اين رشته بسيار ضروري است چون رشته اعضاي مصنوعي يک رشته خدماتي است و فارغ التحصيل آن بايد با دردمندترين اعضاي جامعه در ارتباط باشد. افرادي که نياز به برخوردي خوب و صبر و حوصله زياد دارند.


    3. Top | #3
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      علوم تغذیه




      هدف و ماهيت
      علم تغذيه مجموعه وسيعي از اطلاعات و دانش‌ بشري است كه به ارتباط بين غذا و سلامتي موجود زنده مي‌پردازد و با عواملي مانند بيولوژي، بيوشيمي، علوم رفتاري، علوم اجتماعي و بهداشت ارتباط دارد. به عبارت ديگر علم تغذيه يك علم چند بعدي است و به همين دليل دانشجوي اين رشته بايد اطلاعات جامع و گسترده‌اي در زمينه بيوشيمي، بيولوژي، جامعه‌شناسي ، روان شناسي، بهداشت و شيمي مواد غذايي داشته باشد تا بتواند مهارت هاي لازم را كسب كند. مهارت هايي كه به دو بخش عمده رژيم درماني و تغذيه جامعه تقسيم مي‌شود. يعني كارشناس اين رشته هم بايد بتواند كه رژيم غذايي مناسب را براي درمان بيماري‌هاي مختلف ارائه دهد و هم توانايي شناسايي مشكلات تغذيه جامعه را داشته باشد و سپس بر اساس مشكلات موجود، برنامه‌هاي غذايي لازم را طراحي ، اجراء، نظارت و ارزشيابي كند. همچنين ارتقاي ارزش غذايي مواد غذايي مانند كنسرو ، كمپوت و ... كه در صنايع غذايي ايجاد مي‌شود. بر عهده كارشناس اين رشته است در رشته تغذيه به رژيم درماني ،‌اصول علم تغذيه، ارزش مواد غذايي و نحوه تغذيه مناسب براي حفظ سلامت بدن پرداخته مي‌شود. اصول علم تغذيه بررسي مي‌كند كه چه فرآيندي روي مواد غذايي خورده شده انجام مي‌گيرد تا جذب يا دفع شود و رژيم درماني نيز نوع رژيم غذايي لازم در بيماري‌هاي مختلف را مشخص مي‌كند، چون در برخي از بيماري‌ها، بعضي از مواد غذايي بايد حذف شده و يا بيشتر مورد استفاده قرار گيرد مثل بيماري گواتر كه از كمبود يد ايجاد مي‌شود. بدون شك تشخيص بيماري مهمترين و اصلي‌ترين مسووليت يك پزشك است، اما آيا پزشك وقت و يا حتي دانش لازم را براي تعيين يك برنامه غذايي مناسب دارد؟ آيا در زمينه احتمال تداخل دارو و غذا اطلاعات لازم را در اختيار بيمار قرار مي‌دهد؟ به اعتقاد كارشناسان تغذيه ، اين وظيفه يك متخصص تغذيه است كه اطلاعات فوق را در اختيار بيمار قرار دهد. به عبارت ديگر هر پزشكي پس از تشخيص بيماري بايد بيمار را به متخصص تغذيه ارجاع دهد تا او با توجه به نوع بيماري و داروهاي تجويز شده ، رژيم غذايي لازم را تعيين كند. يك پزشك آشنايي كاملي با غذا و نيازهاي تغذيه‌اي ندارد چون در طي تحصيل فقط 2 واحد در اين زمينه مي‌گذراند. براي همين گاهي اوقات داروهايي كه تجويز مي‌شود تداخل غذا و دارو ايجاد مي‌كند براي مثال مصرف داروي ضدبارداري، روي اسيدفوليك كه يكي از ويتامين‌هاي گروه b است، تاثير مي‌گذارد و اگر به اين مساله توجه نشود و مواد غذايي لازم در برنامه غذايي زناني كه اين دارو را مصرف مي‌كنند،‌گنجانده نشود، فرد دچار نوعي كم‌خوني مي‌گردد.
      توانايي‌هاي مورد نياز و قابل توصيه
      توانمندي در دروس زيست‌شناسي و شيمي از ملزومات اين رشته مي‌باشد. رشته تغذيه يك رشته خدماتي است و دانشجوي اين رشته بايد روحيه داشته باشد. به همين لحاظ صبر و حوصله از ويژگي‌ دانشجويان موفق اين رشته است . همچنين از آنجا كه اين رشته ، علمي پوياست، داشتن مطالعه پيگير و مستمر در اين رشته بسيار مهم است. از آنجا كه اين اطلاعات صرفا با مطالعه بدست مي‌آيد و هيچ‌جا تدريس نمي‌شود، دانشجو بايد اهل تحقيق باشد. كارشناس تغذيه با مشاوره سروكار دارد و به همين لحاظ بايد روابط اجتماعي خوبي داشته باشد. به همين خاطر آشنايي با علم روانشناسي هم به اين دانشجويان توصيه مي‌شود.
      گرايش‌هاي مقطع کارشناسي
      رشته تغذيه داراي دو گرايش عمده است كه عبارتند از : الف) تغذيه گروههاي مختلف جامعه مانند سالمندان ، معلولين و كودكان و نوجوانان ب) تغذيه باليني كه شامل تغذيه و مشاوره غذايي بيماران بستري و سرپايي مي‌شود.
      وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر
      امكان ادامه تحصيل تا حد دكتري فراهم است.
      آينده شغلي و بازار کار
      وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي تصويب كرده است كه فارغ‌التحصيلان ليسانس تغذيه با 3 سال سابقه خدمت در بيمارستان مي‌توانند مركز مشاوره تغذيه داير كنند. همچنين فارغ‌التحصيل اين رشته مي‌تواند در بيمارستان ها، مراكز بهداشت، مراكز تحقيقاتي مثل انستيتوي تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي كشور فعاليت نمايد. تا چند سال پيش فارغ‌التحصيلان رشته تغذيه حتي در بيمارستان ها جايگاه مشخص و تعيين‌شده‌اي نداشتند، اما در چند سال اخير بخصوص از زماني كه به كارشناسان تغذيه اجازه مطب داده شده، اين رشته در بيمارستان ها هويت و جايگاه تازه‌اي پيدا كرده است. اما متاسفانه هنوز در بين پزشكان نقش و اهميت كارشناسان اين علم روشن نشده است. در حالي كه بايد همكاري تنگاتنگي بين پزشكان و متخصصان تغذيه وجود داشته باشد و در واقع هرجا كه يك پزشك متخصص غدد، قلب و عروق و يا كليه حضور دارد، بايد در كنارش يك متخصص تغذيه باشد. چون پزشك فقط ليست غذاها يا مواد غذايي كه بيمار نبايد بخورد تعيين مي‌كند، اما كارشناس تغذيه مي‌گويد كه يك بيمار چگونه و چقدر بايد بخورد تا هم مواد غذايي مورد نياز به بدنش برسد و هم رژيم غذايي را حفظ كند. معمولا يك پزشك فرصت لازم را براي ارائه برنامه غذايي مشخص به بيمار ندارد. برنامه‌اي كه تعيين كند در 24 ساعت يك بيمار چه غذاهايي را بايد مصرف نمايد تا پروتئين، كالري و ويتامين مورد نياز را دريافت كند. حتي بعضي از بيماري‌ها را كه پزشك براي معالجه آنها به دارو متوسل مي‌شود، مي‌توان با يك رژيم غذايي مناسب درمان كرد. براي مثال بعضي از آلرژي‌ها فقط با حذف برخي از مواد غذايي كه بيمار به آنها حساسيت دارد، درمان مي‌شود. فارغ‌التحصيلان اين رشته مي‌توانند در شبكه‌هاي بهداشتي جهت پيشگيري از بيماري‌ها فعاليت كنند مثلا به مادران باردار برنامه غذايي مناسب را آموزش مي‌دهند تا فرزندان سالم به دنيا آورده و بتوانند آنها را به راحتي شير دهند. همچنين در بيمارستان ها، هتل‌ها ،‌مهدكودك‌ها ، هواپيمايي و هرجاي ديگري كه به گروهي از افراد جامعه تغذيه داده مي‌شود ، حضور متخصص تغذيه ضروري است و حتي در مدارس بخصوص دبيرستان?هاي دخترانه بايد يك مشاور تغذيه حضور داشته و جوابگوي مشكلات تغذيه‌اي نوجوانان باشد. فارغ‌التحصيل اين رشته مي‌تواند در كارخانجات توليد مواد غذايي ، اداره استاندارد مواد غذايي، مراكز تحقيقاتي پزشكي مثل مراكزي كه بر روي بيماري‌هاي غدد تحقيق مي‌كنند و يا اداره تغذيه وزارت بهداشت فعاليت نموده و يا به عنوان مشاوره رژيم درماني جذب ورزشگاه ها شود. البته در حال حاضر بازار كار زيادي در تهران براي فارغ‌التحصيلان اين رشته وجود ندارد ولي در شهرستان ها فرصت‌هاي شغلي مناسبي براي كارشناسان اين رشته موجود مي‌باشد.
      وضعيت نياز كشور به اين رشته در حال حاضر
      رشته تغذيه علم طولاني كردن عمر انسان ها است و رشته علوم و صنايع غذايي در جهت طولاني كردن عمر غذاها قدم بر مي‌دارد. يعني موضوع علوم و صنايع غذايي ارتقاي كيفيت غذاها و نحوه نگهداري مواد غذايي مي‌باشد. بر اساس تحقيقاتي كه انستيتوي تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي كشور انجام داده است،‌مشكلات تغذيه‌اي در جامعه ما بيشتر ناشي از عدم شناخت مي‌باشد. يعني بيشتر مردم ما توانايي خريد مواد غذايي مورد نياز را دارند اما نمي‌دانند چه بايد بخورند. براي مثال مردم شناخت لازم را در مورد ارزش غذايي نوشابه‌هاي موجود در بازار ندارند به همين دليل به جاي خريد ماءالشعير كه انواع ويتامين‌هاي b را دارد، كوكا مي‌خرند كه فقط مواد قندي داشته و حتي ويتامين‌هاي b موجود در روده را نيز از بين مي‌برد و حال اين وظيفه كارشناس تغذيه است كه اطلاعاتي از اين دست را در اختيار اقشار مختلف جامعه قرار دهد. در قسمت تغذيه باليني نيز يك كارشناس تغذيه ، وضعيت تغذيه را براي پيشگيري از بيماري‌ها و يا درمان آنها اصلاح مي‌كند، يعني پس از اين‌كه پزشك نوع بيماري را تشخيص داد بايد بيمار را به كارشناس تغذيه ارجاع دهد تا به او رژيم غذايي مناسب داده شود چون براي بسياري از بيماري‌ها مثل بيماري‌هاي قلبي، عروقي، كليوي ، ديابت و آسم رژيم غذايي خاصي وجود دارد.

      ویرایش توسط dorsa20 : 16 مرداد 1395 در ساعت 20:05

    4. Top | #4
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      پرستاری




      هدف و ماهيت

      اين برداشت كه پرستاري به معناي مراقبت كردن از بيمار است، تا حدودي درست مي‌باشد. البته مراقبت تنها شامل تزريق يا پانسمان نمي‌شود بلكه با گذشت زمان و با پيشرفت علم و تكنولوژي ، مراقبت پرستاران نيز علمي‌تر و پيچيده‌تر شده است و پرستاري در حال حاضر يك رشته علمي است و متخصص اين رشته بايد علوم بسياري را فرا بگيرد و كاربرد آنها را در ارتباط با مريض بياموزد. از سوي ديگر بايد توجه داشت كه وظيفه يك پرستار تنها مراقبت از بيمار در بيمارستان نيست بلكه يك پرستار با مراقبت از افراد در تمام مراحل زندگي آنها از پيشگيري از بيماري‌ها گرفته تا مراقبت در هنگام بيماري و توانبخشي پس از بيماري سروكار دارد. زيرا بسياري از بيماري‌ها ريشه در عادت هاي غلط و شيوه نادرست زندگي دارد. براي مثال زمينه بسياري از سكته‌هاي قلبي از مدت ها قبل فراهم مي‌شود و دليل آن نيز نوع غذاي فرد ، وزن او و مقدار فعاليت بدنيش مي‌باشد. حال اين پرستار است كه با آموزش هاي لازم در مورد نوع غذا ، نحوه و مقدار فعاليت بدني و نحوه جلوگيري از فشار خون و افزايش چربي سعي مي‌كند تا از بيماري پيشگيري كند يا افراد را با علايم و اختلالات بيماري آشنا سازد تا بيمار به موقع و پيش از پيشرفت بيماري به دكتر مراجعه كند. پرستار يك عضو مهم در تيم مراقبت بهداشتي است و داراي نقش هاي گسترده اي از جمله نقش مراقبتي، حمايتي، درماني، هماهنگي ، مشورتي ، مديريتي و تحقيقاتي مي‌باشد. به اين معنا كه پرستار وظيفه مراقبت و حمايت از بيمار، وظيفه هماهنگي بين بيمار و پزشك و بيمار و خانواده بيمار (انتقال دهنده خواست ها و نيازهاي بيمار يا مددجو) ، مسووليت مديريت بخش (اولويت‌بندي براي رسيدگي به بيماران و تصميم‌گيري به موقع در مورد بيماران اورژانسي) ، وظيفه آموزش به بيمار در جهت تطابق با مشكلات و ناراحتي‌هاي پيش‌آمده و وظيفه تحقيق درباره روش هاي مراقبتي كه اعمال كرده است و تحقيق بر روي نحوه كاهش تعداد روزهاي بستري يك بيمار را بر عهده دارد. پرستاري يعني كمك به فرد سالم يا بيمار در درمانگاه يا بيمارستان براي انجام آن دسته از فعاليت‌هايي كه سبب حفظ و ارتقاي سلامت مي‌گردد به نحوي كه اگر فرد توانايي، اراده يا آگاهي لازم را داشت، مي‌توانست آن فعاليت‌ها را بدون كمك انجام دهد. در همين راستا پرستار وظايف خود را در قالب شش نقش درماني ، مراقبتي ، حمايتي ، هماهنگي ،‌حفاظتي و آموزشي انجام مي‌دهد. بدون شك پرستار نقش اصلي را در مراقبت و پيگيري درمان بيمار دارد و همين امر بيانگر نياز جامعه به پرستار مرد مي‌باشد چون هر بيماري دوست دارد در بعضي از بيماري‌ها مثل بيماري‌هاي كليوي يا داخلي توسط پرستار همجنس خود مورد مراقبت قرار گيرد. در حال حاضر نيز در بيمارستان‌هاي دولتي، بخش ارولوژي (دستگاه كليوي و مجاري ادرار)‌ خانم‌ها توسط پرستار خانم و بخش ارولوژي آقايان توسط پرستار آقا اداره مي‌شود و به نظر مي‌رسد كه در برخي از بخش‌هاي ديگر مثل بخش داخلي نيز بايد اين مساله تعميم پيدا كند.
      توانايي‌هاي مورد نياز و قابل توصيه
      در اينجا جسم‌هايي بيمار، روح هايي دردمند و روان هايي آشفته حضور دارند. در اينجا بايد پذيراي مشكلات بسيار و پاسخگوي نيازهاي بي‌شمار باشي. بايد روزي 8 ساعت در اطاق عمل با تمامي وجود در خدمت تيم پزشكي باشي. بايد سال ها در بخش سرطان يا سوانح و سوختگي دردمندترين بيماران را مشاهده كني و در حد توانت به آنها رسيدگي نمايي و در يك كلام بايد عشق به هم‌نوع و ايثار و همياري در ذره ذره وجودت خانه كرده باشد. دانشجوي پرستاري بايد عاشق انسان و انسانيت باشد تا بتواند در شرايط سخت و بحراني حتي زماني كه خسته است يا آمادگي جسمي و روحي لازم را ندارد، به ديگران كمك كند. همچنين بايد فردي منظم و دقيق باشد و بداند كه نظم و سختگيري اساس كار رشته پرستاري است و از لحاظ درسي نيز لازم است كه به زيست‌شناسي، شيمي و زبان انگليسي مسلط باشد چون براي روزآمد بودن و اطلاع از آخرين دستاوردهاي دانش پرستاري ، لازم است كه از مجلات و منابع علمي به زبان انگليسي استفاده كند. دانشجوي پرستاري بايد از سلامت كامل جسماني برخوردار باشد تا به ياري ديد قوي بتواند كارهاي ظريف و دقيق پرستاري را بخوبي انجام دهد و با شنوايي خوب صداي قلب را حتي اگر ضعيف باشد، بشنود . حتي داشتن قدي متناسب و عدم لكنت زبان يا لرزش دست در اين رشته ضروري است . چون همين مشكلات به ظاهر كوچك، در كارايي يك پرستار بسيار موثر است. پرستار بايد بيش از هر چيز متواضع بوده و هدفش خدمت به مردم باشد چون كار در بيمارستان يك كار مشخص و كلاسه شده نيست بلكه پرستار در صورت ضرورت بايد هركاري حتي كاري كه از يك فرد بيسواد نيز برمي‌آيد، انجام دهد. يعني قرار نيست كه دانشجوي پرستاري پس از فارغ‌التحصيلي پشت استيشن بنشيند و دستور دهد بلكه بايد در انجام هر خدمتي پيش قدم باشد. همچنين لازم است كه روابط عمومي خوبي داشته باشد چون پرستار نزديكترين فرد به بيمار است و حتي بعضي از بيماران مشكل خود را به راحتي با پزشك در ميان نمي‌گذارند اما با پرستاري كه روابط عمومي خوبي داشته و توانسته است اعتماد بيمار را جلب كند، در ميان مي‌گذارند. اطلاعات عمومي خوب در زمينه پزشكي براي يك پرستار ضروري است، چون پرستار پزشك دوم است و حتي دروسي كه مي‌خواند همان دروس پزشكي در سطح محدودتري مي‌باشد. پرستاري علم و هنر است براي همين يك پرستار بايد علاوه بر دانش لازم ، از آمادگي روحي و رواني، صبر و حوصله ، روابط عمومي خوب و قدرت تجزيه و تحليل بالا برخوردار باشد . به عبارت ديگر يك پرستار نمي‌تواند تنها با تكيه بر دروس دانشگاهي ، در كار خود موفق شود بلكه بايد از دانش خود در شرايط مختلف و متفاوت به درستي استفاده كند و اين نياز به قدرت تجزيه و تحليل خوب، سرعت عمل و آمادگي روحي و رواني دارد. پرستار با دردمندترين افراد جامعه در ارتباط است براي همين بايد جسمي قوي و روحي توانا داشته باشد تا بتواند از عهده شب‌كاري يا كار در بخش‌هايي حساس و دشوار مثل c.c.u ، i.c.u ، بخش بيماران سرطاني يا بخش سوانح و سوختگي برآيد و در ضمن دچار فشارهاي روحي و رواني يا ناتواني‌هاي جسمي نشود. اما چرا با وجود سختي‌ها و دشواري‌هاي بسيار اين كار، عده‌اي با عشق و علاقه در اين زمينه فعاليت مي‌كنند؟ پرستاران يك بيمارستان ، عامل اصلي موفقيت يك بيمارستان هستند. يعني اگر پرستاران يك بيمارستان خوب، كارآمد و دلسوز باشند، اكثر بيماران از آن بيمارستان راضي خواهند بود. چون بيشترين ارتباط بيمار با پرستاران مي‌باشد و رضايت از پرستار مساوي است با رضايت از بيمارستان . به بيان ديگر لبخند رضايت بيمار، شيرين‌ترين و دلپذيرترين هديه‌اي است كه هر روز به يك پرستار دلسوز و تلاشگر تقديم مي‌شود؛ هديه‌اي كه پرستار را به تلاشي پي‌گير تر و بيشتر تشويق مي‌كند.
      امکان ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر
      دوره كارشناسي ارشد پرستاري فارغ‌التحصيلان دوره كارشناسي پرستاري ، طبق ضوابط خاص، قبولي در آزمون ورودي و همچنين مصاحبه، در دوره دو ساله كارشناسي ارشد پرستاري پذيرفته مي‌شوند. در اين دوره 26 واحد درسي (شامل دروس اصلي 7 واحد، دروس تخصصي و الزامي 8 واحد و دروس اختياري 11 واحد ) و 6 واحد پايان‌نامه ارائه مي‌گردد. دانشجويان در يكي از تخصص هاي آموزش پرستاري يا مديريت خدمات پرستاري بيماري هاي جراحي و داخلي، پرستاري بهداشت جامعه، مديريت آموزش پرستاري (و در آينده نزديك پرستاري سالمندان) ادامه تحصيل مي‌دهند. فارغ‌التحصيلان كارشناسي ارشد در سطح بالاي تخصصي، امور آموزش، مديريت خدمات پرستاري و ارائه خدمات باليني، در دانشكده‌هاي پرستاري و مراكز مختلف بهداشتي درماني خدمت مي‌كنند. اين فارغ‌التحصيلان بايد قادر باشند امور مهم و مشكلات آموزش خدمات پرستاري و به طور كلي ، بهداشت و درمان جامعه را مشخص و با تصميم‌گيري و ايجاد تغيير براي اصلاح وضع موجود و ايجاد تغييرات مطلوب برنامه‌ريزي و آن را اجرا نمايند.
      دوره دكتراي پرستاري دارندگان مدرك كارشناسي ارشد پرستاري طبق ضوابط خاصي ، قبولي در آزمون كتبي ورودي و مصاحبه و گذراندن دوره آموزشي شامل 25 واحد دروس اختصاصي، 20 واحد رساله دكتري و امتحان جامع دكتري به دريافت درجه دكتراي پرستاري نايل مي‌گردند. اين دوره در حال حاضر فقط در دو دانشگاه كشور داير مي‌باشد. دارندگان درجه دكتراي پرستاري در حال حاضر امور برنامه‌ريزي آموزشي و پژوهشي ، تدريس و تحقيق و مديريت در سطوح بالاتر را در دانشگاه هاي علوم پزشكي (آزاد و دولتي) عهده‌دار مي‌شوند.

      آينده شغلي و بازار کار

      در بسياري از كشورها اولين خط ارتباط جامعه با سيستم پزشكي، پرستار است. چرا كه پرستاران نسبت به ديگر افراد تيم پزشكي تعدادشان بيشتر است و در دسترس قرار دارند و اطلاعات بهداشتي درماني آنها جامع مي‌باشد. در كشور ما نيز با اين كه پرستاران جايگاه واقعي خود را نيافته‌اند و در چند سال اخير نيز با تعداد قابل توجهي فارغ‌التحصيل رشته پرستاري از دانشگاه آزاد و دانشگاه هاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني روبرو هستيم اما هنوز مراكز بهداشتي درماني به پرستاراني متخصص، مجرب و توانمند نيازمندند و در واقع بازار كار براي فارغ‌التحصيل خوب اين رشته وجود دارد. پرستاران علاوه بر كار در بيمارستان‌ها و مراكز بهداشتي درماني مي‌توانند در صنعت براي مراقبت از سلامت و بهداشت كاركنان صنايع مختلف، در سازمان تربيت بدني و مراكز ورزشي به عنوان يكي از اعضاي اصلي تيم مراقبت پزشكي و در آموزش و پرورش فعاليت نمايند. فرصت‌هاي شغلي يك پرستار بسيار وسيع و گسترده است و حتي يك پرستار مي‌تواند بطور مستقل فعاليت نمايد. يعني مي‌تواند با تاسيس مركز بهداشت خصوصي به ارزيابي وضعيت سلامت افراد جامعه بپردازد يا مهدكودك داير نمايد.

      ویرایش توسط dorsa20 : 16 مرداد 1395 در ساعت 20:15

    5. Top | #5
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      مامایی




      هدف و ماهيت
      در هر تيك تاك ساعت، نوزاد يا نوزاداني در گوشه و كنار دنيا متولد مي‌شوند. حادثه‌اي كه كثرت و قدمت آن باعث شده است تا عظمت اين بزرگترين معجزه خلقت از چشم ها پنهان بماند. آري! تولد بزرگترين ، باشكوه‌ترين و بحراني‌ترين لحظه زندگي و قديمي‌ترين تجربه بشري است و در ميان مشاغل نيز مامايي( در شكل سنتي آن) يكي از قديمي‌ترين مشاغل است . زيرا از قديم، عده‌اي از زنان بودند كه به دليل تجربه بسيار و اطلاع‌ از داروهاي گياهي و تاثيرات آنها، به زنان ديگر كمك مي‌كردند تا وضع حمل آسان‌تر و ايمن‌تري داشته باشند. البته نبايد تصور كرد كه آنچه امروز به نام حرفه و دانش مامايي معروف است، ادامه و دنباله همان مامايي سنتي است بلكه امروزه مامايي دانشي است كه بر مشاهده ،‌ آموزش، پيشگيري ، تحقيق، تشخيص و درمان استوار شده است. مامايي يكي از زيرمجموعه‌هاي علوم پزشكي است كه نقش هاي بسيار گسترده‌اي اعم از نقش مشاوره‌اي، آموزشي ، مراقبتي ، حمايتي،‌درمانگري و تحقيقاتي است. البته تمامي اين نقش ها در ارتباط با مادر و كودك مفهوم پيدا مي‌كند يعني ماما به مشاوره قبل ،‌بعد و هنگام ازدواج ، آموزش نحوه تنظيم خانواده، مراقبت در دوران بارداري، زايمان طبيعي و مراقبت بهداشتي مادر و كودك و آموزش به دختران در زمينه بهداشت دوران بلوغ و بعد از آن مي‌پردازد. ‌ حيطه رشته مامايي از دوران قبل از حاملگي شروع مي‌شود و تا پس از زايمان و 6 سالگي كودك ادامه پيدا مي‌كند. در دوران قبل از حاملگي ماما بررسي مي‌كند كه آيا يك مادر توانايي حامله شدن را دارد و اگر حامله شود خطري براي خودش يا جنينش بوجود مي‌آيد يا نه؟ براي مثال مادران ديابتي، مادراني كه بيماري قلبي پيشرفته دارند، مادراني كه سابقه خانوادگي واضحي از ناهنجاري هاي ژنتيكي دارند و مادراني كه قبلا بچه معلول به دنيا آورده يا چندبار سقط كرده‌اند، بايد قبل از حاملگي با ماما مشورت كرده و آزمايش هاي لازم را انجام دهند. در واقع در اين مرحله ماما به مشاوره با زنان علاقه‌مند به بارداري و شناسايي زنان پر خطر از نظر بارداري و زايمان مي‌پردازد و آن ها را به متخصص مربوط ارجاع مي‌دهد. مرحله بعد حاملگي است كه در اين مرحله مراقبت از باردار در درمان گاه ها يا كلينيك‌هاي مراقبت از بارداري بر عهده ماما است. در اين دوران خانم باردار در فواصلي معين كه ماما مشخص مي‌كند به كلينيك مراجعه كرده و معاينه مي‌شود تا ماما ضمن معاينه ، مشاوره و آزمايش از سلامت مادر و جنين مطمئن گردد و در صورتي كه خطري مادر يا جنين را تهديد مي‌كند زود تشخيص داده و از عواقب جدي و وخيم آن جلوگيري نمايد. براي مثال مادري كه دچار فشار خون حاملگي شده است اگر زود تشخيص داده نشود به قيمت جان مادر و جنين تمام خواهد شد. گفتني است كه در اين مرحله ماما مي‌تواند در زمينه‌هاي مختلف مانند تغذيه، بهداشت فردي‌، ورزش، تكنيك‌هاي تنفس و اطلاع از سلامت جنين به مادر آموزش داده و او را براي زايمان آماده سازد. مرحله بعد مرحله زايمان است كه از پذيرش مادر در اتاق درد شروع شده و به وضع حمل در اتاق زايمان خاتمه پيدا مي‌كند. در اين مرحله ماما بررسي ‌هاي اوليه را انجام مي‌دهد و پس از اطمينان از آمادگي مادر براي زايمان و سلامت مادر و جنين همچنين اطمينان از يك زايمان طبيعي مسووليت زايمان را برعهده مي‌گيرد. در اين مرحله اگر زايمان با مشكلي روبرو باشد مثلا جنين در حالت طبيعي نبوده يا مادر بيماري خاصي مثل بيماري قلبي پيشرفته داشته باشد يا اينكه نياز به سزارين باشد، اين وظيفه پزشك زنان و زايمان است كه مسووليت زايمان را در بيمارستان يا زايشگاه بر عهده بگيرد. در مرحله بعد از زايمان نيز كنترل سلامت نوزاد و مادر و آموزش نحوه رسيدگي و چگونگي نگهداري فرزند بر عهده ماما است. مرحله بعد نيز واحد بهداشت مادر و كودك است كه در اين مرحله تعيين وضعيت رشد و تكامل كودك شامل رشد فيزيكي و تكامل‌هاي اجتماعي، رفتاري و گفتاري از 5 روزگي تا 6 سالگي و واكسيناسيون كودك بر عهده ماما است. از سوي ديگر بخشي از كار ماما به زنان بر مي‌گردد. در اين بخش ماما در درمانگاه هاي زنان يا در مطب‌هاي خصوصي به پيشگيري هاي اوليه از سرطان دهانه رحم و ***** پرداخته يا در مراكز نازايي به عنوان مشاور نازايي فعاليت مي‌كند. توانايي هاي مورد نياز و قابل توصيه
      رشته‌هاي علوم پزشكي بويژه سه رشته پزشكي ، پرستاري و مامايي نياز به علاقه و احساس مسووليت بسيار دارد . براي مثال يك ماما بدون عشق و علاقه لازم نمي‌تواند فريادهاي ناشي از درد يك زائو را تحمل كند و پاسخگوي نيازهاي او باشد. رشته مامايي عشق و علاقه و صبر و حوصله بسيار بالا مي‌خواهد چون يك خانم در حال زايمان، شرايط بسيار حساسي دارد و بسياري از حرف ها يا حركاتش در اختيار خودش نيست و يك ماما بايد در حد امكان با صبر و حوصله بسيار به او آرامش و قوت قلب بدهد و توجه داشته باشد كه مسووليت جان دونفر يعني مادر و جنين او را بر عهده دارد. همچنين يك ماما بايد بسيار باهوش و نكته‌سنج باشد و از مقابل مسائل هرچند كوچك به سادگي نگذرد ، زيرا خيلي از مسائل يا علائم كوچكي كه در هنگام بارداري يا زايمان ظاهرمي‌شود، در صورت عدم توجه مي‌تواند خطرات جاني براي نوزاد يا مادر به دنبال داشته باشد. همچنين دانشجوي اين رشته بايد تحمل خون و خونريزي، شب‌كاري و در كل كار در محيط بيمارستان را داشته باشد و به كار عملي نيز علاقه‌مند باشد چون دروس اين رشته بيشتر عملي است و كمتر جنبه تئوري دارد. در سال هاي اخير دانشجويان مستعد و خوبي وارد رشته مامايي مي‌شوند، اما متاسفانه بسياري از دانشجويان شناخت دقيقي از اين رشته ندارند. براي مثال نمي‌دانند كه در ترم‌هاي اول بايد در بيمارستان‌ كارها و خدمات ابتدايي پرستاري را انجام دهند و حتي گاهي اوقات به همين دليل سرخورده مي‌شوند و انصراف مي‌دهند، در حالي كه اگر با علاقه و عشق لازم وارد اين رشته شوند، متوجه مي‌شوند كه مامايي رشته با ارزش و پراهميتي است كه از نظر معنوي مي‌تواند انسان را به معناي واقعي كلمه راضي كند. دانشجوي مامايي بايد از نظر جسمي و روحي سلامت كامل داشته و از روابط اجتماعي خوبي برخوردار باشد چون مشاوره و آموزش بخش مهمي از كار يك ماما است. گفتني است كه رشته مامايي تنها از بين داوطلبان زن دانشجو مي‌پذيرد.
      وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر
      كارشناسي ارشد مامائي ناپيوسته به اولين مقطع تحصيلي پس از كارشناسي گفته مي‌شود. طول دوره كارشناسي ارشد حداقل 2 سال و حداكثر 3 سال است. دوره دكتراي مامايي كه پس از اتمام تحصيلات در مقطع كارشناسي ارشد، مي‌توان به آن راه يافت به تازگي در شوراي عالي برنامه‌ريزي تصويب شده است.
      آينده شغلي و بازار کار

      در مورد فرصت‌هاي شغلي رشته مامايي نظرات متفاوتي وجود دارد. عده‌اي معتقدند كه در حال حاضر فرصت‌هاي شغلي مامايي مانند بيشتر رشته‌هاي علوم پزشكي محدود و بسيار اندك است و از همين رو تعداد بي‌شماري از فارغ‌التحصيلان اين رشته بيكار هستند يا در شغل هاي نامربوط با رشته تحصيلي خود فعاليت مي‌كند. به همين دليل بهتر است كه اين رشته محدود شده يا حتي حذف شده و به جاي آن همچون گذشته نرس ماما تربيت گردد. (پرستارهايي كه دوره تخصصي مامايي را نيز آموزش ديده‌اند.) به هر حال از مراكزي كه يك ماما مي‌تواند در آنها مشغول به كار شود، مي‌توان به بيمارستان ها، زايشگاه ها، درمانگاه ها و مراكز بهداشتي اشاره كرد. همچنين ماما طبق قوانين حاضر در صورت داشتن مدرك كارشناسي مي‌تواند مطب داير كرده و در آن به ارائه خدمات بهداشتي و درماني بپردازد.


    6. Top | #6
      کاربر نیمه فعال

      bache-mosbat
      نمایش مشخصات
      لینک ميديد

    7. Top | #7
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      up


    8. Top | #8
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      خبرفوری انتخاب رشته کنکور تجربی 95

      باسلام
      باارزوی موفقیت برای همه بچه ها

      لطفا درانتخاب رشته این دقت رو کنید چون به سرنوشت ایندتون مربوط میشه

      اول تمام رشته های پزشکی دندان پزشکی وداروسازی دولتی همه شهرها را بزنید تهران اصفهان شیراز و...
      دوم بلافاصله برای کسایی که مالی مشکل ندارن ازاد پردیس بین الملل پزشکی دندان ودارو تمام شهرها اول ازشهرهای بزرگ تهران اصفهان کاشان شیراز...

      سوم رشته های دولتی پیراپزشکی به ترتیبی که تحقیق شده فیزیوتراپی کاردمانی علوم ازمایشگاهی پرستاری هوش بری تغذیه و....

      وسپس دراخر ازاد وپردیس رشته های پیراپزشکی...


      تااونجایی که میشه همه رو بزنید چ رتبه بد ها چ رتبه خوب ها وعده سال دیگه ندید ترجیحا امسال مثلا پردیس قبول بشه کسی که بتونه بهتره تا بشینه سال دیگه این دانشگاهها ازاد وپردیس هر پنج ماه هزینه دریافت میشه در یک سال که البته وام هم میدن وسخت نمیشه براتون ولی بالاخره پزشکی پردیس هم پزشکی هست دراینده وفرقی نخواهد کرد درصورتی که رشته های پیراپزشکی قراره کاردانی انها هم بیاد وجمعیت به اون سمت هم زیاد خواهد شد پس اول دولتی رشته های پزشکی و... بعد ازاد وبعد پردیس در نهایت دولتی پیراپزشکی سپس ازاد وپردیس پیراپزشکی... رتبه تا ده هزار هم من شنیدم که پردیس قبول شدن پس نترسید و انتخاب کنید همه رو

    9. Top | #9
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      up


    10. Top | #10
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات
      به نظرتون با این طرح هایی که جدیدن دارن میدن بازار کار پرستاری تا چن سال دگ مث سایر رشته ها خراب نمیشه؟
      @dorsa20

    11. Top | #11
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط -MAHDI- نمایش پست ها
      به نظرتون با این طرح هایی که جدیدن دارن میدن بازار کار پرستاری تا چن سال دگ مث سایر رشته ها خراب نمیشه؟
      @dorsa20
      چ طرح هایی؟


    12. Top | #12
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط dorsa20 نمایش پست ها


      چ طرح هایی؟
      مثلن تربیت ۱۰ هزار نیروی غیردانشگاهی پرستاری یا همون کمک پرستارا
      یا مجوز جذب پرستار در پردیس بین الملل

    13. Top | #13
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط -MAHDI- نمایش پست ها
      مثلن تربیت ۱۰ هزار نیروی غیردانشگاهی پرستاری یا همون کمک پرستارا
      یا مجوز جذب پرستار در پردیس بین الملل

      نه بنظرم اتفاقی نمیفته


    14. Top | #14
      کاربر باسابقه

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط dorsa20 نمایش پست ها



      نه بنظرم اتفاقی نمیفته
      ولی شنیده ها حاکی از اینه ک امسال 800نفر یونی بهشتی قراره با کنکور برداره ک فقط از ترم 1 برن بیمارستان .
      ینی اکادمیک نیستن اینا.فقط عملی
      که ینی نیروی بیسواد .خدا بداد مردم برسه
      ﺑﮑـــــﻮﺵ ﺁﻧﮕﻮﻧﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﮐﻨﯽ...

      ﮐﻪ ﺍی ﮐﺎﺵ


      ﺗﮑﻪ ﮐﻼﻡ ﭘﻴﺮی ﺍﺕ ﻧﺒﺎﺷــﺪ...!

    15. Top | #15
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط hamid_MhD نمایش پست ها

      ولی شنیده ها حاکی از اینه ک امسال 800نفر یونی بهشتی قراره با کنکور برداره ک فقط از ترم 1 برن بیمارستان .
      ینی اکادمیک نیستن اینا.فقط عملی
      که ینی نیروی بیسواد .خدا بداد مردم برسه
      بعید میدونم بگیره اخههععععععی....هر دم از این باغ بری میرسد


    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

    افراد آنلاین در تاپیک

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)




    آخرین مطالب سایت کنکور

  • تبلیغات متنی انجمن