خانه شیمی

X
  • آخرین ارسالات انجمن

  •  

    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از 1 به 15 از 23
    1. Top | #1
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات

      معرفی چند رشته تاپ دانشگاهی.آگاهانه اقدام به انتخاب رشته نمایید

      پزشکی


      هدف و ماهیت

      تربيت پزشك عمومي با خصوصيات زير است: 1) كمك به تامين بهداشت و درمان دردهاي مردم را وسيله‌اي براي رضاي خدا و تقرب به او بداند. 2) با فرهنگ اسلامي و نظام جمهوري اسلامي آشنا باشد و خود را ملزم به رعايت قوانين و مقررات حاكم به جامعه پزشکي بداند. 3) از شناخت مسائل عمده بهداشت و درمان و نظام ارائه خدمات بهداشتي و درماني كشور به قدر كافي برخوردار و از مسؤوليت‌ها و وظايف خود در اين نظام آگاه باشد. 4) قابليت علمي و عملي كافي در تشخيص بيماري‌ها و ارجاع بيماران به سطوح بالاتر بهداشتي و درماني كشور و شركت در برنامه‌هاي پيشگيري و بهداشت عمومي را دارا باشد. 5) قادر به استفاده از آخرين منابع علمي و بهره‌گيري از اطلاعات جديد كار خود باشد.

      توانايي هاي فارغ‌التحصيلان پزشکان عمومی

      فارغ‌التحصيلان اين رشته مي‌توانند بعد از پايان تحصيلات، مسووليت هاي متفاوتي را عهده‌دار شوند، از آن جمله مي‌توان به موارد زير اشاره نمود: 1) تشخيص درمان و پيگيري بيماران در مطب هاي شخصي، درمانگاه ها و بيمارستان ها. 2) مديريت و سرپرستي مراكز ارائه خدمات بهداشتي و درماني. 3) مشاركت در امر تحصيلي و پژوهشي در ارتباط با بيماري هاي مختلف.

      توانايي‌هاي مورد نياز و قابل توصيه

      سلامت تن و روان برابر ضوابط مربوط به تشخيص كميسيون پزشكي متعهد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي براي داوطلبان رشته پزشكي امري ضروري است. علاوه بر آن داوطلبان ورود به رشته پزشكي بايد از دانش و علاقه بالايي در زمينه درس هاي زيست‌شناسي و علوم پايه نيز برخوردار بوده، دقت كافي و حوصله زياد در زمينه فراگيري جزئيات مربوط به بيماري‌هاي مختلف را داشته باشند.
      توانايي هاي فارغ‌التحصيلان دوره دكتراي تخصصي پزشكي و فرصت هاي شغلي آنان
      اين فارغ‌التحصيلان مي‌توانند در بيمارستان هاي آموزشي يا غيرآموزشي كشور استخدام و در كار درمان بيماران و آموزش دانشجويان رشته پزشكي و پيراپزشكي مشغول شوند. همچنين مي‌توانند به درمان بيماران در درمانگاه هاي تخصصي يا مطب هاي خصوصي مبادرت ورزند. رياست بيمارستان هاي دولتي يا خصوصي معمولا به عهده پزشكان متخصص است. همچنين رياست و معاونت دانشكده و دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور نيز به عهده پزشكان متخصص مي‌باشد.
      علوم پايه: طول اين دوره 2 سال است كه در پايان اين دوره دانشجو در آزموني شامل كليه دروس اين دوره شركت مي‌كند و در صورت موفقيت به دوره بعدي راه مي‌يابد. هر دانشجو حداكثر دو بار مي‌تواند در اين آزمون شركت كند. مرحله علوم پايه درواقع عامل ارتباطي‌اي بين درس هاي دبيرستان و پايه با درس هاي تخصصي پزشكي است، بدين ترتيب كه شامل آن قسمت از درس هاي پايه است كه به بدن انسان مربوط مي‌شود؛ براي مثال، بيوشيمي قسمتي از علم شيمي است كه در مورد شيمي بدن موجود زنده (در اين‌جا انسان)‌ صحبت مي‌كند و همين‌طور ساير درس هاي اين مرحله كه در بخش درس ها شرح داده مي‌شوند. مرحله شناخت نشانه و علايم بيماري و چگونگي پيدايش علايم بيماري، در ارتباط با عامل بيماري‌زا و چگونگي پيدا كردن آن در معاينه‌ها و آموزش نظري دستگاه هاي تشخيص ، بدون توجه به درمان است. در اين دوره ، دانشجو مفهوم بيماري و علايم آن و نحوه تشخيص آن را به صورت نظري مطالعه نموده،‌ چگونگي آن را با توجه به درس هاي علوم پايه فرا مي‌گيرد.
      فيزيولوژي: در اين درس چگونگي عملكرد اندام ها و بافت ها مورد مطالعه قرار مي‌گيرد؛ به اين ترتيب كه دانشجو بعد از آشنايي با آناتومي و بافت‌شناسي اندام ها با شيوه عمل آنها در شرايط مختلف و در وضعيت هاي ويژه آشنا مي‌شود.
      ايمونولوژي: اين درس به بررسي سازمان دفاعي بدن ، سلول هاي دفاعي و واكنش هاي موثر در اين شبكه مي‌پردازد. انگل‌شناسي: اين درس به انگل هاي موثر در ايجاد بيماري هاي انساني اعم از حشرات ، كرم ها ، قارچ ها و غيره مي‌پردازد. در اين درس‌، اين انگل ها به طور دقيق شناسايي شده، در درس عملي نيز مورد بررسي قرار خواهد گرفت و به اين وسيله چشم دانشجو با انواع انگل ها آشنا مي‌گردد.
      پاتولوژي عمومي: در اين درس انواع آسيب هاي بافتي و تغييرهاي بافت هاي بدن درهنگام بروز يك ناهنجاري، تحريك و يا آزار مورد بررسي قرار مي‌گيرد. در اين مرحله دانشجو پس از اين كه با آموختن درس هاي فيزيولوژي به چگونگي عملكرد طبيعي سازمان بدن پي‌ برد و در درس پاتولوژي وضعيت واكنش هاي بدن در بيماري و تغييرهاي بافت ها را در هنگام ورود عوامل مضر به خوبي فراگرفت، به مرحله‌اي مي‌رسد كه اكنون بايد بتواند با تلفيق اين دو ، واكنش هاي بدن را در هنگام يك بيماري از زمان شروع تا انتهاي آن دنبال كرده، سلسله توالي نشانه‌هاي آشكار و ماهيت يكايك آنها را شناسايي كند. در اين قسمت دانشجو در مقطع هايي كه با عنوان كورس (دوره)‌از آن ياد مي‌شود، يك سرفصل از بيماري هاي داخلي مثل بيماري هاي خون را به طور مشروح مطالعه مي‌كند و در هر قسمت، عوامل شروع كننده، شيوه عمل، واكنش بدن ، سير بيماري و نشانه‌هاي اختصاصي مربوط را بررسي مي‌نمايد. اين مطالعه صرفا شامل نشانه‌شناسي بيماري هاست و شامل مباحث درمان و تشخيص در بالين بيمار و معاينه‌هاي فيزيكي نمي‌شود. در اين دوره دانشجو، فارماكولوژي را به صورت مروري كلي بر دسته‌هاي دارويي و چگونگي اثر داروها، مي‌گذراند. اين آشنايي با فارماكولوژي به صورت كلي بوده، دسته‌هاي اختصاصي داروها و راه هاي تجويز آنها در هر بيماري ، در فارماكولوژي اختصاصي به طور مشروح مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.
      كارآموزي: طول اين دوره 20 ماه است و هدف شناخت آثار و علائم بيماري ها از ديدگاه باليني و آزمايشگاهي به دست آوردن توانايي‌هاي لازم در به كاربردن انديشه ، استدلال و نتيجه‌گيري سريع، به منظور برخورد منطقي و صحيح با بيمار و طراحي عمليات پيشگيري درماني است. دانشجو در اين مرحله ، به بيمارستان و بالين بيماران مي‌رود و در كنار درس هاي نظري، روش هاي تشخيص و درماني را در بالين بيمار مي‌آموزد. در اين قسمت، استادان در مورد هر بيمار، توضيحات لازم را به دانشجويان ارائه مي‌دهند و دانشجو نيز زيرنظر استاد، فرآيندهاي معاينه باليني و فنون تشخيص را به كار مي‌برد و شيوه درمان و تجويز دارو را نيز در هر مورد مي‌آموزد. در اين مرحله درس هاي نظري نيز ارائه مي‌شود كه مكمل كار باليني در بخش خواهد بود. دوره كارآموزي (استاژري) شامل دو مجموعه درس هاي نظري و كار عملي است. اساس تدريس درس هاي نظري مانند ساير درس هاي علوم پايه و فيزيوپاتولوژي است ولي در برنامه عملي، دانشجو در بالين بيمار با مجموعه‌اي از دانسته‌هاي نظري خود با نشانه‌هاي بيماي به صورت مستقيم مواجه مي‌شود و با صحبت با بيمار و به دست آوردن تاريخچه بيماري، نوع آن را تشخيص داده، اقدام هاي درماني لازم را فراخواهد گرفت. برنامه كار در دوره كارآموزي به طور خلاصه شامل كنفرانس هاي صبحگاهي در مورد بيماران بستري در بخش، صحبت در بالين توسط استاد مربوط و يادگيري معاينه‌ها و گرفتن شرح حال، انجام كارهاي تشخيصي و تا حدودي نسخه‌نويسي است. عموما درس اي نظري بعد از ظهرها تدريس مي‌شود و صبح ها به كار در بيمارستان و برنامه‌هاي آن اختصاص دارد. زمان گذراندن كارآموزي باليني به طور مطلوب 20 ماه و حداكثر 27 ماه است كه طي آن ، دوره‌هاي داخلي ، جراحي ،‌ كودكان ، زنان و زايمان ، چشم ، گوش و حلق و بيني ، روان‌پزشكي ، راديولوژي و پوست و واحدهاي باقي مانده درس هاي عمومي گذرانده مي‌شود. محل گذراندن كارآموزي ها بيمارستان هاي آموزشي است.
      كارورزي: طول دوره 18 ماه است و هدف پرورش مهارت ها، تقويت قدرت تصميم‌گيري ، افزايش اتكاء به نفس و تكميل پرورش انديشه از طريق رويارويي مستقيم كارورز با مسائل بهداشتي ، درماني و تقبل مسووليت مستقيم امور بهداشتي، درماني به عهده همه است. دانشجويان قبل از شروع مرحله كارورزي ، در كنكور كارورزي كه شامل كلياتي از دروس پايه و اصلي و عمومي فيزيولوژي علوم باليني است و به طور سراسري برگزار مي‌شود شركت مي‌كنند چون گذراندن موفقيت‌آميز اين آزمون براي راه‌يابي به دوره كارورزي ضروري است. فارغ‌التحصيلان ملزم به خدمت در مناطق محروم كشور هستند. دانشجو پس از فراگيري راه هاي تشخيص و درمان به صورت مستقل و با نظارت كلي روزانه استادان ، اقدام به بيماريابي، تشخيص و درمان نموده، مواد آموخته شده در مرحله كارآموزي (استاژري) را در عمل به كار مي‌برد و تجربه مي‌اندوزد. در كل دوره پزشكي عمومي، دو امتحان اصلي (حياتي) وجود دارد كه شامل امتحان جامع علوم پايه و ديگري امتحان جامع پرانترني مي‌باشد. قبولي در اين دو امتحان، لازمه ورود به مرحله بعدي است. دوره انترني يا كارورزي در واقع نقطه عطف آموزش باليني دانشجويان رشته پزشكي است. كارورز پس از آموختن علوم پزشكي و گذراندن يك دوره كارآموزي باليني در تمام بخشهاي بيمارستاني، اينك بدان حد از اطلاعات پزشكي و قضاوت باليني رسيده است كه به طور مستقل در مواجهه با بيماران قرار بگيرد و با به كار بستن عملي تمام آموخته‌ها ، به طور مستقيم با بيماران در تماس باشد و با انجام معاينه‌هاي باليني و دستور آزمايش هاي پاراكلينيك، به تشخيص رسيده، به درمان بيمار بپردازد. اين فعاليت ها همگي زير نظر استادان و دستياران مربوط صورت مي‌گيرد.
      وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر
      ادامه تحصيل دانشجويان رشته پزشكي بعد از اتمام دوره پزشكي عمومي در دو مرحله امكان‌پذير است: الف ) ادامه تحصيل در رشته‌هاي تخصصي باليني كه داوطلب بعد از قبولي در امتحان پذيرش دستياري سراسري كشور مي‌تواند در رشته‌هاي تخصصي كه در حال حاضر در داخل كشور ارائه مي‌شوند ادامه تحصيل دهد. رشته‌هاي تخصصي باليني در حال حاضر شامل 23 رشته مي‌باشد كه عبارتند از : جراحي عمومي ،‌ جراحي مغز و اعصاب، جراحي استخوان و مفاصل (ارتوپدي) ، جراحي كليه و مجاري ادراري تناسلي (ارولوژي) ، بيماري هاي اعصاب، بيماري هاي داخلي ، بيماري هاي عفوني و گرمسيري ، بيماري هاي قلب و عروق ، بيماري هاي كودكان، بي‌هوشي ، پزشكي اجتماعي، پزشكي هسته‌اي ، آسيب‌شناسي (پاتولوژي) ، پوست ، پزشكي فيزيكي و توان‌بخشي، چشم‌پزشكي ، پرتودرماني (راديوتراپي) ، پرتوشناسي تشخيصي (راديولوژي) ، زنان و زايمان ، روان‌پزشكي، گوش و حلق و بيني ، پزشكي قانوني و طب كار مي‌باشد. ب) ادامه تحصيل در رشته‌هاي علوم پايه، فارغ‌التحصيلان رشته پزشكي مي‌توانند در تخصص هاي علوم پايه پزشكي نظير فيزيولوژي، ايمونولوژي، ژنتيك، ويروس‌شناسي پزشكي، ميكروب‌شناسي پزشكي ، انگل‌شناسي پزشكي، بيوشيمي ، آمار حياتي و تغذيه نيز شركت نمايند

      آينده شغلي و بازار کار
      عمده‌ترين موقعيت هاي شغلي كه بيشتر پزشكان مي‌توانند جذب آنها شوند، عبارتنداز: الف ) مطب هاي شخصي كه بر حسب تمايل پزشك و نياز منطقه در شهرها و روستاها داير مي‌گردد و پزشكان ويزيت مراجعان را در مطب ها انجام مي‌دهند. ب ) بيمارستان ها و درمانگاه هاي خصوصي و دولتي كه در آنها پزشكان به تشخيص و درمان بيماري هاي مراجعان خود مي‌پردازند. ج ) مراكز بهداشتي درماني شهري يا روستايي كه اغلب مديريت و سرپرستي اين مراكز به عهده پزشكان عمومي مي‌باشد و همچنين اين مراكز از پزشكان عمومي براي تشخيص، درمان و پيگيري بيماري ها نيز استفاده مي‌نمايند.

      ویرایش توسط dorsa20 : 16 مرداد 1395 در ساعت 20:41

    2. Top | #2
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      دارو سازی




      هدف و ماهیت
      تربيت داروساز و نتيجه نهايي: فارغ‌التحصيلاني كه شغلشان داروفروشي يا نسخه‌پيچي است. آنچه خوانديد، تنها نظر يك نفر نيست بلكه ديدگاه صدها داوطلب آزمون سراسري است. جواناني كه معتقد بودند وجهه رشته داروسازي فقط به خاطر عنوان دكتراي آن است والا اين رشته حرفي براي گفتن ندارد چرا كه بايد بعد از 5 يا 6 سال درس خواندن به حرفه داروفروشي رضايت داد. اين نشان مي‌دهد كه متاسفانه بسياري از مردم و از جمله تعداد قابل توجهي از داوطلبان آزمون سراسري شناخت صحيحي از رشته داروسازي ندارند. در واقع آنها نمي‌دانند كه نه تنها شغل يك فارغ‌التحصيل داروسازي، داروفروشي نيست بلكه فقط هدف اين رشته تربيت داروساز نمي‌باشد. چرا كه داروسازي تنها يكي از تخصص‌هاي فارغ‌التحصيلان اين رشته است. در علم پزشكي براي مداواي يك بيمار روش هاي متعددي از جمله دارو درماني، جراحي و روان‌درماني وجود دارد. كه در اين ميان دارو درماني به عنوان متداولترين شيوه در تمام دنيا شايع مي‌باشد و رشته داروسازي، رشته‌اي است كه در همين زمينه با بيماران و مردم مرتبط مي‌گردد. ازهمين?رو داروسازي عنوان مناسبي براي اين رشته نيست. چون‌ فارغ‌التحصيل اين رشته نبايد حتما در كارخانه‌ها يا لابراتوار داروسازي كار بكند بلكه فعاليت اصلي فارغ‌التحصيل اين رشته، ارائه خدمات دارويي است. يعني يك داروساز بايد به ارائه مشاوره دارويي و بررسي روش هاي داروسازي و ضعف هاي احتمالي موجود در رژيم‌هاي دارو درماني بپردازد. در مورد اهميت بخش داروسازي صنعتي (فرموله كردن دارو) بايد گفت : در حال حاضر حدود 40 يا 50 نوع شكل دارويي متداول وجود دارد و اين در حالي است كه هر روز در دنيا شركت هاي مختلف داروسازي ، سيستم‌هاي دارورساني جديدتري ارائه مي‌دهند و تلاش مي‌كنند كه فرم دارو، بهتر و نحوه استفاده از آن ، راحت تر گردد.

      توانايي هاي مورد نياز و قابل توصيه

      رشته داروسازي با تحقيق و پژوهش عجين شده است و هر ساله تعدادي داروي جديد وارد بازار مي‌شود كه نتيجه تحقيقات چندساله دانشگاه?ها و مراكز تحقيقاتي است. به همين دليل داوطلب اين رشته بايد به تحقيق علاقه‌مند باشد چون اعتبار علمي اين رشته تا حدود زيادي به انجام كارهاي تحقيقاتي بستگي دارد. شايد بتوان گفت كه امروزه وجه تمايز داروسازي از رشته‌هاي پزشكي و دندان پزشكي در انجام پايان نامه‌هاي تحقيقاتي و كاربردي اين رشته است. اگر كسي به كارهاي تحقيقاتي عشق مي‌ورزد و مي‌خواهد تحقيقي انجام دهد كه در جهت رفع دردها و نياز‌هاي بشري باشد، داروسازي يكي از بهترين رشته‌هاي دانشگاه است كه مي‌تواند آرزوي او را برآورده سازد. دانشجوي داروسازي بايد در علوم پايه مثل فيزيولوژي، شيمي و فيزيك توانمند باشد. همچنين در صورت قوي‌بودن در درس رياضي مي‌تواند در گرايش‌هاي مختلف داروسازي مثل طراحي دارو، سيستم‌هاي موجود در كارخانه‌هاي داروسازي و شبكه‌هاي رايانه‌اي داروخانه‌ها و بيمارستان‌ها از كامپيوتر بخوبي استفاده كند. داروسازي تلفيقي از علوم پايه و باليني است و به همين دليل توانمندي در دروس فيزيك، شيمي و زيست‌شناسي براي اين رشته ضروري است. همچنين دانشجوي اين رشته براي ارائه خدمات به بيماران بايد بتواند با افراد بدرستي ارتباط برقرار كرده و خوب صحبت كند و در ضمن فردي سخت‌كوش و جدي باشد چون دروس اين رشته بسيار فراگير و متنوع بوده و هم جنبه حفظي و هم جنبه فهميدني دارد و در نتيجه به همت و تلاش قابل توجه نيازمند است. با توجه به اين كه بيشتر كتب درسي اين رشته به زبان انگليسي است، دانشجوي داروسازي بايد به زبان انگليسي مسلط باشد تا بتواند از كتب و مجلات علمي موجود به خوبي بهره‌ ببرد.

      وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر

      پس از اخذ مدرك دكتراي عمومي داروسازي به شرط داشتن معدل كل بالا ، دانشجو مي‌تواند در امتحان دوره تخصصي شركت كند. دانشجويان پذيرفته شده در دوره تخصصي بسته به گرايش تحصيلي خود،‌ واحدهاي گوناگون و متنوع ديگري را (تقريبا 40 واحد) در سطح پيشرفته و تخصصي مي‌گذرانند كه بخش عمده آن پايان‌نامه تخصصي است. قبل از انتخاب پايان‌نامه تخصصي، دانشجو بايد در امتحان جامع تخصصي كه در سطح كشور برگزار مي‌شود نمره قبولي را كسب نمايد. سرانجام پس از نگارش و دفاع از پايان‌نامه به اخذ مدرك دكتراي تخصصي (P.h.D) نايل مي‌آيد.

      آينده شغلي و بازار کار

      با وجودي كه امروزه شاهد يك بحران كاري در رشته‌هاي پزشكي هستيم اما نه تنها تعداد فارغ‌التحصيلان رشته داروسازي زياد نيست بلكه كم نيز هست. چون در يك بيمارستان به ازاي هر 110 تخت يك دكتر داروساز باليني و دو دكتر داروساز عمومي مورد نياز است. البته بايد توجه داشت كه آنچه مورد نظر ما است، دكتر داروسازي است كه خدمات دارويي ارائه دهد نه كسي كه داروفروشي يا نسخه‌پيچي كند! درست است كه در چند سال گذشته به علت تعداد زياد فارغ‌التحصيلان، فرصت‌هاي كاري اين رشته كم شده است اما با اين وجود حدود 90 درصد فارغ‌التحصيلان اين رشته جذب بازار كار مي‌شوند كه از اين ميان بيش از 80 درصد جذب داروخانه و مابقي در صنايع داروسازي (ساخت و كنترل دارو) و كارخانه‌هاي آرايشي بهداشتي مشغول به كار مي‌شوند و يا در كارهاي اجرايي وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي فعاليت مي‌كنند. از سوي ديگر در حال حاضر حدود 97 درصد داروهاي مورد نياز كشور (از نظر عددي) در كارخانه‌هاي متعدد داروسازي داخل كشور ساخته مي‌شود و بدون شك كارشناسان و متخصصان موجود در اين كارخانه‌ها، فارغ‌التحصيل رشته داروسازي هستند. همچنين در 5 كارخانه بزرگ داروسازي كشور وجود بخش تحقيقات دارويي و كار در اين زمينه الزامي شده است. اين در حالي است كه اكثر كارخانه‌هاي داروسازي كشور داراي واحدي به نام واحد تحقيقات هستند و در نتيجه امكان فعاليت‌هاي تحقيقاتي براي فارغ‌التحصيلان علاقه‌مند و مستعد اين رشته مهيا مي‌باشد. در رشته داروسازي دست براي تحقيق خيلي باز است. چون علاوه بر كار در بخش تحقيقات كارخانه‌هاي داروسازي، فارغ‌التحصيل اين رشته مي‌تواند بطور خصوصي نيز بويژه در بخش داروهاي گياهي تحقيق كند و يا در حالي كه در داروخانه كار مي‌كند، به تحقيقات نيز بپردازد يعني به روي نسخه‌هاي بيماران مطالعات تحقيقاتي انجام دهد.


    3. Top | #3
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      دندان پزشکی




      هدف و ماهیت

      دندان پزشك به تشخيص و درمان بيماري‌هاي دهان و دندان مي‌پردازد و از همين‌رو شايد بهتر باشد كه عنوان اين رشته را دهان‌پزشكي گذاشت. در گذشته دندان پزشكي را مساوي با دندان سازي مي‌دانستند. اما امروزه دندان سازي تنها بخشي از دندان پزشكي است. رشته دندان پزشكي در مقطع دكتراي عمومي نحوه رعايت بهداشت، پيشگيري و درمان بيماري‌هاي دهان و دندان را آموزش مي‌دهد. دندان‌پزشكي يك علم تخصصي است كه سلامت دهان و دندان را به عنوان عضوي مهم در سلامت جسم و روح، زيبايي و ادا كردن كلمات تامين مي كند. همچنين به ياري اين علم مي‌توان بسياري از بيماري‌ها را در مراحل اوليه شناخت و از پيشرفت آن جلوگيري نمود. اين مقطع داراي دو دوره مجزاي 2 و 4 ساله است. كه در 2 سال اول دانشجويان واحدهاي علوم پايه مثل بيوشيمي، آناتومي، بافت‌شناسي، فيزيولوژي، ژنتيك، ميكروب‌شناسي و ايمني‌شناسي را مي‌گذرانند و بعد از 2 سال وارد دوره تخصصي دندان پزشكي شده و دروس اختصاصي خود را در زمينه آسيب‌شناسي فك و دهان، ارتودنسي، اندودنتيكس، پروتزهاي ثابت و اكلوژن، پروتزهاي متحرك و فك و صورت ، پريودنتولوژي، ترميمي و مواد دنداني، بيماري‌هاي دهان و دندان، جراحي دهان و فك و صورت، دندان پزشكي كودكان و راديولوژي دهان و فك و صورت مي‌گذرانند. و در نهايت مي‌توانند بيماري‌هاي دهان و دندان را تشخيص داده و در حد يك دندان پزشك عمومي نسبت به درمان آنها اقدام كنند. عده‌اي دندان پزشكي را با كار عملي و تكنيكي صرف، يكي مي‌دانند در حالي كه اگر دانشجوي دندان پزشكي تنها فن و تكنيك اين رشته را فراگرفته اما در علوم پايه ضعيف باشد، در نهايت يك دندان ساز خواهد شد يعني چنين فردي كار روي دندان را فراگرفته است اما از علم پزشكي بي‌نصيب مي‌باشد.

      نكات تكميلي

      اما تحصيل در اين رشته خالي از مشكل نيست . دندان پزشكي حرفه‌اي است كه با كارهاي عملي بر روي بيمار همراه است، بنابراين امكان انتقال بيماري‌هاي عفوني مثل هپاتيت يا ايدز از بيمار به پزشك بسيار زياد است و دندان پزشكان بايد همواره به اصول كنترل عفونت توجه داشته باشند چون يك كوتاهي يا اشتباه مي‌تواند براي آنها عواقب ناخوشايندي داشته باشد. همچنين يك دندان پزشك بايد بطور مرتب نرمش و ورزش كند تا دچار كمردرد و پادرد مزمن نگردد.
      توانايي‌هاي مورد نياز و قابل توصيه

      همان طور كه در قسمت‌هاي قبل اشاره شد، عدم تسلط بر علوم پايه و زبان انگليسي، دانشجو را از مقولات علمي دور مي‌كند و صرفا به او توانايي انجام كارهاي عملي اين رشته را مي‌دهد. هرآنچه كه يك دانش‌آموز در درس زيست‌شناسي دوره دبيرستان خود فرا مي‌گيرد به نحوي به رشته دندان پزشكي ارتباط دارد بخصوص دو بخش فيزيولوژي و آسيب‌شناسي كه دانشجويان دندان پزشكي در دو سال اول تحصيل خود با وسعت و عمق بيشتري نسبت به دوره دبيرستان مطالعه مي‌كنند. همچنين دانشجوي اين رشته بايد از دست هايي ماهر و توانمند برخوردار باشد ،چون بسياري از كارهاي دندان پزشكي از تراش دندان گرفته تا بازسازي دندان نياز به دست هايي هنرمند و توانا دارد تا بتوان به نحو احسن كارهاي ظريف دندان پزشكي را انجام داد. برخورداري از سلامت كامل جسمي و رواني و قابليت انجام كارهاي بسيار دقيق علمي، عملي، كلينيكي براي داوطلبان اين رشته بسيار ضروري است. خلاقيت و مهارت در كار دست و همچنين برخورداري از خلاقيت و ديد هنري، دانشجو را در انجام كارهاي عملي اين رشته و انجام مهارت‌هاي لازم در پياده كردن آموخته‌هاي آن، كمك بسيار مي‌كند.

      مشخصات دوره

      طول دوره دندان‌پزشكي پنج سال است و درس هاي آن در سه بخش : عمومي ، پايه و اختصاصي برنامه‌ريزي شده است كه از لحاظ نحوه تعليم و تدريس، به درس هاي نظري ، عملي نظري، عملي تقسيم مي‌شود. اين دوره شامل دو مرحله است: مرحله اول (5/1 سال) : در اين مرحله دانشجويان درس هاي نظري و عملي علوم پايه و عمومي را در دانشگاه (كلاس و آزمايشگاه)‌ مي‌گذرانند. مرحله دوم (5/3 سال) : در اين مرحله دانشجويان درس هاي تخصصي را در دانشگاه (كلاس و بخش هاي كلينيكي) فرا مي‌گيرند و به منظور برخورداري از كارايي آموزشي- درماني، بيشتر اين دوره تحصيلي را در بخش هاي كلينيكي دانشكده و بيمارستان هاي وابسته به ارائه خدمات بهداشتي و درماني مي‌پردازند؛ لازم به تذكر است كه گذراندن درس هاي پايه براي ورود به دوره كلينيكي (مرحله دوم) ضروري است. نظام آموزشي مطابق آيين‌نامه مصوب شوراي عالي برنامه‌ريزي است و هر واحد درس نظري 17 ساعت و هر واحد درس عملي 34 ساعت است. كل واحدهاي درسي اين دوره 203 واحد است.
      درس هاي پايه
      درس هاي پايه به درس هايي گفته مي‌شود كه زمينه‌ساز ورود دانشجو به درس هاي اصلي و تخصصي و فراگيري آنها هستند. در اين رشته درس هاي پايه جمعا به تعداد 43 واحد درسي است كه عبارتند از: فيزيك پزشكي ، بيوشيمي ، بافت‌شناسي انساني، جنين‌شناسي، تشريح ، ژنتيك انساني، ميكروب‌شناسي، ايمني شناسي، فيزيولوژي، روان‌شناسي عمومي، آسيب‌شناسي عمومي.

      درس هاي اختصاصي

      درس هاي تخصصي به درس هايي گفته مي‌شود كه اطلاعات و آگاهي هاي لازم را درباره رشته تخصصي به دانشجو داده، او را با مفاهيم تخصصي و عمده رشته مورد نظر آشنا مي‌كند و آموزش هاي لازم را به او مي‌دهند. در رشته دندان‌پزشكي درس هاي تخصصي عبارتند از: كالبدشناسي و مرفولوژي دندان، زبان خارجي اختصاصي، جنين و بافت‌شناسي فك و دهان، آسيب‌شناسي دهان، ارتودنسي، اندودنتيكس، بيماري هاي دهان و تشخيص ، بيولوژي دهان، پريودنتولوژي، دندان‌پزشكي ترميمي(پروتز متحرك پارسيل، پروتز ثابت ، پروتز كامل) جراحي دهان و فك و صورت ، دندان‌پزشكي كودكان، راديولوژي دهان ، گوش و حلق و بيني ، نظام پزشكي و طب قانوني، بهداشت عمومي و اكولوژي ، بهداشت محيط زيست ، دندان‌پزشكي مجتمعي ، بيماريهاي رواني ، بيماريهاي دروني، فارماكولوژي ، بهداشت دهان و تغذيه و دندان‌پزشكي پيشگيري مواد دنداني و پايان‌نامه (رساله)‌. دانشجويان در سال چهارم با تاييد استاد راهنما، موضوعي را براي پايان‌نامه انتخاب وراجع به آن تحقيقاتي را آغاز مي‌نمايند، ولي واحد پايان‌نامه در سال آخر محاسبه خواهد گرديد كه در آن زمان دانشجو پايان‌نامه را به هيات داوران منتخب ارائه و از آن دفاع مي‌نمايد. خلاصه‌اي از مطالب مطرح شده بعضي از درس هاي تخصصي الزامي

      اندودنتيكس: مطالب اين درس شامل بررسي اتيولوژي، تشخيص، پيشگيري و درمان بيماري هاي پالپي و بافت هاي نگهدارنده دندان‌ناشي از ضايعات پالپ به منظور حفظ سلامت و نگهداري دندانهاي طبيعي است.

      بيماري هاي دهان و تشخيص : در درس بيماري هاي دهان و تشخيص، به شناسايي ، تشخيص كلينيكي و پاراكلينيكي ضايعات حفره دهان و درمان ضايعات مخاطي آن و ارتباط آن با ساير بيماري هاي بدن پرداخته مي‌شود.

      پروتزهاي دنداني: در اين درس در ارتباط با مسائل ترميمي و بازسازي دستگاه جونده (دندان ها و ساختمان مجاور كناري صورت) از طريق پروتزهاي ثابت، متحرك (پارسيل و كامل) و فك و صورت بحث مي‌شود. همچنين مسائل مربوط به اصول اكلوژن در اين رشتهمورد تدريس علمي عملي قرار مي‌گيرد.


      راديولوژي: درس راديولوژي يكي از درس هاي دندان‌پزشكي و از علوم اساسي جهت دستيابي و شناسايي حالات طبيعي و غيرطبيعي استخوان فك ها و دندان ها مي‌باشد.

      دندان‌پزشكي كودكان: درس دندان‌پزشكي كودكان، قسمتي از درس هاي دندان‌پزشكي است كه شامل : تشخيص، پيشگيري و درمان بيماري‌ دهان و دندان كودكان، معلولان و معلولان ذهني و شناسايي رابطه آن با سلامت عمومي آن ها مي‌باشد.

      دندان پزشكي ترميمي : اين درس شامل بررسي اتيولوژي ، تشخيص ، پيشگيري و درمان و ترميم ضايعات بافت هاي سخت دنداني به منظور حفظ سلامت و زيبايي دندان هاي طبيعي و بافت هاي نگه‌دارنده آن هاست.

      وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر

      امكان ادامه تحصيل فوق دكترا در رشته‌هاي مختلف دندان‌پزشكي در ايران وجود دارد.

      رشته‌هاي مشابه و نزديك به اين رشته

      وجوه مشترك علمي وسيعي كه اين رشته با رشته پزشكي دارد، به دندان پزشك اين مهارت را مي‌دهد تا با شناخت همه جانبه ساختمان بدن و فيزيوپاتولوژي آن خدمات و درمان‌هاي لازم را در راستاي تخصصي خود ارائه دهد.

      آينده شغلي و بازار کار

      سوال اينجاست كه آيا براي اين تعداد فارغ‌التحصيل رشته دندان پزشكي فرصت‌هاي كاري وجود دارد؟ امروزه در كشور ما فرصت‌هاي شغلي براي دندان پزشكان جوان به دو دليل عمده محدودتر شده است كه يكي از اين دلايل پيشرفت بهداشت در كشور ماست. يعني خوشبختانه كشور ما نيز مانند ساير كشورهاي جهان در جهت پيشگيري و اهداف بهداشتي حركت كرده و بسياري از بيماري‌ها را مهار و كنترل كرده است. در نتيجه مردم كمتر به پزشكان و دندان پزشكان مراجعه مي‌كنند. از سوي ديگر در چند سال اخير رشد پزشكان و دندان پزشكان نسبت به نرخ رشد جمعيت افزايش يافته است. براي مثال اگر تا 20 سال قبل به ازاي هر 25 هزار نفر يك دندان پزشك وجود داشت حال به ازاي هر 5 يا 6 هزار نفر يك دندان پزشك وجود دارد. البته ذكر عوامل فوق به معناي آن نيست كه هيچ فرصت شغلي براي دندان پزشكان جوان وجود ندارد بلكه در بسياري از شهرستانهاي كشور، ما هنوز شاهد كمبود دندان پزشك هستيم. يعني در حالي كه در بعضي از نقاط كشور به ازاي هر 2 هزار نفر يك دندان پزشك داريم، در نقاط محروم كشورمان به ازاي هر 100 هزار نفر يك دندان پزشك وجود دارد. مطمئناً با پيشرفت بهداشت دهان و دندان، فرصت‌هاي شغلي يك دندان پزشك عمومي كاهش پيدا كرده است و البته افزايش تعداد دندان پزشكان جوان بيكار تنها مشكل ايران نيست چون طبق بررسي‌ها و پيش‌بيني‌هاي جوامع علمي خارج از كشور، در سال 2030 ميلادي بهداشت دهان و دندان مردم به اندازه‌اي خوب خواهد بود كه دندان پزشكي عمومي به بخشي از پزشكي عمومي برخواهد گشت و رشته دندان پزشكي تنها جنبه تخصصي پيدا مي‌كند.

      وضعيت نياز كشور به اين رشته در حال حاضر

      اگرچه اهميت رشته دندان‌پزشكي در شهرهاي بزرگ و متوسط تا حدود زيادي روشن است، اما متاسفانه هنوز اين رشته نتوانسته است ارزش والاي خود را در شهرهاي كوچك و روستاها، آن‌چنان كه بايد نشان دهد. گرايش روزافزون داوطلبان به اين رشته و مراجعه رو به افزايش شهروندان به شاغلان اين حرفه ، مي‌تواند اهميت قابل ملاحظه و نياز به متخصصان را در اين رشته ، حتي در مقايسه با ساير رشته‌هاي پزشكي به وضوح نشان دهد.

      ویرایش توسط dorsa20 : 16 مرداد 1395 در ساعت 21:29

    4. Top | #4
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      دام پزشکی




      هدف و ماهيت
      امروزه در دنيا علي‌رغم پيشرفت‌هاي علمي كه در زمينه‌هاي مختلف صورت گرفته است ، هنوز هم مساله غذا از نظر اجتماعي و اقتصادي در درجه اول اهميت قرار دارد و به عنوان يك مساله استراتژيك مطرح مي‌باشد. به طوري كه موقعيت يك كشور را با سطح و نوع غذاي مردم آن كشور محك مي‌زنند. و بدون شك در ميان مواد غذايي آنچه بسيار اهميت دارد و جزء لاينفك مواد غذايي روزانه است، پروتئين حيواني است كه از طريق دام تهيه مي‌شود.حال از همين‌جا مي‌توان به اهميت دانش‌ دام پزشكي پي‌برد ، چرا كه حفظ و حراست بهداشت دام ها بر عهده يك دام پزشك ?است. يعني يك دام پزشك با تامين بهداشت و مبارزه با عوامل تهيه كننده حيات دام، طيور، آبزيان و حشرات مفيد، ضمن اقدامات بهداشتي لازم براي افزايش طول عمر آن ها، با تامين سلامتي اين دسته از موجودات كمك مي‌كند كه بازدهي توليدي و خدماتي آن ها بيشتر بشود.از طرف ديگر يك دام پزشك وظيفه مبارزه با بيش از 400 بيماري مشترك بين انسان و حيوان را دارد، بيماري‌هايي كه به صورت مستقيم (تماس با دام آلوده) و غيرمستقيم (استفاده از توليدات يا فرآورده‌هاي دامي) به انسان منتقل شده و حيات او را به مخاطره مي‌اندازد. و بالاخره دام پزشك آن در حفظ محيط زيست نقش بسزايي دارند چرا كه به مبارزه با بيماري‌هاي وحوش و همچنين بيماري‌هاي مشترك بين انسان و وحوش مي‌پردازند. كه البته در كشور ما كمتر به اين نقش توجه شده است.دانشجوياني كه وارد رشته دام پزشكي مي‌شوند بايد حدود 220 واحد درسي را در 6 سال بگذرانند كه اين واحدها در سه مقطع متوالي علوم پايه، پاتوبيولوژي و علوم درمانگاهي تدريس مي‌شود. يعني در آغاز دانشجو طي 2 سال علوم پايه را مي‌گذراند و سپس در 2 سال بعد ،‌درس هاي پاتوبيولوژي شامل ميكروبيولوژي، آسيب‌شناسي، انگل‌شناسي و بهداشت و كنترل مواد غذايي را مطالعه مي‌كند و بالاخره وارد دوره علوم درمانگاهي مي‌شود كه اين دوره خود شامل دو بخش درس هاي نظري و عملياتي و بخش كارورزي مي‌شود. به همين دليل دانشجوي اين رشته در علوم پايه پزشكي بنيه علمي خوبي دارد و حتي در دوره‌هاي تخصصي ايمونولوژي ، ويروس‌شناسي و ... همپاي فارغ‌التحصيلان پزشكي شركت كرده و موفق نيز مي‌شود.دام پزشكي علم شناخت بيماري‌هاي دامي اعم از بيماري‌هاي مشترك بين انسان و حيوان يا بيماري‌هاي خاص دام، پيشگيري از بيماري‌ها ، معالجه بيماري‌ها و همچنين علم تغذيه انسان و دام مي‌باشد.از سوي ديگر در اكثر كشورها از جمله كشور ما، دام پزشكان در تحقيقات پايه پزشكي نقش مهمي دارند. براي مثال دكتر جي‌بانگ عامل تب مالت انسان و سقط جنين دام ها را كشف كرد و نشان داد كه استفاده از توبركولين براي تشخيص سل در انسان وسيله بسيار خوبي است و يا جي‌رامون با كشف سرم ضد ديفتيري جان ميليون ها كودك جهان را نجات داد.اين توانايي از آنجا نشأت مي‌گيرد كه از يك طرف كار با دام محدوديت‌هاي كار با انسان را ندارد يعني مي‌شود بر روي تعداد زيادي از حيوان با وجود احتمال بيماري يا مرگ آزمايش نمود، كاري كه در علوم ميكروبيولوژي ، فارموكولوژي و فيزيولوژي انجام مي‌گيرد. و از سوي ديگر يك دام پزشك ديد وسيعتري درباره حيوانات دارد و مي‌تواند به روي حيوانات مختلف تحقيق بكند.از نظر سازمان بهداشت جهاني هدف نهايي دام پزشكي ?درمان حيوانات نيست، بلكه دقيقاً تامين مواد غذايي و بهداشت انسان مي‌باشد. چرا كه با واكسيناسيون دام ها مي‌توان از مرگ و مير آنها جلوگيري كرد و بر ميزان فرآورده‌هاي دامي افزود و در نتيجه مواد پروتئيني لازم براي جيره غذايي انساني را تامين نمود . موادي كه مقاومت انسان ها بخصوص كودكان را در مقابل كليه بيماري‌ها، افزايش مي‌دهد و نه تنها باعث كاهش قابل ملاحظه هزينه‌هاي درماني مي‌شود، بلكه جامعه‌اي سالم و فعال بوجود خواهد آورد. از سوي ديگر دام پزشكي ?در پيشگيري از بيماري‌هاي مشترك بين حيوانات و انسان نقش بسيار مهمي دارد. بيماري‌هايي كه مي‌تواند بهداشت عمومي يك جامعه را به خطر بيندازد.
      توانايي هاي مورد نياز و قابل توصيه
      مهمترين وظيفه يك پزشك شناخت بيماري با توجه به علايم و نشانه‌ها و اظهارات بيمار است. كاري كه با توجه به علايم مشابه و مشترك براي بيماري‌هاي مختلف و همچنين تنوع بيماري‌ها بسيار دشوار مي‌باشد. اما با اين وجود كار يك پزشك در مقايسه با دام پزشك ?سهل‌تر است چرا كه در شناخت و معالجه بيماري‌ انساني ، مي‌تواند از خود بيمار كمك بگيرد. اما يك دام پزشك ?در معالجه بيماري حيوانات تنها با بررسي و پژوهش و با تكيه بر دانش خود مي‌تواند به بيماري پي ببرد.يك دام پزشك علاوه بر دانش بسيار و قدرت تجزيه و تحليل بايد زيرك و هوشيار نيز باشد. چون از يك سو بيمار او نمي‌تواند درد خود را بيان كند و دام پزش ك بايد خود موفق به شناخت بيماري گردد و از سوي ديگر بسياري از دامداران سنتي‌ ما هنوز فرهنگ استفاده از دام پزشك را پيدا نكرده‌اند و در نتيجه با مشاهده دام بيمار در ابتدا خود از راه هاي سنتي كه بسياري از اوقات اشتباه نيز هست، به معالجه دام مي‌پردازند و بعد از اين كه بيماري به اوج خود رسيد و يا حتي دام به بيماري تازه‌اي دچار گرديد، به دام پزشك مراجعه مي‌كنند و تازه هنگام مراجعه به دام پزشك نيز نمي‌گويند كه قبلا از چه داروها و يا روش هاي درماني استفاده كرده‌اند و در نتيجه اگر يك دام پزشك زيركي و هوشياري لازم را نداشته باشد، در شناخت بيماري اشتباه مي‌كند.درس زيست‌شناسي يكي از درس هاي مهم رشته دام پزشكي ?است. همچنين دانشجوي اين رشته هرچقدر كه تلاش بكند اگر به زبان انگليسي و يا يك زبان بين‌المللي ديگر مسلط نباشد، نمي‌تواند در اين رشته موفق گردد، چرا كه امروزه اطلاعات علمي بخصوص در علومي مثل ايمونولوژي روزآمد شده است و تا دانشجويي به زبان انگليسي مسلط نباشد، نمي‌تواند از اطلاعات جديد با خبر شده و يا از كتب مرجع استفاده بكند.بدون شك دانشجوي اين رشته بايد از سلامت جسماني برخوردار باشد اما قدرت بدني در همه بخش‌هاي دام پزشكي مطرح نيست . براي مثال در مراكز تحقيقاتي و آزمايشگاهي و يا براي معالجه دام هاي كوچك نيازي به قدرت بدني بالا نيست اما در معالجه دام هاي بزرگ ، قدرت بدني بالا مي‌تواند كار يك دام پزشك را راحت‌تر كند.يك دانشجوي دام پزشكي بعد از فارغ‌التحصيلي بايد گاه در دل يك روستا به مداواي حيوانات بپردازد و بدون شك چنين كاري جز به ياري عشق و علاقه امكان‌پذير نمي‌باشد.
      وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالات
      ر
      فارغ‌التحصيلان دوره دكتراي عمومي دام پزشكي مي‌توانند بر حسب علاقه در بيش از 14 گرايش تخصصي مختلف در علوم دام پزشكي (آسيب‌شناسي ، انگل شناسي ، ميكروبيولوژي ، كلينيكال پاتولوژي ، علوم تشريحي ، بيماري هاي طيور ، بيماري هاي داخلي دام بزرگ ، بيماري هاي داخلي دام كوچك ، جراحي ، راديولوژي ، بيماري هاي ماهي و آبزيان ، بهداشت مواد غذايي ، مامائي و بيماري هاي توليد مثل و ...) و همچنين علوم پايه پزشكي و بيوتكنولوژي ادامه تحصيل بدهند. در دوره دكتراي تخصصي دام پزشكي به تناسب رشته تعداد 60 واحد تخصصي گذرانده مي‌شود و دانش تخصصي دانشجو در يك زمينه خاص گسترده‌تر مي‌گردد. هدف از اجراي دوره‌هاي تخصصي دام پزشكي ، تامين اعضاي هيات علمي مورد نياز براي دانشكده‌هاي دام پزشكي و محققان موسسات پژوهشي وابسته و در نهايت تامين نيروي انساني متخصص مورد نياز براي خدمات تخصصي دام پزشكي است.

      آينده شغلي و بازار کار

      خبر اول :‌بيماري‌هاي دامي در كشورهاي جهان سوم ، ساليانه 30 ميلون تن از شير دام ها مي‌كاهد، كه اين رقم تامين كننده شير ساليانه 200 ميليون كودك به ميزان 2 ليوان شير در روز مي‌باشد.خبر دوم :تنها با مبارزه منظم داروئي با كرم هاي نخي شكل دستگاه گوارش گوسفند و بز، مي‌توان ساليانه 150 ميليون كيلوگرم گوشت قرمز بيشتر در كشور توليد كرد.خبر سوم :در حال حاضر بيش از 1000 ميليون واحد دامي و همچنين حدود 600 تا 800 ميليون قطعه طيور در كشور وجود دارد.تنها با تكيه بر هر يك از خبرهاي فوق مي‌توان متوجه نياز كشور به متخصصان دام پزشكي شد. چرا كه حفظ بهداشت و سلامت جامعه و همچنين توسعه دامپروري كشور تنها با حمايت بخش دام پزشكي امكان‌پذير است.فارغ‌التحصيلان دام پزشكي مي‌توانند در مراكز مختلفي از جمله سازمان دام پزشكي ، موسسه تحقيقات و توليد واكسن رازي ، شركت‌هاي توليد دارو و فرآورده‌هاي دامي، شركت‌هاي توليد مواد غذايي با فرآورده‌هاي دامي ،‌واحدهاي دامپروري دولتي و خصوصي و آزمايشگاه هاي تشخيص بيماري‌هاي دامي و بيماري‌هاي انساني فعاليت بكنند.


      ویرایش توسط dorsa20 : 16 مرداد 1395 در ساعت 21:43

    5. Top | #5
      کاربر اخراجی

      نمایش مشخصات
      ممنون از ارسال خوب شما

    6. Top | #6
      کاربر اخراجی

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط درسا20 نمایش پست ها
      پزشکی


      هدف و ماهیت

      تربيت پزشك عمومي با خصوصيات زير است: 1) كمك به تامين بهداشت و درمان دردهاي مردم را وسيله‌اي براي رضاي خدا و تقرب به او بداند. 2) با فرهنگ اسلامي و نظام جمهوري اسلامي آشنا باشد و خود را ملزم به رعايت قوانين و مقررات حاكم به جامعه پزشکي بداند. 3) از شناخت مسائل عمده بهداشت و درمان و نظام ارائه خدمات بهداشتي و درماني كشور به قدر كافي برخوردار و از مسؤوليت‌ها و وظايف خود در اين نظام آگاه باشد. 4) قابليت علمي و عملي كافي در تشخيص بيماري‌ها و ارجاع بيماران به سطوح بالاتر بهداشتي و درماني كشور و شركت در برنامه‌هاي پيشگيري و بهداشت عمومي را دارا باشد. 5) قادر به استفاده از آخرين منابع علمي و بهره‌گيري از اطلاعات جديد كار خود باشد.

      توانايي هاي فارغ‌التحصيلان پزشکان عمومی

      فارغ‌التحصيلان اين رشته مي‌توانند بعد از پايان تحصيلات، مسووليت هاي متفاوتي را عهده‌دار شوند، از آن جمله مي‌توان به موارد زير اشاره نمود: 1) تشخيص درمان و پيگيري بيماران در مطب هاي شخصي، درمانگاه ها و بيمارستان ها. 2) مديريت و سرپرستي مراكز ارائه خدمات بهداشتي و درماني. 3) مشاركت در امر تحصيلي و پژوهشي در ارتباط با بيماري هاي مختلف.

      توانايي‌هاي مورد نياز و قابل توصيه

      سلامت تن و روان برابر ضوابط مربوط به تشخيص كميسيون پزشكي متعهد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي براي داوطلبان رشته پزشكي امري ضروري است. علاوه بر آن داوطلبان ورود به رشته پزشكي بايد از دانش و علاقه بالايي در زمينه درس هاي زيست‌شناسي و علوم پايه نيز برخوردار بوده، دقت كافي و حوصله زياد در زمينه فراگيري جزئيات مربوط به بيماري‌هاي مختلف را داشته باشند.
      توانايي هاي فارغ‌التحصيلان دوره دكتراي تخصصي پزشكي و فرصت هاي شغلي آنان
      اين فارغ‌التحصيلان مي‌توانند در بيمارستان هاي آموزشي يا غيرآموزشي كشور استخدام و در كار درمان بيماران و آموزش دانشجويان رشته پزشكي و پيراپزشكي مشغول شوند. همچنين مي‌توانند به درمان بيماران در درمانگاه هاي تخصصي يا مطب هاي خصوصي مبادرت ورزند. رياست بيمارستان هاي دولتي يا خصوصي معمولا به عهده پزشكان متخصص است. همچنين رياست و معاونت دانشكده و دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور نيز به عهده پزشكان متخصص مي‌باشد.
      علوم پايه: طول اين دوره 2 سال است كه در پايان اين دوره دانشجو در آزموني شامل كليه دروس اين دوره شركت مي‌كند و در صورت موفقيت به دوره بعدي راه مي‌يابد. هر دانشجو حداكثر دو بار مي‌تواند در اين آزمون شركت كند. مرحله علوم پايه درواقع عامل ارتباطي‌اي بين درس هاي دبيرستان و پايه با درس هاي تخصصي پزشكي است، بدين ترتيب كه شامل آن قسمت از درس هاي پايه است كه به بدن انسان مربوط مي‌شود؛ براي مثال، بيوشيمي قسمتي از علم شيمي است كه در مورد شيمي بدن موجود زنده (در اين‌جا انسان)‌ صحبت مي‌كند و همين‌طور ساير درس هاي اين مرحله كه در بخش درس ها شرح داده مي‌شوند. مرحله شناخت نشانه و علايم بيماري و چگونگي پيدايش علايم بيماري، در ارتباط با عامل بيماري‌زا و چگونگي پيدا كردن آن در معاينه‌ها و آموزش نظري دستگاه هاي تشخيص ، بدون توجه به درمان است. در اين دوره ، دانشجو مفهوم بيماري و علايم آن و نحوه تشخيص آن را به صورت نظري مطالعه نموده،‌ چگونگي آن را با توجه به درس هاي علوم پايه فرا مي‌گيرد.
      فيزيولوژي: در اين درس چگونگي عملكرد اندام ها و بافت ها مورد مطالعه قرار مي‌گيرد؛ به اين ترتيب كه دانشجو بعد از آشنايي با آناتومي و بافت‌شناسي اندام ها با شيوه عمل آنها در شرايط مختلف و در وضعيت هاي ويژه آشنا مي‌شود.
      ايمونولوژي: اين درس به بررسي سازمان دفاعي بدن ، سلول هاي دفاعي و واكنش هاي موثر در اين شبكه مي‌پردازد. انگل‌شناسي: اين درس به انگل هاي موثر در ايجاد بيماري هاي انساني اعم از حشرات ، كرم ها ، قارچ ها و غيره مي‌پردازد. در اين درس‌، اين انگل ها به طور دقيق شناسايي شده، در درس عملي نيز مورد بررسي قرار خواهد گرفت و به اين وسيله چشم دانشجو با انواع انگل ها آشنا مي‌گردد.
      پاتولوژي عمومي: در اين درس انواع آسيب هاي بافتي و تغييرهاي بافت هاي بدن درهنگام بروز يك ناهنجاري، تحريك و يا آزار مورد بررسي قرار مي‌گيرد. در اين مرحله دانشجو پس از اين كه با آموختن درس هاي فيزيولوژي به چگونگي عملكرد طبيعي سازمان بدن پي‌ برد و در درس پاتولوژي وضعيت واكنش هاي بدن در بيماري و تغييرهاي بافت ها را در هنگام ورود عوامل مضر به خوبي فراگرفت، به مرحله‌اي مي‌رسد كه اكنون بايد بتواند با تلفيق اين دو ، واكنش هاي بدن را در هنگام يك بيماري از زمان شروع تا انتهاي آن دنبال كرده، سلسله توالي نشانه‌هاي آشكار و ماهيت يكايك آنها را شناسايي كند. در اين قسمت دانشجو در مقطع هايي كه با عنوان كورس (دوره)‌از آن ياد مي‌شود، يك سرفصل از بيماري هاي داخلي مثل بيماري هاي خون را به طور مشروح مطالعه مي‌كند و در هر قسمت، عوامل شروع كننده، شيوه عمل، واكنش بدن ، سير بيماري و نشانه‌هاي اختصاصي مربوط را بررسي مي‌نمايد. اين مطالعه صرفا شامل نشانه‌شناسي بيماري هاست و شامل مباحث درمان و تشخيص در بالين بيمار و معاينه‌هاي فيزيكي نمي‌شود. در اين دوره دانشجو، فارماكولوژي را به صورت مروري كلي بر دسته‌هاي دارويي و چگونگي اثر داروها، مي‌گذراند. اين آشنايي با فارماكولوژي به صورت كلي بوده، دسته‌هاي اختصاصي داروها و راه هاي تجويز آنها در هر بيماري ، در فارماكولوژي اختصاصي به طور مشروح مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.
      كارآموزي: طول اين دوره 20 ماه است و هدف شناخت آثار و علائم بيماري ها از ديدگاه باليني و آزمايشگاهي به دست آوردن توانايي‌هاي لازم در به كاربردن انديشه ، استدلال و نتيجه‌گيري سريع، به منظور برخورد منطقي و صحيح با بيمار و طراحي عمليات پيشگيري درماني است. دانشجو در اين مرحله ، به بيمارستان و بالين بيماران مي‌رود و در كنار درس هاي نظري، روش هاي تشخيص و درماني را در بالين بيمار مي‌آموزد. در اين قسمت، استادان در مورد هر بيمار، توضيحات لازم را به دانشجويان ارائه مي‌دهند و دانشجو نيز زيرنظر استاد، فرآيندهاي معاينه باليني و فنون تشخيص را به كار مي‌برد و شيوه درمان و تجويز دارو را نيز در هر مورد مي‌آموزد. در اين مرحله درس هاي نظري نيز ارائه مي‌شود كه مكمل كار باليني در بخش خواهد بود. دوره كارآموزي (استاژري) شامل دو مجموعه درس هاي نظري و كار عملي است. اساس تدريس درس هاي نظري مانند ساير درس هاي علوم پايه و فيزيوپاتولوژي است ولي در برنامه عملي، دانشجو در بالين بيمار با مجموعه‌اي از دانسته‌هاي نظري خود با نشانه‌هاي بيماي به صورت مستقيم مواجه مي‌شود و با صحبت با بيمار و به دست آوردن تاريخچه بيماري، نوع آن را تشخيص داده، اقدام هاي درماني لازم را فراخواهد گرفت. برنامه كار در دوره كارآموزي به طور خلاصه شامل كنفرانس هاي صبحگاهي در مورد بيماران بستري در بخش، صحبت در بالين توسط استاد مربوط و يادگيري معاينه‌ها و گرفتن شرح حال، انجام كارهاي تشخيصي و تا حدودي نسخه‌نويسي است. عموما درس اي نظري بعد از ظهرها تدريس مي‌شود و صبح ها به كار در بيمارستان و برنامه‌هاي آن اختصاص دارد. زمان گذراندن كارآموزي باليني به طور مطلوب 20 ماه و حداكثر 27 ماه است كه طي آن ، دوره‌هاي داخلي ، جراحي ،‌ كودكان ، زنان و زايمان ، چشم ، گوش و حلق و بيني ، روان‌پزشكي ، راديولوژي و پوست و واحدهاي باقي مانده درس هاي عمومي گذرانده مي‌شود. محل گذراندن كارآموزي ها بيمارستان هاي آموزشي است.
      كارورزي: طول دوره 18 ماه است و هدف پرورش مهارت ها، تقويت قدرت تصميم‌گيري ، افزايش اتكاء به نفس و تكميل پرورش انديشه از طريق رويارويي مستقيم كارورز با مسائل بهداشتي ، درماني و تقبل مسووليت مستقيم امور بهداشتي، درماني به عهده همه است. دانشجويان قبل از شروع مرحله كارورزي ، در كنكور كارورزي كه شامل كلياتي از دروس پايه و اصلي و عمومي فيزيولوژي علوم باليني است و به طور سراسري برگزار مي‌شود شركت مي‌كنند چون گذراندن موفقيت‌آميز اين آزمون براي راه‌يابي به دوره كارورزي ضروري است. فارغ‌التحصيلان ملزم به خدمت در مناطق محروم كشور هستند. دانشجو پس از فراگيري راه هاي تشخيص و درمان به صورت مستقل و با نظارت كلي روزانه استادان ، اقدام به بيماريابي، تشخيص و درمان نموده، مواد آموخته شده در مرحله كارآموزي (استاژري) را در عمل به كار مي‌برد و تجربه مي‌اندوزد. در كل دوره پزشكي عمومي، دو امتحان اصلي (حياتي) وجود دارد كه شامل امتحان جامع علوم پايه و ديگري امتحان جامع پرانترني مي‌باشد. قبولي در اين دو امتحان، لازمه ورود به مرحله بعدي است. دوره انترني يا كارورزي در واقع نقطه عطف آموزش باليني دانشجويان رشته پزشكي است. كارورز پس از آموختن علوم پزشكي و گذراندن يك دوره كارآموزي باليني در تمام بخشهاي بيمارستاني، اينك بدان حد از اطلاعات پزشكي و قضاوت باليني رسيده است كه به طور مستقل در مواجهه با بيماران قرار بگيرد و با به كار بستن عملي تمام آموخته‌ها ، به طور مستقيم با بيماران در تماس باشد و با انجام معاينه‌هاي باليني و دستور آزمايش هاي پاراكلينيك، به تشخيص رسيده، به درمان بيمار بپردازد. اين فعاليت ها همگي زير نظر استادان و دستياران مربوط صورت مي‌گيرد.
      وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر
      ادامه تحصيل دانشجويان رشته پزشكي بعد از اتمام دوره پزشكي عمومي در دو مرحله امكان‌پذير است: الف ) ادامه تحصيل در رشته‌هاي تخصصي باليني كه داوطلب بعد از قبولي در امتحان پذيرش دستياري سراسري كشور مي‌تواند در رشته‌هاي تخصصي كه در حال حاضر در داخل كشور ارائه مي‌شوند ادامه تحصيل دهد. رشته‌هاي تخصصي باليني در حال حاضر شامل 23 رشته مي‌باشد كه عبارتند از : جراحي عمومي ،‌ جراحي مغز و اعصاب، جراحي استخوان و مفاصل (ارتوپدي) ، جراحي كليه و مجاري ادراري تناسلي (ارولوژي) ، بيماري هاي اعصاب، بيماري هاي داخلي ، بيماري هاي عفوني و گرمسيري ، بيماري هاي قلب و عروق ، بيماري هاي كودكان، بي‌هوشي ، پزشكي اجتماعي، پزشكي هسته‌اي ، آسيب‌شناسي (پاتولوژي) ، پوست ، پزشكي فيزيكي و توان‌بخشي، چشم‌پزشكي ، پرتودرماني (راديوتراپي) ، پرتوشناسي تشخيصي (راديولوژي) ، زنان و زايمان ، روان‌پزشكي، گوش و حلق و بيني ، پزشكي قانوني و طب كار مي‌باشد. ب) ادامه تحصيل در رشته‌هاي علوم پايه، فارغ‌التحصيلان رشته پزشكي مي‌توانند در تخصص هاي علوم پايه پزشكي نظير فيزيولوژي، ايمونولوژي، ژنتيك، ويروس‌شناسي پزشكي، ميكروب‌شناسي پزشكي ، انگل‌شناسي پزشكي، بيوشيمي ، آمار حياتي و تغذيه نيز شركت نمايند

      آينده شغلي و بازار کار
      عمده‌ترين موقعيت هاي شغلي كه بيشتر پزشكان مي‌توانند جذب آنها شوند، عبارتنداز: الف ) مطب هاي شخصي كه بر حسب تمايل پزشك و نياز منطقه در شهرها و روستاها داير مي‌گردد و پزشكان ويزيت مراجعان را در مطب ها انجام مي‌دهند. ب ) بيمارستان ها و درمانگاه هاي خصوصي و دولتي كه در آنها پزشكان به تشخيص و درمان بيماري هاي مراجعان خود مي‌پردازند. ج ) مراكز بهداشتي درماني شهري يا روستايي كه اغلب مديريت و سرپرستي اين مراكز به عهده پزشكان عمومي مي‌باشد و همچنين اين مراكز از پزشكان عمومي براي تشخيص، درمان و پيگيري بيماري ها نيز استفاده مي‌نمايند.
      سلام آبجی/الان برای درمان و تحقیق روی افراد دارای سندروم داون کدوم تخصصو باید ادامه داد؟؟؟

    7. Top | #7
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط Remistry نمایش پست ها
      سلام آبجی/الان برای درمان و تحقیق روی افراد دارای سندروم داون کدوم تخصصو باید ادامه داد؟؟؟
      فکر میکنم رشته های تخصصی بالینی


    8. Top | #8
      کاربر اخراجی

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط درسا20 نمایش پست ها
      فکر میکنم رشته های تخصصی بالینی
      ممنون/چنتان حدودا؟؟؟

    9. Top | #9
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط Remistry نمایش پست ها
      ممنون/چنتان حدودا؟؟؟
      تخصص بالینی؟


    10. Top | #10
      کاربر اخراجی

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط درسا20 نمایش پست ها
      تخصص بالینی؟
      آخه شما نوشتید رشته های

    11. Top | #11
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط Remistry نمایش پست ها
      آخه شما نوشتید رشته های
      خوب گرایشهای تخصص زیاده حدود 23 24 تا هستن


    12. Top | #12
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      دوست عزیز لطف میکنید برای فیزیوتراپی هم بزارید؟به نطر شما چجور رشته ای هس؟

    13. Top | #13
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط shayan76 نمایش پست ها
      دوست عزیز لطف میکنید برای فیزیوتراپی هم بزارید؟به نطر شما چجور رشته ای هس؟
      http://forum.konkur.in/thread43483.html


    14. Top | #14
      کاربر انجمن

      Mehrabon
      نمایش مشخصات
      یه سوال:اگه مثلا ما توی انتخاب رشته یک دانشگاهیو قبول شیم از کجا معلوم که مارو تعهدی نگیره؟مثلا اولویت اول من دانشگاه ایرانه ولی رتبم 1000 اگه نخوام تعهدی برم یعنی نباید توی انتخاب رشتم اون دانشگاهو بزنم؟
      از خدا پرسیدم:حال که سرنوشتم را از پیش نوشته ای چرا دعا کنم؟
      گفت:شاید نوشته باشم هرچه دعا کند...

    15. Top | #15
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط 0035 نمایش پست ها
      یه سوال:اگه مثلا ما توی انتخاب رشته یک دانشگاهیو قبول شیم از کجا معلوم که مارو تعهدی نگیره؟مثلا اولویت اول من دانشگاه ایرانه ولی رتبم 1000 اگه نخوام تعهدی برم یعنی نباید توی انتخاب رشتم اون دانشگاهو بزنم؟

      نه دیگه اگه تعهدی باشه توی قسمت توضیحات درج میکنه مثلا تعهد خدمتی...


    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

    افراد آنلاین در تاپیک

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)

    موضوعات مشابه

    1. تغییر زمان آزمون قلمچی 26 تیر به 25 تیر 94
      توسط _ZAPATA_ در انجمن کانون
      پاسخ: 9
      آخرين نوشته: 16 تیر 1394, 20:09
    2. آیا موهای سرتان را با روش صحیح میشویید؟!
      توسط صبوادلا در انجمن پزشکی و سلامت
      پاسخ: 0
      آخرين نوشته: 13 تیر 1394, 14:14
    3. تغییرات شیمی و زیست پیش
      توسط Fatemeh2Net در انجمن تغییرات کتب درسی
      پاسخ: 19
      آخرين نوشته: 13 تیر 1394, 04:26
    4. توییت بهرام رادان درباره ازدواج همجنسگرایان + عکس
      توسط new boy در انجمن اخبار و مطالب جالب و خواندنی
      پاسخ: 36
      آخرين نوشته: 07 تیر 1394, 02:45
    5. تغییرات منابع کنکور 95 نسبت به کنکور 94......رشته ریاضی
      توسط M ojtaba M در انجمن تغییرات کتب درسی
      پاسخ: 5
      آخرين نوشته: 14 خرداد 1394, 16:23



    آخرین مطالب سایت کنکور

  • تبلیغات متنی انجمن