همزمان با درخشش فیلم فروشنده ، جدیدترین ساخته ی کارگردان دوست داشتنی کشورمون ، اصغر فرهادی در جشنواره ی کن ۲۰۱۶ ، رسانه های مختلف با انتشار review های گوناگون ، به نقد فیلم فروشنده پرداختند.

After the Oscar-winning triumph of A Separation, Iran’s Asghar Farhadi was propelled to the forefront of global art cinema, as a name to conjure with or proudly grace any major festival’s competition slate. His two films since, 2013’s The Past and now The Salesman, have been similarly tangled skeins of domestic intrigue, the cinematic equivalent of what Eugène Scribe called “the well-made play”.
موفقیت فیلم جدایی نادر از سیمین در اسکار ، اصغر فرهادی رو در هنر جهانی سینما به عنوان یک اسم در خور توجه و شاسیته حضور و رقابت در فستیوال های مطرح سوق داد. دو فیلم او بعد از ۲۰۱۳ ، ” گذشته ” و ” فروشنده ” ، هر دو کلاف های داستان رو به هم پیوند داده اند و این دقیقا معادل سینمایی چیزی است که Eugène Scribe ، ” نمایشنامه خوش ساخت ” نامید.
Farhadi works through his plots, at the very least, with joined-up precision: each successive scene tightens the knot his characters are trapped in.
فرهادی با یک دقت مداوم روی طرح داستانش کار میکنه : هر صحنه پشت سرهم گره کوری رو که شخصیت فیلم در اون گیر افتاده رو محکم تر میکنه

Farhadi’s theatre background informs The Salesman more than ever. Its husband-and-wife protagonists, Emad (Shahab Hosseini) and Rana (Taraneh Alidoosti), are part-time actors playing Willy and Linda Loman in a Tehran production of Arthur Miller’s Death of a Salesman, when an intruder in their new home leaves Rana with a serious head wound.
پیشینه ی تئاتری فرهادی بیش از همیشه در فیلم فروشنده مشخصه. زوج قهرمان داستان ، عماد ( شهاب حسینی ) و رعنا ( ترانه علیدوستی ) هنرپیشه های نیمه وقت تئاتر هستند که در مشغول بازی در نقش های ویلی و لیندا در نمایشنه ” مرگ یک فروشنده ” از آرتور میلر در تهران هستند تا اینکه یک مزاحم باعث ایجاد زخمی در سر رعنا میشه.
Caught up in the chaos of transferring their belongings from a structurally unsound old apartment, they’ve also had to empty out the new flat, hastily vacated as it was by a promiscuous, unmarried woman we never meet, and have dumped her possessions outside.
در حالی که درگیر اسباب کشی از یک آپارتمان غیرمستحکم هستند، مجبور میشن به خاطر سر و صدای یک زن مجرد و آشفته که وسایلش رو بیرون ریخته و ما هیچ وقت ملاقاتش نمیکنیم، واحد جدید رو هم با عجله خالی کنن.
The Salesman was added at the very last minute to the Cannes competition line-up, suggesting that Farhadi was beavering away on it down to the wire. He could usefully have spent more time in the edit – the first act is haphazardly shaped, and the subplots have a habit of tripping up the main plot rather than heightening it by counterpoint.
فیلم فروشنده در آخرین دقایق به فهرست فیلم های بخش مسابقه ی جشنواره کن افزوده شد که نشون میده فرهادی تا آخرین دقایق روی فیلم کار میکرد. او توانست زمان بیشتری رو برای تدوین فیلمش صرف کنه. اولین سکانس به صورت اتفاقی شکل گرفته و داستان فرعی فیلم در واقع به جای اینکه کمکی برای به اوج رساندن داستان اصلی باشه ، باعث تضعیف طرح اصلی شده