خانه شیمی

X
  • آخرین ارسالات انجمن

  •  

    صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از 16 به 30 از 44
    1. Top | #16
      کاربر نیمه فعال

      Sarkhosh
      نمایش مشخصات
      یه مثال بزنم یه ساختمان را در نظر بگیر نقشش میشه قدر و ساختن اون ساختمان از روی نقشه میشه قضا
      یه دیوار : استحکام و کج بودن و راست ب.دن و....(هر چیزی مربوط به ویژگی یه چیز باشه) میشه قدر ولی فروریختن و ساختن اون میشه قضا
      آب: آب با عث رفع تشنگی میشه این ویژگی ابه که تقدیرش اینه که باعث رفع تشنگی بشه که خدا توش قرار داده
      در کل : قدر یعنی ویژگی محدوده و موقعیت زمانی و مکانیه یه چیز
      قضا :یعنی ساختن و حتمیت بخشیدن پایان دادن به فعلیت رساندن و......
      هرقضایی مبتنی بر قدر است
      هر قضایی برخاسته از قدر است
      قدر خاستگاه و تکیه کاه قضا ست
      در مورد آبم تشنگی رفع می کنه این یعنی تقدیرش اینه
      آتیش خاموش میکنه این ویژگیشه و .......
      ولی افزایش دادن دما آب که ویژگی آب نیست و تقدیرش هم نیست
      مثلا سنگ ویژگیش محکم بودنه ولی استفاده از اون در ساختمان یعنی به کار بردنش و قضاشه

      دیگه بنده حرفی ندارم ............ کات

    2. Top | #17
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات
      این چندتا رو یاد بگیر بقیه رو خدا بزرگه

      هرگونه پیشروی ،توسعه،عملکرد دست بشر==>مربوط به قضی

      هرگونه عوامل مربوط به نظام طبیعت(ستاره،ماه و ...) ==> مربوط به قدر

      *به طور کلی میشه گفت هرچیزی که برگرده به قبل از خلق انسان مربوط میشه به قدر(مثلا اینکه آب در 100 درجه بجوشه قبل از آفریش انسان بود بنابراین قدر)

      و هرچیز بعد از آفرینش انسان اتفاق بیوفته برمیگرده به قضی(مثلا آفرینش من و شما و اینکه کجا زندگی کنیم مربوطه به قضی)


      و اما اگه میشه جوابه این دوتا رو بگید.خیلی سخته


      تاثیرگذاری پدیده ها در نظام تکوین : قضا (چون تاثیر گذاشتن یه فعلِ اجرایی هستش و فعل های اجرایی برمیگرده به قضا)

      وساطت فرشتگان و کارگزاری آنان در محدوده تعیین شده: این منو به چالش کشید از طرفی میگم چون گفته "محدوده تعیین شده" ..ینی قبل از خلقت بوده بنابراین برمیگرده به قدر

      اما از طرفی چون به کارگزاری اشاره داره میشه قضا-.-
      فک کنم بشه قضا..

      جواب غلطه؟؟
      دلمان برای هرچیز کوچک،چقدر تنگ است..
      ویرایش توسط laleh74 : 31 فروردین 1395 در ساعت 12:41 دلیل: یه جایی اشتباه کردم:|

    3. Top | #18
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط Katrin نمایش پست ها
      قضا: یعنی حکم و قطع و حتمیت. در نظام آفرینش، ‌موجودات مادی از چندین راه ممکن است به وجود بیایند، (مثلاً اگر به خانه شما از چند کوچه راه باشد، ورود به خانه شما از چند راه ممکن است) حال اگر از میان چندین راه ممکن، علل و اسباب پیدایش یکی از آن‌ها فراهم شد و تنها همان یکی تحقق یافت، این مرحله از تحقق را قضا می نامند.
      قدر: یعنی اندازه و اندازه گیری و تعیین حدّ و حدود چیزی و در اصطلاح به این معنا است که خداوند برای هر چیزی اندازه ای قرار داده و آن را بر اساس اندازه گیری و محاسبه و سنجش آفریده است. خداوند در قرآن می فرماید : "إنّا کلّ شی خلقناه بقدر؛
      ما هر چیزی را به اندازه خلق کردیم(برای هر چیز اندازه ای قرار دادیم)".
      قضا و قدر هر کدام به دو نوع علمی و عینی تقسیم می‌شود:
      1- مقصود از قدر یا تقدیر علمی آن است که خداوند پیش از آفرینش هر شیء به خصوصیات و حدود و اوصاف آن علم دارد. از قضای علمی آن است که خداوند از ضرورت وجود اشیا در ظرف تحقق علل آن ها آگاه است، یعنی خدا از ازل می‌داند که هر یک از اشیا در شرایط خاصی و تحت تاثیر اسباب و علل خاصی موجود می شوند، بنابراین می‌توان گفت که علم پیشین خداوند به خصوصیات اشیا و ضرورت وجود آن ها همان قدر و قضا علمی است.
      2- اما قضا و قدر عینی: مقصود از قدر عینی، تعیین و تحدید خصوصیات و اوصاف ذاتی و عرضی موجودات از سوی خداوند است . مقصود از قضا عینی آن است که خداوند ضرورت وجود را به مخلوقات خویش اعطا می‌کند .از طریق اسباب و علل وجود آن ها را تعیین می‌بخشد.
      خداوند برای هر چیزی علت ها و اسباب هایی قرار داده که هستی و مشخصات آن بستگی به آن‌ها دارد. این طور نیست که هر چه در جهان پدید می آید، بدون رابطه با قبل و بعد و صرفاً اتفاقی و بی حساب باشد. همان گونه که در بارش برف و باران و. . . عواملی دخالت دارد.
      هرگز چنین کاری بی علل و اسباب انجام نمی پذیرد، همچنین کارهای بشر از روی تصادف و اتفاق از او سر نمی­زند، بلکه نخست چیزی را تصور می کند، سپس به آن می اندیشد. پس از آن که فایدة واقعی یا پنداری آن را پذیرفت، ‌به انجام آن می کوشد. پس انجام هر حادثه ای در جهان علت و سببی دارد و این نظامی است تخلف ناپذیر و خداوند چنین مقرّر کرده است.
      این که از یک طرف مسئله تقدیر الهی مطرح است و از طرف دیگر اختیار انسان، به این معنا است که خداوند مقرّر کرده که انسان با اختیار و ارادة خود، یکی از راه ها را انتخاب کند. راهی که انسان با ارادة خود انتخاب کرده، همان است که مقدّر است.
      خداوند به قضا و قدر مقرّر کرده که انسان با اختیار خود، آن راهی که خداوند از ازل می داند، انتخاب کند. پس تقدیر خداوندی این است که بشر افعال خود را از روی اختیار انجام دهد، نه این که تقدیر او را به انجام یک طرف مجبور سازد. انسان به هر سو که رو آورد، همان قضا و قدر او است که با دست خود آن را انتخاب می‌کند.
      به تعبیر بهتر انسان فقط یک نوع سرنوشت ندارد، بلکه سرنوشت های گوناگونی در پیش دارد که ممکن است هر کدام از آن‌ها جانشین دیگری گردد، مثلاً اگر کسی بیمار شود و معالجه کند و نجات پیدا کند، به موجب سرنوشت و قضا و قدر است. نیز اگر معالجه نکند و رنجور بماند و یا بمیرد، آن نیز به موجب سرنوشت و قضا و قدر است.
      قضا و قدر معیّن کرده که هر چیزی اثر خود را داشته باشد و من با آگاهی که دارم، چیزی را انتخاب می­کنم که اثر خوب داشته باشد. البته گاهی انسان در آزادی و انتخاب اشتباه می‌کند. و چیزی را که صحیح می­دانسته، صحیح نبوده، یا چیزی را که علت می پنداشته، ‌علت واقعی نبوده است.
      امام علی(ع) از پای دیوار کجی برخاست و پای دیوار دیگری نشست. گفتند: آیا از قضای الهی فرار می­کنی؟ پاسخ داد: «از قضای خدا به قَدَر وی و قضای دیگری فرار می­کنم».
      پس اصل قضا و قدر با اصل آزادی و اختیار انسان منافات ندارد، ‌زیرا اختیار و آزادی یکی از اسباب و علل جهان است؛ یعنی خداوند خواسته و مقدّر نموده که بشر کارهای خود را به ارادة خود انجام دهد، و سرنوشت خویش را رقم زند. این که می گوییم کارهای انسان هم به اختیار خود او است و هم قضا و قدر الهی دخالت دارد، به همین معنی است که خدا اراده فرموده و مقدّر کرده که بشر سرنوشت خود را تعیین کنند. بشر مختار و آزاد آفریده شده، یعنی به او عقل و فکر و اراده داده شده است.
      بشر در کارهای ارادی خود مانند سنگ نیست که او را از بالا به پایین رها کرده باشند و تحت تأثیر عامل جاذبة زمین خواه نا خواه به طرف زمین سقوط کند. نیز مانند گیاه نیست که تنها یک راه محدود در جلوی او هست و همین که در شرایط معیّن رشد و نمو قرار گرفت، خواه ناخواه مواد غذایی را جذب و راه رشد و نمو را طی می‌کند. هم چنین مانند حیوان نیست که به حکم غریزه کارهایی انجام دهد. بشر همیشه خود را در سر چهار راه­هایی می­بیند و هیچ گونه اجباری که فقط یکی از آن‌ها را انتخاب کند ندارد و سایر راه ها بر او بسته نیست. انتخاب یکی از آن‌ها به نظر و فکر و ارادة او مربوط است؛ یعنی طرز فکر و انتخاب او است که یک راه خاص را معیّن می‌کند.
      انسان، عملی را که با غریزه طبیعی و حیوانی او موافق است و هیچ مانعی خارجی برای آن وجود ندارد، به حکم تشخیص و مصلت اندیشی قادر است ترک کند (مانند ترک گناهان) همچنین کاری را که مخالف خواسته های نفسانی او است و هیچ گونه عامل اجبار کنندة خارجی وجود ندارد، به حکم مصلحت اندیشی و نیروی خرد می‌تواند انجام دهد مانند خوردن دارو و حاضر شدن برای عمل جراحی.
      اینو از جایی کپی پیست کردی؟؟

      مگه جنگه این همه؟؟

      هرچی خلاصه تر باشه آدم بهتر میفهمه -.-
      دلمان برای هرچیز کوچک،چقدر تنگ است..

    4. Top | #19
      کاربر باسابقه

      Mehrabon
      نمایش مشخصات
      تقدیر " ناشی از حکمت الهی" معنای لغوی :اندازه - اندازه گیری سایر معادل های مفهومی قدر و تقدیر : ویژگی- موقعیت مکانی-موقعیت زمانی - نقشه ی جهان با همه ریزه کاری ها و قانون مندی ها-کجی دیوار- اختیار-تعیت طول و عرض وحجم-کیفیت و کلیه ی روابط بین موجودات - آب در چند درجه بجوشد - تعداد الکترون های هر عنصر- ماه در کدام مدار دور زمین گردش کند- بدن انسان از چه اعضایی تشکیل شود- کار هر عضو چه باشد///////// قضا ' ناشی از اراده خدا' معنای لغوی : به انجام رساندن پایان دادن حکم کردن حتمیت بخشیدن ، سایر معادل های مفهومی قضا : فرمان- اراده الهی-اجرای نقشه جهان -پیاده کردن نقشه جهان -فرو ریختن دیوار کج -قطعیت بخشیدن-داوری کردن-ایجاد کردن - خلق-تاثیر گذاری پدیده ها در نظام تکوین - وساطت فرشتگان و کارگزاری انان در محدوده ی تعیین شده از سوی خداوند...برگرفته از کتاب دین و زندگی کنکور ابی قلم چی صفحه ی 352
      اصلا می‌دانی چیست ؟!

      من خدا را در بین فرمول های فیزیک یافتم !
      من خدا را در بین مسائل شیمی یافتم ! در بین مفاهیم ژنتیک !
      خبری از خدا نبود در کتاب دینی هایم !
      خدا را بیاب . . .
      نه در بین نماز های شبت ...
      بلکه در بین شب بیداری هایت برای علم اموزی ...

    5. Top | #20
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات
      @java50
      دوست گرام،بیا جوابو بگو دیگه..من به چالش کشیده شدم
      دلمان برای هرچیز کوچک،چقدر تنگ است..

    6. Top | #21
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط ahmadreza_mo نمایش پست ها
      من اگه جواب اینو بگم که باز حفظ میکنی بدرد نمیخوره ! بزار مثل کتاب برات بزنم ....

      نه در نقشه جهان هستی نقص اشتباهی وجود دارد (قدر)و نه در اجرا و پیاده کردن ان (قضا)

      اینم یادت باشه قضا بر خواسته از اراده ی الهیٍ و قضا بر قدر تکیه دارد !


      امید وارم فهمیده باشی داستان چیع ....
      باید "نقشه ی جهان" رو قرمز کنی ._.
      دلمان برای هرچیز کوچک،چقدر تنگ است..

    7. Top | #22
      کاربر اخراجی

      Sharmande
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط laleh74 نمایش پست ها
      اینو از جایی کپی پیست کردی؟؟

      مگه جنگه این همه؟؟

      هرچی خلاصه تر باشه آدم بهتر میفهمه -.-
      هرچه بیشتر
      تفهیم تر

    8. Top | #23
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط Katrin نمایش پست ها
      هرچه بیشتر
      تفهیم تر
      این تن نمیره خودت تا آخرش خوندی؟؟
      دلمان برای هرچیز کوچک،چقدر تنگ است..

    9. Top | #24
      کاربر باسابقه

      AkhmooAsabani
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط laleh74 نمایش پست ها
      باید "نقشه ی جهان" رو قرمز کنی ._.
      نخیر اون دوتا مهم بودن -.-

    10. Top | #25
      کاربر باسابقه

      Mehrabon
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط laleh74 نمایش پست ها
      @java50
      دوست گرام،بیا جوابو بگو دیگه..من به چالش کشیده شدم
      درسته
      خداوندا، لعنت کن آن کس را که برای اولین بار در ذهنش ساخت امتحانی مانند کنکوررا کرد
      VIVA Math & Physics
      E=mC2
      One day I will Become Successful

    11. Top | #26
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط ahmadreza_mo نمایش پست ها
      نخیر اون دوتا مهم بودن -.-
      اشتباه تایپی بود که اونو قرمز کردی-.-
      دلمان برای هرچیز کوچک،چقدر تنگ است..

    12. Top | #27
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط java50 نمایش پست ها
      درسته
      توضیحاتم خیلی مختصر بود و صد البته مفید

      بهشون گوش تا رستگار شی

      نگرانی نداره..یه کم تمرین کن...
      حالا

      خونه تکونی قضاس یا قدر؟؟
      دلمان برای هرچیز کوچک،چقدر تنگ است..

    13. Top | #28
      کاربر باسابقه

      AkhmooAsabani
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط laleh74 نمایش پست ها
      اشتباه تایپی بود که اونو قرمز کردی-.-
      مدرک بیارم ؟ .-.

    14. Top | #29
      کاربر اخراجی

      Sharmande
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط laleh74 نمایش پست ها
      این تن نمیره خودت تا آخرش خوندی؟؟
      فقط کلمه اولشو

    15. Top | #30
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط Katrin نمایش پست ها
      فقط کلمه اولشو
      باز خوبه خوندی..من اونم نتونستم بخونم -.-

      ر.ا :

      با مراجعه به توضیحات بنده..این درس رو فول شوید
      دلمان برای هرچیز کوچک،چقدر تنگ است..

    صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین

    افراد آنلاین در تاپیک

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)

    کلمات کلیدی این موضوع




    آخرین مطالب سایت کنکور

  • تبلیغات متنی انجمن