خانه شیمی

X
  • آخرین ارسالات انجمن

  •  

    نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2
    1. Top | #1
      کاربر باسابقه

      Mehrabon
      نمایش مشخصات

      ایا دعای مقلب القلوب از معصومین است

      ﻋﺒﺎﺭﺕ «ﯾﺎ ﻣﻘﻠﺐ ﺍﻟﻘﻠﻮﺏ ﻭ ﺍﻼ‌ﺑﺼﺎﺭ» ﺩﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺫﮐﺎﺭ ﻧﻮﺍﻓﻞ ﺍﺳﺖ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﯾﯿﻦ ﻫﺎﯼ ﻭﯾﮋﻩ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﮔﺮﺩﺵ ﺳﺎﻝ ﺷﻤﺴﯽ، ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ « ﻧﯿﺎﯾﺶ ﮔﺮﺩﺵ ﺳﺎﻝ» ﯾﺎ «ﺩﻋﺎﯼ ﺗﺤﻮﯾﻞ ﺳﺎﻝ» ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻫﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺩﻋﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺭﺳﻤﯽ ﺩﺭ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﭘﺨﺶ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﯽ‌ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ، ﺩﻋﺎﯼ ﻣﻌﺮﻭﻑ «ﯾﺎ ﻣﻘﻠﺐ ﺍﻟﻘﻠﻮﺏ ﻭ ﺍﻼ‌ﺑﺼﺎﺭ، ﯾﺎ ﻣﺪﺑﺮ ﺍﻟﻠﯿﻞ ﻭ ﺍﻟﻨﻬﺎﺭ، ﯾﺎ ﻣﺤﻮﻝ ﺍﻟﺤﻮﻝ ﻭ ﺍﻼ‌ﺣﻮﺍﻝ، ﺣﻮﻝ ﺣﺎﻟﻨﺎ ﺍﻼ‌ ﺃﺣﺴﻦ ﺍﻟﺤﺎﻝ» ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ‌ﻫﺎﯼ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺍﺩﻋﯿﻪ ﻫﻤﭽﻮﻥ «ﺍﻗﺒﺎﻝ ﺍﻼ‌‌ﻋﻤﺎﻝ» ﺳﯿﺪ‌ﺍﺑﻦ‌ﻃﺎﻭﻭﺱ ﻭ «ﻣﺼﺒﺎﺡ ﺍﻟﻤﺘﻬﺠﺪ» ﺷﯿﺦ ﻃﻮﺳﯽ ﺍﺷﺎﺭﻩ‌‌ﺍﯼ ﺑﻪ ﺩﻋﺎﯼ ﺗﺤﻮﯾﻞ ﺳﺎﻝ ﻧﮕﺮﺩﯾﺪﻩ ﻭ ﺍﯾﻦ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ ﭼﻪ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﻭ ﭼﻪ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺗﺸﯿﻊ، ﺳﻨﺪ ﺭﻭﺍﯾﯽ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻥ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﻧﯿﺴﺖ. ﺍﻣﺎ ﻋﻼ‌ﻣﻪ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﺎﻗﺮ ﻣﺠﻠﺴﯽ(۱۰۳۷-۱۱۱ﻩ.ﻕ) ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ «ﺯﺍﺩﺍﻟﻤﻌﺎﺩ» ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﺍﯾﻦ ﺩﻋﺎ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﮐﺘﺐ ﻏﯿﺮ ﻣﺸﻬﻮﺭﻩ؛ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﮐﺮﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻭﻗﺖ ﺗﺤﻮﯾﻞ ﺳﺎﻝ ﺍﯾﻦ ﺩﻋﺎ ﺭﺍ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺑﺨﻮﺍﻧﯿﺪ: ﯾﺎ ﻣﻘﻠﺐ‌ﺍﻟﻘﻠﻮﺏ ﻭﺍﻼ‌ﺑﺼﺎﺭ ﯾﺎ ﻣﺪﺑﺮ ﺍﻟﻠﯿﻞ ﻭﺍﻟﻨﻬﺎﺭ ﯾﺎ ﻣﺤﻮﻝ ﺍﻟﺤﻮﻝ ﻭ ﺍﻼ‌ﺣﻮﺍﻝ ﺣﻮﻝ ﺣﺎﻟﻨﺎ ﺍﻟﯽ ﺍﺣﺴﻦ ﺍﻟﺤﺎﻝ، ﺑﻌﻀﯽ ﺫﮐﺮ ﮐﺮﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ، ﺍﯾﻦ ﺩﻋﺎ ۳۶۶ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﻮﺩ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﮔﺰﺍﺭﺵ، ﺩﻋﺎﯼ ﺗﺤﻮﯾﻞ ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﺻﻔﻮﯾﻪ ﻣﺮﺳﻮﻡ ﻭ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﺟﺪﺍﯼ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺩﻋﺎﯼ ﺗﺤﻮﯾﻞ ﺳﺎﻝ ﺗﺎ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺩﻭﺭﻩ ﺻﻔﻮﯾﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺩﻋﺎ ﺩﺭ ﮐﺪﺍﻡ ﯾﮏ ﺍﺯ ﻣﺂﺧﺬ ﺣﺪﯾﺜﯽ ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻧﻔﺲ ﺩﻋﺎ ﯾﺎ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﻗﺮﺁﻥ ﯾﺎ ﺣﺘﯽ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭﺩﻥ، ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺗﺤﻮﯾﻞ ﺳﺎﻝ ﻧﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﺳﻼ‌ﻣﯽ ﺷﺪﻥ ﻧﻮﺭﻭﺯ ﺩﺍﺭﺩ. ﺣﺘﯽ ﺑﻌﻀﯽ‌ﻫﺎ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﻋﺒﺎﺭﺍﺕ ﺩﻋﺎﯼ ﺗﺤﻮﯾﻞ ﺳﺎﻝ ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺯ ﻋﺒﺎﺭﺍﺕ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﯾﺎ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﻭ ﺭﻭﺍﯾﺎﺗﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻌﺘﺒﺮﺗﺮﯾﻦ ﻣﺂﺧﺬ ﺷﯿﻌﯽ ﻧﻈﯿﺮ «ﺍﻟﺘﻬﺬﯾﺐ» ﺷﯿﺦ ﻃﻮﺳﯽ ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﻧﻘﻞ ﻋﻼ‌ﻣﻪ ﻣﺠﻠﺴﯽ، ﺍﯾﻦ ﺩﻋﺎ ﺩﺭ ﺑﻌﻀﯽ ﮐﺘﺐ ﭼﻨﯿﻦ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: «ﯾﺎ ﻣﺤﻮﻝ ﺍﻟﺤﻮﻝ ﻭ ﺍﻼ‌ﺣﻮﺍﻝ، ﺣﻮﻝ ﺣﺎﻟﻨﺎ ﺍﻟﯽ ﺍﺣﺴﻦ ﺍﻟﺤﺎﻝ.» ﻭ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺩﯾﮕﺮ: «ﯾﺎ ﻣﻘﻠﺐ ﺍﻟﻘﻠﻮﺏ ﻭﺍﻼ‌ﺑﺼﺎﺭ ﯾﺎ ﻣﺪﺑﺮ ﺍﻟﯿﻞ ﻭ ﺍﻟﻨﻬﺎﺭ ﯾﺎ ﻣﺤﻮﻝ ﺍﻟﺤﻮﻝ ﻭ ﺍﻼ‌ﺣﻮﺍﻝ ، ﺣﻮﻝ ﺣﺎﻟﻨﺎ ﺍﻟﯽ ﺍﺣﺴﻦ ﺍﻟﺤﺎﻝ.» ﺫﮐﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﻣﺠﻠﺴﯽ ﺗﺼﺮﯾﺢ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﯾﻦ ﺩﻋﺎ ﺩﺭ «ﮐﺘﺎﺏ ﻫﺎﯼ ﻏﯿﺮ ﻣﺸﻬﻮﺭ» ﺛﺒﺖ ﻭ ﺿﺒﻂ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﮐﺘﺐ ﺍﺭﺑﻌﻪ ﺷﯿﻌﻪ ﻭ ﮐﺘﺎﺏ ﻫﺎﯼ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺍﺩﻋﯿﻪ ﻧﯿﺎﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﮔﺮ ﭼﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺗﺮﮐﯿﺒﺎﺕ ﺍﯾﻦ ﺩﻋﺎ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺷﺒﺎﻫﺖ ﻫﺎﯾﯽ ﺩﯾﺪﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ. ﻭﻟﯽ ﺩﺭ ﻣﺘﻮﻥ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﻋﺮﺑﯽ ﻭ ﮐﺘﺐ ﺩﯾﻨﯽ، ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﻫﺎ ﻭ ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺫﮐﺮ ﭼﻨﺪ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺑﺴﻨﺪﻩ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ. ﻋﺒﺎﺭﺕ «ﻣﻘﻠﺐ ﺍﻟﻘﻠﻮﺏ ﻭ ﺍﻼ‌ﺑﺼﺎﺭ» ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﻋﺒﺎﺭﺕ « … ﯾﻮﻣﺎ ﺗﺘﻘﻠﺐ ﻓﯿﻪ ﺍﻟﻘﻠﻮﺏ ﻭ ﺍﻼ‌ﺑﺼﺎﺭ » ﻧﯿﺰ ﮐﻪ ﯾﮏ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﺳﻮﺭﻩ ﻧﻮﺭ ﺁﯾﻪ ۳۷ ﺁﻣﺪﻩ ، ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺭﻭﺯ ﻗﯿﺎﻣﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻣﺴﺘﻘﯿﻤﯽ ﺑﻪ ﺗﺤﻮﯾﻞ ﺳﺎﻝ ﻧﺪﺍﺭﺩ؛ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭ ﺑﻌﻀﯽ ﻣﺘﻮﻥ ﺩﯾﻨﯽ ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺩﺭ ﻓﺼﻮﻝ ﺳﺎﻝ ﻭ ﺯﻧﺪﻩ ﺷﺪﻥ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻗﯿﺎﻣﺖ ﺗﺸﺒﯿﻪ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﻋﺒﺎﺭﺕ «ﯾﺎ ﻣﻘﻠﺐ ﺍﻟﻘﻠﻮﺏ ﻭ ﺍﻼ‌ﺑﺼﺎﺭ» ﺩﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺫﮐﺎﺭ ﻧﻮﺍﻓﻞ ﺍﺳﺖ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﺇﻋﻼ‌ﻡ ﺍﻟﻮﺭﻯ ﺑﺄﻋﻼ‌ﻡ ﺍﻟﻬﺪﯼ ﺷﯿﺦ ﻃﺒﺮﺳﯽ ، ﺹ ۴۳۲، ﺑﺎ ﻋﺒﺎﺭﺕ «ﯾَﺎ ﻣُﻘَﻠِّﺐَ ﺍﻟْﻘُﻠُﻮﺏِ ﻭَ ﺍﻟْﺄَﺑْﺼَﺎﺭِ ﺛَﺒِّﺖْ ﻗَﻠْﺒِﯽ ﻋَﻠَﻰ ﺩِﯾﻨِﮏ.» ﻭ ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﻣﺼﺒﺎﺡ ﺍﻟﻤﺘﻬﺠﺪ ﺷﯿﺦ ﻃﻮﺳﯽ، ﺹ ۱۳۲٫ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﯾﺘﯽ ﮐﻪ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﺻﺪﻭﻕ ﺩﺭ « ﮐﻤﺎﻝ ﺍﻟﺪﯾﻦ » ﺹ ۳۵۳ ﺍﺯ ﻗﻮﻝ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﺳﯿﺪ ﺑﻦ ﻃﺎﻭﻭﺱ ﻧﯿﺰ ﻋﺒﺎﺭﺗﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ « ﺍﻗﺒﺎﻝ ﺍﻼ‌ﻋﻤﺎﻝ » ﺝ۱ ﺹ ۲۹۴ : «ﻓﻤﻨﻬﺎ ﻣﺎ ﻭﺟﺪﻧﺎﻫﺎ ﻓﯽ ﮐﺘﺐ ﺃﺻﺤﺎﺑﻨﺎ ﺭﺣﻤﻬﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﻌﺘﯿﻘﺔ ، ﻭﻗﺪ ﺳﻘﻂ ﻣﻨﻬﺎ ﺃﺩﻋﯿﺔ ﻟﯿﺎﻝ ، ﻭﻫﻮ ﺩﻋﺎﺀ ﺍﻟﻠﯿﻠﺔ ﺍﻟﺨﺎﻣﺴﺔ ﻋﺸﺮ : ﺳﺒﺤﺎﻥ ﻣﻘﻠﺐ ﺍﻟﻘﻠﻮﺏ ﻭﺍﻸ‌ﺑﺼﺎﺭ ، ﺳﺒﺤﺎﻥ ﻣﻘﻠﺐ ﺍﻟﻠﯿﻞ ﻭﺍﻟﻨﻬﺎﺭ». ﻋﺒﺎﺭﺕ « ﻣﺪﺑﺮ ﺍﻟﻠﯿﻞ ﻭ ﺍﻟﻨﻬﺎﺭ» ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﻭ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﻧﯿﺎﻣﺪﻩ ﻭ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﻗﺮﺁﻧﯽ « ﯾﻘﺪﺭ ﺍﻟﻠﯿﻞ ﻭ ﺍﻟﻨﻬﺎﺭ» ﺍﺯ ﺳﻮﺭﻩ ﻣﺰﻣﻞ ﺁﯾﻪ ۲۰ ، ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻋﺒﺎﺭﺕ « ﻣﺪﺑﺮ ﺍﻟﻠﯿﻞ ﻭ ﺍﻟﻨﻬﺎﺭ » ﺷﺒﺎﻫﺖ ﺩﺍﺭﺩ. ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﻣﯽ ﺩﻫﻨﺪ، ﺩﻋﺎﯼ ﺗﺤﻮﯾﻞ ﺳﺎﻝ ﺍﺯ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺻﻔﻮﯼ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺗﺮﮐﯿﺒﺎﺕ ﻋﺮﺑﯽ ﻭ ﯾﺎ ﺍﻟﮕﻮ ﺑﺮﺩﺍﺭﯼ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻭ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻭﻟﯽ ﺍﯾﻦ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺿﻌﯿﻒ ﺍﺳﺖ، ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺩﻋﺎ ﺩﺭ ﮐﺘﺐ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﻋﻼ‌ﻣﻪ ﻣﺠﻠﺴﯽ (ﯾﻌﻨﯽ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺻﻔﻮﯼ) ﻧﯿﺰ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﻭ ﻟﻮ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺁﻥ ﮐﺘﺐ ﺍﻶ‌ﻥ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﺮﺱ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ، ﻭﻟﯽ ﺑﻪ ﻟﺤﺎﻅ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﻣﺘﻘﺪﻡ ﺑﺮ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺻﻔﻮﯾﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﺍﮔﺮ ﭼﻪ ﺻﺪ ﺩﺭ ﺻﺪ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﯿﻢ، ﺍﯾﻦ ﺩﻋﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻌﺼﻮﻣﯿﻦ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩ ﺩﻫﯿﻢ، ﻭﻟﯽ ﻣﺤﺘﻮﺍﯼ ﺁﻥ ﻫﯿﭻ ﻣﻨﺎﻓﺎﺗﯽ ﺑﺎ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ (ﻉ) ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻗﺒﻮﻝ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﮐﻪ ﻫﺮ ﺩﻋﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﻗﺒﻮﻝ ﮐﺮﺩ. ﺩﺭ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﻫﻢ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ (ﻉ) ﺭﺍﻫﮑﺎﺭﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﺗﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺧﻮﺩﺳﺮﺍﻧﻪ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺩﻋﯿﻪ ﺭﺍ ﻧﺨﻮﺍﻧﻨﺪ! ﺩﺭ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺍﺩﻋﯿﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﮐﺘﺐ ﺭﻭﺍﯾﯽ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺷﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﺳﻨﺪ ﺑﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﺿﻌﯿﻒ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻗﺎﻋﺪﻩ ﺍﯼ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ «ﺗﺴﺎﻣﺢ ﺍﺩﻟﻪ» ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻓﻘﻬﺎ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻓﻘﻬﺎ، ﺍﺩﻋﯿﻪ ﺍﯼ ﺭﺍ ﮐﻪ ﻣﻀﺎﻣﯿﻦ ﻭﺍﻼ‌ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﻭ ﻋﻘﺎﯾﺪ ﺷﯿﻌﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻫﻤﯿﻦ ﻗﺎﻋﺪﻩ ، ﺗﺼﺤﯿﺢ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ! ﻋﻤﺪﻩ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺩﻋﺎ، ﻣﻀﻤﻮﻥ ﺩﻋﺎﯾﯽ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻨﺎﻓﺎﺗﯽ ﺑﺎ ﺗﻌﺎﻟﯿﻢ ﺩﯾﻨﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺑﻠﮑﻪ ﮐﺎﻣﻼ‌ ﻫﻢ ﻧﯿﮑﻮﺳﺖ، ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﺤﺚ ﺳﻨﺪﯼ ﺟﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ. ﺩﻋﺎﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﮐﻪ ﺳﻨﺪ ﻣﺤﮑﻤﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﺫﮐﺮ ﻧﺸﺪﻩ، ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﻣﻀﺎﻣﯿﻦ ﻋﺎﻟﯿﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﺎﯾﯿﺪ ﻋﻠﻤﺎﯼ ﺩﯾﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ، ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻣﻨﺎﺟﺎﺕ ﺷﻌﺒﺎﻧﯿﻪ ﮐﻪ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺑﺮ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺁﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺩﻋﺎﯼ ﺗﺤﻮﯾﻞ ﺳﺎﻝ ﻫﻢ ﺷﺎﻫﺪ ﻫﺴﺘﯿﻢ ﮐﻪ ﻫﯿﭻ ﯾﮏ ﺍﺯ ﻋﻠﻤﺎ ﻣﺨﺎﻟﻔﺘﯽ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻧﮑﺮﺩﻩ ﻭ ﻣﻘﺎﻡ ﻣﻌﻈﻢ ﺭﻫﺒﺮﯼ ﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﯿﻨﯽ‌(ﺭﻩ) ﺩﺭ ﭘﯿﺎﻣﻬﺎﯼ ﻧﻮﺭﻭﺯﯼ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺁﻧﺮﺍ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻧﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺗﺎﯾﯿﺪ ﺑﺮ ﺻﺤﺖ ﻣﺤﺘﻮﺍﯾﯽ ﺍﯾﻦ ﺩﻋﺎ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ ﻣﺸﺎﺑﻪ:  ﺁﯾﺎ ﺩﻋﺎﯼ «ﻣﻘﻠﺐ ﺍﻟﻘﻠﻮﺏ» ﺍﺯ ﻣﻌﺼﻮﻣﯿﻦ (ﻉ) ﺍﺳﺖ؟
      اصلا می‌دانی چیست ؟!

      من خدا را در بین فرمول های فیزیک یافتم !
      من خدا را در بین مسائل شیمی یافتم ! در بین مفاهیم ژنتیک !
      خبری از خدا نبود در کتاب دینی هایم !
      خدا را بیاب . . .
      نه در بین نماز های شبت ...
      بلکه در بین شب بیداری هایت برای علم اموزی ...
      ویرایش توسط fafa.Mmr : 27 اسفند 1394 در ساعت 19:16

    2. Top | #2
      کاربر اخراجی

      نمایش مشخصات
      796317.jpg
      خستم حوصله ی بحث ندارم
      نوروزتون مبارک
      ایرانی بمونید
      چیز زیادی از هویتمون نمونده

    افراد آنلاین در تاپیک

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)

    کلمات کلیدی این موضوع




    آخرین مطالب سایت کنکور

  • تبلیغات متنی انجمن