۱- بهخاطر داشته باشيد که خواندن ۱۰ صفحه از کتاب شيمي مشابه خواندن ۱۰ صفحه از يک کتاب تاريخ و يا ادبيات نيست، متن مربوط به اين درس پيچيدهتر است زيرا که ميتواند شامل: فرمولها، نمودارها، تصاوير و مفاهيم مشکل باشد. بنابراين شما نياز داريد تا براي خواندن ، فکر کردن و انجام تکاليفتان زمان بيشتري را اختصاص دهيد. به عنوان مثال ؛ممکن است براي تسلط بر۵ صفحه از يک کتاب شيمي نياز به ۵۰ دقيقه زمان باشد.

۲- سعي کنيد تا قدرت انتقال خود را بهبود ببخشيد. به همين خاطر تکاليفتان را دستهبندي کنيد و آنها را به قسمتهاي کوچکتر تقسيم کنيد؛ براي مثال براي مطالعه ي ۲۰ صفحه از کتاب آن را به ۴ بخش ۵ صفحه اي تقسيم بندي کنيد.
۳- به طور فعال مطالعه کنيد و به دنبال ايده ها وفکرهاي بهتر براي يادگيري باشيد و از رفتار هايي که سبب غيرفعالشدن ذهنتان ميشود پرهيز کنيد، مثلاً از لايت کردن کتاب ( استفاده از ماژيک مارکر براي مشخص کردن متن کتاب) بپرهيزيد و بجاي آن از نوشتن خلاصه ي مطالب خوانده شده و استفاده از ايده هاي کليدي در حاشيه کتاب استفاده کنيد.

۴- هنگامي که شما مي خواهيد در حاشيه کتاب خود مطالبي بنويسيد بهتر است که از ايده و تفکر خود مثال ها و يا فرمول ها را شرح دهيد؛ زيرا اين روش به اندازه ي کلمات داخل متن مهم هستند .
۵- هنگام مطاله ممکن است يکسري سوال برايتان پيش بيايد،آن ها را در يک کاغذ بنويسيد و سعي کنيد جواب آن ها را پيدا کنيد و يا از معلمتان در اولين فرصت بپرسيد و هرگز منتظر نباشيد تا شب قبل ازامتحان سعي در کشف آن ها داشته باشيد زيرا شب قبل از امتحان زمان مناسبي براي کشف مطالب و پيدا کردن راه حل منطقي نيست.
۶- براي ياد داشت هايي که در کلاس و يا کتاب هاي مختلف در ارتباط با درس تهيه کرده ايد زمان مناسب در نظر بگيريد و سعي کنيد آن ها را در يک فترچه مخصوص خلاصه نويسي کنيد.
۷- بلافاصله بعد کلاس وقت مناسبي را جهت ويرايش و مرور يادداشت هاي خود در نظر بگيريد زيرا اين زمان ، بهترين فرصت براي کشف ايده ها و مفاهيمي خواهد بود که شايد سر کلاس از آن ها چيزي متوجه نشده ايد و يا ناقص درک کرده ايد ، و سعي کنيد مطالب را با کتاب درسي خودتان مقايسه کنيد و درستي کشف ايده خود را در يابيد
۸- جهت آماده شدن براي امتحان وقت مناسبي را در نظر بگيريد و تعدادي مسئله حل شده تهيه کنيد و آن ها را مطالعه کنيد ،سپس با استفاده از آن ها مسائل مشابه آن ها را مورد بررسي قرار داده براي هر کدام روش حل مناسبي طراحي کنيد . در صورت نياز معادله يا فرمول مربوط به مسائل را از کتاب درسي خود پيدا کنيد.
۹- هنگام جواب دادن به سؤالات و مسئله ها به خود اطمينان دهيد که شما قادر هستيد به سوال جواب مناسبي دهيد. براي افزايش اطمينان مي توانيد از خود بپرسيد که اين مسئله جزء کدام دسته از مواردي است که قبلاً حل کرده ايد ؟ و در ذهن خود مسائلي را بخاطر آوريد که قبلاً در دفترچه مکمل سؤالات کتاب خود به آن ها پاسخ داده ايد.
۱۰- يکي ازهمکلاسي هاي خود را به عنوان شريک مطالعاتي خود انتخاب کنيد.
و حداقل هفته اي يکبار درس ها را با يکديگر مرور کنيد و مطالب درسي را براي هم شرح دهيد. ( در انتخاب شريک مطالعاتي خود دقت کنيد که او شخصي جدي و قابل اطمينان در درس خواندن باشد ). و از يکديگر امتحان بگيريد و مطالب را با صداي بلند براي هم توضيح دهيد.
۱۱- حل تمرين ها و شرح مسائل را با صداي بلند انجام دهيد و تصور کنيد که شيمي را به شخص ديگري درس مي دهيد ، اين روش ،مفاهيم را در حافظه ي بلند مدت قرار مي دهد.
۱۲- بعد از هر امتحان زمان مناسبي را براي مرور سؤالات امتحاني در نظر بگيريد و به رفع اشکالات خود بپردازيد