خانه شیمی

X
  • آخرین ارسالات انجمن

  •  

    نمایش نتایج: از 1 به 7 از 7
    1. Top | #1
      کاربر باسابقه

      Mehrabon
      نمایش مشخصات

      بهتر یادبگیر اما پایدارتر....

      حافظه چی هس!؟‬

      ‫حافظه یک نعمت خدادی است که در تمامی موجودات زنده و یک سری از مواد ساخته بشر(مثل مواد پلیمری) و‬ ‫اجسام وجود دارد.در اینجا بحث ما درمورد انسان است و بحث در مورد دیگر موجودات باشه برای جای دیگه.‬
      ‫یکی از دالیل اشرف مخلوقات بودن انسان همین حافظه است که انتها یا حجم و ظرفیت مشخص برایش وجود‬ ‫نداره یعنی تا اال ن در دنیا کسی نگفته که حافظه من پر شده و دیگه هیچ چیزی رو نمیتونم به حافظه خود بسپارم‬ ‫پس اولین نکته برای من و شما اینکه دیگه بهونه ای برای اینکه بگیم حافظه ام نمیکشه وجود نداره باید به‬ ‫دنبال اشتباه در یادگیری و پیدا کردن راه حل برای ان باشیم.‬ ‫حافظه در قالب زمان به ۳ دسته تقسیم بندی شده:‬
      حافظه کوتاه مدت‬
      ‫حافظه میان مدت‬
      ‫حافظه بلند مدت‬
      ‫به این صورت که اطالعات در حافظه کوتاه مدت تا ۲۴ ساعت در ذهن ما مانده بقیه در میان مدت و در اخر به‬ ‫بلند مدت رفته که اکثرا در حافظه بلند مدت ما رویداد های خیلی مهم مثل روز تولد، روز جشن وتصادف … نقش‬ ‫بسته.‬
      ‫خود حافظه به ۲ دسته تقسیم شده که عبارتند از:‬
      حافظه شنیداری‬
      ‫حافظه دیداری‬
      ‫حافظه نوشتاری‬
      ‫حافظه آماری‬

      ‫که در ادامه در مورد هر کدام مختصر و مفید صحبت کرده.‬ ‫ببینم تا حاال از خودت پرسیدی از کدام روش برای یادگیری استفاده میکنی؟‬
      ‫حافظه شنیداری:‬
      ‫کسی که از صدا برای یادگیری و به خاطر سپردن استفاده میکنه دارای گوش قوی و به اصطالح شنونده قوی است‬ ‫مثه بعضی از افراد که از پشت تلفن به راحتی صدای مورد نظرشان را تشخیص میدهند.‬
      ‫برای اینکه بتونی از این حس استفاده کنی مخصوصا سر کالس باید ابتدا در محیط خلوت و دور از سرو صدا بیشتر‬ ‫بشنوید تا درک درستی از صدا داشته باشید و دیدگاه پرسشی به مباحث مطرح شده داشته باشی و در آخر در منزل‬ ‫و در مکان خلوت اون مبحث را برای خودت به صورت بلند تکرار کنی‬
      ‫حافظه دیداری:‬
      ‫در جایی نوشته شده بود که امروزه عقیده بر این است که ۷۰درصد آموخته ها و تجارب از راه چشم بدست می‬ ‫آید به این نکته خوب دقت کن که این آیتم، خیلی مفید برای یادگیری است برای اینکه به این قدرت برسی نیاز‬ ‫داری که هر چیزی رو به صورت تصویر برای خود درآوری تا در قسمت حافظه دیداری ضبط و ثبت شه چرا که‬ ‫ماندگاری بیشتری نیز دارد. مثال در هنگام مطالعه کردن به جمالت مهم وکلیدی توجه و نگاه کن سپس چشمهای‬ ‫خودت را ببند و در ذهن خودت از آن یک تصویر بساز بعد دوباره به آن نگاه کن سعی کن از عالئم و نشانه ها نیز‬ در کنار آن استفاده کنی در اخر بعد از هر ۱۵ دقیقه یک مرور و یک نگاه گذرا به مطلب داشته باش‬
      ‫حافظه نوشتاری:‬
      ‫این دست افراد از راه نوشتن و لمس کردن بیشتر استفاده کرده که این نوع یادگیری از نظر خیلی ها قوی تر و‬ بهتر بوده‬
      ‫حضرت محمد(ص) میفرماید:‬
      ‫«دانش سرکش است، آن را با نوشتن به بند بکش»‬
      ‫برای تقویت این حافظه نیاز است که مطالب را ریز به ریز و خط به خط نوشته و به صورت انشاء یا به زبان‬ خودمان درآوریم‬
      ‫نکته: حافظه نوشتاری خود شامل حافظه دیداری و سمعی نیز میشود چرا که در هنگام نوشتن شما به نوشته‬ های خود نگاه م یکنید و در ذهن خود تصویرسازی میکنید و همچنین اگر برای خود مطالب را بخوانید از حافظه‬ شنیداری خود نیز استفاده کرده با این کار دیگه مطلبی از دست حافظه شما رها نمیشه.‬
      و اما آخرین مدل از حافظه یادگیری‬
      ‫حافظه آماری:‬
      ‫در این مدل شما مباحث و مطالب رو به صورت آماری در آورده و مطالب مهم را یاد میگیرید . برای استفاده از‬ ‫این روش ابتدا از روش قبل استفاده کنید یعنی ترکیب روش (نوشتاری- دیداری- شنیداری) سپس اطالعاتی را که‬ ‫خود به صورت انشاء در آوردید را در قالب آمار و ارقام بیاورید.‬
      ‫حال با دانستن این ۲ مدل به بازدهی بالاتر در یادگیری رسیده و دیگر نگران از دست دادن مطالب در ذهن خود‬ نباشید.
      منبع ای کنکوری



      اصلا می‌دانی چیست ؟!

      من خدا را در بین فرمول های فیزیک یافتم !
      من خدا را در بین مسائل شیمی یافتم ! در بین مفاهیم ژنتیک !
      خبری از خدا نبود در کتاب دینی هایم !
      خدا را بیاب . . .
      نه در بین نماز های شبت ...
      بلکه در بین شب بیداری هایت برای علم اموزی ...

    2. Top | #2
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات
      ماله من فک کنم دیداریم بهتر باشه ... خخخخخخ

    3. Top | #3
      کاربر نیمه فعال

      bi-tafavot
      نمایش مشخصات
      من با توجه ب موضوع از هر کدومشون استفاده میکنم (البته همیشه ج نمیده ها اون موقع است ک فک میکنی اصن حافظه نداری)
      تصویر سازی برای درسای حفظی هم راه خوبیه البته اگه با نوشتاری مخلوط شه

    4. Top | #4
      کاربر نیمه فعال

      bi-tafavot
      نمایش مشخصات
      فقط نمیدونم چرا تو دوران راهنمایی برای آمادگی دفاعی هیچ روشی پاسخ نمیداد
      البته حس بیحافظگی بهم دست نمیداد نتیجه میگرفتم درسش مزخرفه
      کاش 8mIT8 هم میفهمید من کلن اسم موشک و سلاح های نظامیو و اینا تو ذهنم نمیمونه
      تاپیکاشو فقط میدم بابام بخونه خوشش میاد

    5. Top | #5
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      من از ابتدایی تا اول دبیرستان کلا با زنگای پرورشی مشکل داشتم و کلا اصلا هیچی از اون زنگ ها یاد نگرفتم...از حرص اون درس و معلمش و کلا فضای کلاس؛ کتاب یه درس دیگه رو میخوندم...جالب بود،هرچی اون زنگ میخوندم بجز خود مجله های پرورشی،تو ذهنم حک میشد و هیچ وقت از یادم نمیرفت
      بعد تو تابستون قبل سوم دبیرستان ی چیزیو درباره خودم کشف کردم...(قبلنا شنیده بودم و تجربه کرده بودم ک هر چی رو با عشق بخونی تو ذهنت میمونه و خوب یاد میگیری) اما ی چیز متفاوت فهمیدم درباره خودم:
      اینکه هرچی رو از حرص ی چیز یا ی کسی بخونم خیلی خوب یادم میمونه

    6. Top | #6
      کاربر فعال

      Ashegh
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط dr.a.f نمایش پست ها
      من از ابتدایی تا اول دبیرستان کلا با زنگای پرورشی مشکل داشتم و کلا اصلا هیچی از اون زنگ ها یاد نگرفتم...از حرص اون درس و معلمش و کلا فضای کلاس؛ کتاب یه درس دیگه رو میخوندم...جالب بود،هرچی اون زنگ میخوندم بجز خود مجله های پرورشی،تو ذهنم حک میشد و هیچ وقت از یادم نمیرفت
      بعد تو تابستون قبل سوم دبیرستان ی چیزیو درباره خودم کشف کردم...(قبلنا شنیده بودم و تجربه کرده بودم ک هر چی رو با عشق بخونی تو ذهنت میمونه و خوب یاد میگیری) اما ی چیز متفاوت فهمیدم درباره خودم:
      اینکه هرچی رو از حرص ی چیز یا ی کسی بخونم خیلی خوب یادم میمونه
      یعنی موجودیم هست که از زنگ پرورشی خوشش بیاد ؟؟

      من که یا جیم میزدم یا اون ردیف یکی مونده به اخر اون گوشه سمت چپ داشتیم کـــــرم میریختیم

      یه بارم دو نفر از بچه های کلاس تخمه خریده بودن به همه ( به تقریب ... دلیل استثنا : خود شیرینا ) به اندازه کفاف داده بودن
      اخ فقط یادش بخیر که سر کلاس معلم از صدای شکوندن تخمه نمی تونست درس بده و کار به جایی رسید که بچه ها به دبیرم تعارف کردن


      بیچاره مونده بود چی بگه ... راستی بچه ها ایشونو دایی ابرام خخخ صدا میکردن( البته بین خودمون ) و به خودش میگفتیم دایی افشار

      خداوند و ایشان هر دو ما را ببخشایند

    7. Top | #7
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه

      Romantic
      نمایش مشخصات
      روانشناسی سوم انسانی
      حافظه:توانایی انسان برای یادگیری -نگهداری-و یاد اوری
      11.png
      خلاف قوانین.

    افراد آنلاین در تاپیک

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)

    کلمات کلیدی این موضوع




    آخرین مطالب سایت کنکور

  • تبلیغات متنی انجمن