خانه شیمی

X
  • آخرین ارسالات انجمن

  •  

    صفحه 1 از 4 12 ... آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از 1 به 15 از 50
    1. Top | #1
      کاربر باسابقه

      Mehrabon
      نمایش مشخصات

      زیست را بخون و صد بزن!!!

      امیرحسین کلانتری سرچشمه، رتبه‌ی ۶ تجربی سهمیه
      در سال دوم و سوم دبیرستان بیش‌تر تشریحی کار می‌کردم و در سال چهارم باز هم تأکیدم روی کتاب درسی بود و سعی می‌کردم نکات استخراجی را در حاشیه‌ی کتاب درسی یادداشت کنم و از طرفی مطالب را برای خودم خلاصه‌نویسی کنم که این کار برای من بسیار مؤثر بود.امیرمسعود ندافى، رتبه‌ی ۱۰ تجربی منطقه‌ی ۲من در درس زیست ضعیف بودم و منابع مطالعاتی زیادی داشتم. تقریباً همه‌ی کتاب‌‌های کمک‌آموزشی زیست را داشتم ولی در اواخر سال متوجه شدم با تمرین و تمرکز بیش‌تری روی کتاب درسی و توجه به متن می‌توان در زیست نتیجه‌ی بهتری گرفت.تلاش می‌کردم نکات ترکیبی را خودم استخراج کنم و در این درس سؤال طراحی می‌کردم که این کار خیلی به من کمک کرد. از طرفی سعی کردم روشی‌های رتبه‌‌های برتر برای حل سؤالات ترکیبی را برای خودم شخصی‌سازی کنم. به دانش‌آموزان دیگر نیز توصیه می‌کنم در هر قسمت از مطالعه‌ی درس زیست‌شناسی اگر به کلمات کلیدی برخورد کردند به این موضوع بیندیشند که این کلمات را در کدام قسمت زیست‌شناسی و در چه مقطعی دیده‌اند و آن قسمت را مطالعه کنند. فایده‌ی این کار این است که باعث می‌شود مطلب در ذهنشان طبقه‌بندی شود و راحت‌تر به سؤالات ترکیبی پاسخ دهند.حسن اسدى گندمانى، رتبه‌ی ۲ تجربی سهمیهمهارت جواب دادن به سؤالات ترکیبی با مرور زیاد به دست می‌آید. من بارها کتاب را زیر ذره‌بین قرار دادم و متن کتاب را خواندم. از طرفی با کتاب زیست تصویری، متن را روی شکل پیاده می‌کردم. با این کار، هم متن را خوب یاد می‌گرفتم و هم می‌توانستم نکات جدیدی از تصویرها به دست آورم.امید جلیل، رتبه‌ی ۳ تجربی منطقه‌ی ۳دور اول سعی می‌کردم بسیار عمیق مطالعه کنم و استفاده از کتاب‌های کمک‌آموزشی برای این بود که اگر احیاناً نکته‌ای را فراموش کرده یا نخوانده‌ام آن را پیدا کنم؛ مثل نکاتی که در سال‌های پی در پی در کنکور تکرار شده است.دو ماه قبل از کنکور تقریباً از کتاب کمک‌آموزشی استفاده نکردم به جز کتاب زرد اختصاصی و بیش‌تر تأکیدم بر کتاب درسی و نکاتی بود که خودم آن‌ها را تهیه کرده بودم.روش من برای نوشتن نکات به این صورت بود که مثلاً می‌نوشتم جنین و کل مطالب مربوط به آن را در سه سال زیست‌شناسی استخراج کرده و به صورت خلاصه یاداشت می‌کردم.هم‌چنین سعی می‌کردم نکات را به صورت ترکیبی بنویسم و سؤال طراحی کنم.
      منبع ای کنکوری
      اصلا می‌دانی چیست ؟!

      من خدا را در بین فرمول های فیزیک یافتم !
      من خدا را در بین مسائل شیمی یافتم ! در بین مفاهیم ژنتیک !
      خبری از خدا نبود در کتاب دینی هایم !
      خدا را بیاب . . .
      نه در بین نماز های شبت ...
      بلکه در بین شب بیداری هایت برای علم اموزی ...

    2. Top | #2
      کاربر باسابقه

      Mehrabon
      نمایش مشخصات
      سارا همتی رتبه‌ی ۱ کشوری کنکور ۹۴ از تبریز (درصد زیست: ۸۹.۴ %) – پزشکی دانشگاه تهران:
      ابتدا مطالب را مطالعه می‌کردم و تست آموزشی می‌زدم بعد دوباره به کتاب برمی‌گشتم و نکات تست‌ها را در کتاب یادداشت می کردم و دیگر به آن تست‌ها مراجعه نمی‌کردم و سری‌های بعدی کتاب را مرور می‌کردم. هم‌چنین برای این درس یادداشت‌برداری می‌کردم، گاهی نیز درخت دانش رسم می‌کردم و بعضی از وقت‌ها هم آن را به دیگران یاد می‌دادم. هنگام تحلیل آزمون، در همه درس‌ها و زیست روشم این‌گونه بود که ابتدا پاسخ تشریحی را می‌خواندم و زمانی که آزمون جمع‌بندی داشتیم مثلا در دی و بهمن، یک بار دیگر از خودم این سوالات را آزمون می‌گرفتم و در این زمان، پاسخ تشریحی را دقیق‌تر بررسی می‌کردم و می‌خواندم.محمدمهدی خادم‌بشیری رتبه‌ی ۱ منطقه۳ و ۳۳ کشوری کنکور ۹۴ از گچساران (درصد زیست: ۸۰.۷%) – پزشکی دانشگاه تهران:با توجه به این‌که اعتقاد داشتم کنکور دیگر از سبک کلیشه‌ای و نگاه کلی به مطالب کتاب خارج شده است و بسیار به جزئیات توجه می‌کند این سبک را پیش گرفتم: برای شروع یک درس، ابتدا سعی می‌کردم کلیات درس را بدون توجه به جزئیات یاد بگیرم مثلا بدون توجه زیاد به قیدها و کلمات غیرضروری در مفهوم کل درس، اساس و پایه‌ی درس را یاد می‌گرفتم مثلا کل مسیر فتوسنتز را بدون توجه به قیدها یاد می‌گرفتم و سعی می‌کردم حداقل ۲ بار کتاب درسی را به این حالت مطالعه کنم سپس در دوره‌های بعدی درس وارد جزئیات می‌شدم چون به نظر خودم توجه به جزئیات در ابتدا مانع یادگیری صحیح می‌شود.سیدعبدالرحمان پیریونسی رتبه‌ی ۲۹ منطقه ۳ کنکور ۹۴ از مریوان (درصد زیست: ۷۵%)- پزشکی علوم پزشکی ایران:من در این درس از چندین منبع استفاده کردم منبع صرفا یک کتاب کمک آموزشی نیست بلکه هر گونه زاویه دید جدید نسبت به این درس نوعی منبع محسوب می‌شود برای مثال سر کلاس به خوبی یاد می‌گرفتم به این طریق با یکی از منابع آشنا شده‌ام که دید معلم نسبت به مطالب بود پس از دید معلم با دیدن dvdهای آموزشی جامع با یک دید دیگر به مباحث نگاه می‌کردم، زاویه‌ی دیدی که به دید طراحان بسیار نزدیک بود پس از dvd، خودم نیز هر چه از دید معلم و dvd پنهان مانده بود را بررسی و یادداشت می‌کردم و پس از این مراحل به سراغ آخرین منبع یعنی تست می‌رفتم این‌گونه می‌توانستم همه‌ی نکات و ریزه‌کاری‌های زیست‌شناسی را از ۴ دید مختلف یاد بگیرم.سعید قهرمانی رتبه‌ی ۱۵۰ منطقه ۲ کنکور ۹۴ از همدان (درصد زیست: ۶۴ %)- پزشکی علوم پزشکی ایران:ابتدا متن کتاب درسی را حفظ می‌کردم و نکات ریز شکل‌ها را تا آن‌جا که می‌توانستم استخراج می‌کردم سپس تست‌های استاندارد را می‌زدم و نکات جدید تست‌ها را در کتاب حاشیه‌نویسی می‌کردم.
      محدثه ملک‌محمدی رتبه‌ی ۱۷۴ منطقه‌ ۱ کنکور ۹۴ از تهران (درصد زیست: ۶۴ %)- علوم‌ پزشکی دانشگاه شهید بهشتی:
      زیست‌شناسی صرفا یک درس حفظی نیست بلکه خیلی هم مفهومی می‌باشد و حتما باید این درس را مفهومی و نکته به نکته خواند و هیچ‌جای کتاب را از قلم نینداخت من خودم به شخصه در درس زیست‌شناسی نکته به نکته تمام کتاب را خواندم و کتاب زیست سال سوم را همان‌طور که نکته‌ای خواندم در دفتر برای خودم یادداشت‌برداری می‌کردم و نکات مهم را با رنگ‌ دیگری می‌نوشتم این باعث شد من سال چهارم در این درس هیچ مشکلی پیدا نکنم چون نوشتن به اندازه‌ی ۱۰ برابر خواندن نتیجه‌بخش است. روش دیگر این درس این است که بخش‌های مختلف کتاب با هم در بعضی مباحث ترکیب می‌شوند و من خودم این درس را ترکیبی می‌خواندم برای مثال وقتی در فصل ۴ زیست پیش‌دانشگاهی به شکل “برگ متحرک” که یک حشره است برخورد کردم زیرش تمام نکاتی را که تاکنون درباره‌ی حشرات می‌دانستم یادداشت کردم. مثلا از فصل ۷ سال دوم، جمله‌ی: “حشرات اسید اوریک را دفع می‌کنند” و از فصل ۸ سال دوم، جمله‌ی: “اسکلت آن‌ها بیرونی و از جنس کیتین می‌باشد” و از فصل ۱ سال سوم، جمله‌ی “تنها دفاع غیراختصاصی دارند با کمک سلول‌های فاگوسیت و غیره” را یادداشت می‌کردم. روش دیگر که در جاهای دیگر کتاب مفید است رمز‌گذاری است بخصوص در مورد بخش‌هایی که ترتیب بخش‌های مختلف مهم می‌باشد مثلا فصل ۴ سال دوم در مورد دستگاه گوارش ۳ جاندار می‌باشد برای دستگاه گوارش کرم خاکی رمز دح مچ سرم (دهان، حفره‌ی دهانی (حلقه‌های ۱ تا۳) – حلق (حلقه‌های ۴ و ۵)- مری باریک و مستقیم (حلقه‌های ۶ تا ۱۴) – چینه‌دان بزرگ با دیواره‌ی نازک- سنگ‌دان (در حلقه‌های ۱۷ و ۱۸)- روده- مخرج) را تعیین کردم و من به راحتی با حفظ کردن این رمز دیگر زمان تست‌زنی لازم نبود همه‌‌ی بخش‌ها را با خود بگویم تا متوجه سوال شوم.
      فیروزه حاتمی رتبه‌ی ۱۷۶منطقه ۲ کنکور ۹۴ از خرم‌آباد (درصد زیست: ۷۰ %)- پزشکی دانشگاه شهیدبهشتی:در درس زیست ابتدا متن کتاب را به طور مبحثی می‌خواندم و پس از متن کتاب درس‌نامه‌های کتاب‌هایی که در دسترس بود را مطالعه می‌کردم و سپس تست‌ها را بدون در نظر گرفتن زمان، جواب می‌دادم و پاسخ‌ها را مطالعه می‌کردم به صورتی که بعد از هر تست حتی اگر سوال ساده بود پاسخ‌نامه‌ی تشریحی را به طور کامل مطالعه می‌کردم.مژگان قائدرحمتی رتبه‌ی ۳۴ منطقه ۳ کنکور ۹۳ از اسلامشهر (درصد زیست: ۸۰ %)- پزشکی دانشگاه تهران:در این درس ابتدا چندین راه را انتخاب کردم و بهترین راه که مخصوص خودم بود را یافتم. روش من عبارت است ازاین‌که بعد از تدریس معلم ابتدا جزوه‌ی معلم را می‌خواندم، سپس با دقت کتاب را مطالعه می‌کردم و تست می‌زدم و دوباره مطالب را می‌خواندم و نکات سوالات را در حاشیه‌ی کتاب می‌نوشتم و در مرورهای بعدی، به خواندن دوباره و چندباره‌ی آن‌ها می‌پرداختم.سعیده یوسفی رتبه‌ی ۴۲ منطقه ۳ کنکور ۹۴ از تربت جام (درصد زیست: ۸۴%)- دندانپزشکی علوم پزشکی تهران:ابتدا کتاب درسی و جزوه‌ی دبیر را دقیق می‌خواندم و بعد از آن شروع به تست زدن آن مبحث از کتاب‌های تست مختلف می‌کردم. شروع یک مبحث و هم‌چنین اولویت من کتاب درسی بود و مطمئنا هر نکته‌ای که از کتاب تست‌ها و آزمون ها به دست می‌آوردم در آن یادداشت می‌کردم.پوریا مسکنی رتبه‌ی ۱۰۱ منطقه ۲ کنکور ۹۴ از سبزوار (درصد زیست: ۶۴%)- دندان‌پزشکی دانشگاه شهیدبهشتی:ابتدا کتاب را چندین دور مطالعه می‌کردم سپس از درس‌نامه‌های مختلف کمک می‌گرفتم و با یک فاصله‌ی زمانی تست زدن را آغاز می‌کردم و پس از هر بار تست‌زدن دوباره کتاب را مطالعه می‌کردم.
      اصلا می‌دانی چیست ؟!

      من خدا را در بین فرمول های فیزیک یافتم !
      من خدا را در بین مسائل شیمی یافتم ! در بین مفاهیم ژنتیک !
      خبری از خدا نبود در کتاب دینی هایم !
      خدا را بیاب . . .
      نه در بین نماز های شبت ...
      بلکه در بین شب بیداری هایت برای علم اموزی ...

    3. Top | #3
      کاربر باسابقه

      Mehrabon
      نمایش مشخصات
      برای درصد عالی زیست کنکور ۹۵ چه کارهایی لازم است؟
      از سال ۸۷ به بعد سوال های زیست شناسی مفهومی تر شده اندو تست ها از حالت تک کلمه ای و دانستن یک نکته ساده کتاب خارج شده انداین روند سال به سال تشدید شد تا سال ۹۲ که انقلاب زیست کنکور بود.از سال ۸۷ به بعد سوال های زیست شناسی مفهومی تر شده اندو تست ها از حالت تک کلمه ای و دانستن یک نکته ساده کتاب خارج شده انداین روند سال به سال تشدید شد تا سال ۹۲ که انقلاب زیست کنکور بود.که یک شوک اساسی به همه دانش آموزان و دبیران وارد کرد.پیامی که از تست ها گرفته میشد این بود که دانش آموزان عزیز منبع طرح تست،فقط کتاب درسی و تست های کنکور سراسری سال های گذشته است. نه سلیقه بعضی از افراد پس منطقی عمل کنید و به حاشیه نروید.کتاب را مفهومی بخوانید.زیست شناسی درسی فقط حفظ کردنی نیست.باید قدرت تحلیل مسایل و ارتباط دادن درست مطالب را داشته باشید.حفظ کردن خطوط کتاب لازم است اما کافی نیست.حفظ کردن نباید طوطی وار باشد بلکه باید با مرور زیاد همراه باشد.پس از انجام این کار به تسلط بالا می رسید و توانایی برقراری ارتباط بین مطالب برای شما راحت تر می شود.بررسی روند دشواری تست های زیست شناسی کنکور در سال های گذشته :در این مقاله میخواهیم درمورد درجه سختی سوالات کنکور سال ۹۴ صحبت کنیم.در کل سوالات کنکور سال به سال تکامل پیدا کردند تا به این چیزی که الان هست رسیدند.شما میتوانید این روند تکاملی را در فصل های مختلف و به ویژه در، زیر موضوع های مختلف آشکارا ببینید، به طور مثال اگر تست های الکتروکاردیوگرام را از دهه ۸۰ تا به امروز بررسی کنید، متوجه خواهید شد که سال به سال شکل تست ها تغییر می کند ولی ایده اصلی و کلی طرح تست که از خط و شکل کتاب گرفته شده تقریبا یکسان است.سوال های کنکور از سال ۸۹ به بعد رفتند به سمت جمله بندی های طولانی، چند جای خالی شدن و ترکیبی و مفهومی شدن بیشتر.سوال های ساختار شکن، خیلی کم به چشم میخورند پس به دنبال مطالب جدید و عجیب نباشید.نکته ای که باید به آن دقت کافی کنیم این است که اگر خلاقیتی در سوالات کنکور وجود دارد، جنسش با جنس خلاقیت در نکات و تست های مولف های غیر کنکوری معمولا متفاوت هست.سوال هایی که مستقیما از خط کتاب نیستند و باید خلاقیت برداشت آن مفهوم را داشته باشید.البته تعداد این تست ها زیاد نیست و معمولا گزینه های غیر از پاسخ تست طوری طراحی میشوند که میتوانید با رد آن ها به پاسخ درست برسیدبررسی میزان سختی سوالای کنکور از سال ۹۲ تا ۹۴سال ۹۲ انقلاب زیست کنکور بوده و تا آن روز سخت ترین کنکور زیست شناسی، به طوری که خیلی از دانش آموزان و دبیران و کتاب های تست غافلگیر شدند و به نوعی در مسیری خارج از مسیر طرح تست طراح های تست کنکور سراسری حرکت کرده بودند.سال ۹۳ تقریبا از نظر میزان سختی با کنکور ۹۲ برابری میکرد حتی کمی هم سخت تر ولی از دید بعضی، هم سطح و حتی آسانتر از کنکور ۹۲ بوده است.دلیل این دیدگاه چیزی نبود جز اینکه سوال های کنکور ۹۲ الگویی مناسب شدند برای خواندن بروز و درست کتاب درسی و اینکه دانش آموزان متوجه شدند که باید تست هایی در سطح تست های سراسری کار کنن و با آمادگی بیشتر سر جلسه کنکور حاضر بشوند.و اما سال ۹۴ باز هم سخت تر و به نوعی شوک دوم به دانش آموزان و حتی دبیران وارد شد.در این سال تست آسان به چشم نمیخورد، به هیچ وجه در یک تست یک نکته را نمیسنجند.تست ها به شدت مفهومی، ترکیبی و مقایسه ای شدند.تست هایی که صورت سوال یا گزینه ها دو پهلو دارند نیز به چشم میخورد. البته تعداد این تست ها چندان زیاد نیست.خیلی سخت بود که در زمان معمول به تمام سوالات به درستی پاسخ داد.در واقع شاید بهتر است اینطور بگوییم که یکی از عوامل بسیار کلیدی سخت بودن کنکور ۹۴، عنصر زمان بود.سوالات به شدت وقتگیر بودند، کار سختی بود که دقت و سرعت در کنار هم باشند و نتیجه مطلوب حاصل بشود.نتایج زیست در کارنامه صد نفر اول نکات جالب توجهی دارد:توی صد نفر اول درصد زیست کسی به ۹۰ نرسید.میانگین درصد زیست ۱ تا ۱۰ تقریبا ۷۰ بوده.میانگین درصد زیست ۱۰ تا ۱۰۰ تقریبا ۶۰ بوده.در میان صد نفر اول حتی درصد زیست ۴۰ هم به چشم میخورد.عزیزانی بودند که پس از حداقل سه سال کنکور دادن نتوانستند درصدی بالای ۳۰ کسب کنند.علت چیست؟پس باید در این درس که مهمترین درس گروه تجربی هست، درست و با آگاهی حرکت کنید.متاسفانه برخی که خودشان را مشاور میدانند راهکارهای عیجب و غریب برای زیست پیشنهاد میدهند بدون اینکه شناخت درستی نسبت به این درس حساس داشته باشند.مثلا اینکه یک کتاب آموزشی بگیرید و از کتاب دیگه ای تست بزنید.یا این که از دو یا چند کتاب تست بزنید.کار عاقلانه این است که یک منبع داشته باشید وآن منبع را چند بار مرور کنید.منبع اصلی کتاب درسی هست، هیچ کتابی جای کتاب درسی را برای شما نمیگیرد.روش پیشنهادی:گام نخست : خواندن خط به خط کتاب درسی بصورت سطحی.در این گام زیاد عمیق نشوید که درجا بزنید.به هیچ وجه با این دید نخونید که چیزی رو حفظ کنید، فقط مفاهیم اولیه را خوب یاد بگیرید.گام دو : بررسی دقیق و کامل کلمه به کلمه تست های سراسری به ویژه ۸۹ تا ۹۴.برای این که به ذهن شما جهت بدهد و مطالعه شما را هدفمند کند.دقت داشته باشید به هیچ وجه تست های ۹۴ را برای شبیه سازی در ماه آخر نگذارید.چون در این صورت اگر بررسی کنید و ببینید طوری خوانده اید که با دید طراحان فاصله زیادی داشته کاری از دستتان برنمیاد الان شروع کنید تست های سراسری رو خوب خوب بررسی کنید.با این کار با دید طراح نسبت به آن مبحث خاص آشنا می شوید.گام سه : برگردید به کتاب درسی این بار با دید طراحان.این بار توی خطوط و شکل های کتاب درسی عمیق تر بشوید.حالا وقتی می خواهید متن را بخوانید و شکل ها را بررسی کنید توجهتان به نکاتی که مورد نظر طراح هست بیشتر می شود.
      در نتیجه بی راهه نمی روید و مطالعه شما هدف دار می شود و وقتتان که از همه چیز مهم تر است تلف نمی شود.
      گام چهار : هر آنچه که برداشتتان از مبحث خوانده شده بوده روی کاغذ بیاورید.
      در این گام میتوانید خلاصه نویسی بکنید و با انجام گام ششم آن را تکمیل کنید.
      این جزوه شخصی شما خواهد بود که میتوانید بارها آن را مرور کنید.رمز موفقیت در زیست شناسی مرور زیاد مطالب هست نه خواندن و حفظ طوطی وار مطالب.نتیجه مرور زیاد رسیدن به تسلط بالا هست.گام پنج : آزمون دادن سنجشی و از آن مهمتر بررسی کامل و دقیق پس از آزمون.حتما سوال های آزمون های بروز و معتبر کشوری را بررسی کنید.به بروز بودن تست ها توجه کافی را داشته باشید.یکی از مشکلات کتاب های بازار این است که معمولا آنچنان بروز نیستند.گام شش : یادگیری ناقص خود رو تکمیل کنید.با آزمون دادن سنجشی، ایراد ها و مشکلات یادگیری شما مشخص می شود.این مطالب را به خلاصه خود اضافه کنید.این شش گام برای خواندن درست زیست نیاز هست.در کل ترکیبی خواندن زیست زمانی موثرخواهد بود که شما هر ۳۰ فصل زیست را خوانده باشید و مفاهیم اولیه را بدانید.حال به دو سوال که ممکنه برای شما پیش بیاد پاسخ میدم و البته میگم این فقط دیدگاه شخصی من است.و اینکه به هیچ وجه قصد تبلیغ موسسه ای رو ندارم (چیزی که میگم ویژه درمورد درس زیست هست و اینکه کانون توی درس زیست با تالیف گروهی واقعا قوی کار کرده) ولی انتخاب با شماست.کتاب کمک درسی زیست؟کتابی که دارای مجموعه سوالات کنکورهای اخیر باشه مثل کتاب آبی کانون تقریبا کمپلکس این ۶ گام رو یک جاکتاب زیست (نسبتا دشوار، دشوار، دشوارتر) کتابی جدید از کانون فرهنگی آموزش هستکه شامل تست های خوب آزمون های سال ۹۳ کانون هست.تعداد تست ها کم هست ولی میتواند یک منبع غنی باشد برای سنجش و مرور نکات مهم.اگه دنبال تست تالیفی استاندارد هستید، این کتاب خیلی مناسب و بروز هست.آزمون کشوری زیست؟
      آزمون های استاندارد کشور مثلا گزینه دو یا گاج : قلمچی هم نورعلی نور!
      بودجه بندی زیست شناسی کنکوردر این بخش میخوایم در مورد بودجه بندی زیست و اینکه مطالب خیلی با هم پیوستگی دارن حرف بزنیم.هر ۳۰ فصل زیست دیگه اهمیت داره نمیشه چیزی را حذف کرد.بودجه بندی زیست شناور شده است.حد و مرزی بین تست ها، گزینه ها و فصل ها وجود ندارد.در یک تست یک نکته رو نمیسنجند! تست آسون دیگه وجود ندارد.پس هیچ فصلی را هرگز به طور کامل حذف نکنید ولی میشه اولویت بندی کرد.مثلا امسال فصل شارش انرژی ۷ تست باهاش در ارتباط هست.ژنتیک فصل ۸ امسال ۳ تست داشته که اونم دیگه مفهومی بود نه محاسباتی.پس منطقی عمل کنید.نمیشه فصلی را حذف کرد فقط میشود اولویت بندی کرد که مثلا یه فصل رو ۲۰ بار بخونین یه فصل رو ۵ بار.به عنوان مثال در مورد دودمانه نظر شخصی من این است که میشود کمتر خوندش چون زیاد با مباحث دیگه قابل ترکیب نیست و یه تست مستقل داشته تا به امروز و مواردی از مانند این مبحث.انتخاب و تصمیم با خود شماهست.ترکیبی خواندن این روزها همه میگویند ترکیبی خوندن ولی کمتر کسی میگه که چگونه و در چه محدوده ای مطالب رو با هم ترکیب کنیم و چی رو کجا به چی ربط بدیم طوری که مورد توجه طراحان کنکور سراسری باشد.در این بخش ساده ترین و واجب ترین نوع ترکیب مطالب رو با هم بررسی می کنیم.کتاب های سال دوم و سوم دبیرستان، بیشتر در مورد انسان بحث کرده است.نمای کلی هر فصل به این صورت هست که:یک بخش مربوط به جانداران ابتدایی و سیر تکاملی یک فرآیند هست که به جانوران ابتدایی قبل از انسان ختم میشود.مثلا در مورد کرم خاکی در سال دوم، فصل ۴ گوارشش رو گفته، فصل ۵ تنفس (تنفس پوستی)، فصل ۶ گردش مواد (ساده و بسته) فصل ۸ سیستم حرکتی (تارها،ماهیچه های طولی و حلقوی)در سال سوم، فصل یک سیستم ایمنی (سلول هایی مشابه فاگوسیت) و …این مباحث رو برای خودتون خلاصه کنین (برای هر جاندار یا جانور در یک برگ تمام ویژگی ها را بنویسید)بخش اصلی هر فصل مربوط به انسان میشود این بخش هم خلاصه برداری کنین (هر فصل (هر دستگاه) در یک برگ): بخش گیاهیاین بخش هم از ابتدای کتاب سال دوم شروع میشهابتدا فصل ۱ در مورد سلولز، فصل ۲ در مورد سلول گیاهی، فصل ۳ بافت های گیاهی و …باز هم کاری که باید بکنین اینه که مطالب هر فصل رو در یک برگه خلاصه بکنینبا انجام این کار گام بلندی در جهت ترکیبی خواندن مطالب برداشته اید.و پاسخگویی به تست ها برای شما آسان تر خواهد شد.
      اصلا می‌دانی چیست ؟!

      من خدا را در بین فرمول های فیزیک یافتم !
      من خدا را در بین مسائل شیمی یافتم ! در بین مفاهیم ژنتیک !
      خبری از خدا نبود در کتاب دینی هایم !
      خدا را بیاب . . .
      نه در بین نماز های شبت ...
      بلکه در بین شب بیداری هایت برای علم اموزی ...

    4. Top | #4
      کاربر باسابقه

      Mehrabon
      نمایش مشخصات
      درس زیست شناسی در آزمون رشته تجربی به‌خاطر دارا بودن ضریب بالا در کنکور سراسری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است وبه‌خاطر تأثیر مهمی که این درس در کنکور دارد، معمولاً دانش آموزان این درس را خیلی خوب مطالعه می کنند.
      در کنکور سراسری تعداد سوالات این درس ۵۰ومدت پاسخگویی ۳۶دقیقه است.
      دراین درس ۵۴تا۵۶ درصد سوالات کنکور ازدروس پایه و ۴۴تا۴۶ درصد ازدروس پیش دانشگاهی است.
      زیست شناسی با ضریب ۱۲ بالاترین ضریب را در میان دروس گروه آموزشی علوم تجربی دارا است و این نشان از اهمیت ویژه این درس در بین دانش آموزان این رشته می‌دهد.
      شواهد نشان می‌دهند که فقط ۷ درصد از دانش آموزان تست‌های زیست شناسی را بالای۵۰ درصد می‌زنند. از دو جنبه می توان به این مشکل نگاه کرد؛ اول آن که دانش آموزان سواد کافی نداشته باشند. اما این دلیل چندان قابل استناد نیست.
      نکته دوم و عامل اصلی ضعف داشتن در پاسخ گویی به تست‌های زیست‌شناسی، عدم درک سؤالات و عجله در پاسخ دادن است. هر سؤال نکات کلیدی دارد که با خوب فهمیدن سؤال قابل دستیابی است.
      *برای هر سؤال زیست شناسی ۴۵ ثانیه زمان وجود دارد. از این زمان می‌توان ۱۵ ثانیه را به خوب خواندن سؤال، ۱۵ ثانیه را به خواندن گزینه‌ها و ۱۵ ثانیه را به پاسخ دادن و پر کردن پاسخ نامه اختصاص داد.
      البته بیان این نکته صرفاً برای ایجاد یک الگو و تصویر ذهنی است، نه این که واقعاً برای هر تست زمان بگیرید! در تست های زیست شناسی، دقت به روی درک و فهم متن سؤالات اهمیت بیش‌تری دارد.
      آنچه در درس زیست‌شناسی اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند چگونه خواندن این درس و پی بردن به نکات، مفاهیم و مطالب در کتاب درسی است.
      کتاب درسی منبع اول و آخر طرح سوال در کنکور است و نکته ی مهمی که در هنگام مطالعه ی این درس باید به آن توجه داشت مرور است .
      این درس ، درسی نیست که با یک بار خواندن توانست در آن درصد بالایی کسب کرد بنابراین مرورهای متوالی ومفهومی خواندن این درس باید در اولویت برنامه‌ها قرار داده شود.
      علت اینکه دانش آموزان این درس را بیش از دروس دیگر می‌خوانند ولی موفقیتی هم ردیف با زحمات خود کسب نمی کنند این است که :
      *-دانش‌آموز مطالب را رو بنایی و سطحی خوانده و هرگز به عمق مفاهیم مطرح شده فکر نکرده بنابراین قادر به ارتباط دادن مسایل مختلف کتاب‌ها با هم نبوده و لذا نمی‌تواند پاسخ صحیح را انتخاب کند. به همین منظور باید نکات خاصی را در زمینه خوب خواندن کتاب و ارتباط دادن مطالب درسی کتاب‌های مختلف زیست با هم مد‌نظر قرار دهد.
      زیست شناسی و آزمایشگاه ۱در کنکور، درحدود ۱۳ تا ۱۵ سؤال را به خود اختصاص می‌دهد،
      زیست شناسی و آزمایشگاه ۲حدود ۱۷ تا ۲۰ سؤال را معمولاً در آزمون سراسری به خود اختصاص میدهد.
      یکی از فصل های مهم این کتاب فصل ۸ (ژنتیک) است که هرساله تعدادی از سوالات کنکور را شامل می شود و برای بعضی از دانش آموزان هم‌چون کابوسی می‌ماند .در صورتی که با دقیق ومفهومی خواندن و وقت گذاری برای آن می توان براحتی آن را یادگرفت و بر آن تسلط کافی یافت.
      کتاب زیست‌شناسی سال سوم در سال‌های اخیر بارم‌بندی حدود ۴۰-۳۵ درصدی در کنکور دارد که نشان از اهمیت بالای این کتاب در کنکور دارد.
      از فصل های مهم این کتاب، فصل ۴ است که حدود ۸ تست کنکور را شامل می شود .
      در این درس توجه به اشکال و نمودارها بسیار مهم است که نباید مورد بی توجهی قرار بگیرد.
      دانش آموزانی که خواهان یکی از رشته های خوب رشته ی علوم تجربی مانند پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی و… هستند، باید در این درس درصدی بالاتر از ۸۰-۸۵ درصد(در مناطق ۱و۲ ) ودرصدی بالاتراز ۷۰درصد(در منطقه ۳) را کسب کنند.
      برای کسب یک رتبه ی زیر ۱۰۰۰ مطالعه ی مستمر و حداقل روزانه ۲ ساعت الزامی به نظر می رسد.
      در هنگام مطالعه ی این درس ، کتاب درسی به عنوان بهترین مرجع مطالعه است، منظور از مرور های متوالی و مطالعه ی مستمر، خواندن طوطی‌وار مطالب و تنها حفظ کردن آن ها نیست، شما باید برای یادگیری عمیق مطالب از شیوه های صحیح مطالعه استفاده کنید. دقت کنیدکه شیوه ی مطالعه و یاد گرفتن از خود مطالعه مهم تر است.
      استفاده از روش پس ختام می تواند خیلی مؤثر باشد، مطالعه ی اجمالی اوّلیه در شکل گیری یک ذهنیت کلی به شما کمک می کند. در هنگام مطالعه از هیچ قسمت کتاب غافل نشوید و مطالب آن را خط به خط و با دقت بخوانید و زیر مطالب مهم آن خط بکشید (یا این کار را با ماژیک علامت زن انجام دهید.) به نمودارها و شکل ها دقت کافی داشته باشید.
      از حاشیه نویسی در این درس استفاده کنید و همچنین از مطالب خوانده شده ، خلاصه نویسی به عمل آورید و مطالب خلاصه شده را به صورت نمودار درآورید و آنها را دسته بندی کنید.
      برای حفظ مطالب آن از بحث یادیارها که در فصل دوم مطرح شده استفاده کنید و با خلاقیت ، مطالب را در قالب نمودارها و یادیارها و… فرا بگیرید. اگر در آزمون‌های کانون شرکت می‌کنید ،حتمآً بعد از بررسی سوالات نکته های هر تست را در حاشیه درس مربوطه یا در دفتر نکته برداری یادداشت نمایید.
      در هنگام مطالعه ی فصل های جدید، مطالب فصل قبل مرور نمایید تا آنها را فراموش نکنید و بازهم تکرار می کنم : «این درس را چندین بار به طور جدی و فعال مرور کنید.»
      با توجه به تغییرات کتاب های زیست شناسی نسبت به سال های گذشته ، دیگر نمی توان به کتاب زیست پایه ی خاصی (مثلاً پیش دانشگاهی) اهمیت بیش تر دارد. اولاً مطالب کتاب های زیست بسیار به هم پیوسته می باشند و برای یادگیری مطالب لازم است تمامی کتاب های زیست را (دوم، سوم، پیش دانشگاهی) به دقت مطالعه کرد و ثانیاً برخلاف سال های گذشته دیگر سهم پایه ی خاصی در پرسش های کنکور بیش تر از پایه ی دیگر نیست و می توان گفت تقریباً تعداد پرسش های برابری از هر سه پایه مطرح می شود.
      در این درس بررسی تست های سال های قبل کنکور سراسری و دانشگاه آزاد بسیار مهم است . تقریباً نیمی از پرسش ها در این درس در سال های قبل به نحوی آمده است . (مثلاً به صورت پرسش های مشابه ) که این امر خود اهمیت مرور و بررسی تست های سال های اخیر آزمون سراسری را در این درس نشان می دهد.
      اصلا می‌دانی چیست ؟!

      من خدا را در بین فرمول های فیزیک یافتم !
      من خدا را در بین مسائل شیمی یافتم ! در بین مفاهیم ژنتیک !
      خبری از خدا نبود در کتاب دینی هایم !
      خدا را بیاب . . .
      نه در بین نماز های شبت ...
      بلکه در بین شب بیداری هایت برای علم اموزی ...

    5. Top | #5
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات
      دیگه داری میترکونیییییییییییییییی خخخخخخخخخخخ

    6. Top | #6
      در انتظار تایید ایمیل

      divoone-shodam
      نمایش مشخصات
      راست میگن هیچیه هیچیییییی عین کتاب خوب نیست.من یک ماهه به این حرف رسیدم خخخخ اول کمک درسی زیست زیاد میخوندم الان بیشتر کتبو میخونم درصدم بهتر تر تر شده

      Sent from my GT-I9500 using Tapatalk

    7. Top | #7
      کاربر فعال

      Mamoli
      نمایش مشخصات
      نخوندم زیاد بود

    8. Top | #8
      کاربر انجمن

      bache-mosbat
      نمایش مشخصات
      لطفا از الان راهکار بده چیکار کنیم ؟

    9. Top | #9
      کاربر نیمه فعال

      bi-tafavot
      نمایش مشخصات
      مطمئنی دومی؟؟؟؟؟؟ میگم با این همه پشتکارت میتونی با ماهم کنکور بدیااا
      ن اصن چرا با ما؟ خیر ببینی برو همین امسال کنکورتو بده

    10. Top | #10
      کاربر باسابقه

      Sarkhosh
      نمایش مشخصات
      کتاب درسی خوبه !‌ ولی 10 درصد کار هست و اصلا به تنهایی کافی نیست !

      شما بردار یه کتاب مثل همایش که تازه جمع بندی هم هست بخون ! میبینی 500 تا نکته خوب و مطلب ترکیبی که داخل همایش هست با خوندن کتاب درسی به تنهایی بهش

      نرسیدی !‌

      طبیعی هم هست ! چون کسی که کتاب رو نوشته (‌کاری به همایش ندارم هر کتابی !‌ مثل تانک تست خیلی سبز و... )‌چندین سال تدریس کنکوری داشته ... سطح سوادش بالا

      تر بوده !‌بهتر می تونه مطالب رو ترکیب کنه و با بیان بهتری بده دستت !

    11. Top | #11
      در انتظار تایید ایمیل

      divoone-shodam
      نمایش مشخصات
      زیست ترکیبی نیست.یعنی چی ترکیبی نیست؟یعنی هر فصلیو سر جایه خودش خوب یاد بگیری تست به اصطلاح ترکیبی راحت میشه ما کنکوری ها هی میگیم ترکیبیه مفهومیه ترکیبی مفهومی .اخه وقتی هر فصلو سر جاش بلد باشی خوب مسلط شی سرش دیگه ترکیب و مفهوم معنی نداره

      Sent from my GT-I9500 using Tapatalk

    12. Top | #12
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط one man army نمایش پست ها
      کتاب درسی خوبه !‌ ولی 10 درصد کار هست و اصلا به تنهایی کافی نیست !

      شما بردار یه کتاب مثل همایش که تازه جمع بندی هم هست بخون ! میبینی 500 تا نکته خوب و مطلب ترکیبی که داخل همایش هست با خوندن کتاب درسی به تنهایی بهش

      نرسیدی !‌

      طبیعی هم هست ! چون کسی که کتاب رو نوشته (‌کاری به همایش ندارم هر کتابی !‌ مثل تانک تست خیلی سبز و... )‌چندین سال تدریس کنکوری داشته ... سطح سوادش بالا

      تر بوده !‌بهتر می تونه مطالب رو ترکیب کنه و با بیان بهتری بده دستت !
      داداش
      دینی چی شد خعلی وقته درس جدید نیومده
      ما گفتیم تا عید تموم میشه
      اگه جزوه ای چیزی نوشتی که تایپش طول میکشه من میتونم تایپ کنم برات تا سریع تر پیش بره خودم هم استفاده کنم

      ظرفیت پیام خوصوصیت پر شده نمیشه بهت پیام داد

    13. Top | #13
      کاربر باسابقه

      Sarkhosh
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط arash r نمایش پست ها
      داداش
      دینی چی شد خعلی وقته درس جدید نیومده
      ما گفتیم تا عید تموم میشه
      اگه جزوه ای چیزی نوشتی که تایپش طول میکشه من میتونم تایپ کنم برات تا سریع تر پیش بره خودم هم استفاده کنم

      ظرفیت پیام خوصوصیت پر شده نمیشه بهت پیام داد

      سلام

      نه از قبل نوشته نشده

      انشالله یه درس رو میزارم امروز

      پیام خصوصی هم خالی شد

    14. Top | #14
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط one man army نمایش پست ها
      کتاب درسی خوبه !‌ ولی 10 درصد کار هست و اصلا به تنهایی کافی نیست !

      شما بردار یه کتاب مثل همایش که تازه جمع بندی هم هست بخون ! میبینی 500 تا نکته خوب و مطلب ترکیبی که داخل همایش هست با خوندن کتاب درسی به تنهایی بهش

      نرسیدی !‌

      طبیعی هم هست ! چون کسی که کتاب رو نوشته (‌کاری به همایش ندارم هر کتابی !‌ مثل تانک تست خیلی سبز و... )‌چندین سال تدریس کنکوری داشته ... سطح سوادش بالا

      تر بوده !‌بهتر می تونه مطالب رو ترکیب کنه و با بیان بهتری بده دستت !

      داداش سامان حرف درستیه و کاملا موافقم ولی اول باید رو متن کتاب خوب مسلط باشیم... بادقت و مفهومی خونده باشیم بعد!

    15. Top | #15
      کاربر باسابقه

      Daghon
      نمایش مشخصات
      مسلما کاری که این رتبه برترا کردن اینی نیست که اینجا نوشته شده
      والا کارایی که سارا همتی کرده منم کردم و همین الآنم در حال انجامشم،درصد من کجا و اون کجا...!
      شما مطمئن باشین که معلمای خیلی خوبی بالا سرشون بوده و کلی پول خرج کردن که به این درصد رسیدن
      این جمله که کتاب مهمه فقط یه شعاره

    صفحه 1 از 4 12 ... آخرینآخرین



    آخرین مطالب سایت کنکور

  • تبلیغات متنی انجمن