نحوه مطالعه زیست شناسی
روش های هر کسی در خواندن دروس مخصوص همان فرد است.
توصیهی ما این است که روشهای موفق مطالعهی خود را خصوصا در دروسی که نقاط قوت پایدار شما هستند کشف کنید و آن را به دروس مشابه نیز تعمیم دهید. در مواردی که روش مطالعهی شما منجر به نتیجهی مطلوبی نشد از کلکسیون روشها استفاده کنید و روشیرا که به روحیات شما نزدیکتر است را انتخاب و سپس شخصیسازی کنید و پس از مدتی اگر نتیجهبخش بود آن را ادامه دهید. یادگیری از همتایان نیز فقط محدود به یادگیری از برترها نیست گاه شما ممکن است روش مطالعهی درسی را از روشهای کسی انتخاب کنید که از شما از لحاظ ترازی پایینتر باشد. از کسی تقلید نکنید ولی میتوانید از روشهای مطالعهی دیگران ایده بگیرید و روشهای خودتان را موثرتر کنید.
در زیر روشهای مطالعهی پشتیبانهای ویژهی کانون ، رتبه های برتر کنکور در سال های قبل در درس زیستشناسی را آوردهایم:
سارا همتی رتبهی ۱ کشوری کنکور ۹۴ از تبریز (درصد زیست: ۸۹٫۴ %) – پزشکی دانشگاه تهران:
ابتدا مطالب را مطالعه میکردم و تست آموزشی میزدم بعد دوباره به کتاب برمیگشتم و نکات تستها را در کتاب یادداشت می کردم و دیگر به آن تستها مراجعه نمیکردم و سریهای بعدی کتاب را مرور میکردم. همچنین برای این درس یادداشتبرداری میکردم، گاهی نیز درخت دانش رسم میکردم و بعضی از وقتها هم آن را به دیگران یاد میدادم. هنگام تحلیل آزمون، در همه درسها و زیست روشم اینگونه بود که ابتدا پاسخ تشریحی را میخواندم و زمانی که آزمون جمعبندی داشتیم مثلا در دی و بهمن، یک بار دیگر از خودم این سوالات را آزمون میگرفتم و در این زمان، پاسخ تشریحی را دقیقتر بررسی میکردم و میخواندم…
محمدمهدی خادمبشیری رتبهی ۱ منطقه۳ و ۳۳ کشوری کنکور ۹۴ از گچساران (درصد زیست: ۸۰٫۷%) – پزشکی دانشگاه تهران:
با توجه به اینکه اعتقاد داشتم کنکور دیگر از سبک کلیشهای و نگاه کلی به مطالب کتاب خارج شده است و بسیار به جزئیات توجه میکند این سبک را پیش گرفتم: برای شروع یک درس، ابتدا سعی میکردم کلیات درس را بدون توجه به جزئیات یاد بگیرم مثلا بدون توجه زیاد به قیدها و کلمات غیرضروری در مفهوم کل درس، اساس و پایهی درس را یاد میگرفتم مثلا کل مسیر فتوسنتز را بدون توجه به قیدها یاد میگرفتم و سعی میکردم حداقل ۲ بار کتاب درسی را به این حالت مطالعه کنم سپس در دورههای بعدی درس وارد جزئیات میشدم چون به نظر خودم توجه به جزئیات در ابتدا مانع یادگیری صحیح میشود.
سیدعبدالرحمان پیریونسی رتبهی ۲۹ منطقه ۳ کنکور ۹۴ از مریوان (درصد زیست: ۷۵%)- پزشکی علوم پزشکی ایران:
من در این درس از چندین منبع استفاده کردم منبع صرفا یک کتاب کمک آموزشی نیست بلکه هر گونه زاویه دید جدید نسبت به این درس نوعی منبع محسوب میشود برای مثال سر کلاس به خوبی یاد میگرفتم به این طریق با یکی از منابع آشنا شدهام که دید معلم نسبت به مطالب بود پس از دید معلم با دیدن dvdهای آموزشی جامع با یک دید دیگر به مباحث نگاه میکردم، زاویهی دیدی که به دید طراحان بسیار نزدیک بود پس از dvd، خودم نیز هر چه از دید معلم و dvd پنهان مانده بود را بررسی و یادداشت میکردم و پس از این مراحل به سراغ آخرین منبع یعنی تست میرفتم اینگونه میتوانستم همهی نکات و ریزهکاریهای زیستشناسی را از ۴ دید مختلف یاد بگیرم.
سعید قهرمانی رتبهی ۱۵۰ منطقه ۲ کنکور ۹۴ از همدان (درصد زیست: ۶۴ %)- پزشکی علوم پزشکی ایران:
ابتدا متن کتاب درسی را حفظ میکردم و نکات ریز شکلها را تا آنجا که میتوانستم استخراج میکردم سپس تستهای استاندارد کنکور و کانون را میزدم و نکات جدید تستها را در کتاب حاشیهنویسی میکردم.
محدثه ملکمحمدی رتبهی ۱۷۴ منطقه ۱ کنکور ۹۴ از تهران (درصد زیست: ۶۴ %)- علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی:
زیستشناسی صرفا یک درس حفظی نیست بلکه خیلی هم مفهومی میباشد و حتما باید این درس را مفهومی و نکته به نکته خواند و هیچجای کتاب را از قلم نینداخت من خودم به شخصه در درس زیستشناسی نکته به نکته تمام کتاب را خواندم و کتاب زیست سال سوم را همانطور که نکتهای خواندم در دفتر برای خودم یادداشتبرداری میکردم و نکات مهم را با رنگ دیگری مینوشتم این باعث شد من سال چهارم در این درس هیچ مشکلی پیدا نکنم چون نوشتن به اندازهی ۱۰ برابر خواندن نتیجهبخش است. روش دیگر این درس این است که بخشهای مختلف کتاب با هم در بعضی مباحث ترکیب میشوند و من خودم این درس را ترکیبی میخواندم برای مثال وقتی در فصل ۴ زیست پیشدانشگاهی به شکل “برگ متحرک” که یک حشره است برخورد کردم زیرش تمام نکاتی را که تاکنون دربارهی حشرات میدانستم یادداشت کردم. مثلا از فصل ۷ سال دوم، جملهی: “حشرات اسید اوریک را دفع میکنند” و از فصل ۸ سال دوم، جملهی: “اسکلت آنها بیرونی و از جنس کیتین میباشد” و از فصل ۱ سال سوم، جملهی “تنها دفاع غیراختصاصی دارند با کمک سلولهای فاگوسیت و غیره” را یادداشت میکردم. روش دیگر که در جاهای دیگر کتاب مفید است رمزگذاری است بخصوص در مورد بخشهایی که ترتیب بخشهای مختلف مهم میباشد مثلا فصل ۴ سال دوم در مورد دستگاه گوارش ۳ جاندار میباشد برای دستگاه گوارش کرم خاکی رمز دح مچ سرم (دهان، حفرهی دهانی (حلقههای ۱ تا۳) – حلق (حلقههای ۴ و ۵)- مری باریک و مستقیم (حلقههای ۶ تا ۱۴) – چینهدان بزرگ با دیوارهی نازک- سنگدان (در حلقههای ۱۷ و ۱۸)- روده- مخرج) را تعیین کردم و من به راحتی با حفظ کردن این رمز دیگر زمان تستزنی لازم نبود همهی بخشها را با خود بگویم تا متوجه سوال شوم.
فیروزه حاتمی رتبهی ۱۷۶منطقه ۲ کنکور ۹۴ از خرمآباد (درصد زیست: ۷۰ %)- پزشکی دانشگاه شهیدبهشتی:
در درس زیست ابتدا متن کتاب را به طور مبحثی میخواندم و پس از متن کتاب درسنامههای کتابهایی که در دسترس بود را مطالعه میکردم و سپس تستها را بدون در نظر گرفتن زمان، جواب میدادم و پاسخها را مطالعه میکردم به صورتی که بعد از هر تست حتی اگر سوال ساده بود پاسخنامهی تشریحی را به طور کامل مطالعه میکردم.
مژگان قائدرحمتی رتبهی ۳۴ منطقه ۳ کنکور ۹۳ از اسلامشهر (درصد زیست: ۸۰ %)- پزشکی دانشگاه تهران:
در این درس ابتدا چندین راه را انتخاب کردم و بهترین راه که مخصوص خودم بود را یافتم. روش من عبارت است ازاینکه بعد از تدریس معلم ابتدا جزوهی معلم را میخواندم، سپس با دقت کتاب را مطالعه میکردم و تست میزدم و دوباره مطالب را میخواندم و نکات سوالات را در حاشیهی کتاب مینوشتم و در مرورهای بعدی، به خواندن دوباره و چندبارهی آنها میپرداختم.
سعیده یوسفی رتبهی ۴۲ منطقه ۳ کنکور ۹۴ از تربت جام (درصد زیست: ۸۴%)- دندانپزشکی علوم پزشکی تهران:
ابتدا کتاب درسی و جزوهی دبیر را دقیق میخواندم و بعد از آن شروع به تست زدن آن مبحث از کتابهای تست مختلف میکردم. شروع یک مبحث و همچنین اولویت من کتاب درسی بود و مطمئنا هر نکتهای که از کتاب تستها و آزمون ها به دست میآوردم در آن یادداشت میکردم.
پوریا مسکنی رتبهی ۱۰۱ منطقه ۲ کنکور ۹۴ از سبزوار (درصد زیست: ۶۴%)- دندانپزشکی دانشگاه شهیدبهشتی:
ابتدا کتاب را چندین دور مطالعه میکردم سپس از درسنامههای مختلف کمک میگرفتم و با یک فاصلهی زمانی تست زدن را آغاز میکردم و پس از هر بار تستزدن دوباره کتاب را مطالعه میکردم