برنامه فرصت برابر 1392/02/21
"کارشناس برنامه : کاظم قلم چي "
"مدير کانون فرهنگي آموزش "

مدير کانون فرهنگي آموزش در پاسخ به سوالات دانش آموزان در فرصت باقيمانده تا کنکور راههاي جبران يادگيري هاي ناقص را مورد بررسي قرار داد.
پيامک- سميرا نادري ، ميانگين تراز 7300 : به نظر شما روش من درست خواهد بود اگر بعد از حل کردن هر مجموعه از زرد اختصاصي مباحثي را که اشتباه پاسخ داده ام از کتاب دوباره بخوانم و تست بزنم و در عين حال براي درس هايي که فکر مي کنم کمتر کار کرده ام از کتاب هاي ديگر هم تست بزنم؟ اين کار باعث کم توجهي به نقاط قوتم مي شود ؟
کاظم قلم چي : ايشان بيشتر مي خواهند سراغ بخش هايي بروند که يادگيري ناقص يا عدم يادگيري دارند ؛ در يادگيري سه قسمت داريم :

  1. يادگيري کامل که نقطه قوت و نقطه قوت پايدار هستند

  2. يادگيري ناقص

  3. عدم يادگيري

دانش آموزان با اين سه قسمت مواجه مي شوند ؛ پيشنهاد من اين است که شروع درس خواندن از نقاط مهم باشد و لازم است هر دانش آموزي مهم ها را از ديد خودش تشخيص دهد.
يعني حتي اگر نقطه قوت يا نقطه قوت پايدارش هم هست ولي مهم است بايد روي آن بخش ها کار کند خواه جزء يادگيري ناقص باشد يا جزء عدم يادگيري باشد تا زماني که تشخيص مي دهد که آن نکته برايش مهم است بايد روي آن کار کند و اگر نقطه قوتش است مي تواند آن را به نقطه قوت پايدارش تبديل کند و حتي ممکن است با يک نگاه سطحي آن مبحث در ذهنش بازسازي شود و خوب جا بيفتد ، بنابراين نکات مهم را نبايد فداي يادگيريهاي ناقص يا عدم يادگيري کنيم ؛ پس تأکيد مي کنم که مهم ها را در اولويت قرار دهيد .
بعد از مرحله فوق بايد سراغ چالش ها برويم ، چالش ها همان يادگيري هاي ناقص هستند و بايد يادگيري هاي ناقص را به يادگيري کامل تبديل کنيم ، يادگيري ناقص کدام است ؟ آن سؤالاتي که اشتباه جواب داده ايم يا آن سؤالي که برايمان شک دار بوده است همچنين بخش هايي که خودمان مي دانيم که خوب يادنگرفته ايم مربوط به يادگيري ناقص مي شود و بايد آن ها را به يادگيري کامل تبديل کنيم .
سومين مرحله که سخت ترين قسمت هم هست و سؤال اکثر دانش آموزان است در اين بخش قرار دارد يعني قسمت هايي که اصلا نخوانده ايم ، براي اين قسمت يک جواب کاملا مشخص دارم !
درس هايي را که نخوانده ايم بايد قسمت هايي را بخوانيم که زود ياد مي گيريم و برايمان راحت است ، البته در اين قسمت نبايد افراط کنيم زيرا باعث آسيب در يادگيريمان خواهد شد ؛ زيرا اصرار بي مورد در يادگيري مباحثي که قبلا خوانده نشده اند باعث مي شود زمان را براي تبديل يادگيري ناقص به يادگيري کامل از دست بدهيم يا نتوانيم نقطه قوتمان را به نقطه قوت پايدار تبديل کنيم .
شما مهم ها را در اولويت قرار بده و يادگيري هاي ناقص را به يادگيري کامل تبديل کن و در درس هايي که اصلا نخوانده اي سراغ بخش هايي برو که سريع مي تواني يادبگيري.
دليل اين که مي گوييم در دوران جمع بندي دو درس را هر دانش آموز مي تواند انتخاب کرده و از بيخ و بن بخواند همين است و معمولا در مورد درس هاي عمومي هم تأکيد مي کنيم که دانش آموزان يا درس دين و زندگي يا ادبيات را انتخاب کنند چون هم يادگيريشان راحت تر است و هم بهتر در ذهن مي مانند .
دوره جمع بندي قواعد خاص خودش را دارد و نبرد انديشه هاست و هر کس روش بهتر را در پيش بگيرد موفق تر خواهد بود . هر دانش آموز روش خاص خودش را براي درس خواندن دارد و هر کس بايد استراتژي مناسب خود را براي دوران جمع بندي تشخيص دهد .
سؤال : لطفا در مورد نکات مهم برايمان بيشتر توضيح دهيد ، آيا نکات مهم آن بخش هايي هستند که تست هاي بيشتري از آن ها مطرح مي شود يا روش ديگري براي تشخيص نکات مهم درس ها وجود دارد ؟
کاظم قلم چي : نکات مهم را بايد هر دانش آموزي با توجه به وضعيت درسي خودش و متناسب با وضع کنکور و آزموني که در پيش دارد بايد تشخيص دهد ، علي القاعده يکي از نکاتي که در زمينه اهميت مطالب درسي ، دانش آموزان و معلمان روي آن انگشت مي گذارند بودجه بندي کنکور است و منبعي که براي اين روش تشخيص در دسترس است کتاب هاي هفت کنکور است که در آن ها فراواني سؤالات کنکور در زير هر سؤال مشخص شده است و عقل سليم حکم مي کند بيشتر روي سؤالاتي کار کنيم که در کنکور هم بيشتر مطرح شده اند.
ولي اين تشخيص در همين جا ختم نمي شود چون ممکن است بخش هايي باشند که هر سال از آن ها در کنکور سؤال مي آيد ولي دانش آموز اصلا آن را نخوانده باشد و بلد نباشد بنابراين هر دانش آموزي بايد شرايط آزمون را با شرايط درسي خودش تلفيق کند و خودش بايد تشخيص دهد که کدام قسمت برايش مهم تر است و بايد بيشتر روي آن کار کند .
"يکي از ويژگي هاي نوابغ قدرت تشخيص اولويت هاست"
پس هر دانش آموزي با توجه به شرايط درسي خودش بايد اين را تشخيص دهد که کدام قسمت ها برايش مهم تر است البته مي تواند از معلمان خودش بپرسد يا با دوستان خود گفتگو کند ولي نهايتا خودش بايد تصميم آخر را بگيرد ولي قطعا بايد ابتدا از مهم ها شروع کند و هرچقدر که به کنکور نزديک تر مي شويم تمرکز روي مطالبي که قبلا نخوانده را بايد کمتر کند .

منبع:کانون