سال گذشته451 هزار و 958 داوطلب گروه آزمايشي علوم تجربي در جلسه آزمون سراسري حضور داشتند. در گروه آزمايشي علوم تجربي در تمامي درسها ( به جز زيست شناسي)، تعدادي از داوطلبان به 100 درصد سؤالها پاسخ صحيح دادهاند.
آمار ذکر شده در جدولهاي اين گزارش، بيانگر آن است که اگر داوطلبي حتي به يک سؤال درسي که در آن درس ناتوان است و ضعف دارد پاسخ صحيح بدهد (و به هيچ يک از سؤالهاي همان درس نيز پاسخ غلط ندهد) از تعداد قابل توجهي از داوطلبان در همان درس، وضعيت بهتري خواهد داشت. اهميت اين امر زماني مشخص ميشود که بدانيم براي موفقيت در آزمون سراسري بايد به همه دروس توجه داشت و نميتوان چند درس را مطالعه کرد و يک يا دو درس را رها نمود.
در ضمن، وجود 33-درصد در همه درسهاي عمومي و اختصاصي، بيانگر آن است که به هيچ وجه نميتوان به سؤالهاي آزمون سراسري در يک درس (حتي درسهاي عمومي) به طور اتفاقي پاسخ داد و درصد خوب يا مثبتي نيز در آن درس کسب کرد؛ پس اگر اين روزها در درسي آمادگي نداريد، بايد در همين زمان باقي مانده به مطالعه مبحث يا مباحثي از آن درس بپردازيد تا بتوانيد به چند سؤال معدود در همان درس پاسخ دهيد؛ زيرا کسب نمره منفي، بسيار بدتر از به دست آوردن درصد صفر است.
آمار ارايه شده در جدولها همچنين تاييدي است بر اينکه کنکور، يک مسابقه است و قرار نيست که شما به همه سؤالهاي آن، پاسخ صحيح بدهيد؛ بلکه لازم است که در مقايسه با ساير داوطلبان ، وضعيت بهتري داشته باشيد، و اين امر بدون دقت و هوشمندي در پاسخگويي به سؤالها به دست نخواهد آمد.
ذکر اين نکته نيز مهم است که ميانگين ذکر شده در هر سال، يکسان نيست؛ براي مثال، سال 92، هيچ يک از داوطلبان، در درسهاي زيستشناسي و زبان و ادبيات فارسي، به 100 درصد سؤالها پاسخ صحيح ندادهاند؛ اما سال 93، دو پذيرفته شده در زيست شناسي و پنج نفر در زبان و ادبيات فارسي، به 100درصد سؤالها پاسخ صحيح داده اند.همچنين سال 94، دو نفر در درس زبان و ادبيات فارسي به 100درصد سؤالها پاسخ صحيح داده اند و هيچ داوطلبي به 90 درصد سؤالهاي زيست شناسي نيز پاسخ صحيح نداده است؛ ضمناً امسال، بر خلاف سالهاي 92 و 93 که هيچ يک از داوطلبان به 100درصد سؤالهاي زمين شناسي پاسخ صحيح ندادند، يک داوطلب به 100درصد سؤال هاي اين درس پاسخ صحيح داده است؛ در ضمن براي پذيرفته شدن در رشتههاي با آزمون يا روزانه، سوابق تحصيلي يک داوطلب نيز محاسبه ميشود (25درصد نمره کل آزمون سراسري بر پايه سوابق تحصيلي داوطلب در آزمون کتبي نهايي سال سوم متوسطه است)؛ يعني، امکان دارد، که داوطلبي در آزمون سراسري درصدهاي مطلوبي کسب نکرده باشد، اما سوابق تحصيلي خوبي داشته باشد.
در نهايت اينکه نبايد تصور کرد که يک داوطلب با داشتن نمرههاي منفي يا بسيار پايين در درسهاي مختلف، ميتواند در رشته هاي با آزمون يا روزانه پذيرفته شود . اگر داوطلباني را ميشناسيد که حتي در رشتههاي روزانه با نمره منفي پذيرفته شدهاند، دليلش آن است که اين افراد به احتمال قوي در ساير درسها نمره خوبي کسب کردهاند؛ براي مثال، امکان دارد داوطلبي در درس رياضي نمره منفي گرفته باشد، اما در درس زيست شناسي، شيمي و دروس عمومي درصد بالايي به دست آورده باشد؛ ضمن اينکه داوطلباني که در آزمون سراسري نمره منفي ميآورند، در رشته محلهايي که مطلوب اکثر داوطلبان هستند، پذيرفته نخواهند شد.
ميانگين و فراواني نمرات خام دروس عمومي حاضران در جلسه در رشته هاي با آزمون گروه آزمايشي علوم تجربي
|
زبان و ادبيات فارسي |
زبان عربي |
فرهنگ و معارف اسلامي |
زبان خارجي
|
محدوده نمرات
|
تعداد
|
میانگین
|
تعداد |
میانگین |
تعداد
|
میاگین
|
تعداد
|
-33.33_-30 |
6
|
-33.00 |
10 |
-33.00 |
9 |
-32.00 |
14 |
-32.00
|
-30_-20 |
326 |
-22.00 |
296 |
-22.00 |
310 |
-22.00 |
611 |
-22.00 |
-20_-10 |
4085 |
-12.00 |
3121 |
-13.09 |
4370 |
-12.00 |
4965 |
-13.00 |
-10_0 |
55658 |
-2.00 |
97959 |
-1.00 |
43274 |
-2.00 |
172451 |
-1.00 |
0_10 |
110286 |
5.00 |
145842 |
5.00 |
78288 |
5.00 |
92248 |
5.00 |
10_20 |
125562 |
15.00 |
114906 |
14.00 |
89990 |
15.00 |
53099 |
14.00 |
20_30 |
74701 |
25.02 |
39252 |
24.00 |
63280 |
25.00 |
36595 |
24.00 |
30_40 |
47942 |
34.00 |
21136 |
34.00 |
59161 |
35.08 |
28227 |
34.00 |
40_50 |
19834 |
44.00 |
11073 |
45.10 |
40705 |
45.00 |
23936 |
44.00 |
50_60 |
9415 |
54.00 |
8484 |
55.05 |
35001 |
55.08 |
15125 |
55.00 |
60_70 |
2895 |
64.00 |
5150 |
65.00 |
20868 |
65.08 |
11266 |
64.00 |
70_80 |
997 |
74.09 |
3534 |
74.00 |
12541 |
74.00 |
7781 |
74.00 |
80_90 |
221 |
84.00 |
1081 |
84.00 |
3597 |
84.00 |
4447 |
84.00 |
90_100 |
28 |
92.00 |
114 |
92.00 |
531 |
92.00 |
1041 |
93.05 |
100درصد |
2 |
100 |
0 |
|
33 |
100.00 |
152 |
100.00 |
ميانگين و فراواني نمرات خام دروس اختصاصي حاضران در جلسه در رشته هاي با آزمون گروه آزمايشي علوم تجربي
محدوده نمرات
|
زمين شناسي |
رياضي |
زيست شناسي |
فيزيک |
شيمي |
محدوده نمرات |
تعداد |
میانگین
|
تعداد
|
میانگین |
تعداد
|
میانگین
|
تعداد
|
میانگین
|
تعداد
|
-33.33_-30 |
27 |
-32.00 |
15 |
-32.00 |
6 |
-32.00 |
13 |
-33.05 |
1 |
-33.00 |
-30_-20 |
1086 |
-22.00 |
657 |
-21.00 |
288 |
-21.00 |
801 |
-21.00 |
271 |
-22.00 |
-20_-10 |
10545 |
-13.00 |
6167 |
-12.00 |
10255 |
-12.00 |
8376 |
-12.00 |
4953 |
-12.00 |
-10_0 |
296488 |
-1.02 |
208452 |
0.00 |
181295 |
-2.00 |
260651 |
-1.00 |
166265 |
-1.00 |
0_10 |
105897 |
4.00 |
171573 |
4.00 |
177797 |
3.00 |
132521 |
4.00 |
172318 |
4.00 |
10_20 |
29636 |
14.08 |
38393 |
14.00 |
39809 |
14.00 |
28543 |
14.00 |
59287 |
14.00 |
20_30 |
5651 |
24.00 |
14497 |
25.00 |
18764 |
24.00 |
10681 |
24.00 |
22348 |
24.00 |
30_40 |
1813 |
34.00 |
6989 |
35.00 |
11736 |
35.00 |
5503 |
35.06 |
13325 |
34.00 |
40_50 |
457 |
44.00 |
3120 |
44.00 |
7153 |
44.00 |
2739 |
45.02 |
6716 |
44.00 |
50_60 |
220 |
54.00 |
1315 |
55.03 |
3592 |
54.00 |
1227 |
54.00 |
3858 |
54.00 |
60_70 |
81 |
65.07 |
513 |
64.00 |
1081 |
64.05 |
557 |
64.00 |
1675 |
64.00 |
70_80 |
46 |
75.00 |
199 |
74.00 |
174 |
73.00 |
242 |
74.00 |
691 |
74.00 |
80_90 |
6 |
86.00 |
50 |
85.05 |
8 |
82.00 |
83 |
84.09 |
208 |
84.00 |
90_100 |
4 |
91.00 |
17 |
92.00 |
0 |
|
20 |
94.00 |
38 |
92.00 |
100درصد |
1 |
100 |
1 |
100 |
0 |
|
1 |
100 |
4 |
100 |
منبع:پیک سنجش