خانه شیمی

X
  • آخرین ارسالات انجمن

  •  

    نمایش نتایج: از 1 به 15 از 15
    1. Top | #1
      کاربر اخراجی

      Romantic
      نمایش مشخصات

      تحدی در قران!!!

      موضوعی که میخوام در موردش بنویسم تحدی است
      تمامی متعصبان در هرجا که کم می آورند از تحدی استفاده میکنند
      ( اگر میتوانی آیه ای مثل قران بیاور)
      شرایط تحدی (اولا معنای والای قران را از لحاظ مفهوم و معنی داشته باشد دوما از لحاظ لفظ همچون قران آرایه لفظی داشته باشد)
      عملا هرگونه ایه میتوان آورد و بسیاری ایه ساخته اند از همان ابتدا و در زمان خود پیامبر
      ولی هرگونه ایه مورد قبول نیست
      همچون خود قران ایه بیاورید میگویند این تقلیدیست
      اگر متفاوت باشد میگویند این که همچون قران نیست
      انگار بگویند اگر میتوانی بیتی همچون شاهنامه بیاور
      اگر همچون شاهنامه بیتی بسازی با همان وزن و درون مایه میگویند عین شاهنامه است تقلید کرده ای و قبول نیست
      متفاوت بنویسی میگویند این که همچون شاهنامه نیست
      پس در کل بیهوده است

      بله معلطه و سفسطه یکی از ارکان اصلی ادیان، مخصوصا دین اسلام هست و اگه اطلاعاتم درست باشه اصول مغالطه به عنوان یه واحد درسی تو حوزه علمیه تدریس میشه.
      عزیزان نظرات گهربارتون بفرمایین تا بندت از گمراهی درام ممنون

    2. Top | #2
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات
      درجهت. تکمیل. بحث:
      آیات تحدی در قرآن
      آیات تحدی در قرآن به دو صورت مطرح گردیده‎اند:[2] الف. تحدی به صورت عام و كلی؛ ب. تحدی به صورت خاص و جزئی؛
      آیاتی كه تحدی به صورت كلی در آن ها مطرح شده است به ترتیب نزول از این قرارند:
      1. «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلی أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیراً»[3]
      «بگو اگر جن و انس اتفاق كنند كه همانند این قرآن را بیاورند، همانند آن را نخواهند آورد، هرچند یكدیگر را در این كار كمك كنند».[4]
      2. «أَمْ یَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَهٍ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِینَ».[5]
      «آیا آن‎ها می‎گویند: «او قرآن را به دروغ به خدا نسبت داده است»؟ بگو: «اگر راست می‎گویید، یك سوره همانند آن بیاورید، و غیر از خدا هر كس را می‎توانید (به یاری) طلبید!»
      3. «أَمْ یَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَیاتٍ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِینَ»
      «آیا می‎گویند: «او به دروغ این قرآن را به خدا نسبت داده و ساختگی است؟» بگو: «اگرراست می‎گویید، شما هم ده سوره‎ی ساختگی همانند این قرآن را بیاورید؛ و تمام كسانی را كه می‎توانید، ـ غیر از خدا ـ برای این كار دعوت كنید!».
      4. «أَمْ یَقُولُونَ تَقَوَّلَهُ بَلْ لا یُؤْمِنُونَ فَلْیَأْتُوا بِحَدِیثٍ مِثْلِهِ إِنْ كانُوا صادِقِینَ»[6].
      «یا می‎گویند: قرآن را به خدا افترا بسته؟ ولی آنان ایمان ندارند، اگر راست می‎‏گویند سخنی همانند آن بیاورند.»
      5. «وَ إِنْ كُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلی عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَهٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِینَ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَهُ أُعِدَّتْ لِلْكافِرِینَ»[7]
      «و اگر درباره آن چه بر بنده خود (پیامبر) نازل كرده‎ایم شك و تردید دارید، (دست كم) یك سوره همانند آن بیاورید، و گواهان خود را ـ غیر خدا ـ فرا خوانید اگر راست می‎گویید. پس اگر چنین نكردید ـ كه نخواهید كرد ـ از آتشی بترسید كه هیزم آن، (بدن‎های مردم (گنهكار) و سنگها (بتها) است، و برای كافران آماده شده است!».
      در آیات قرآن كریم، گاه تحدی به كل قرآن، گاه به ده سوره و گاه به یك سوره از آن صورت گرفته است. این گونه تحدّی زمینه ساز این سؤال شده است كه راز این درخواست‎ها و همانند خواهی‎های متفاوت چیست؟
      پاسخی كه معمولا داده می‎شود این است كه قرآن با این شیوه، تحدی از اشد به اخف نموده است تا اعجاز قرآن بهتر به كرسی نشیند. در آغاز درخواست كرده تا همانند كل قرآن را بیاورند. پس از آن كه تلاش برای همانندآوری كل قرآن صورت گرفت و ناتوانی بشر از آوردن همانند آن روشن شد، ده سوره همانند سور قرآن را می‎طلبد و پس از تلاش و اثبات عجز آنان از آوردن ده سوره، قرآن از آنان می‎خواهد كه یك سوره همانند قرآن بیاورند. به این ترتیب قرآن مجید سه بار با فاصله‎ی زمانی انگیزه‎های مردم را به سوی همانند آوری قرآن سوق داده و عجز آنان از آوردن همانند قرآن را در سه مرحله با سیر از دشوارتر به آسان‎تر به اثبات رسانده است.
      این پاسخ، بر یك پیش فرض استوار است و آن این كه نزول و به ویژه ابلاغ آیات یاد شده به ترتیبی بوده باشد كه در این پاسخ مطرح شده است. به این معنی كه اوّل آیات تحدی به كل قرآن، سپس آیات تحدی به ده سوره و در نهایت آیات تحدی به یك سوره نازل شده است. در حالی كه در آیات قرآن هیچ شاهدی بر این مدّعا وجود ندارد.
      بعلاوه قول مشهور بین مفسران و دانشمندان علوم قرآنی آن است كه سوره یونس كه مشتمل بر آیات تحدی به یك سوره است قبل از سوره‎ی هود كه مشتمل بر آیات تحدی به ده سوره می‎باشد، نازل شده است.[8] و به این دلیل پیش فرض یاد شده مورد تردید قرار گرفته و پاسخ یاد شده را دچار تزلزل ساخته است. این نكته مفسران را بر آن داشته است كه تبیین و توجیه‎های دیگری را به میان كشند و یا دفاعی ویژه از پیش فرض یاد شده به عمل آورند.[9]
      در این جا به منظور جلوگیری از اطاله‎ی سخن از پرداختن به نقد و بررسی اقوال یاد شده خودداری كرده و به بیان وجهی كه به نظر ما سازگارترین وجه با آیات است اكتفا می‎كنیم.
      گرچه اكثر قریب به اتفاق مفسران و دانشمندان علوم قرآنی مفاد آیات تحدی به مثل قرآن را به كل قرآن دانسته‎اند ولی این احتمال كه مقصود از قرآن در این آیات معنای جنسی باشد و درصدد بیان مقدار معجزه قرآن نباشد به صورت جدّی مطرح است زیرا قرآن از ماده قرائت است و قرائت و تلاوت، هم بر كل قرآن صادق است و هم بر جزء آن. علاوه بر آن هنگام نزول این آیات، تمام سوره‎های قرآن نازل نشده بود. بنابراین نمی‎توان تحدی در این آیات را تحدی به كل قرآن دانست. در این صورت بحث از «ترتیب تحدی» در این مورد رنگ می‎بازد. ولی با فرض پذیرش قول مفسران در این خصوص می‎توان گفت آیات تحدّی در مرحله اوّل ازبشر می‎خواهد كه اگر در خدایی بودن قرآن تردید دارد كتابی همانند قرآن كه دارای همه‎ی امتیازات قرآن باشد بیاورند و پس از آن كه عجزشان ثابت شد تخفیف داده می‎فرماید: یك سوره كه از هر جهت شبیه سور قرآنی باشد و همه امتیازات یكی از سور قرآن را دربرداشته باشد بیاورند، و پس از آن كه از چنین امری نیز عاجز شدند تخفیف داده از ایشان می‎خواهد كه ده سوره بسازند كه هر كدام دارای یكی از جهات اعجاز قرآن باشد بطوری كه مجموع آن ده سوره بتواند ویژگی‎های یك سوره قرآن را دارا باشد. بدیهی است كه ساختن یك سوره كه از هر نظر شبیه یك سوره قرآن باشد، مشكل‎تر از فراهم آوردن چند سوره است كه هر یك در یك جهت شبیه قرآن باشد.پس تحدی از اشد به اخف صورت گرفته و معقول است.[10]
      در دسته‎ای دیگر از آیات قرآن، تحدی به صورت خاص مطرح شده است[11] كه تنها به عناوین موضوعات اشاره می‎كنیم:
      1. تحدی به آورنده‎ی قرآن.
      2. تحدی به فصاحت و بلافت.
      3. تحدی به هماهنگی و عدم اختلاف.
      4. تحدی به خبرهای غیبی.
      دامنه‎ی تحدی
      گسترده‎ترین تحدی از میان آیات قرآن در آیه‎ی 88 سوره‎ی اسراء انجام گرفته است. مخاطب این مبارزه طلبی، جن و انس یعنی همه جهانیانند. از این آیه به خوبی استفاده می‎شود كه ابعاد اعجاز قرآن اختصاص به فصاحت و بلاغت و زبان خاص آن كه زبان عربی است نداشته و از جهات مختلف مطرح است؛ و گرنه دعوت به مقابله غیر عرب با یك كتاب عربی بی‎تناسب است.[12]
      لازم به توضیح است كه هم آوردی خواستن (تحدی) در آن نیست كه سخنی همسان و همانند سخن خدا بیاورند به گونه‎ای كه در شیوه‎ی بیان و نحوه‎ی تعبیر كاملاً همانند باشد، زیرا این گونه همانندی جز با تقلید امكان پذیر نیست! بلكه مقصود از «تحدی» آوردن سخنی است كه هم چون قرآن از نظر معنویت دارای جایگاهی ارجمند و والا بوده و در درجه‎ی اعلای بلاغت و فصاحت قرار گرفته باشد؛ سخنی توانا و قدرتمند، رسا و گویا، با محتوایی بلند و متین و استوار باشد. علمای بیان با معیارهای مشخصی، درجات رفعت و انحطاط هر كلامی را معین ساخته‎اند و برتری كلامی بر كلام دیگر با همین معیارها مشخص می‎گردد. در علم «بلاغت» به تفصیل از آن معیارها سخن گفته شده است.[13]
      معارضه با آیات تحدی
      برخی از متكلمان مسلمان قایل به این هستند كه خداوند همت و اراده‎ی مدعیان را برای پاسخ گویی به قرآن و آوردن نظیر آن سست می‎كند و نظر آنان را از این كار «صرف» می‎كند یعنی برمی‎گرداند. به این نظریه «صرفه» گفته‎اند.[14] قول به صرفه نه تنها از دو جنبه‎ی نظری خدشه پذیر است بلكه از حیث عملی نیز بطلانش ثابت شده است. زیرا تاریخ برخی از معارضه‎ها را با قرآن ثبت نموده است كه البته مایه‎ی عبرت و شگفتی است. بنابراین در مقابل تحدّی، معارضه صورت گرفته است،امّا سرانجام جز خسارت و فضاحت برای معارضه كنندگان حاصل نشده است. نمونه‎هایی از این معارضه‎ها به شرح زیر است:
      مسیلمه كذاب كه ادعای نبوت و پیامبری داشت در مقابل سوره‎ی «فیل» این جملات را ساخته است: الفیل، ما الفیل، و ما ادراك ما الفیل، له ذنب و بیل و خرطوم طویل....[15]
      یكی از نویسندگان مسیحی كه مدعی معارضه با قرآن است در مقابل سوره «حمد» با اقتباسی كه از خود سوره داشته است، سوره خودساخته‎ای عرضه نموده است: الحمد للرحمن، رب الاكوان، الملك الدّیان، لك العباده و بك المستعان، اهدنا صراط الایمان.[16] و در مقابل سوره كوثر گفته است: انا اعطیناك الجواهر، فصلّ لربك وجاهر و لا تعتمد قول ساحر! این فرد با تقلید كامل از نظم و تركیب آیات قرآنی و تغییر برخی از الفاظ آن چنین تلقین می‎كند كه با قرآن معارضه نموده است. او همین بافته‎هایش را نیز از مسیلمه كذاب به سرقت برده است. مسیلمه در برابر سوره‎ی كوثر گفته است: انا اعطیناك الجماهر، فصل لربك و هاجر و انّ مبغضك رجلٌ كافر.[17]
      نمونه‎هایی دیگر نیز از معارضه‎های واهی و بی‎اساس وجود دارد كه برای همیشه به بایگانی تاریخ سپرده شده‎اند.[18]

    3. Top | #3
      کاربر اخراجی

      Romantic
      نمایش مشخصات
      با این پست از اخوندا مغالطه گر ماله کش اساسی روشن شدم و انوار هدایت در من تابید
      باو یارو خودش نفهمیده چی نوشته چی گفته این

    4. Top | #4
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه

      bache-mosbat
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط farhadcr72 نمایش پست ها
      موضوعی که میخوام در موردش بنویسم تحدی است
      تمامی متعصبان در هرجا که کم می آورند از تحدی استفاده میکنند
      ( اگر میتوانی آیه ای مثل قران بیاور)
      شرایط تحدی (اولا معنای والای قران را از لحاظ مفهوم و معنی داشته باشد دوما از لحاظ لفظ همچون قران آرایه لفظی داشته باشد)
      عملا هرگونه ایه میتوان آورد و بسیاری ایه ساخته اند از همان ابتدا و در زمان خود پیامبر
      ولی هرگونه ایه مورد قبول نیست
      همچون خود قران ایه بیاورید میگویند این تقلیدیست
      اگر متفاوت باشد میگویند این که همچون قران نیست
      انگار بگویند اگر میتوانی بیتی همچون شاهنامه بیاور
      اگر همچون شاهنامه بیتی بسازی با همان وزن و درون مایه میگویند عین شاهنامه است تقلید کرده ای و قبول نیست
      متفاوت بنویسی میگویند این که همچون شاهنامه نیست
      پس در کل بیهوده است

      بله معلطه و سفسطه یکی از ارکان اصلی ادیان، مخصوصا دین اسلام هست و اگه اطلاعاتم درست باشه اصول مغالطه به عنوان یه واحد درسی تو حوزه علمیه تدریس میشه.
      عزیزان نظرات گهربارتون بفرمایین تا بندت از گمراهی درام ممنون
      نقل قول نوشته اصلی توسط farhadcr72 نمایش پست ها
      با این پست از اخوندا مغالطه گر ماله کش اساسی روشن شدم و انوار هدایت در من تابید
      باو یارو خودش نفهمیده چی نوشته چی گفته این
      شما یه صفحه از اساسنامه حقوق بشر رو به نثر عربی غنی و آهنگین مثل قرآن در بیار ما قبول میکنیم !

      در ضمن دلیل بر حقانیت قرآن فقط مسئله تحدی نیست !ویژگی های خود نثر قرآن و اعجاز علمی هم و خیلی چیزهای دیگه هم هست

      There is enough light
      for one who wants to see
      ___________________

      ...Chemistry : Chem is Try

    5. Top | #5
      کاربر اخراجی

      Mamoli
      نمایش مشخصات
      آقای استارتر به عقایدت احترام میزارم .. برو تحقیق کن .. فرآن یه نوشته نیست .. فراتر از نوشتست ... دلایلش هم فراوانه میخوای برات پست میکنم ... منم تابستون مثله شما سعی میکردم ایراد از قرآن بگیرم ولی اعتقادم بهش بیشتر شد چون حرفی بهش وارد نی .. از جمله اعجاز قرآن اعجاز علمی در درجه ی اول و شکل بندیه هندسیه قرآن .. بهت پیشنهاد میکنم بحث حروف مقطعه تو قرآن رو بخونی از دکتر بازرگان

    6. Top | #6
      کاربر باسابقه

      bi-tafavot
      نمایش مشخصات
      خود شما هم تو پست اول کم مغلطه نفرمودی
      اولا من یه دانش آموز سوم دبیرستانم و درس تخصصی دین نخوندم پس انتظار بحث خیلی علمی نداشته باش
      اول جواب این :
      "
      همچون خود قران ایه بیاورید میگویند این تقلیدیست
      اگر متفاوت باشد میگویند این که همچون قران نیست"
      شما اگه احیانا دینی سال سوم رو پاس کرده باشید درس معجزه ای از جنس کتاب میگه که تحدی مربوط به هر دو جنبه لفظی و محتوایی میشه ، حالا این که سوره ای مثل قرآن بیاری باید این ویژگی ها رو داشته باشه
      فصاحت و بلاغت و آهنگین بودن و اگر هم احیانا کتاب های عربی دوره دبیرستان قسمت های الصور الجمالیه فی القرآن الکریم رو خونده باشی چند جنبه لفظی دیگه مثل نحو ،علائم معنی ، حذف های به جا و درست ،رعایت مقدم و مؤخر بودن و...
      و دوم مثل قرآن نمونه ای پیش ازون موجود نباشه
      " اگر درباره آن چه بر بنده خود (پیامبر) نازل كرده‎ایم شك و تردید دارید، (دست كم) یك سوره همانند آن بیاورید" آن اینجا به قرآن برمیگرده و از ویژگی های قرآن اینه که مثل اون سخنی از قبل نبوده

      من فقط جنبه های لفظی رو گفتم .
      شما به جنبه های محتوایی هم باید رعایت بشه تو اون هم توجه کن .

      حالا اگه مرد میدونی بسم الله . ما منتظریم شما یه سوره بیار که بشه تموم جنبه های لفظی و محتواییش مثل قرآن باشه .



    7. Top | #7
      کاربر اخراجی

      Romantic
      نمایش مشخصات
      مثلا من مث سوره مسد بیارم؟
      ک پیامبر عموش لعن کرده چون تو بچگی ب دادش نرسیده؟
      این اعجاز داره؟
      این معجزس؟

    8. Top | #8
      کاربر اخراجی

      Romantic
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط AmirMansour نمایش پست ها
      خود شما هم تو پست اول کم مغلطه نفرمودی
      اولا من یه دانش آموز سوم دبیرستانم و درس تخصصی دین نخوندم پس انتظار بحث خیلی علمی نداشته باش
      اول جواب این :
      "
      همچون خود قران ایه بیاورید میگویند این تقلیدیست
      اگر متفاوت باشد میگویند این که همچون قران نیست"
      شما اگه احیانا دینی سال سوم رو پاس کرده باشید درس معجزه ای از جنس کتاب میگه که تحدی مربوط به هر دو جنبه لفظی و محتوایی میشه ، حالا این که سوره ای مثل قرآن بیاری باید این ویژگی ها رو داشته باشه
      فصاحت و بلاغت و آهنگین بودن و اگر هم احیانا کتاب های عربی دوره دبیرستان قسمت های الصور الجمالیه فی القرآن الکریم رو خونده باشی چند جنبه لفظی دیگه مثل نحو ،علائم معنی ، حذف های به جا و درست ،رعایت مقدم و مؤخر بودن و...
      و دوم مثل قرآن نمونه ای پیش ازون موجود نباشه
      " اگر درباره آن چه بر بنده خود (پیامبر) نازل كرده‎ایم شك و تردید دارید، (دست كم) یك سوره همانند آن بیاورید" آن اینجا به قرآن برمیگرده و از ویژگی های قرآن اینه که مثل اون سخنی از قبل نبوده

      من فقط جنبه های لفظی رو گفتم .
      شما به جنبه های محتوایی هم باید رعایت بشه تو اون هم توجه کن .

      حالا اگه مرد میدونی بسم الله . ما منتظریم شما یه سوره بیار که بشه تموم جنبه های لفظی و محتواییش مثل قرآن باشه .


      مث قران ک میش تقلید مفسر جان
      حرف بالات نقض کردیا...

    9. Top | #9
      کاربر باسابقه

      bi-tafavot
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط farhadcr72 نمایش پست ها
      مث قران ک میش تقلید مفسر جان
      حرف بالات نقض کردیا...
      مثل قرآن یعنی داشتن ویژگی های قرآن که گفتم
      منظور این نیست که ورداری مثلا سوره کوثر آخر هر آیه رو عوض کنی .
      باید یه چی بگی که از قبل مث اون نبوده و البته جنبه های محتوایی و لفظی هم رعایت شده باشه

    10. Top | #10
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه

      bache-mosbat
      نمایش مشخصات
      یکی از معجزه ها که چند سال اخیر علم تونسته بهش برسه :
      وَالسَّمَاءَ بَنَيْنَاهَا بِأَيْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ
      و ما آسمان را با قدرت بنا کردیم، و همواره آن را وسعت می‌بخشیم![51:47]

      دوستانی که در مورد انرژی تاریک مطالعه داشتن میدونن که اثبات شده که شتاب وسعت جهان ثابت نیست !(قبلا فک میکردن ثابته) و شتاب گسترش اجرام آسمانی داره همواره افزایش پیدا میکنه !
      علم فیزیک هم میگه F=ma ! جرم اجرام آسمانی که ثابته ! شتاب هم متغیره پس نتیجه میگیریم F همواره در حال افزایشه ! حالا شما این رو در نظر بگیرید قرآن زمانی نازل شده که عربا داشتن ملخ میخوردن و بچه زنده به گور میکردن !

      اینم مستندش که خود خارجیا ساختن !:
      https://youtube.com/watch?v=_Vk83ggTfYg

      There is enough light
      for one who wants to see
      ___________________

      ...Chemistry : Chem is Try
      ویرایش توسط 0M0HamMad0 : 08 آذر 1394 در ساعت 15:56

    11. Top | #11
      کاربر حرفه ای

      bache-mosbat
      نمایش مشخصات
      چرا قران برای زنبور ضمیر مونث ب کار برده؟؟
      اگه زیست خوندی باشی میفهمی اینم ی معجزه دیگس.
      والا این همه دوستان دلیل گفتن بعید میدونم کسی اعتقاد ب حقانیت قران نبره و بازم بحث تحدی...

    12. Top | #12
      کاربر باسابقه

      bi-tafavot
      نمایش مشخصات
      اون جنبه محتوایی رو باز نکردم دیگه ، یکیش ذکر نکات علمی مث ایناست :
      قرآن کلام آفریدگار است - جنبه های مختلف اعجاز قرآن

    13. Top | #13
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط ...zahra... نمایش پست ها
      چرا قران برای زنبور ضمیر مونث ب کار برده؟؟
      اگه زیست خوندی باشی میفهمی اینم ی معجزه دیگس.
      والا این همه دوستان دلیل گفتن بعید میدونم کسی اعتقاد ب حقانیت قران نبره و بازم بحث تحدی...
      این سوال رو پشت جلد زیست 2 دیدم، ولی فعلاً به ژنتیک نرسیدیم!
      خیلی مشتاقم بدونم!
      میشه بگین چرا؟
      ...

    14. Top | #14
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه

      bache-mosbat
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط Mr.Dr نمایش پست ها
      این سوال رو پشت جلد زیست 2 دیدم، ولی فعلاً به ژنتیک نرسیدیم!
      خیلی مشتاقم بدونم!
      میشه بگین چرا؟
      وَأَوْحَى رَبُّکَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبَالِ بُیُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا یَعْرِشُونَ ثُمَّ کُلِی مِن کُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُکِی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلاً یَخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِیهِ شِفَاء لِلنَّاسِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لآیَهً لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ

      «و پروردگارت به زنبور عسل وحی کرد (در طبیعت وی قرار داد) که از کوهها و درختان و از داریست هایی که می زنند خانه هایی فرا گیر. (۶۸)پس از همه میوه ها (و شیره درختان و گیاهان) بخور، آنگاه راه های (غریزی) پروردگارت را به رامی و انقیاد بپوی. از درون شکم آنها مواد قابل آشامیدن رنگارنگ بیرون می آید که در آن برای مردم شفاست. حقا در این نشانه ای است برای کسانی که می اندیشند.(۶۹)»

      جالب است که در هر دو آیه به زنبور عسل با ضمیر مونث اشاره شده است. حدود ده قرن بعد ، زیست شناس سوئدی به نام کارل لینه ، کشف کرد که زنبور کارگر، زن هستند. قرآن در آیاتی که زنبور عسل را مورد بحث قرار می دهد، به زنبور عسل اشاره دارد که خانه خود را درجستجوی غذا ترک می گوید. قرآن درتوصیف از فعل مؤنث استفاده می کند که درعربی به «فاسلکی» تعبیر شده است. برای یک عرب، این تعبیر بدین معناست که زنبوری که خانه را به جستجوی غذا ترک می کند. مؤنث است. آیا جز یک فرد خبره، هیچ کس می داند چگونه میان زنبور نر و ماده تمییز قایل شود؟ حتی امروزه نیز تنها متخصصان می توانند میان زنبور نر و ماده تمییز قایل شوند چه رسد به عصر محمد که هزار و چهارصد و اندی سال از آن می گذرد. وقتی قرآن می گوید که زنبور ماده خانه خود را به جستجوی غذا ترک می گوید، کاملاً دقیق و درست می گوید و زنبور نر هیچگاه برای یافتن غذا خارج نمی شود بلکه زنبورهای ماده برای زنبورهای نر غذا فراهم می کنند.

      There is enough light
      for one who wants to see
      ___________________

      ...Chemistry : Chem is Try
      ویرایش توسط 0M0HamMad0 : 08 آذر 1394 در ساعت 16:45

    15. Top | #15
      کاربر باسابقه

      bi-tafavot
      نمایش مشخصات
      آقا نمیخوای سوره بیاری من برم
      آفلاین شد که

    افراد آنلاین در تاپیک

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)

    کلمات کلیدی این موضوع




    آخرین مطالب سایت کنکور

  • تبلیغات متنی انجمن