خانه شیمی

X
  • آخرین ارسالات انجمن

  •  

    نمایش نتایج: از 1 به 3 از 3
    1. Top | #1
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات

      آموزش خلاصه نویسی دروس

      يکي از دغدغه هاي مشترک و مهم دانش آموزان، داوطلبان کنکور و بعضا دانشجويان، کمبود وقت است. فشرده بودن برنامه هاي درسي، کلاسهاي فوق برنامه و نياز به استراحت وقت اندکي را در اختيار دانش آموزان قرار ميدهد. همانطور که در مطالب گذشته نيز گفتيم برنامه ريزي درست و اصولي براي فردي که قصد موفقيت دارد، يک بايد محسوب ميشود و هرکس که براي رسيدن به موفقيت برنامه ريزي نداشته باشد، مسلما براي شکست برنامه ريزي کرده است.

      ولي تنها برنامه ريزي خوب نيست که باعث موفقيت شما ميشود. در کنار برنامه ريزي بايد از ساير تکنيکها نيز استفاده کنيد که يکي از مهمترين اين تکنيکها “خلاصه نويسي” است. هنگامي که با داوطلبين کنکور و يا ساير آزمونهاي سراسري و دانش آموزان در مورد خلاصه نويسي صحبت ميکنيد در بيشتر موارد با يک پاسخ مواجه ميشويد:

      ” وقت کافي براي خواندن مطالب درسي نداريم، خلاصه نويسي هم بکنيم؟! “

      اگر شما نيز جزو اين دسته افراد هستيد و چنين پاسخي را درست ميدانيد، حتما اين مطلب را تا انتها دنبال کنيد. راز موفقيت بسياري از رتبه هاي برتر، خلاصه نويسي درست است که ميخواهيم با شما در ميان بگذاريم ولي ابتدا اجازه دهيد اشتباهات رايج در اين زمينه را بررسي کنيم.
      اشتباهات رايج و مهم در خلاصه نويسي

      ابتدا بايد بدانيد که مفهوم خلاصه نويسي، اين نيست که الزاما مطلبي را بنويسيد بلکه يکي از راهکارهاي خلاصه کردن مطلب، نوشتن مجدد آن است. راه ديگري که وجود دارد خط کشيدن زير مطالب و يا هايلايت کردن آنها است. وقتي به کتاب بعضي دانش آموزان نگاه ميکنيد، متوجه ميشويد که وي، زير تمام سطرها و واژه ها خط کشيده است! و وقتي از او سوال ميکنيد، چرا زير تمام موارد خط کشيده است پاسخ ميدهد: “زيرا تمام موارد مهم هستند!”. خط کشيدن زير تمام سطرها يکي از بزرگترين و شايعترين اشتباهاتي است که بين دانش آموزان ديده ميشود.

      اشتباه ديگري که در بين دانش آموزان وجود دارد، نوشتن عين متن يا جمله در حاشيه کتاب و يا دفترچه شخصي شان است. اين کار نه تنها خلاصه نويسي محسوب نميشود بلکه باعث اتلاف وقت و درنهايت دلسردي و سردرگمي شما نيز ميشود.

      مورد بعدي که در زمره ي اشتباهات خلاصه نويسي قرار دارد، پراکنده نويسي است. هنگامي که شما خلاصه مطالب را به صورت پراکنده در برگه هاي جدا مينويسيد، علاوه بر اينکه جستجوي مجدد آنها کاري سخت و زمانبر است، ممکن است به سادگي اطلاعات را گم کنيد!
      راه درست خلاصه نويسي چيست و چطور بايد انجام شود؟

      حال که دانستيد انجام چه مواردي اشتباه است، بايد روش درست را فرا بگيريد.

      گفتيم که خط کشيدن زير تمام موارد کاري اشتباه است و راه درست اين است که بايد تنها زير واژگان و کلمات کليدي که مفهوم متن را ميرسانند خط بکشيد. به عنوان مثال، تيتر قبلي، يعني “اشتباهات رايج و مهم و در خلاصه نويسي” را مجددا مشاهده کنيد و متن آن را دوباره ببينيد ولي اينبار تنها واژگاني را که توپر (بولد) شده اند بخوانيد! حال اگر بخواهيم متن فوق را خلاصه کنيم ميتوانيم چيزي شبيه ليست زير داشته باشيم:

      » اشتباهات رايج در خلاصه نويسي

      خط کشيدن زير تمام سطرها
      نوشتن عين متن يا جمله
      پراکنده نويسي

      مزيت اينکار در اين است که علاوه بر اينکه کليدواژگان در ذهن شما تکرار ميشوند و به آنها بيشتر دقت ميکنيد، يکبار نيز دوباره آنها را مينويسيد و به طور ناخودآگاه آنها را به حافظه ي بلند مدت خود منتقل ميکنيد و هرگاه اين ليست کوتاه را ببينيد، مفهوم کل پاراگراف مذکور را به خاطر خواهيد آورد.

      مزيت ديگر خلاصه نويسي اين است که اگر شما مفهوم درس را به خوبي درک کرده باشيد، براي مطالعه مجدد نيازي نيست تمام متن را بخوانيد، بلکه نکات تعيين شده (آنهايي که زيرشان خط کشيده ايد) و مطالعه خلاصه نوشته ها کفايت ميکند، به اين ترتيب در مدت زمان کمتري ميتوانيد به تسلط برسيد.

      با توجه به چيزهايي که گفته شد، حال ميدانيد که خلاصه نويسي اتلاف وقت نيست. آري، براي نوشتن خلاصه مطلب زمان لازم است ولي مسلما زماني که براي نوشتن خلاصه مطلب صرف ميکنيد بسيار کمتر از زماني است که براي مطالعه کل متن نياز داريد!! و اين زمان بخصوص هنگامي که قصد تکرار مطلب را داريد جبران خواهد شد. اما براي خلاصه نويسي خوب بايد نکاتي را رعايت کنيد.
      چه نکاتي را براي خلاصه نويسي بايد رعايت کنيم؟

      خلاصه نويسي يک هنر است و نيازمند تمرين و تکرار. شايد شما نتوانيد در اوايل کار، خوب خلاصه نويسي کنيد ولي مطمئنا با تمرين و تکرار اين هنر را در خود تقويت خواهيد کرد. براي خلاصه نويسي بايد نکاتي را هميشه مد نظر داشته باشيد و آنها را رعايت کنيد:

      همزمان با خواندن مطلب خلاصه نويسي نکنيد، اينکار منجر به کند شدن خواندن و از بين رفتن تمرکز شما ميشود. متون کتابها (مانند متني که در همين صفحه مطالعه ميکنيد) توسط تيترها به بخشهاي مختلف تقسيم شده اند. ابتدا تنها تيترها را مشاهده کنيد، سپس هر تيتر را جداگانه مطالعه کنيد و سپس مفهوم جمله را همانطور که براي خود شما راحت تر است با نگارش خودتان بنويسيد.
      استفاده از ليستهاي عددي و علائم خاصي مثل علامت سوال (؟)، علامت تعجب (!)، فلشها، ستاره، ضربدر و … بسيار ميتواند در اين امر مؤثر و مفيد باشد. سعي کنيد براي خودتان علائم اختصاري تعريف کنيد.
      هر شب قبل از خواب، چند دقيقه را صرف مطالعه و تکرار خلاصه هايي که نوشته ايد بکنيد و سعي کنيد از روي نکات و کلمات کليدي، متن اصلي را بخاطر بياوريد. اينکار تاثير بسيار خوبي براي حفظ و به خاطر سپردن مطالب دارد.
      از عبارات و کلمات بولد (توپر) شده ي کتاب استفاده کنيد، در بسياري از موارد، واژگان مهم و مفهومي در متن کتاب به شيوه اي متمايز نشان داده ميشوند.
      از پراکنده نويسي پرهيز کنيد و سعي کنيد خلاصه ها را به ترتيب و درون دفترچه ي مخصوص بنويسيد و فراموش نکنيد خلاصه نويسي به معني ريزتر نوشتن نيست!

      در کنار برنامه ريزي و خلاصه نويسي تکنيکهاي ديگري نيز وجود دارند که در مطالب بعدي به آنها ميپردازيم ولي با انجام همين دو مورد نيز ميتوانيد تا حد زيادي موفقيت خود را در تحصيل و درس خواندن تضمين کنيد.

      منبع:قلمچی
      تو هستی من شدی از آنی همه من


      من نیست شدم در تو از آنم همه تو




    2. Top | #2
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر
      مدیر برتر

      نمایش مشخصات

      روش خلاصه نویسی هنگام مطالعه و مرور آن

      خلاصه نویسی:

      خلاصه نویسی قسمتی مهم از مطالعه می باشد . خلاصه نویسی علاوه بر کمک به در ک بهتر مطالب باعث می شود تمرکز بیشتر شده، در زمان بازگشت به مطالب خوانده شده و مرور ( دوره درسی ) زمان کمتری تلف می شود .
      به طور کلی خلاصه نویسی مهم ترین منبع در اوغات فراعت یا دوره فراموش کردن می باشد و در ضمن وقتی می توانید مطالب را خلاصه بنویسید یعنی آنرا درست فهمیده اید زیرا با نوشتن بسیاری از ابهامات رفع می شود پس می توان گفت قسمت عمده مطالعه باید از روی خلاصه نویسها صورت گیرد .
      روش کار : برای شروع کار از کلاس درس شروع می کنیم یعنی در کلاس تمام مطالبی را که دبیر می گوید یادداشت نمائید و کتاب یا جزوه را حاشیه نویسی و علامت گذاری نمایید.
      برای یادداشت برداری از متن باید آنر ا به طور سریع بخوانیم و سعی نمائیم مطالب را درک کنیم و سپس از استنباط خودمان شروع به نوشتن مطالب کلیدی نمائیم یعنی یادداشت برداری فقط با کلمات ویزه خودمان باشد و نکات اساسی بیان شود یعنی یادداشت ها اصلا ً باز نویسی مطالب نباشد بلکه چکیده و استنتاج مطالب به صورت کلمات کلیدی باشد به طوری که بادیدن کلمه مفهوم فوق به یاد آید .
      در خلاصه نویسی ابتدا باید کلیات موضوع مورد توجه قرار گیرد و موضوعات به صورت نمودار درختی رسم شود سپس به بررسی جزئیات پرداخته شود .
      در خلاصه نویسی باید دقت کرد که معمولاً ایده و نکته اصلی در دوجمله اول پاراگراف بیان می شود و بقیه پاراگراف توضیحات این مطب می باشد اما این امر بدان معنی نیست که بقیه متن مهم نیست بلکه در ادامه متن باید به کلمات مهم مانند : نخست ، مهمترین عامل ، بیشترین تاثیر ، نکته اساسی ، در نتیجه و … بسیار توجه کرد .

      بهتر است نوعی خلاصه نویسی برای خودتان بکار ببرید .

      ۱ – از علائم ریاضی زیر استفاده کنید :
      س به جای سئوال
      ج به جای جواب
      / به جای زیاد شدن
      \ به جای کم شدن
      > به جای کوچکتر
      < به جای برزگتر
      ~ به جای رابطه داشتن
      * نکات مهم

      ۲- کلمات مهم را بزرگتر بنویسید .

      ۳- از رنگهای مختلف استفاده کنید وکاغذ را زیبا کینم ( مخصوصاً در منزل )

      ۴- بسیاری از ارتباط ها ونتایج را با فلش و آکلاد نشان دهید .

      ۵- طرز ارتباط موضوعات اصلی وفرعی را به کمک ساختار درختی نمایش دهید هرچه زمان بیشتری برای ساختار درختی در نظر گرفته شود بهتر است چون به در ک بهتر کمک می کند .

      ۶- خلاصه نویسی اصلا ً نیباید با عجله انجام شود بلکه باید با صبر وحوصله و با دقت انجام شود .

      ۷- در هنگام خلاصه نویسی بهتر است در کنار هر مطلب یا زیر آن ۴ تا۵ سانتی متر جابرای اضافه نمودن مطالب بعدی در نظر گرفت .(بهتر است خلاصه نویسی روی برگه انجام شود تا بعدا جا برای اضافه کردن برگه وجود داشته باشد)

      ۸- هیچ گاه در حین مطالعه ( همزمان با خواندن ) خلاصه نویسی نکنید زیرا هرکدام از این دو فعالیت ( خواندن – خلاصه نویسی ) نیازمند فعالیت و فر آیند فیزیکی – مغزی مجزا می باشد در غیر این صورت در هر دو عمل اخلال ایجاد می شود .

      ۹- خلاصه برداری از منابع مختلف انجام شود و همه این خلاصه ها در کنار هم قرا گیرند یعنی یادداشت های برداشته شده درباره یک موضوع از گفته های معلم – کتاب و کتاب کمک درسی در کنار هم قرار گیرند .

      ۱۰- سئوالات و تست ها به سمت مفهومی شدن حرکت می کنند پس همه مطالب خوانده شود

      ۱۱- اگر با چند با ر خواندن مطلبی آنرا متوجه نمی شوید برای فهم آن اصرار نکنید ، کنار آن علامت گذاشته و از آن بگذرید و بعداً به آن مراجعه کنید .

      مرور خلاصه نویسی:
      تکرار در فواصل زمانی مشخص باعث ذخیره در حافظه موقت و انتقال آن به حافظه دائمی می شود این مرور در مراحل زیر انجام می شود :
      ۱ ) اولین مرور ده دقیقه بعد از یک مطالعه یک ساعته می باشد .
      ۲) دومین مرور روز بعد و به مدت ۳ تا ۴ دقیقه صورت می گیرد .
      ۳ ) سومین مرور یک هفته بعد و در پایان هر ماه مرور کلی باعث می شود ۹۵ درصد مطالب در حافظه بلند جایگزین شود .

      باید توجه کرد که تکرار یکنواخت مغز را خسته می کند .
      بهترین زمان مرور کلی در تعطیلات می باشد مخصوصاً تعطیلات عیدو خردادماه .مرور درس وقتی مفید خواهد بود که مطالعه اولیه کامل باشد.یک نوع مرور می تواند با انجام آزمون همراه باشد.
      برای مرور اصولی و کارا می توان از جعبه لایتنر و یا نرم افزار لایتنر نیز استفاده نمود ( بیشتر برای لغات، تاریخ ادبیات،فرمول و…)


      نویسنده: محمد گنجی


      linie-0365.gif
      منبع: لایتنر باکس


    3. Top | #3
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      خیلی ممنون.خیلی مفید بووود

    افراد آنلاین در تاپیک

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)

    کلمات کلیدی این موضوع




    آخرین مطالب سایت کنکور

  • تبلیغات متنی انجمن