با سلام در دفترچه راهنمای ازمون ارشد در مجموعه علوم تربیتی (2) رشته ای هست به
نام مشاوره و راهنمایی و رشته دیگری هست به نام مشاوره( با4 گرایش ) سوال اینست 1-
این دو رشته چه تفاوتی باهم دارند و چرا جداگانه اورده شده 2- کاربرد هریک چیست ؟
براي داشتن جامعه*اي سالم و پويا، بايد افراد به طور صحيح پرورش پيدا كنند. علوم تربيتي علم آموزش، تعليم و تربيت و مشاوره و راهنمايي است. بدين صورت كه روش*هايي منطبق بر نيازمندي*هاي افراد جامعه از طرف فارغ*التحصيلان اين رشته به جامعه و يا افراد جامعه ابلاغ مي*شود و ما اين فرايند را مشاوره مي*ناميم. اين رشته داراي 4 گرايش مي*باشد كه دو گرايش مشاوره و روانشناسي تربيتي بيشترين تعداد پذيرش را نسبت به دو گرايش مشاوره و راهنمايي و آموزش و پرورش كودكان استثنايي داردبه طور مثال گرايش مشاوره داراي ابعاد فراواني مي*باشد. مشاوره در تمام زمينه*هاي زندگي مورد استفاده قرار مي*گيرد مثلاً شغل*يابي، نحوه روبرو شدن با مشكل، حل و فصل بحران*هاي دوران نوجواني و جواني، انتخاب رشته تحصيلي و ازدواج و ... . دراين راستا مشاور تصميمي را كه مناسب و سازگار با شرايط باشد را بيان مي*كند اما لازم به ذكر است كه تصميم*گيري نهايي تنها به عهده خود مراجعه كننده صورت مي*گيرد
در اين دنياي پيچيده هيچ*كس بي*نياز از تعليم و تربيت نيست و اين، تنها راه تحقق انسان واقعي و دسترسي به كمال مطلوب است.
گرايش*ها وابعاد مختلف اين رشته كارشناسي ارشد
اين رشته در مقطع كارشناسي ارشد داراي گرايش*هاي روانشناسي و آموزش كودكان استثنايي، روانشناسي تربيتي، مشاوره و راهنمايي و مشاوره (مدرسه*اي، شغلي، خانواده، توانبخشي) است.
مشاوره و راهنمايي
مشاوره: رابطه*اي است كه بر اساس مشاركت مشاور و مراجع با توجه به نيازهاي مراجع انجام مي*شود در نهايت هم تصميم*گيري با مراجع است.
راهنمايي: بخشي از مراحل آموزش كه كمك مي*كند دانش*آموز در تمامي مراحل تحصيل بتواند براي آينده شغلي خود برنامه*ريزي نمايد.
آموزش و پرورش كودكان استثنايي:*
هدف از آموزش و پرورش كودكان استثنايي فراهم كردن فرصت*هاي مناسب و امكانات آموزشي ويژه به منظور شكوفاسازي حداكثر توانايي*هاي ذهني و جسمي اين كودكان با توجه به ويژگي*هاي عقلاني و جسماني آنان است. اين كودكان را مي*توان به گروه*هاي عقب*مانده ذهني، معلول جسمي، نابينا و نيمه*بينا، ناشنوا و نيمه*شنوا، كودكان مبتلا به اختلالات عاطفي و اجتماعي وكودكان تيزهوش تقسيم كرد.
منابع:*
مشاوره و راهنمايي
زبان عمومي (Essential word) (504 word)
زبان تخصصي
زبان تخصصي علوم تربيتي 2 (محسن طالب زاده انتشارات سنجش)
انگليسي براي دانشجويان مشاوره و كودكان استثنايي (منصور كوشا انتشارات سمت)
مباني مشاوره و راهنمايي
مقدمه*اي بر مشاوره و روان*درماني (سيد احمد احمدي انتشارات دانشگاه اصفهان)
مقدمات راهنمايي و مشاوره
مفاهيم و كاربردها (عبدالله شفيع آبادي انتشارات دانشگاه پيام نور)
اصول و روش*هاي راهنمايي در مشاوره (سيد مهدي حسيني بيرجندي انتشارات رشد)
روش*ها و فنون راهنمايي در مشاوره
فنون و روش*هاي مشاوره (عبدالله شفيع آبادي نشر ترمه)
مفاهيم بنيادي و مباحث تخصصي در مشاوره (ديويد گلدارد ترجمه سيمين حسينيان انتشارات كمال تربيت)
پويايي گروه و مشاوره گروهي (عبدالله شفيع آبادي انتشارات رشد)
راهنمايي و مشاوره شغلي و حرفه*اي (عبدالله شفيع آبادي انتشارات رشد)
نظريه*هاي مشاوره و روان*درماني
نظريه*هاي مشاوره و روان*درماني (عبدالله شفيع آبادي و غلامرضا ناصري مركز نشر دانشگاهي)
نظريه*هاي مشاوره و روان*درماني (لوئيس شيلينگ ترجمه سيده خديجه آرين انتشارات اطلاعات)
روانشناسي رشد
روانشناسي ژنتيك 1(دكتر منصور انتشارات سمت)
پيشگامان روان*شناسي رشد (ويليام كرين ترجمه دكتر فريد فدايي)
روان*شناسي رشد (دكتر حسن احدي و دكتر فرهاد جمهري)
روان*شناسي عمومي
روان*شناسي عمومي هيلگارد جلد 2 (ترجمه محمد تقي براهني و همكاران)
روان*شناسي عمومي (دكتر حمزه گنجي)
روان*شناسي و آموزش و پرورش استثنايي
روان*شناسي و آموزش كودكان استثنايي (دكتر مريم يسف نراقي وعزت اله نادري)
نارسايي*هايي ويژه يادگيري (دكتر مريم سيف نراقي و عزت الله نادري)
روان*شناسي كودكان عقب*مانده ذهني و روش*هاي آموزش آنها (سيف نراقي و نادري)
روان*شناسي كودكان استثنايي (غلامعلي افروز)
روان*شناسي كودكان استثنايي (هالاهان و كافمن ترجمه جواديان)
روانشناسي تربيتي
روان*شناسي پرورشي (علي اكبر سيف جديدترين چاپ)
نظريه*هاي شخصيت
نظريه*هاي شخصيت (شولتز و شولتز ترجمه يحيي سيد محمدي نشر ويرايش)
نظريه*هاي شخصيت (يوسف كريمي)
كابرد آزمون*هاي رواني در مشاوره
آزمون*هاي رواني (مباني نظري و عملي) (حمزه گنجي انتشارات ساوالان)
نظريه و كاربرد آزمون*هاي هوش و شخصيت (حسن پاشاشريفي انتشارات سخن)
آشنايي با آزمون*سازي و آزمون*هاي رواني (ابوالفضل كرمي انتشارات روانسنجي)
آمار و روش تحقيق
آمار و احتمالات آماري در روانشناسي (علي دلاور)
روش تحقيق در روانشناسي و علوم تربيتي (علي دلاور نشر وياي)
روانشناسي تربيتي
سنجش و اندازه*گيري
اندازه*گيري و ارزشيابي پيشرفت تحصيلي (علي اكبر سيف جديدترين چاپ)
اندازه*گيري و سنجش در علوم تربيتي (علي اكبر سيف)
زمينه*هاي اشتغال
مشاوره داراي ابعاد مختلفي است و مي*توان براي انتخاب رشته تحصيلي، ازدواج،*شغل*يابي، نحوه ارتباط در يك محيط صنعتي، نحوه ارتباط اعضاي خانواده و يا نحوه روبرو شدن با بحران*هاي دوران نوجواني و جواني از مشاور كمك گرفت. امروزه شغل مشاوره يكي از شغل*هاي تعريف شده در آموزش و پرورش است و هر مدرسه در مقطع متوسطه و يا پيش دانشگاهي حداقل نياز به يك مشاور دارد. به همين دليل با كنبود كارشناس در رشته مشاوره روبرو هستيم . در ضمن يك مشاوره مي*تواند به غير از آموزش و پرورش در بهزيستي كميته امداد، فرهنگسراها، مراكز بازپروري و زندان*ها به كار مشاوره بپردازد.
سؤالات اين رشته و در دو دفترچه ارائه مي*شود كه دفترچه شماره 1 با 7 ماده درسي 180سؤال و 120 دقيقه و دفترچه شماره 2 شامل 6 ماده درسي 150 سؤال و 60 دقيقه زمان پاسخگويي اين مجموعه شامل 4 گرايش زير مي*باشد:
1ـ روانشناسي و آموزش كودكان استثنايي
2ـ روانشناسي تربيتي
3ـ مشاوره و راهنمايي
4ـ مشاوره (مدرسه*اي، شغلي، خانواده*اي، توانبخشي)
گرايش روانشناسي و آموزشي كودكان استثنايي:
در اين گرايش داوطلب از دفترچه شماره 1 به دروس زبان عمومي و تخصصي ـ روانشناسي تربيتي ـ آمار وروش تحقيق ـ روانشناسي رشد
و از دفترچه شماره دوم سنجش و اندازه*گيري در تربيت بدني ـ روانشناسي كودكان اسثتنايي ـ آموزش و پرورش كودكان استثنايي را پاسخ مي*دهند.
گرايش روانشناسي تربيتي
در اين گرايش دانشجو از دفترچه شماه 1 دروس زبان عمومي و تخصصي ـ روانشناسي تربيتي ـ آمار و روش تحقيق ـ روانشناسي رشد و روانشناسي عمومي را پاسخ مي*دهند و دفترچه شماره دوم براي اين دانشجويان نيست.
گرايش مشاوره و راهنمايي:
در اين گرايش دانشجو از دفترچه 1 به دروس: زبان عمومي و تخصصي ـ آمار و روش تحقيق ـ مباني مشاوره و راهنمايي ـ روش*ها و فنون راهنمايي در مشاوره و از دفترچه شماره 2 نظريه*هاي مشاوره وروان*درماني ـ كاربرد آزمون*هاي رواني درمشاوره و روانشناسي شخصيت را پاسخ مي*دهد.
گرايش مشاوره (مدرسه*اي، شغلي، خانواده*اي، توانبخشي)
داوطلب اين گرايش از دفترچه شماره 1 به دروس زبان عمومي و تخصصي ـ آمار و روش تحقيق ـ مباني مشاوره و راهنمايي ـ روش*ها و فنون راهنمايي در مشاوره و از دفترچه شماره 2 نظريه*هاي مشاوره و روان*درماني ـ كاربرد آزمون*هاي رواني در مشاوره و روانشناسي شخصيت را پاسخ مي*دهند.
سؤالات اين رشته و در دو دفترچه ارائه مي*شود كه دفترچه شماره 1 با 7 ماده درسي 180سؤال و 120 دقيقه و دفترچه شماره 2 شامل 6 ماده درسي 150 سؤال و 60 دقيقه زمان پاسخگويي اين مجموعه شامل 4 گرايش زير مي*باشد:
1ـ روانشناسي و آموزش كودكان استثنايي
2ـ روانشناسي تربيتي
3ـ مشاوره و راهنمايي
4ـ مشاوره (مدرسه*اي، شغلي، خانواده*اي، توانبخشي)
گرايش روانشناسي و آموزشي كودكان استثنايي:
در اين گرايش داوطلب از دفترچه شماره 1 به دروس زبان عمومي و تخصصي ـ روانشناسي تربيتي ـ آمار وروش تحقيق ـ روانشناسي رشد
و از دفترچه شماره دوم سنجش و اندازه*گيري در تربيت بدني ـ روانشناسي كودكان اسثتنايي ـ آموزش و پرورش كودكان استثنايي را پاسخ مي*دهند.
گرايش روانشناسي تربيتي
در اين گرايش دانشجو از دفترچه شماه 1 دروس زبان عمومي و تخصصي ـ روانشناسي تربيتي ـ آمار و روش تحقيق ـ روانشناسي رشد و روانشناسي عمومي را پاسخ مي*دهند و دفترچه شماره دوم براي اين دانشجويان نيست.
گرايش مشاوره و راهنمايي:
در اين گرايش دانشجو از دفترچه 1 به دروس: زبان عمومي و تخصصي ـ آمار و روش تحقيق ـ مباني مشاوره و راهنمايي ـ روش*ها و فنون راهنمايي در مشاوره و از دفترچه شماره 2 نظريه*هاي مشاوره وروان*درماني ـ كاربرد آزمون*هاي رواني درمشاوره و روانشناسي شخصيت را پاسخ مي*دهد.
گرايش مشاوره (مدرسه*اي، شغلي، خانواده*اي، توانبخشي)
داوطلب اين گرايش از دفترچه شماره 1 به دروس زبان عمومي و تخصصي ـ آمار و روش تحقيق ـ مباني مشاوره و راهنمايي ـ روش*ها و فنون راهنمايي در مشاوره و از دفترچه شماره 2 نظريه*هاي مشاوره و روان*درماني ـ كاربرد آزمون*هاي رواني در مشاوره و روانشناسي شخصيت را پاسخ مي*دهند.
فارغ*التحصيلان اين رشته در درجه اول جذب آموزش و پرورش مي*شوند، برخي سازمان*هاي دولتي مانند سازمان بهزيستي، وزارت بهداشت، كميته امداد، فهنگسراها، زندان*ها و ... از جمله مكان*هاي فعاليت فارغ*التحصيلان اين رشته*ها مي*باشند. فارغ*التحصيلان اين رشته در صورت برخورداري از سرمايه لازم مي*توانند مجوز تاسيس مهدكودك و آمادگي را اخذ كرده و اين زمينه فعاليت كنند. مشاوره برنامه*ريزي درسي براي داوطلبان كنكور و همچنين دانش*آموزان تمام مقاطع از تخصص*هاي برخي گرايش*هاي اين رشته مي*باشد، كه مدارس، دبيرستان*ها و آموزشگاه*هاي خصوصي پذيرايي اين افراد مي*باشند.