خانه شیمی

X
  • آخرین ارسالات انجمن

  •  

    نمایش نتایج: از 1 به 3 از 3
    1. Top | #1
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات

      Post درس ششم - سنت های الهی

      1- اقسام سنت های الهی در چه مواردی است نکات مربوط به هر کدام را بنویسید

      1ـ برخی اوقات سنتهای الهی مربوط به ظاهر پدیده ها است که کشف آنها بوسیله علوم تجربی میسر است و سبب پیدایش علوم تجربی می شود. و شناخت آنها به تسلط انسان بر طبیعت کمک میکند

      2ـ برخی سنتها مربوط به حیات معنوی انسانها و جوامع بشری است که توجه انسانها را به آسایش همگانی زیاد می کند. و توجه به دیگران جای نفع پرستی و خود محوری را می گیرد.

      انسان وقتی به سنتها آشنا باشد می تواند مسیر صعود به قله های کمال را پیدا کند و به راحتی به منزل مقصود برسد. و در نهایت به تسلط انسان در خویش کمک می کند. ـ به تنظیم رابطه انسان با خدا می انجامد

      2- سنتهای معنوی جاری در زندگی انسان را نام ببرید

      1ـ سنت امتحان2ـ سنت امداد الهی3ـ سنت توفیق الهی4ـ سنت املاء5- استدراج 6ـ تفاوت در جزاء و پاداش

      3- سنت امتحان و ابتلاء را توضیح دهید

      1ـ این سنت مربوط به چگونگی و فرایند رشد و تکامل انسان است.

      2ـ عامل ظهور و بروز استعدادهاست

      3ـ هر انسان انتخابگری همواره در معرض امتحان است.

      4ـ آزمایشات سبب ساخته شدن انسان می شود.

      5ـ امتحان یا با تکامل همراه است و یا با خسران و عقب ماندگی و انسان های خوب و بد هم به همین ترتیب از هم جدا می کنند

      6ـ هر چه انسان کاملتر می شود امتحانات او ظریفتر و دشوارتر است ـ انما المومن بمنزله کفه المیزان کُلَّما زَیَدَ فی ایمانه زید فی بلائه

      4- سنت امداد الهی مربوط به چه کسانی است توضیح دهید .

      این سنت هم شامل گناهکاران می شود و هم انسانهای نیکوکار یعنی هر کس با اراده خودراهی را برمی گزیند که در همان راه از امداد الهی بهره مند می شود. انسانی که راه باطل را برگزیده مطابق سنت خدا به حال خودرها می شود تا خود را از الطاف خدا دور کند و برای انسان های درست کار راه هموار می شود تا به مراتب کمال برسند

      5- سنت توفیق الهی مخصوص چه کسانی است ؟

      - این سنت مخصوص کسانی است که با نیت پاک قدم در مسیر حق نهاده اند و نصرت الهی به دنبال تلاش و مجاهدت افراد است

      - فراهم شدن شرایط و اسباب برای رسیدن به مقصد.

      - این توفیق اراده ی اهل ایمان را تقویت می کند.

      - این سنت هم به شکل فردی و هم اجتماعی جلوه گر می شود.

      - بر اساس این سنت است که یک قدم انسان مومن صدها قدم نتیجه می دهد.

      - این سنت نتیجه هماهنگی شخص حق گرا با کل نظام هستی است که شخص از نظام جهانی برای رسیدن به مقصد کمک می گیرد.

      6- سنت املاء یا امهال چیست ؟

      ـ مهلت خداوند به گناهکاران و قرار دادن امکانات در اختیار آنها.

      ـ امکانات به صورت بلای الهی در زندگی شخص جلوه گر می شود.

      ـ این سنت حاکم بر زندگی گناهکاران است.

      ـ قرار دادن نعمت در اختیار گناهکاران برای افزودن بار گناه.

      6-منظور از استدراج چیست ؟ توضیح دهید .

      1ـ قرار دادن امکانات برای گناهکاران برای سقوط و هلاکت تدریجی.

      2ـ فاصله گرفتن قدم به قدم از انسانیت.

      3ـ حرکت تدریجی به سمت هلاکت ابدی.

      4ـ حرکت تدریجی به سوی عذاب الهی با استفاده از امکانات خدادادی.

      5ـ آیه: و الذین کذبوا بایاتنا سنستدرجهم من حیث لا یعلمون

      7-تفاوت در جزاء و پاداش را به عنوان یکی از سنت های الهی در زندگی انسان توضیح دهید

      فضل خداوند باعث می شود که کار خوب را چند برابر پاداش و کار بد را به اندازه خودش جزا می دهد.

      آیه ــــ من جاء بالحسنه فله عشر امثالها : پاداش عمل نیک 10 برابر.

      من جاء بالسئیه فلا یجزی الا مثلها : جزای گناه یک برابر.

      8-تأثیر نیکی ها و بدی ها در سرنوشت ها یکی از سنت های الهی است آن را توضیح دهید .

      زندگی انسان به شدت تحت تأثیر رفتار های ماست. مثلا نیکوکاری و گناه از جمله عوامل موثر بر طول عمر هستند. و دعا سبب بسیاری از خوبی هاست و مانع بلا. فرد یا جامعه ای که در مسیر خوبی ها گام بردارد درهای رحمت الهی را به سوی خودمی گشاید. ( و لو کان اهل تقوی امنو و اتقوا لفتحنا علیهم برکات السماء و الارض) و فرد یا جامعه ی که آلوده به گناه شود به عذاب دچار می شود.

      9-امام علی (ع) در پاسخ به شخصی که تمام فعالیت ها و جهاد مسلمانان در جنگ صفین را به خاطر این که بر اساس قضا و قدر الهی بود عاری از هرگونه پاداش می دانست چه فرمودند ؟

      خداوند به همه مسلمانان به خاطر رفتن به جهاد و حضور در جبهه و بازگشت از جبهه ها را پاداش مناسب خواهد داد چون همه این کار ها با اراده و اختیار خود آن ها انجام شده بود - ایشان توضیح دادند که کار های انسان بر اساس قضا و قدر حتمی و جبری الهی نبود ( اراده و اختیار انسان هم یکی از مظاهر قضا و قدر الهی است - یعنی خداوند اراده کرده است که انسان اختیار داشته باشد )

      10 - پاسخ اشکال زیر را بنویسید .

      « اگر خداوند سرنوشت و آینده و نتیجه ی همه کار های ما را می داند پس ما در کار های خود مطابق علمِ قبلیِ خدا رفتار می کنیم پس هیچ گونه اختیاری در کار های خود نداریم و ما چه تلاش کنیم و چه تلاش نکنیم به همان نتیجه ای می رسیم که خدا از قبل می دانسته است »

      این اشکال ناشی از مقایسه خداوند با انسان و کار های اوست - خداوند متعال همانطور که به نتیجه ی کار ما اگاهی دارد به تمام فرایند و حوادث و کار های ما برای انجام یک کار هم علم دارد و تمام اتفاقات و تصمیم گیری های طول فرایند را هم می بیند پس علم خدا منحصر به نتیجه نیست و نسبت به تمام تصمیم ها و عوامل دیگرِ موثر در آن فرایند و حتی تغییر در تصمیم ها ، جدیت یا کاهلی ما در انجام آن ها را هم می داند و علم او به تمام جزدیات است نه پیش بینی یک نتیجه . ( نکته دیگر اینکه ما در هر مرحله از فرایند انجام کار ها اراده و اختیار خود را به وضوح حس می کنیم و از علم خداوند هم هیچ گونه اطلاعی نداریم پس علم قبلی خدا اختیار را از ما سلب نمی کند.

    2. Top | #2
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      خیلی خووووووووووووووووووووووب بود

    3. Top | #3
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      نمایش مشخصات

      خوب بود Ok



    افراد آنلاین در تاپیک

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)

    کلمات کلیدی این موضوع




    آخرین مطالب سایت کنکور

  • تبلیغات متنی انجمن