خداحافظ ای همنشین همیشه
خداحافظ ای داغ بر دل نشسته
تو تنهانمی مانی ای مانده بی من
تو را می سپارم به دلهای خسته
تشکر
مشاوره ی رایگان کنکور به مناسبت عید سعید قربان09306469796 محمودی
برنامه ریزی و رفع اشکال برنامه از تاریخ 9 مهرماه تا 14 مهرماه 93 بصورت رایگان...
پیشاپیش عید همه ی دوستان مبارک
moshaver2026@yahoo.com
یه سوال
لطفا جواب بدین
آرایه های مقابل همه ابیات به استثنای بیت گزینه........تماما درست است.
1)به دل دشــمن اگر خود بود از آهن و روی/چون به هـیبت نگری لرزش سیــماب دهی (اغراق-ایهام تناسب)
2)گو هــمه شهر به جنـــگم درایــند وخــلاف/من که در خــلوت خاصم خبر از عامم نیست (مجاز-تضاد)
3)دل مکدرش از زنگ جهل خالی نیست/ولی تنش ز لباس عریان است(تشبیه-متناقض نما)
4)گر تو فرعون منی از مصر تن بیرون کنی/در درون حالی ببینی موسی وهارون خویش(تشبیه-مراعات نظیر)
خلاف قوانین
ویرایش شده.
به نظرم گــــزیـنــــــه (1)
اشتباه نکنید...در گزینه (3) زنگ به جهل تشبیه شده است. زنگ جهب اضافه ی تشبیهی است.
سلام جواد جــان :
گزینه ی 2 : همه شهر مجاز از مردم شهر هست / خاص و عام هم تصاد داره
گزینه ی 3 : زنگ جهل اضافه تشبیهی هست / لباس عریان هم پارادوکس داره
گزینه ی 4 : فرعون و مصر و موسی و هارون مراعات نظیر یا تناسب دارند / مصر تن هم فکر میکنم اضافه ی تشبیهی باشه ! تن (وجود) به مصر تشبیه شده
پ.ن : فکر میکنم فرعون منی هم اضافه ی تشبیهی باشه !! منیت و غرور به فرعون تشبیه شده ...
با این اوصاف باید گزینه (1) ، پاسخ این سوال باشه ، موفق باشی ...
عشــــــق ؛همین خنده های ساده توست . . . !
وقتی با تمام غصه هایت میخندی ؛
تا از تمام غصه هایم رها شوم . . .
ویرایش توسط Sajad TbT : 25 دی 1391 در ساعت 17:18
سجاد جان واقعا دست گلت درد نکنه
من هم مثل شما به گزینه یک رسیدم اما جواب گزینه 4
این سوال 4ازمون12ابان قلمچی بود
جواب قلمچی:
در گزینه ی 3 "زنگ جهل "تشبیه دارد و تناقض وجود ندارد
گزینه1:در"هیبت نگاه معشوق"اغراق -روی ایهام تناسب دارد1-نوعی فلز2-چهره
من موندم گزینه 3میگه پارادوکس نداره پارادوکس به اون خوشگلی
خلاف قوانین
ویرایش شده.
معناي بیت اول :وقتی با هیبت به دشمنانت می نگري، دل آن ها را مانند جیوه به لرزه در می آوري )کنایه از آن که آن ها رامی ترسانی( همان طورکه می بینید در این بیت تشبیه و کنایه پدید آمده است. در كلمه ي ( روي ) ايهام تناسب وجود دارد. 1- فلز 2- رخ كه با نگري تناسب دارد.
بيت دوم : شهر : مجاز از مردم شهر و تضاد (خاص و عام )
بيت سوم : زنگ جهل : اضافه ي تشبيهي ولي پارادوكس ندارد. دقت كنيد مصرع دوم مي گويد: تن او از لباس، عريان است. نه لباسِ عريان.
بيت چهارم: مصر تن اضافه ي تتشبيهي و تو فرعون مني تشبيه. تناسب هم كه خيلي آسونه.
دكتر امين يزدي زاده، مدرس كنكوري درس زبان و ادبيات فارسي رشته هاي رياضي و تجربياستان آذربايجان غربي شهر اروميه
09143469320
مولف کتاب دهخدای کنکور انتشارات شب قره تهران
معناي واژه هاي داخل متن کتب درسي (دوّم، سوّم، زبان فارسي 3، پيش دانشگاهي)توجّه به لغات ايهام دار و مشخص كردن چندين معني آن هاجمع بندي جفت هاي املاييواژه هاي كنكور سراسريتاريخ ادبيّات و اعلام فصل به فصل
عشــــــق ؛همین خنده های ساده توست . . . !
وقتی با تمام غصه هایت میخندی ؛
تا از تمام غصه هایم رها شوم . . .
اقایون شرمنده تو تست یه کلمه رو جا انداختم
گزینه3:.....لباس کمال عریان......
خلاف قوانین
ویرایش شده.
عشــــــق ؛همین خنده های ساده توست . . . !
وقتی با تمام غصه هایت میخندی ؛
تا از تمام غصه هایم رها شوم . . .
آرایه های ادبی(ترصيع)
ترصيع
ترصيع، در لغت به معناي جواهر نشاندن است. به* همين دليل تاج جواهرنشان را مرصع گويند و در اصطلاح بديع، آن است كه در دو مصراع شعر يا دو جمله*ی نثر، واژه*ها دو به دو داراي سجع متوازي باشند.
آرایه*ی ترصیع از اختراعات ابن*قدامه محسوب می*شود که در "نقدالشعر" مطرح شده؛ اما در ادب فارسی اولین*بار در فصل یک "ترجمان*البلاغه" به* عنوان اولین آرایه ذکر شده است؛ که نویسنده*ی آن "رادویانی" در مورد آن می*گوید این قسم را اندر بلاغت درجه*ا*ی بلند است و منزلتی شریف ازیرا که به دام هر خاطری اندر نیاید و خردی بوی نرسد.
از معروف*ترين نمونه*هاي ترصيع، قصيده*اي از "رشيد وطواط" است؛ كه تمامي آن داراي ترصيع مي*باشد، اگر چه شعري كه تمام ابيات آن ترصيع باشد، بسيار كم است و خود رشيد وطواط، *مدعي شده كه پيش از من در عرب و عجم كسي قصيده*اي كه تمام ابياتش مرصع باشد، نگفته است. اما اشعاري كه در آن ابيات مرصع وجود داشته باشد، در ديوان*هاي متقدمين و متاخرين بسيار است. در ذيل بخشي از قصيده*ی تمام مرصع رشيد وطواط بيان مي*شود:
اي منور به تو نجوم جمال
وي مقرر به تو رسوم كمال
بوستاني است صدر تو ز نعيم
و آسماني است قدر تو ز جلال
خدمت تو معوّل دوست
حضرت تو مقبّل اقبال
همچو اسكندري به يمن بقا
همچو پيغمبري به حسن خصال
سيرت تو خزانه الطاف
نعمت تو نشانه*ی آمال
شد مزين به تو مقام و محل
شد مبين به تو حرام و حلال
همان*طور كه مشاهده مي*شود مصرع*هاي رو به روي هم در تمامي كلمات، دو به دو با هم سجع متوازي دارند: منور و مقرّر، نجوم و رسوم، جمال و كمال. اين صنعت در حقيقت نوعي سجع متوازي است كه در شعر بكار مي*رود.
ترصيع از نظر موسيقايي، كلام را بسيار قوي مي*كند:* اين صنعت در قرآن كريم نيز بسيار به كار رفته است: "انَّ الابرار لفي نعيم و انَّ الفُجّارَ لفي جحيم." "انَّ اِلَينا ايابَهُم ثم انَّ علينا حسابهم." سعدي نيز در گلستان بسيار از اين صنعت استفاده كرده است:
«توانگري به هنر است نه به مال و بزرگي به خردست نه به سال.»
شام رفته و بام خفته، سال از عد بيرون و مال از حدّ افزون همه را تلف كرده و اسف برده.»
ترصيع از صنايع مهم در موسيقي و مضمون سخن است؛ اما اگر صنعتي مانند جناس در كنار آن آورده شود پرمايه*تر و بلندپايه*تر مي*گردد كه به آن "الترصيع مع التجنيس" گفته مي*شود؛ چنانكه لفظ مرصع متجانس هم باشد؛ مثلا: يار سرگشته و كاربرگشته. و مثالی از ترصیع در نظم:
بيمارم و كارزار و تو درماني
بيم آرم و كارزار و تو در، ماني
آرایه ادبی« اسلوب معادله»که بیشتر در شعر سبک هندی به کار رفته است یکی از زیباترین آرایه ها است. شعری است که ابتدا شاعر یک مفهوم یا مقصود خاصی را در یک مصراع می آورد سپس برای توضیح بیشتر آن، یک تمثیل یا ضرب المثل را در مصراع دیگر می آورد تا مفهوم بیت برای خواننده ساده و قابل فهم شود. به ظاهر هیچ ارتباط معنایی بین دو مصراع نیست. و می توان جای دو مصراع را عوض کرد، یا بین دو مصراع علامت(=) گذاشت، یا عبارت(همانطوریکه ) آورد چنانچه این عبارت یا علامت مساوی بین دو مصراع برقرار شودآرایه ی « اسلوب معادله» می باشد. معروفترین شاعر اسلوب معادله«صائب تبریزی» است. «بیدل هندی» نیز این آرایه را به کار برده است این آرایه در کتاب درسی ادبیات فارسی(2) ذکر شده است اما دانش آموزان از آوردن مثالهای آن ناتوان هستند و در کتاب آرایه های ادبی سال سوم انسانی، نامی از آن برده نشده است
نمونه های آرایه ادبی« اسلوب معادله» در شعر صائب
دل ز قید جسم چون آزاد گردد وا شود
چون حباب از خود کند قالب تهی، دریا شود
صبر بر جور فلک کن تا برآیی رو سفید
لاله چون در آسیاب افتد تحمل بایدش
به هیچ جا نرسد، هر که همتش پست است
پر شکسته ،خس و خار آشیانه شود
سلام.
آرایه های کنکوری همین برای بچه های غیر انسانی چن تان. ترتیب درست یادگیریشونم این طوریه:
مراعات نظیر(تناسب)، تضاد(طباق)، پارادوکس(متناقض نما)، واج آرایی(نغمه حروف)، تکرار، جناس، اغراق، تلمیح، ایهام، ایهام تناسب، حس آمیزی، حسن تعلیل(دلیل زیبا آوردن)، اسلوب معادله، تشبیه، استعاره، تشخیص، کنایه، مجاز
لطفا به هیچ عنوان هیچ آرایه دیگه ای رو نخون. به زودی راجب(راجع به!) آرایه ها و این که چرا باید به همین ترتیب خونده شن با بچه ها حرف میزنم.
همه لطف خداست.
ویرایش توسط mahdi nazari : 21 بهمن 1391 در ساعت 02:02
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)