خانه شیمی

X
  • آخرین ارسالات انجمن

  •  

    نمایش نتیجه های نظرسنجی ها: چه مباحثی در زیست 2 نیاز به توضیح بیشتر مفاهیم دارند؟

    رأی دهندگان
    25. شما نمی توانید در این نظرسنجی رای دهید.
    • فصل 8

      10 40.00%
    • فصل 7

      1 4.00%
    • فصل 6

      11 44.00%
    • فصل 5

      2 8.00%
    • فصل 4

      4 16.00%
    • فصل 3

      1 4.00%
    • فصل2

      4 16.00%
    نظرسنجی با انتخاب چندگانه
    صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
    نمایش نتایج: از 16 به 29 از 29
    1. Top | #16
      کاربر اخراجی

      Mamoli
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط Nurse Mohsen نمایش پست ها
      انعقاد خون اضافه شد
      داداش تکمیل کننده ی انعقاد خون
      trikari.png

    2. Top | #17
      کاربر نیمه فعال

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      چرا توی حاشیه می روید اگر برای کنکوره پس در سطح کنکور بگید
      اگر هم المپیادیه به سایت آیرسیک بروید
      اشتباه منو نکنید یک بام و دو هوا نشید

    3. Top | #18
      کاربر نیمه فعال

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      من چون دو هفته پیش زیست یک رو امتحان دادم واقعا مطالب اینجا بسیار خوب شکافته شده مرسی

    4. Top | #19
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط Nurse Mohsen نمایش پست ها
      انتشار، اسمز و پتانسیل آب
      بسیاری از مواد از طریق انتشار به سلول وارد و یا از آن خارج می شوند. (متن کتاب)

      انتشار یعنی حرکات مواد از جایی که تراکم بیشتر است به سوی محلی که تراکم همان ماده کمتر است. به عبارت دیگر اختلاف غلظت (شیب غلظت) بین دونقطه، باعث انتشار می شود. (متن کتاب)
      شیب انتشار (شیب غلظت) یعنی حرکت مولکول ها بیشتر در جهت یکنواختی غلظت در محیط است. (متن کتاب).
      ببینید پس میشه فهمید که اولا اختلاف غلظت بین دو محیط باعث انتشار میشه. ثانیا حرکت همه ی مولکولها در جهت شیب غلظت (یعنی از جای بیشتر به کمتر) نیست بلکه مولکول ها حرکت تصادفی و در همه ی جهات دارند، که تعداد بیشتری از این مولکول ها حرکتشون در جهت شیب غلظت است و باعث میشن غلظت در مجموع در دو محیط با غلظت متفاوت یکسان بشه. به شکل 27-2 ص 37 زیست 2 توجه کنید.

      اسمز
      اول بدونید که اسمز نوعی از انتشاره فرقش اینه که در اسمز حل شونده نمی تونه بین دو محیط جابجا بشه و فقط حلال که بین دو محیط جابجا میشه (طبق متن کتاب غشا نیمه تراواس، ینی نسبت به حلال تراوا و نسبت به حل شونده تراوا نیست). دلیلش هم این که پرده جدا کننده دو محیط با دو غلظت متفاوت در اسمز فقط نسبت به حلال تراواس و نسبت به حل شونده تراوا نیست ( ینی حل شونده نمی تونه از پرده عبور کنه).
      حالا می رسیم سراغ فشار اسمزی:
      هرجا حل شونده زیاد باشه حلال کم باشه فشار اسمزی زیاد است.
      هرجا حل شونده کم باشه حلال زیاد باشه فشار اسمزی کم است.
      هرجا که فشار اسمزی زیاد باشه (ینی حل شونده زیاد باشه) حلال طبق شیب غلظت دوس داره بره اونجا و فشار اسمزی رو کم کنه یا غلظت دو طرف محیط را برابر کنه.
      دقت کنید فشار اسمزی در جایی وجود داره که حل شونده زیاد و حلال کم است. مثلا در مثال زیست دوم فصل دوم میگه فشاری که مایع درون لوله مویین (محلول شکر) به مایع موجود در کیسه (آب) وارد می کند فشار اسمزی نام دارد.
      خب حالا میریم سراغ مفهوم پتانسیل آب در گیاهان و اسمز:
      ببینید: هرجا پتانسیل آب زیاد است بدین معنی است که آب در اونجا زیاد است پس مسلما در اونجا فشار اسمزی کم است.
      وقتی پتانسیل آب سلول کم است یعنی آب در اون سلول کم است پس وقتی آب کم است یعنی حلال اون سلول کم و مواد محلول اون سلول زیاد است پس فشار اسمزی اون سلول زیاد است .
      به همین سادگی
      نکته1:درون باکتری اسمز وجود نداره
      نکته2:در مسیر غیر پروتوپلاستی هم اسمز نداریم
      نکته3:مولکول های اب از جای رقیق به غلیظ میرن ولی حل شونده(اگه حرکت کنه) از غلیظ به رقیق میره
      دنیا جای خطرناکی برای زندگی است. نه به خاطر مردمان شرور،بلکه به خاطرکسانی که شرارتها را می بینند و کاری درمورد آن انجام نمی دهند.
      انیشتین
      ویرایش توسط M a s o u d : 05 تیر 1394 در ساعت 17:11

    5. Top | #20
      کاربر باسابقه

      Sharmande
      نمایش مشخصات
      یه نکته اسمزهم اینه که تا اب از غشای پلاسمایی عبور نکرده نباید اسمز محسوب کنید...دیواره ها قبول نیستن...
      در ضمن در مورد انتشار معمولی هم از محیط کم غلظت به پر غلظت ماده میره مثلاo2 و برایندش به سمت محیط کم غلظته ولی تو اسمز اب فقط از کم غلظت به پر غلظت میره(شکل کتاب درسی سال دومو ببینید)
      این نکته رو با طلا باید نوشت

    6. Top | #21
      کاربر نیمه فعال

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط M a s o u d نمایش پست ها
      نکته1:درون باکتری اسمز وجود نداره
      نکته2:در مسیر غیر پروتوپلاستی هم اسمز نداریم
      نکته3:مولکول های اب از جای رقیق به غلیظ میرن ولی حل شونده(اگه حرکت کنه) از غلیظ به رقیق میره
      اساس پدیده اسمز وجود غشا هست. پس به طور کلی هرجا غشا نباشه اسمز هم نداریم
      1) در باکتری اندامک غشادار نداریم==> پس اسمز هم نداریم
      2) در مسر غیر پروتوپلاستی آب وارد سلول نمیشود===> یعنی از غشا نمی گذرد و از لابلای دیواره عبور می کند==> پس اسمز نداریم
      3) در اسمز حلال (آب) جابجا می شود نه حل شونده
      منم و زمین صاف راه میرم میچرخ آروم زیر پام
      زندگی سخت ولی ببین که خوشحالم من

    7. Top | #22
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      ممنون.

    8. Top | #23
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      من اصلا نمیدونم تو انجمن چطوری سوالاتم رو منتشر کنم لطفا منو راهنمایی کنید.

    9. Top | #24
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      تشکر واقعا مفید بودن

      فرستاده شده از Hol-U19ِ من با Tapatalk

    10. Top | #25
      srh
      کاربر باسابقه

      bi-tafavot
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط Nurse Mohsen نمایش پست ها
      ...
      سلام اقا محسن خوبي ؟؟
      داداش مگه امسالم نشد ؟ مثل من ميموني برا ٩٥ ؟؟

      ان شاء الله بشي دكتر محسن نه پرستار
      در پشت چارچرخه فرسوده ای / كسی
      خطی نوشته بود:
      "من گشته ام نبود !
      تو دیگر نگرد
      نیست!"...
      گر خسته ای بمان و اگر خواستی بدان:
      ما را تمام لذت هستی به جستجوست.
      پویندگی تمامی معنای زندگی ست.
      هرگز
      "نگرد! نیست"
      سزاوار مرد نیست... فریدون مشیری

    11. Top | #26
      کاربر نیمه فعال

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط srh نمایش پست ها
      سلام اقا محسن خوبي ؟؟
      داداش مگه امسالم نشد ؟ مثل من ميموني برا ٩٥ ؟؟

      ان شاء الله بشي دكتر محسن نه پرستار
      سلام داداش گلم
      من 94 کنکور ندادم تصمیم داشتم 95 بدم که اونم فعلا کلی مشکل واسم پیش اومده... ممنونم مرسی. ایشالا توام به چیزی که می خوای برسی
      منم و زمین صاف راه میرم میچرخ آروم زیر پام
      زندگی سخت ولی ببین که خوشحالم من

    12. Top | #27
      کاربر نیمه فعال

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      جزوه پیش دانشگاهی فصل اول (پروتئین سازی) به شکل مفهومی
      کاری از دکتر رشوند و احسانی
      http://s6.picofile.com/file/82312620...D9%86.pdf.html
      منم و زمین صاف راه میرم میچرخ آروم زیر پام
      زندگی سخت ولی ببین که خوشحالم من
      ویرایش توسط Nurse Mohsen : 12 دی 1394 در ساعت 20:11

    13. Top | #28
      کاربر نیمه فعال

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      سلام
      یه قسمت از جزوه دکتر بهنام رشوند و دکتر احسانی را براتون گذاشتم... اگه خوشتون اومد می تونید کاملش را از طریق لینک دانلود کنید... فصل اول پیش دانشگاهی
      مراحل آزمایش
      B/T :

      1. در مرحله اول B/T هاگ های قارچ نوروسپوراکراسا در محیط کشت حداقل قرار دارند ؛
      2. در مرحله دوم B/T برای ایجاد جهش در این هاگ ها و مشاهده تاثیر این جهش ها بر مسیرهای متابولیکی در این جانداران ، از اشعه X و یا uv استفاده کردند ؛
      3. در مرحله سوم ما دو نوع قارچ داشتیم؛ جهش یافته و سالم؛اما به تعداد کم (هنوز هاگ ها در داخل محیط کشت حداقل قرار دارند) ؛ برای افزایش تعداد نمونه ها (جهش یافته / سالم) باید بذاریم تا قارچ حسابی تولید مثل کند اما یه مشکل هست ؛هاگ های جهش یافته در محیط کشت حداقل قادر به رشد نیستند ؛ دقت کنید که برخورد با اشعه x یا uv لزوماً به معنای ایجاد جهش در یک جاندار نیست !
      4. در مرحله چهارم برای اون که تمامی قارچ ها (جهش یافته / سالم) بتونن رشد کنند ، اون ها رو به محیط کشت کامل منتقل می کنیم ؛

      نکته 6 : محیط کشت کامل ، محیط کشت حداقل است بعلاوه تمامی موادی که ما پیش بینی می کنیم که قارچ های سالم درنتیجه برخورد با اشعه x (uv) ودر نتیجه ی تبدیل اونها به قارچ های جهش یافته ، نمی تونن بسازن ( موادی که قبلا ً بطور طبیعی می تونستن سنتز کنند)
      نکته 7 : در محیط کشت کامل ، هم قارچ های جهش یافته و هم قارچ های سالم هر دو می توانند رشد کنند .

      1. در مرحله پنجم تمامی قارچ ها (جهش یافته / سالم ) در کنار تمامی امکانات جانبی ( محیط کشت کامل ) رشد کرده و کلی هاگ بوجود می آورند .

      نکته 8: هرهاگ این قارچ ابتدا یک میوز و سپس چهارتا یدونه ای میتوز میکنه /برای4تاهاگ حاصله/ وبه هشت تادونه هاگ تبدیل می شه؛
      نکته 9: در این مرحله هاگ ها به صورت دسته های 8 تایی در داخل هاگدان (آسک) جدا جدا (در دسته های 8 تایی جداگانه) قرار می گیرند ؛
      نکته 10 : دقت کنید که چون در ابتدا هر هاگ ( قبل از این که 8تایی بشه ) یا به صورت جهش یافته بوده و یا به صورت سالم و بعدش 8 تایی شده پس هاگ های داخل هر هاگدان یا 100٪ جهش یافته اند و یا 100٪ سالم ؛

      1. در مرحله ششم B/T میان و دونه دونه ی هاگ ها ( که قبلا حسابی واسه خودشون توی محیط کشت کامل رشد کرده بودند ) رو از محیط کشت کامل برمیدارن و میذارن داخل محیط کشت حداقل ؛ (بار دوم استفاده از محیط کشت حداقل ) تو این مرحله هاگ ها 2 دسته اند یا توی محیط کشت حداقل رشد می کنند ؛ این یعنی اینکه هیچ مسیر متابولیکی ای در این جاندارهاپلوئید به مشکل برنخورده و در نتیجه جهش یافته نیست (بیشتر هاگ ها به این شکل بودند) و یا اینکه نمی توانستند در محیط کشت حداقل رشد کنند ؛ این یعنی اینکه مسیر متابولیکی سنتز یه ماده خاص تو این جاندار به مشکل برخورده واینکه اون جاندارنمیتونه توی اون محیط زندگی کنه و این هم یعنی اینکه این جاندار دچار جهش شده ( برخی از هاگ ها به این شکل بودند ) ؛
      2. در مرحله هفتم B/T آمدند و به محیط کشت حداقل هر یک از این قارچ های جهش دیده ماده خاصی رو که پیش بینی می کردند ممکنه در اثر جهش سنتز اون ماده توی اون جاندار به مشکل برخورده باشه و در نتیجه به خاطر عدم سنتز اون ماده ، این جاندار نمی تونسته توی محیط کشت حداقل رشد کنه رو اضافه می کردند ( تولید انواع محیط های کشت غنی شده ) ؛ تعداد دفعات استفاده از هر محیط کشت : حداقل = 2 بار ؛ کامل = 1 بار ؛ انواع غنی شده ها = 1 بار .

      نکته 11 : محیط کشت غنی شده = محیط کشت حداقل به علاوه یکی از موادی که ما پیش بینی می کنیم که کپک نوروسپورا ، در نتیجه ی جهش نمی تواند آن را سنتز کند
      محیط کشت کامل = محیط کشت حداقل به علاوه تمامی موادی که.....سنتز می کند L چرا عصبانی میشی ؟! دیدم نکتش مهمه گفتم بذار چند بار بیارمش بلکه شاید اینجوری بشه که تو (!)خجالت بکشی و یکمی هم درس بخونی !!!
      نکته 12 : پس محیط کشت غنی شده زیر مجموعه محیط کشت کامل می باشد ؛
      نکته 13 : تمامی قارچ های جهش یافته در محیط کشت کامل می توانند رشد کنند اما هر قارچ جهش یافته ، بسته به نوع جهش می تواند فقط در یکی از محیط های کشت غنی شده رشد کند ؛ در صورتی که ممکن است در محیط کشت غنی شده ی دیگری قادر به رویش نباشند ؛
      نکته 14 : اگر B/T به جای جاندار n از جاندار n2 ، n3 و... استفاده می کردند ؛ بدلیل احتمال هم پوشانی ژنی دراین جانداران ممکن بود که دچار اشتباه شوند.علت :Eی روکه یه زن نمیتونست سنتز کنه رو ممکن بودزن موجود در کروموزوم هومولوگ سنتز کنه.......

      1. در این مرحله با اضافه کردن انواع مواد به محیط کشت حداقل و اینکه هر هاگ جهش یافته با کدوم ماده ی اضافه شده رشد میکنه ( ویااینکه رشد نمی کنه) انواع محیط های کشت غنی شده (بر حسب نوع جهش ) را ایجاد کردند ؛

      قارچ های جهش یافته در آزمایش B/T بر حسب اینکه باید چه ماده ای به محیط کشت حداقلشون اضافه میشد تا بتونن رشد کنند ( بر حسب نوع محیط کشت غنی شده ) به انواع مختلف تقسیم میشدند یکی از این انواع جهش یافته ها : اونهایی بودند که در صورتی رشد می کردند که به محیط کشت حداقل اونها aa - arg اضافه میشد ؛ درسلول 2 ماده C و O پیش ماده تولید Arg می باشند ؛ O خود از ماده ی دیگری به نام X حاصل میشود ؛
      نکته 15 : در بین Arg ، O ، C و X فقط Arg ، aa می باشد ؛

      X
      E3
      E2
      E1
      مسیر متابولیکی تولید Arg در سلول به این شکل می باشد :


      بیدل و تیتوم مشاهده کردند که جهش یافته های نیازمند به Arg سه دسته اند :


      1. دسته اول فقط در صورتی شد می کردند که به محیط کشت حداقل آنها ، O، C و یا Arg اضافه میشد ؛

      نکته 16 : این یعنی اینکه در این جهش یافته ها 3 و 2 E هست اما 1E در اثر جهش در ژن سازنده آن ، تولید نمی شود ؛
      نکته 17 : اضافه کردن X به محیط کشت حداقل این جهش یافته ها بیهوده میباشدددددددد ؛

      1. دسته دوم گروهی بودند که در صورتی رشد می کردند که به محیط کشت حداقل اونها C و یا Arg اضافه میشد ؛

      نکته 18 : این یعنی اینکه در این جهش یافته ها 3E هست اما 2E در اثر جهش در ژن سازنده آن تولید نمی شود ؛
      نکته 19 : در این دسته از جهش یافته ها وجود و یا عدم وجود 1E دردی را درمان نمی کند ؛ چون 2E نیست ؛
      نکته 20 : اضافه کردن O و X به محیط کشت حداقل این جهش یافته ها نیز کاری بیهوده میباشدددددددد؛


      1. دسته سوم آنهایی بودند که که فقط در صورتی رشد می کردند که به محیط کشت حداقل آنها Arg اضافه میشد ؛


      نکته 21 : این یعنی اینکه در این جهش یافته ها 3E نیست ( تولید نمیشود ) چرا؟! در اثر جهش در ژن سازنده اون ؛
      نکته 22 : در این دسته نیز وجود و یا عدم وجود 2 و 1E دردی را درمان نمی کند ؛
      نکته 23 : اضافه کردن C وO و X به محیط کشت حداقل این جهش یافته ها نیز کاری بس خنده آور بوددددددددددد!
      نکته 24 : این ویژگی ها مربوط به قارچ نوروسپورا کرا سا ست جلو جلو (!) حفظش کنید !

      1. از شاخه آسکومیست هاست
      2. یوکاریوته تنبله غذا درست نمی کنه (هتروتروفههه!)
      3. جنس دیوارش کیتینه بس خیلی هم شیرینه ( نوعی قنده=هووووم به به)
      4. راستی کیتین در حشرارت هم بود –یادته کجاشون ؟! پوشش خارجی شون ...
      5. هاگ هاشون رو هم به طریق جنسی و هم به طریق غیر جنسی تولید می کردند ( اما همیشه هاگ ها در آسکومیست ها نتیجه مستقیم میتوزبودش) چرخه زندگی هاپلوئیدی داره تنشم ریش ریشه رشته ه ایهههههههههه ....

      نکته 25 : هر که بامش بیش برفش پیش تر (= جلو تر ! ) :
      شاید تو آزموناتون با این سوالات آشنا شده باشین که مثلاً فلان جاندار .... بعدش چند تا گزینه براتون آوردن که میگن با این شرایط رشد می کنه ؛ و ازتون مسیرمتابولیکی رو میخوان ؛ اینجا ما دو حالت داریم :

      1. تعداد دفعات استفاده هیچ دو ماده ای با هم برابر نیست هر کی که اسمش تو گزینه ها بیشتر اومده جلوتر قرار میگیره !
      2. ممکنه با حالتی روبه رو بشید که تعداد دفعات استفاده دو ماده با هم برابر باشه در این حالت اون دو ماده رو بذار کنار بقیه اش رو بنویس و در آخر اون دو ماده رو به مسیر متابولیکی اضافه کن یه بار اولیه جلوتر وای میسته یه بارهم دومیه ؛ جفتشون قابل قبولن! مثالش هم...اگه از درس نامه خوشتون اومده می تونید به طور کامل دانلودش کنید

      http://s3.picofile.com/file/82309818...%841.docx.html
      منم و زمین صاف راه میرم میچرخ آروم زیر پام
      زندگی سخت ولی ببین که خوشحالم من
      ویرایش توسط Nurse Mohsen : 12 دی 1394 در ساعت 20:07

    14. Top | #29
      کاربر انجمن

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      تاپیک خوبیه!
      Where there is a wish , there is a way

      پزشکی منتظرم باش

    صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

    افراد آنلاین در تاپیک

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)

    موضوعات مشابه

    1. پاسخ: 83
      آخرين نوشته: 12 خرداد 1399, 02:22
    2. نقش مشاور در پیشرفت تحصیلی؟؟خودت برنامعه بریزی بهتره یا بری پیش مشاور؟؟
      توسط Dj.ALI در انجمن پاتوق سال دوازدهمی ها و کنکوریها
      پاسخ: 76
      آخرين نوشته: 18 آذر 1398, 10:00
    3. پاسخ: 215
      آخرين نوشته: 09 فروردین 1396, 09:01
    4. پاسخ: 14
      آخرين نوشته: 22 دی 1393, 10:23
    5. پاسخ: 11
      آخرين نوشته: 13 مهر 1393, 14:07

    کلمات کلیدی این موضوع




    آخرین مطالب سایت کنکور

  • تبلیغات متنی انجمن