توحید عملی ینی چی؟؟؟؟؟؟؟؟
نشونه های توحید عملی چیه؟؟؟؟
گیرم که باخته ام
اماکسی جرات ندارد به من دست بزند
یا از صفحه بازی بیرونم بیاندازد
شوخی که نیست من شاه شطرنجم
تخریب میکنم انچه را که نمیتوانم باب میلم بسازم
گیرم که باخته ام
اماکسی جرات ندارد به من دست بزند
یا از صفحه بازی بیرونم بیاندازد
شوخی که نیست من شاه شطرنجم
تخریب میکنم انچه را که نمیتوانم باب میلم بسازم
اولا سوال برای خارج کشور سال 92 رشته ی تجربی هست و اتفاقا گزینه 3 درسته .
اما تحلیلش : گزینه2و4 که غلطه بخاطر توفی که معناش میشه دریافت چیزی بصورت تمام و کمال(در قران برای قبض روح انسان (مرگ) به کاررفته) .
گزینه 1 غلطه چون درسته که روح ثابته اما این یعنی روح تجزیه و تحول نمی پذیره و فرسوده ومستهلک نمیگرده و نه اینکه روح غیرقابل تغییر است چون روح تغییر میکنه (همون مثال دوستمون که توبه رو گفت)
اما یه نکته ای رو ایشون گفتند که غلطه . روح=من=خود=قلب=شخصیت است(معادل هم هستند)
توحید عملی(عبادی) یعنی کارهایی که ما برای خدا انجام میدهیم(وظیفه ی ما هست) . بطور کلی قلق تستی نداره و باید از روی مفاهیم آیه متوجه بشی . یکی از بارزترین کلمات همون عبادت در آبه هست ولی فقط انحصار به همین واژه نمیشه .
در چندتا از آیات درس 3 پیش برات مثال هایی رو آوردم که شاید در تفهیم بهتر کمکت کنه .
I wanna thank me for believing in me
توی علت و معلول همیشه وقتی یه جله رو بهت میدن 2قسمتش کن قسمت اول و دوم.یکی از قسمتا دلیل اون کاره و دیگری نتیجشه.مثلا میگه آب روی آتش،بخار میکند! خوب آب روی آتش علت یا دلیل اون اتفاقه ، که نتیجش میشه بخار شدن آب.
با درس خواندن قبول میشوید.خوب دلیل قبول شدن چیه؟درس خوندن.نتیجش چیه قبول شدن.قبول شدن معلول و نتیجس.
.مثلا میگه بهشت رفت عاقبت تقواپیشگان است.خوب نتیجه میشه بهشت رفتن یعنی معلول.علتم تقوا داشتنه
تابع و متبوع هم همینطوره
خیلی سادس
I wanna thank me for believing in me
چرخ برهم زنم ار غیر مرادم گردد.... من نه آنم که زبونی کشم از چرخ وفلک!!!!
الف)علت ومعلولدر این چند سال اخیر تست ها و گزینه هایی را مشاهده می کنید که با تعبیر« علت و معلول» به کار رفته است که باید به معنای این کلمات توجه ویژه ای کرد. « علت» به معنای: سبب- باعث و ……… است و « معلول» به معنای: نتیجه- پیامد- بازتاب – مولود- میوه- ثمره و ……… است.چند مثال برای معلول:۱- عدم غم و اندوه و حزن معلولایمان به خدا آخرت وعمل صالح است.( ص ۶۲ دین و زندگی ۲)
۲- بازماندن از کاروان فلاح و کمال معلول پرورش دادن ریشه های گناه در خود است. ( ص ۴۶ دین و زندگی ۲)
۳- پیش بینی عاقبت ازدواج توسط پدر و مادر معلول تجربه و پختگی آنان است.(ص ۲۱۸ دین و زندگی ۳)
۴- قوی تر و بیش تر شدن عبودیت انسان در پیشگاه الهی معلول درک بهتر فقر و نیازمندی است.(ص ۸ پیش دانشگاهی)
۵- باید دقت کنیم همین جملات را می توان با علت بازنویسی کرد:۱- ایمان به خدا و آخرت و عمل صالح علت عدم غم و اندوه و حزن است.۲- پرورش دادن زمینه های گناه در خود علت بازماندن از کاروان فلاح و کمال است.۳- تجربه وپختگی پدر و مادر علت پیش بینی عاقبت ازدواج است.۴- درک بهتر فقر و نیازمندی علت قوی تر و بیش تر شدن عبودیت انسان در پیشگاه الهی است.# جزوه علت و معلول در سایت موجود است.# شبیه به الفاظ «علت و معلول» کلماتی مثل«شرط و مشروط» و «تابع و متبوع» تحقق در گرو………. نیز در تست های کنکور دیده شده است که تقریبأ مثل « علت و معلول» است.مثال برای شرط و مشروط:مقرب درگاه الهی شدن و مسجود فرشتگان شدن انسان مشروط(معلول) آراسته شدن به کرامت های اخلاقی است.(ص ۵۳ دین و زندگی ۲)# به کلمات اگر در متن فارسی و کلمه “ان” به معنای” اگر” در متن آیات دقت بیشتری کنید که می تواند به صورت شرط و مشروط بیاید.
مثال برای تابع و متبوع:توسعه فعالیت های اختیاری انسان تابع معرفت به تقدیر الهی است که برخاسته از حکمت است. (ص ۷۰ پیش) (سؤال ۷۲ کنکور تجربی ۹۰)
مثال برای تحقق …….. در گرو:تحقق تجلی ایمان و عمل صالح در گرو شنیدن دعوت انبیا است. ( ص ۴۲ دین و زندگی ۲)ب) تقدم و تأخر ( مقدم و مؤخر)در بخش هایی از کتاب دین و زندگی تقسیم بندی هایی وجود دارد که « ترتیب » در آن اهمیت دارد یا در آیات کلماتی به ترتیب آمده است که بایستی به آن ها توجه ویژه ای داشت. در این نوع سؤالات از کلمات« تقدم و تأخر» یا« مقدم و مؤخر» استفاده می شود یا در سؤال می آید، به ترتیب کدام صحیح است.( دقت شود)
مثال برای تقدم و تأخر:از دقت در آیه شریفه……… و منهم من یستمعون الیک ……… به تقدم حجت باطن به حجت ظاهر که عقل وسیله فهم پیام الهی است پی می بریم( ص ۲۰ و ۲۱ و ۲۵ دین و زندگی ۳ و سؤال ۶۱ کنکور ریاضی ۹۰) و مانند آن (سؤآل ۶۱ کنکور زبان ۹۰)مثال برای مقدم و مؤخر:جمله « فاذا هم قیام ینظرون» مرتبط است با « ثم نفخ فیه اخری» و نورانی شدن زمین که بروز واقعیت حوادث گذشته بر زمین است. مقدم بر وضع« کتاب» است.(ص ۸۷ و ۸۸ ، دین و زندگی ۲ و سؤال ۵۶ هنر ۹۰)ج) من- الذیندر آیاتی که کلمات « من – الذین» به کار رفته دقت کنید در باره چه کسانی است(مؤمنان – کافران- متقین و …….) و سرانجام آنان چیست.مثال:۱- منآمن بالله و الیوم الاخر و عمل صالحأ لا خوف علیهم و لا هم یحزنون۲- انالذینلایرجون لقاءنا و رضوا……. اولئک مأواهم النار………# نمونه های دیگری در صفحه ۶۷ سوم « من یعص الله ……ضلالأ مبینأ و ص ۱۹۸ سوم« من کان یرید……….. و من تاب ……..(ص ۵۰ و ۵۱ پیش) و ……….د) کلمات قال- قالوا# آیاتی که با «قل» آغاز شده معمولأ خطاب به پیامبر(ص) است ولی باید بدانیم« قال» را چه کسی گفته است و « قالوا» را چه کسانی گفته اند و دقت کنیم در کجا گفته اند یا می گویند.مثال برای قل: قل لا أسألکم ………(خطاب به پیامبر(ص)( ص ۱۱۹ سوم)مثال برای قل: قال ربنا الذی اعطی ……..(حضرت موسی گفت در مقابل فرعون)( ص ۱۶ سوم)مثال برای قالوا: قالوا کنا مستضعفین فی الارض ….. گناهکاران می گویند در برزخ( ص ۷۹ دوم)ه) ذلکاین عبارت یک حالت نتیجه گیری دارد و باید بدانیم به کدام آیه بر می گردد.مثال: ۱- ذلک تقدیر العزیز العلیم—– و الشمس تجری لمستقر لها(ص ۶۹ پیش)۲- ذلک ادنی ان یعرفن———- یدنین علیهن فی جلابیبهن (ص ۱۴ دوم)۳- مثال ازکی لهم—— یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم (ص ۱۴۵ دوم)# و نمونه های دیگر آن نیز در صفحات ۶۸ دوم و ص ۱۱۹ سوم و…. می باشد.و)ل به معنای «برای» در آیات حالت نتیجه گیری دارد.مثال اول: لتعملوا عدد السنین و الحساب ( برای این که شمار سال ها حساب وقت هابدانید که نتیجه آیه« و قدره منازل» است. (ص۲۰ دوم)مثال دوم: لتبتغوا من فضله ( برای این که از فضل او بجویید) ( ص ۱۷۱ دوم) که نتیجه آیه« و تری الفلک …. » است.مثال سوم: لیعلم الله الذین امنوا……….که نتیجه« تلک الایام نداولها بین الناس» است. ( ص ۱۰۶ سوم)شاید این به دردت خورد دوست گرامیز)دانستن کلمات مترادفگاهی در تست به جای آوردن دقیق کلمه کتاب از کلمات مترادف آن بهره می جویند گویی که می خواهند بفهمند
که داوطلب کلمات را حفظ کرده است یا مفهوم را فهمیده است.مثال اول: روح بعد غیر مادی انسان است. در گزینه ها به جای غیر مادی از کلمه «مجرد» استفاده شده است. (سراسری زبان ۹۰) ( درس ۴ دوم)مثال دوم: در بیان آیه «معتد اثیم» متجاوز گناهکار آمده است. گام فراتر نهادن از حدود الهی.( سراسری ۸۷ خارج از کشور ) ( درس ششم دوم)با تمرین و ممارست و مرور پی در پی و مستمر کم کم می توان روش ایده آل خواند درس دین و زندگی را به دست آورد و در نتیجه تسلط کافی را برای دست یابی به درصدی مطلوب و مناسب به دست آورد.
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)