ویرایش توسط M o h a m m a d : 10 آذر 1392 در ساعت 22:51
تست های قرابت معنايي ادبيّات دوّم
(ويژه ي کلاس های کنکوری)
( مطابق آخرين استانداردهای سراسري )( با پاسخ های تشريحی )
گردآوری :امين يزدي زاده
09143469320
1- مفهوم بيت : «ثوابت باشد اي داراي خرمن / اگر رحمي کني بر خوشه چين» ناظر بر کدام بيت نيست ؟
1) پيش خرمن ، دست کي چــــــون خوشه چين داريم ما ؟ / تنگدستی را نــــهان در آستين داريم مـا
2) بلاگردان جان و تن دعای مستمندان است / که بيند خير از آن خرمن که ننگ از خوشه چين دارد ؟
3) خــــداوند خـــــرمن زيان می کند / که بر خــــوشه چين ســــرگران می کند
4) ای پادشه سايه ز درويش بر مگير / ناچار خوشه چين بود آن جا که خرمن است
2 - مفهوم کدام گزينه با بيت زير متناسب می باشد ؟
1) دايم گل اين بستان شاداب نمی ماند / دريـــاب ضـــعيفان را در وقـــــــت توانايي( هنگام تنگ دستی در عيش کوش و مستی / کاين کيميای هستی قارون کند گدا را )
2) گويند روی ســــرخ تو که زرد کــــرد / اکسير عــــشق بر مسم افتاد و زر شـــدم
3) بــــبخشــــــای بر مـــردم مستمــــــند / مــــياور دلش ســـــــوي درد و گـــــزند
4) هرکه فريادرس روز مصيبت خواهد / گو در ايام سلامت به جوان مردی کـــــوش
3 - بيت «بس پند که بود آنگه در تاج سرش پيدا / صد پند نو است اکنون در مغز سرش پنهان» متناسب است با :
1) تو يک ساعت چو افريدون به ميدان باش، تازان پس / به هر جانب که روي آري درفش کاويان بيني
2) با آن که جيب و جــــام من از مال و می تهی است / مـــا را فراغتی است که جمشيـــد جــم نداشت
3) مست است زمين زيرا خــــورده است به جــــــای می / در کـــــــــاس سر هرمز خون دل نوشـروان
4) که گر عرشي به فرش آيي و گر ماهي به چاه افتي / وگر بحري تهي گردي وگر باغي خـــــزان بيني
4- کدام بيت با بيت زير مفهوم يکسانی را در بر ندارد ؟
1) جان که از عالم علويست يقين می دانم / رخت خود باز برآنم که همان جا فکنم(خلق چو مرغابيان زاده ز دريای جان / کی کند اين جا مقام مرغ کز آن بحر خاست ؟)
2) طاير گلشن قدسم چه دهم شرح فراق / که در اين دامگه حادثه چــــون افتاده ام
3) بوی خوش اين نسيم از شکن زلف اوست / شعشعه اين خيال زان رخ چون والضحاست
4) ما به فلک بوده ايم ، يار ملک بوده ايم / باز همان جا رويم جمله ، که آن شــهر ماست
5- کدام بيت با آيه ( ويوثرون علی انفسهم و لو کان بهم خصاصه ) ارتباط معنايي چندانی ندارد ؟
1) معاش اهل مروت بدين نسق بوده است / که جان خود به مروت نثار می کردند
2) هر که در اين بزم مقــــرب تر است / جام بلا بيش ترش می دهند
3) به اتفاق زبهر حيات يک ديگر / هلاک خويش همه اختيار کردند
4) کوزه بود و آب نمی آمد به دست / يافت آب ، افتاد خود کوزه شکـــــست
6- کدام گزينه با آيه ( لاتدر که الابصار و هو يدرک الابصار ) ارتباط معنايي چندانی ندارد ؟
1) پنهان ز ديده ها و همه ديده ها ازوست / آن آشکار صفت پنهانم آرزوست
2) آرزو مکن که خدا را در جايي جز همه جا بيابی .
3) او در همه جا هست ، هر جا و نايافتنی است و به هر کجا بروی جز او چيزی را ديدار نمی توانی کرد .
4) ما همگی اعتقاد داريم که بايد خدا را کشف کرد .
7- مفهوم جمله ( اعمال ما به ما وابسته است ، هم چنان که درخشندگی به فسفر ) در کدام گزينه آمده است ؟
1) اعمال هر کسي سرنوشت او را رقم می زند .
2) هر کسی مسئول اعمالی است که از خود انجام می دهد .
3) برای باقي ماندن اعمال خوب و آثار درخشان بايد از خودمان مايه بگذاريم .
4) بايد اعمالمان را بر پايه ايمان اصلاح کنيم .
8- کدام گزينه در مورد مفهوم ( ای کاش عظمت در نگاه تو باشد ، نه در چيزی که به آن می نگری ) نامتناسب است ؟
1) الهی به بهشت و حور چه نازم ، مرا ديده ای ده که از هر نظر بهشتی سازم.
2) چشم ها را بايد شســــــت / جور ديگر بايد شســــت
3) اگر در ديده مجنون نشينی / به غير از خوبی ليلی نبينی
4) همان دم که مخلوقی نظر مارا به خويشتن منحصر کند ، مارا از خدا بر می گرداند .
9- مفهوم رباعی زير با کدام گزينه نامتناسب می باشد ؟
آنان که محيط فضل و آداب شدند / در جمع کمال شمع اصحاب شدند1) آن که پر نقش زد اين دايره ي مينايي / کس ندانست که در گردش پرگار چه کردره زين شب تاريک نبردند برون / گفتند فسانه ای و در خواب شدند
2) کس ز آغاز و زانجام جهان آگه نيست / اول و آخر اين کهنه کـــــتاب افتاده است
3) جنگ هفتاد و دو مــــــلت همه را عذر بنه / چـــــون نديدند حقيقت ره فسانه زدند
4) اگر بودی جـــــهان را پــــايداری / به هر کــــــس چـــــون رسيدی شهريـــــاری
10- مفهوم رباعی زير با کدام گزينه نامتناسب می باشد ؟
آن قصر که جمشيد در او جام گرفت / آهو بچه کرد و رو به آرام گرفت1) خاک بغداد به مرگ خلفا می گريد / ورنه اين شط روان چيست که در بـغداد استبهرام که گور می گرفتی همه عمر / ديدی که چگونه گور بهرام گرفت
2) هان ای دل عبرت بين از ديده عبر کن هان / ايوان مـــــــدائن را آيينه ي عبرت دان
3) بس پند که بود ان گه در تاج سرش پيدا / صد پند نو است اکنون در مغز سرش پيدا
4) جنگ هفتاد و دو مــــــلت همه را عذر بنه / چون نديدند حقيقت ره فســـــانه زدند
دكتر امين يزدي زاده، مدرس كنكوري درس زبان و ادبيات فارسي رشته هاي رياضي و تجربياستان آذربايجان غربي شهر اروميه
09143469320
مولف کتاب دهخدای کنکور انتشارات شب قره تهران
معناي واژه هاي داخل متن کتب درسي (دوّم، سوّم، زبان فارسي 3، پيش دانشگاهي)توجّه به لغات ايهام دار و مشخص كردن چندين معني آن هاجمع بندي جفت هاي املاييواژه هاي كنكور سراسريتاريخ ادبيّات و اعلام فصل به فصل
ویرایش توسط vetson : 26 دی 1392 در ساعت 21:48
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)