خانه شیمی

X
  • آخرین ارسالات انجمن

  •  

    صفحه 1 از 3 12 ... آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از 1 به 15 از 34
    1. Top | #1
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      bache-mosbat
      نمایش مشخصات

      دانلود ویدئو های امیر حسین جعفرقلی در فرصت برابر

      برنامه تلویزیونی فرصت برابر
      کارشناس برنامه: دکتر امیرحسین جعفرقلی
      6 مهر 93
      چرخه موفقیت را توضیح می دهم این چرخه متشکل است از چهار قسمت برنامه، انجام دادن، چک کردن و دوباره عمل کردن. هر کدام از این ها به شاخه های مختلفی تقسیم می شوند اولین قسمت برنامه است و برنامه ریزی یک سری اصول دارد از جمله این که هر برنامه باید 5 ویژگی را داشته باشد. اولین ویژگی این است که آن برنامه اختصاصی باشد و به همین دلیل است که ما توصیه می کنیم دانش آموزان برنامه راهبردی ر ا برای خودشان شخصی سازی کنند. دوم این که برنامه قابل اندازه گیری باشد. برخی از دانش آموزان معتقدند درس می خوانند تست هم حل می کنند ولی به نتیجه های مطلوبی نمی رسند. یک بار از دانش آموزی که چنین باوری داشت خواستم که از مبحثی که مدعی بود مسلط است 10 سوال را حل کند او 2 سوال را درست و 6 سوال را غلط و 2 سوال را پاسخ نداد. قابل اندازه گیری بودن برنامه یعنی این که بتوان آن را با معیاری سنجید. اگر مقیاس های ما ذهنی باشد قابل اندازه گیری نیست. شما برای سنجش خودتان به یک معیار قابل اندازه گیری نیاز دارید که این معیار را آزمون به شما می دهد. از طرف دیگر دفتر برنامه ریزی به شما ارزیابی دقیقی از عملکرد شما می دهد و برای این کار حتما در دفتر برنامه ریزی خودتان نام مبحث ها را در حین مطالعه یادداشت کنید سپس زمان مطالعه در تمرین و تست را بنویسید و هم چنین تعداد تست و درصد تست را نیز یادداشت کنید. با خودتان روراست باشید و درست خودتان را ارزیابی کنید. دست یافتنی بودن برنامه ریزی هم به این معناست که از رویاپردازی اجتناب کنید. تلاش کنید که کمیت شما همراه با کیفیت باشد. به طور مثال در تابستان یکی از دانش آموزان به من مراجعه کرده بود و از من برنامه ای می خواست که در یک ماه قبل از مهر بتواند در آن تمام سال دوم و سوم را تمام کند و این واقع گرایانه نیست و من معتقد بودم با برنامه پیش بیاید. ما باید موضوعات را با شرایط خودمان تطبیق بدهیم و واقع بینانه رفتار کنیم. برنامه ریزی همچنین باید وابسته به زمان باشد و زمان بندی داشته باشد. مقیاس دفتر برنامه ریزی هم هفته است و شما می توانید با طرح برنامه های کوتاه مدت آرام و استوار پیش بیایید. یادتان باشد برای موفقیت باید اشتیاق شما به پیروزی بیشتر از ترس شما از شکست باشد.




      فایل صوتی امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 6 مهر 93
      دانلود فایل

      امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 6 مهر 93
      دانلود فایل



    2. Top | #2
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      bache-mosbat
      نمایش مشخصات
      کارشناس برنامه: امیرحسین جعفرقلی
      13 مهر 93
      در جلسات گذشته 4 گام را برای رسیدن به موفقیت بیان کردم و می خواهم این 4 گام را بشکافم همان طور که بیان شد اولین گام برنامه ریزی است. در دومین گام "انجام دادن" را داریم. آیا شما واقعا برنامه هایی را که تنظیم می کنید اجرا می کنید؟ آیا همیشه اصل "درس هر روز را همان روز خواندن" را به تعویق می اندازید؟ کمی با خودتان تفکر کنید و از خودتان بپرسید که واقعا چه می خواهید؟ یکی از اصلی ترین علل این که برنامه هایی را که می ریزیم و اجرا نمی کنیم عادت های غلط ماست . ذهن ما برای راحت تر کردن کارها بخشی از آن ها را به عادت تبدیل می کند و به جای تفکر به کارهای تکراری به موارد دیگر می اندیشد و این حسن تبدیل به عادت در ذهن ماست اما عادت های بدی هم وجود دارند که برای ما آسیب رسان هستند از جمله عادت به تنبلی، عادت به تعویق انداختن امور، عادت به انجام ندادن کارهای سخت، عادت به عدم مطالعه درس هایی که دوست ندارید و ما باید به عادت های خودمان برای استفاده بهینه از زمان نظم بدهیم و بر عادت هایمان چیره بشویم. راه حل این است که خودکنترلی داشته باشید یا اگر نمی توانید دیگر کنترلی داشته باشید یعنی از دیگران (والدین، خواهر، برادر یا دوستان) بخواهید که شما را نظارت کنند تا متعادل باشید. برای ترک یک عادت باید عادت خوب جدید را بارها و بارها تکرار کنید تا جای عادت قبلی را بگیرد. سر جلسه آزمون هم برخی از دانش آموزان به صورت عادت برخی از اشتباهات را تکرار می کنند مثلا بی دقتی های مشابه. اما برای رفع این کار هم باید با خودتان بگویید "در این آزمون دقتم را بیشتر خواهم کرد" و از جملات منفی مانند "بی دقتی نمی کنم" استفاده نکنید. مثلا وقتی بی دقتی شما در بی توجهی به صورت سوال است با زیر نکات مهم سوال خط کشیدن این اشتباه را کاهش دهید هر چند با این کار سرعت شما کاهش می یابد ولی دقت شما بیشتر و احتمال اشتباه کمتر می شود. از بیان کلمات منفی "نمیتوانم" و "نمی دانم" هم بپرهیزید و اگر عادت به بیان این کلمات دارید سعی کنید که آن ها را با کلمات مثبت تر جایگزین کنید. مثلا بگویید من می توانم اگر چه دشوار باشد.




      فایل صوتی امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 13 مهر 93
      دانلود فایل


      امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 13 مهر 93
      دانلود فایل


    3. Top | #3
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      bache-mosbat
      نمایش مشخصات
      کارشناس برنامه: امیرحسین جعفرقلی
      20 مهر 93
      در جلسات قبل برنامه‌ریزی و اجرا را توضیح دادم و امروز به ارزیابی اشاره می‌کنم. اصلا ارزیابی برای چیست؟ با ارزیابی شما به نقاط قوت و ضعف خودتان پی می‌برید. ارزیابی مانند آینه‌ای است که هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف‌تان را به شما نشان می‌دهد و به شما در راستای بهتر شدن کمک می‌کند. توصیه می‌کنم ارزیابی را در سه سطح زیر انجام دهید: · ارزیابی شخصی · ارزیابی کلاسی · ارزیابی کلان در ارزیابی شخصی، هم ارزیابی تک درس داشته باشید هم ارزیابی همه دروس در یک جا. هنگامی که درسی را مطالعه کرده‌اید همه تست‌ها را یک‌جا حل نکنید بلکه یک سوم را در قدم ادراک، یک سوم را در قدم تثبیت و یک سوم را در قدم تسلط. هر هفته خودتان را مورد ارزیابی قرار دهید و حتما در ارزیابی زمان را در نظر بگیرید. نکته دیگر این‌که سوالاتی را که از آن‌ها به عنوان آزمون از خودتان استفاده می‌کنید حتما سوالات استاندارد و باسطح دشواری استانداردی باشند. اگر شما با سوالات سطح آسان ارزیابی کنید نتیجه شما با آزمون های استاندارد کانون یکسان نخواهد بود و دلسرد خواهید شد و تاثیرات روانی منفی هم خواهد داشت. ارزیابی کلاسی هم که خوشبختانه در مدارس صورت می‌گیرد خود معیار مناسبی برای سنجش عملکرد شماست و به شما کمک زیادی در شناخت جایگاه علمی می‌کند. ارزیابی کلان با حضور در جامعه آماری بالا آزمون‌های کانون و استفاده از برنامه راهبردی محقق می‌َشود. در ارزیابی کلان چند نکته مدیریت آزمون را بیان می‌کنم که حتما به آن ها توجه کنید: اولین قسمت به تغذیه شما اشاره دارد. روز آزمون حتما صبحانه کافی میل کنید و خصوصا در روزهای نزدیک به آزمون تغذیه مناسب داشته باشید. در شب قبل از آزمون حتما خواب کافی و حتی بیشتر داشته باشید و در زمان آزمون از آمادگی جسمی خوبی برخوردار باشید و ترجیحا کمی نرمش و کشش و حرکات ورزشی انجام دهید. از لحاظ ذهنی با خودتان این نکته را مرور کنید که برای ارزیابی به آزمون می‌روید و این برگه امتحانی برای شما است نه شما برای برگه امتحانی و استرس را از خودتان دور کنید. آزمون با نشان دادن وضعیت شما باید سبب آرامش شما شود نه سلب آرامش و حتی اگر با آزمون با نقاط ضعف خودتان روبرو شدید باید از شناخت آن‌ها خوشحال باشید و در صدد رفع آن‌ها برآیید. در کل باید تلاش کنید که نقاط قوت خودتان را تقویت و نقاط ضعف را به مرور به نقاط قوت تبدیل کنید.




      فایل صوتی امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 20 مهر 93 بخش اول
      دانلود فایل


      فایل صوتی امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 20 مهر 93 بخش دوم
      دانلود فایل


      امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 20 مهر 93 بخش اول
      دانلود فایل

      امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 20 مهر 93 بخش دوم
      دانلود فایل

    4. Top | #4
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      bache-mosbat
      نمایش مشخصات
      کارشناس برنامه: امیرحسین جعفرقلی
      27 مهر 93
      من ابتدا یک خبر خوش‌حال کننده برای کسانی که کنکور سال قبل را داده‌اند می‌دهم. این عزیزان می‌توانند برای تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد به سایت بروند و اگر رشته مورد علاقه‌ آن‌ها نبوده و قبول شده‌اند دوباره انتخاب رشته کنند یا کسانی که قبلا قبول شده‌اند ولی نرفته‌اند ‌می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. عوامل موفقیت را بیان کردیم به ارزیابی رسیدیم گفتیم ارزیابی باید هر هفته باشد جامع باشد آن‌چه را می‌خواهیم را با قدرت جلو ببریم و نترسیم اگر در آزمونی نتیجه مطلوبی کسب نکردیم و باز تاکید می‌کنم یک آزمون استاندارد از خودتان بگیرید کسانی که این کار را نکرده بودند به نتیجه مطلوبی در آزمون 25 مهر نرسیدند آزمونی که از خودتان به قصد ارزیابی می‌گیرید باید آزمون با سطح دشواری استانداردی باشد. در مراحل اول ممکن است با آن‌چه مدنظرتان است فاصله زیادی داشته باشید و ناامید شوید مثلا بعضی از دانش‌آموزان بعد از آزمون 25 مهر بیان می‌کردند در این آزمون که ما درس خواندیم و نتیجه نگرفتیم و حجم مطالب کم بود در آزمون‌های بعدی چه خواهد شد ولی کسانی که زودتر شروع کردند و کسانی که استراتژی مشخصی داشتند نتیجه‌های بهتری گرفتند. به طور مثال دانش‌آموزی در رشته تجربی داشتیم که چهار پنج ماه قبل شروع کرد در آزمون‌های اوایل تابستان درس شیمی را خیلی خوب زده بود و اختصاصی‌های دیگر را بهتر نداده بود و توصیه من به او این بود که درس شیمی را اول حفظ کند و یک درس دیگر زیست را که درس اصلی او است را افزایش تراز بدهد او توانست ترازش را ابتدا از 5300 به 5700 برساند. توصیه من این بود که هم باید کنترل کنیم و هم همه دروس را به مرور به تعادل برسانیم. اولین نکته این است که نباید آن‌چه را که به آن تسلط داریم را از دست بدهیم. بعد زیست و شیمی را حفظ کردیم به سراغ بهبود دروس دیگر رفتیم و ترازش به 6200 و در درس ریاضی را هم با حفظ موقعیت دروس دیگر بهتر کرد و در نهایت به تراز 6700 رسید وقتی مجموعه‌ای از کارها را با هم داشته باشیم و استراتژی داشته باشیم نتیجه می‌گیریم. آن‌چه دانش‌آموزان باید به آن خیلی توجه کنند این است که چیزی را که در آن مسلط هستند را از دست ندهند. در نتیجه توصیه ما این است که درس به درس پیش بروید و به مرور در هر مرحله با حفظ شرایط قبلی یک درس را بهتر کنید و مرحله به مرحله و یک استراتژی داشته باشید کسانی موفق می‌شوند که با استراتژی‌های مناسب می‌دانند چه می‌خواهند انجام دهند.


      فایل صوتی امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 27 مهر 93
      دانلود فایل

      امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 27 مهر 93
      دانلود فایل

    5. Top | #5
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      bache-mosbat
      نمایش مشخصات
      کارشناس برنامه: امیرحسین جعفرقلی
      4 آبان 93
      4 عامل موفقیت را مطرح کردیم و به بحث ارزیابی رسیدیم. در ارزیابی گفتیم که باید در سه شکل ارزیابی شخصی، کلاسی و کلی به ارزیابی بپردازیم و در ارزیابی به کمک آزمون‌های با سطح دشواری استاندارد خودمان را بسنجیم. و ارزیابی اصولا برای شناسایی نقاط قوت و ضعف مفید است. یکی از کسانی که در کنکور 93 توانست پزشکی تهران قبول شود کسی بود که متاهل بود و در عین حال کار هم می‌کرد. ایشان بعد از کار بلافاصله درس را آغاز می‌کرد و حلقه برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی را درست و کامل اجرا می‌کرد. او دنبال بهانه‌ برای عدم اجرای برنامه نبود و دغدغه‌های ذهنی برای خودش درست نمی‌کرد. مثال دیگر کسی بود که دفتر برنامه‌ریزی‌اش را آورده بود و می‌گفت 12 ساعت در روزهایی که مدرسه نمی‌رفت و در روزهایی که مدرسه می‌رفت 8 تا 9 ساعت درس می‌خواند ولی ناراحت بود که ترازش چرا بیشتر از 5100 نشده بود! از ایشان پرسیدم آیا به مطالب مسلط بودید؟ ایشان بیان می‌کردند که بله تست هم می‌زدم وارزیابی هم کردم. او برای آزمون اخیر از درس عربی مبحث نکره و معرفه و در درس فیزیک از مبحث حرکت‌شناسی را مطالعه کرده بود و مدعی بود که مسلط است؛ وقتی به او تست‌هایی از کنکورهای سراسری از همین مباحث دادم که حل کند متوجه شد تعداد زیادی از سوالات را اشتباه جواب داده و تعداد کمی را هم نزده بود. پس از این موضوع از او پرسیدم آیا هنوز هم فکر می‌کنید که روی مباحث مسلط هستید؟ گفت گویا خودم را فریب داده‌ام. این‌طورنیست این دانش‌آموز تلاش کرده بود و درس هم خوانده بود ولی ارزیابی دقیقی نداشت و با سوالات با سطح دشواری استاندارد خودش را ارزیابی نکرده بود. دقت کنید که آزمون و خصوصا تحلیل آزمون خیلی مهم هستند. دانش‌آموزان باید هم به ارزیابی کلاسی اهمیت بدهند و هم به آزمون‌های کلی. ارزیابی‌های کلاسی شامل آزمون‌هایی هستند که دبیران در مدرسه می‌گیرند یا سوال‌هایی که دبیران در سر کلاس از دانش‌آموزان می‌پرسند. دانش‌آموزان برای آزمون‌ها هم باید تستی کار کنند و هم تشریحی و البته در ابتدا بعد از کتاب درسی به سراغ مطالعه تشریحی بروند.



      فایل صوتی امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 4 آبان 93
      دانلود فایل

      امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 4 آبان 93
      دانلود فایل

    6. Top | #6
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      bache-mosbat
      نمایش مشخصات
      فایل صوتی امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 11 آبان 93
      دانلود فایل

      امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 11 آبان 93
      دانلود فایل

    7. Top | #7
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      bache-mosbat
      نمایش مشخصات
      کارشناس برنامه: امیرحسین جعفرقلی
      18 آبان 93
      امروزه، دانش‌آموزان پیگیرتر و با نگرش عمیق‌تر شده‌اند و آمارها نشان می‌دهد که تعداد زیادی از دانش‌آموزان آموزه‌هایی را که بیان می‌کنیم را اجرا می‌کنند و رشد تراز پیدا کرده‌اند. امروز مثال‌های زیادی از دانش‌آموزان رشته‌های مختلف را مطرح می‌کنم که رشد تراز داشته‌اند به طور مثال: دانش‌آموزی که در جلسات قبلی مثال زدم توانسته است از تراز 5100 به 5600 برسد ایشان بیان می‌کرد که بعد از آن جلسه که شرح آن را در برنامه‌‌های گذشته بیان کردیم، از دانستن ایراد کارش و دانستن حقیقت شاد شده بود و با آزمون‌های مکرر و ارزیابی‌های دقیق توانسته بود به این رشد تراز برسد. در ارتباط با آزمون‌ها به قصد ارزیابی، به سایت کانون اشاره می‌کنم و این‌که این سایت امکان استفاده از آزمونک‌های آنلاین را هم فراهم کرده است که دانش آموزان می‌توانند در بین آزمون‌ها از آن‌ها برای ارزیابی دقیق استفاده کنند. سایت کانون هم‌چنین به حدی غنی است که حتی والدین هم می‌توانند از آن استفاده کنند و مطالب مشاوره‌ای، علمی، آموزشی زیادی در آن قرار داده شده است. مثال دیگر دانش‌آموزی از رشته ریاضی است که از تراز 5300 به 5900 رسید. یا دانش‌آموزی از رشته انسانی که از تراز 5600 به 5900 و دانش‌آموز دیگری که از تراز 4800 به 5200 رسید. چرا این دانش‌آموزان رشد کردند؟ ما اصطلاح این موضوع را کایزن می‌نامیم یعنی رشد مستمر و تدریجی. این دانش‌آموزان رشد نسبتا متعادلی داشتند و استمرار در روش‌ها داشتند و به همین دلیل من این نمونه‌ها را انتخاب کردم. ما باید هر لحظه به این فکر کنیم که چطور بهتر شویم و خودمان را مورد نقد قرار دهیم و نباید درسی را کنار بگذاریم و اگر در درسی مشکلی داشتیم باید راه‌حل را پیدا کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که کارها را درست انجام دهید و توصیه دیگر این‌که کارهای درست را انجام دهید و مهم‌ترین و کامل‌ترین توصیه این‌که کارهای درست را درست انجام دهید. نتیجه این موضوع افزایش اعتماد به نفس است. نکته دیگر این‌که شما باید هر آن‌چه هیچ ارزش افزوده‌ای برای شما ندارد را حذف کنید. مثلا این که تعداد زیادی کتاب تهیه می‌کنید و همه آن‌ها مفید نیستند.



      فایل صوتی امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 18 آبان 93
      دانلود فایل

      امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 18 آبان 93
      دانلود فایل

    8. Top | #8
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      bache-mosbat
      نمایش مشخصات
      کارشناس برنامه: امیرحسین جعفرقلی
      25 آبان 93
      صحبت‌هایم را با یک سوال آغاز می‌کنم و از دانش آموزان می‌خواهم پاسخ آن را در سایت کانون بنویسند و به آن فکر کنند. این سوال عبارتست از: ساده ترین راهی را که می‌توان با آن افزایش تراز داشت چیست؟ امروز هم نمونه‌هایی از کارنامه‌های دانش آموزانی که افزایش تراز داشته‌اند را نمایش می‌دهیم که در تمام رشته‌ها هم هستند. افزایش تراز را ما با "رشد فزاینده" مطلوب می دانیم یعنی پیشرفت به طور مستمر. آیا همه رشد می‌کنند قطعا نه. درمورد تحلیل آزمون از دانش آموزان می‌خواهم به هر درس به صورت ریزمبحثی توجه کنند. مثلا برای درس ادبیات داریم:
      ادبیات
      مباحث
      درست
      نزده
      غلط
      قرابت معنایی
      زبان فارسی
      آرایه‌های ادبی
      لغات
      املا
      تاریخ ادبیات
      ما می‌خواهیم از چنین جدولی نتیجه بگیریم. با این کار متوجه می‌شوید که کجاها نقطه قوت دارید و کجاها ضعف به طور مثال در درس ادبیات در ریزمباحث تاریخ ادبیات و زبان فارسی متوجه می‌شوید که مشکل اساسی دارید. در ریزمبحث‌ها اول نقاط قوت پایدار خودتان را پیدا کنید و آن‌ها را ثابت نگه دارید. شما می‌توانید جدول‌هایی مانند زیر درست کنید و حتما درس‌ها را در تحلیل به صورت ریزمبحثی بررسی کنید. برای درس عربی:
      عربی
      مباحث
      درست
      نزده
      غلط
      ترجمه و تعریب
      درک مطلب
      تشکیل
      تحلیل صرفی
      قواعد
      برای درس دینی:
      دینی
      مباحث
      درست
      نزده
      غلط
      متن کتاب
      پیام آیه و روایت
      اندیشه تحقیق
      ترکیبی آیه و متن
      برای درس زبان انگلیسی
      زبان انگلیسی
      مباحث
      درست
      نزده
      غلط
      گرامر
      لغات
      درک مطلب
      close test
      با این کار من از دانش آموزان می‌خواهم که در هر درسی به صورت مبحثی رفتار کنند. چون روش مطالعه هر کدام از این قسمت ها متفاوت است و در ابتدا هم باید متوجه کنیم که در کدام ریزمبحث مشکل داریم. در واقع مطالب را به 3 بخش زیر تقسیم می‌کنیم: · توصیفی · مفهومی · کاربردی- تحلیلی به صورت مثال مبحث قرابت معنایی و آرایه ادبی و زبان فارسی مربوط به بخش استفهامی و مفهومی هستند و تاریخ ادبیات و لغت مربوط به حفظی و توصیفی. پس دقت کنید که در دروس عمومی نمی توان به طور کلی گفت که یک درس کاملا حفظی است بلکه هر قسمت آن ممکن است به یکی از این سه بخش بالا مربوط باشد.

      فایل صوتی امیر حسین جعفر قلی در فرصت برابر 25 آبان 93
      دانلود فایل


      فایل صوتی امیر حسین جعفر قلی در فرصت برابر 25 آبان 93 - بخش دوم
      دانلود فایل


      امیر حسین جعفر قلی در فرصت برابر 25 آبان 93
      دانلود فایل

      امیر حسین جعفر قلی در فرصت برابر 25 آبان 93 - بخش دوم
      دانلود فایل



    9. Top | #9
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات
      بهترین مشاوری که به من خیلی انگیزه میده

    10. Top | #10
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      bache-mosbat
      نمایش مشخصات
      کارشناس برنامه: امیرحسین جعفرقلی
      2 آذر 93
      ما در جلسه گذشته گفتیم به تحلیل آزمون‌های خودتان بپردازید و در تحلیل دروس عمومی جداولی را به شما معرفی کردیم و توصیه می‌کنم آن‌ها را تهیه و از آن‌ها استفاده کنید. با این کار شما قادر خواهید بود در هر درس با زیرموضوع آن، عملکرد خودتان را ارزیابی کنید. اولین‌ نکته‌ای که امروز بیان می‌کنم این است که تثبیت نقاط قوت شما مقدم است بر رفع مشکلاتتان. نکته دیگر این است که دروس را می توان در سه دسته زیر طبقه‌بندی کرد و به طور مطلق هم نمی‌توان گفت که یک درس فقط به یک طبقه اختصاص دارد. این طبقه‌بندی عبارت است از: · دروس توصیفی (حفظی) مثلا در درس ادبیات، تاریخ‌ادبیات، لغت‌، املا، بخشی از دینی و عربی و بخشی از زیست و شیمی و تاریخ و جغرافیا جز این دسته طبقه‌بندی می شوند. این دروس یا این مباحث غالبا دانشی هستند و علت و چرایی ندارند و جزء یک واقعیت هستند و باید آن‌ها را به خاطر سپرد. · دروس استفهامی · دروس کاربردی تحلیلی برای دروس یا مباحث توصیفی که باید آن‌ها را حفظ کنید نکات زیر را برای به‌خاطرسپاری بهتر توصیه می‌کنیم: · تکرار این تکرار می تواند به روش لایتنر یا به‌یاد باشد. به طور مثال به روش لایتنر، وقتی شما به صورت تصاعدی 5 تکرار موفق داشته باشید، مطالب از حافظه کوتاه مدت به بلند‌مدت منتقل می‌شود. · پرسش نکته مهمی که در مورد پرسش متذکر می‌شوم این است که پرسش نیز باید در بازه‌های زمانی مختلف صورت بگیرد و تکرار شود. · تداعی معانی در این تکنیک، شما از تصویرسازی برای به‌خاطرسپاری استفاده می‌کنید که در جلسات بعدی به آن اشاره خواهم کرد. · رمزگذاری در این روش که در مورد اکثر دروس امکان‌پذیر است اغلب دانش‌آموزان ابتدای حروف چند کلمه را به هم متصل می‌کنند و یک اسم معنی‌دار می‌سازند و با به خاطر آوردن آن اسم تمامی کلمات را به خاطر می‌آورند مثلا نام عناصر گروه اول جدول تناوبی را می‌توان به این روش به خاطر سپرد. · طبقه‌بندی

      در این روش، دانش‌آموزان ارتباط‌های معنایی و منطقی بین مطالب مطالعه شده برقرار می کنند و این روش خصوصا در زیست خیلی کمک می‌کند.


      فایل صوتی امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 2 آذر 93
      دانلود فایل

      امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 2 آذر 93
      دانلود فایل

    11. Top | #11
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      bache-mosbat
      نمایش مشخصات
      فایل صوتی امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 9 آذر 93
      دانلود فایل

      امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 9 آذر 93
      دانلود فایل

    12. Top | #12
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      bache-mosbat
      نمایش مشخصات
      کارشناس برنامه: دکتر امیرحسین جعفرقلی
      16 آذر 93
      ما از اول سال تا الان چرخه برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی را توضیح دادیم در این جلسه نیز ادامه بحث اصلاح و تحلیل آزمون را توضیح می‌دهیم. ما مباحث را به 3 قسمت تقسیم می‌کنیم و برای هر کدام یک سری راهکار بیان می‌کنیم. این طبقه‌بندی عبارت است از: قسمت های توصیفی قسمت های استفهامی و قسمت های کاربردی و تحلیلی مسائل از جمله مسائل ریاضی و فیزیک و شیمی جزء کاربردها و تحلیلی هستند و باید آن‌ها را حل کرد. امروز در مورد این معضل که می‌گویند ریاضی سخت است صحبت می‌کنیم. اولین قسمت یادگیری ریاضی این است که مفاهیم را به دقت یاد گرفته باشید بسیاری از تست‌های کنکور را فقط با یادگیری مفاهیم شما می‌توانید پاسخ دهید. بعد سراغ فرمول و بعدتیپ‌شناسی می‌رویم. باید دانش‌آموزان الگوشناسی وتیپ‌شناسی بلد باشند و خوشختانه کتاب‌های کانون مباحث را تیپ‌شناسی می‌کنند. راه شروع مساله را ما تیپ‌شناسی می‌گوییم. اگر دانش‌آموزان روی سوال‌های 10 الی 13 سال اخیر کنکور تمرکز کنند و آن‌ها را خوبی تمرین کنند می‌توانند مفهومی تر ها را هم حل کنند قدم بعدی مسیر حل مساله و قدم آخر نتیجه‌گیری است. به این ترتیب دانش‌آموزان از پس سوالات کاربردی هم برمی‌آیند. حل مسائل پیوست شده است.


      فایل صوتی امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 16 آذر 93
      دانلود فایل

      امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 16 آذر 93
      دانلود فایل





    13. Top | #13
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      bache-mosbat
      نمایش مشخصات
      کارشناس برنامه: دکتر امیرحسین جعفرقلی
      27 آذر 93
      برنامه‌ریزی برای فصل امتحانات به‌ویژه کنکوری‌ها مهم است. از بین پرندگان، گنجشک و عقاب را در نظر بگیرید. گنجشک پرش‌های مقطعی و کوتاه دارد و پس از هر پرش کوتاه توقف کرده و دوباره می‌پرد در حالی‌که عقاب بارها و بارها بال می‌زند و این بال زدن به‌قدری به‌شدت است که بال‌های زیادی از او می‌ریزد. کنکوری‌ها هم باید مانند عقاب باشند اگر دیدند خیلی تلاش می‌کنند اما به نتیجه مطلوبی نمی‌رسند با قدرت ادامه دهند (عقاب ناامید نمی‌شود و چنان با قدرت به بال زدن ادامه می‌دهد که بال‌های زیادی را از دست می‌دهد.) اکثر دانش‌آموزان تلاش می‌کنند و درس می‌خوانند اما اگر برخی نتایج بهتری کسب می‌کنند به این دلیل است که روش‌ها و تفکر آن‌ها درست‌تر است. در هر صورت اگر دیدید نتیجه نمی‌گیرید ناامید نشوید. برخی از دانش‌آموزان به‌حدی فکر می‌کنند که به نتیجه نمی‌رسند که پیشرفت‌هایشان را نادیده می‌گیرند. تصور کنید که یک پرواز عالی ‌خواهید داشت به شرطی که کارها را درست انجام دهید. در کیلومتر یک دوماراتن همه کنار هم هستند و فاصله‌ای بین افراد وجود ندارد ولی در کیلومتر سه فاصله‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود و به مرور افرادی از دور رقابت عقب می‌مانند تا این‌که در انتها فقط یک نفر برنده می‌شود. حتی برنده دو ماراتن هم تا آخرین قدم را درست گام برمی‌دارد. برنده شدن و برنده بودن از درون منشا می‌گیرد. در ترازهای بالا هم به حدی رقابت تنگاتنگ است که اندکی پیشرفت هم به‌سختی صورت می‌گیرد. امتحانات و کنترل آشفتگی انسان‌های موفق به صورت ذهنی از انتها آغاز می‌کنند. ما هم توصیه می‌کنیم که برنامه امتحانی خودتان را از ابتدا تا انتها نگاه کنید و روند زیر را برای آن انجام دهید. با این کار گویی بر اساس موفقیت نهایی خودتان کار را آغاز کرده‌اید. مشخص کنید که بین هر امتحان چند روز زمان دارید و زمان موجود را از آخر محاسبه کنید. سپس زمان لازم را برای مطالعه هر درس مشخص کنید. این زمان را چنان درنظر بگیرید که آن درس را برای امتحان، به صورت عمقی، مفهومی و خوب خوب یاد بگیرید و هم تشریحی حل کنید و هم‌ تستی و به تسلط نیز برسید. با کاربرد مثال‌ها و تنوع سوال‌ها آشنا شوید و فصل‌به‌فصل حتی مبحث‌به‌مبحث وقت‌ها را محاسبه کنید. یادتان باشد اگر ترم اول را از دست دهید تا عید فرصت جبران ندارید. اگر زمان‌هایی که برای هر امتحان نیاز دارید بیش از زمان‌های لحاظ شده مدرسه باشد آن را با علامت منفی و اگر بیشتر باشد با علامت مثبت و اگر برابر باشد با صفر مشخص کنید. سپس از زمان‌هایی که زیاد هستند برای درس‌هایی که در آن‌ها زمان کم دارید لحاظ کنید. حال این سوال مطرح می‌شود که در فاصله زمانی بین دو امتحان، وقتی زمان زیادی دارید ابتدا امتحان اصلی را بخوانید یا درسی را که در نظرگرفته‌اید در آن بازه زمانی بخوانید؟ قانونی وجود دارد که طبق آن اگر شما برای انجام کاری به زمان مثلا دو روز نیاز داشته باشید اگر دو هفته برای آن در نظر بگیرید آن را در دو هفته به پایان خواهید رساند پس بهتر این است که زمان استانداردی برای خودتان در نظر بگیرید. نکته مهم دیگر این است که نکات بیان شده را اجرا کنید و فقط شنونده نباشید. دانش‌آموزی در اواخر آذر ماه سال گذشته برای مشاوره مراجعه کرد و تراز 4200 داشت و توانست با سخت‌کوشی تا اردیبهشت به تراز 7200 برسد و پزشکی ساری قبول شد. پس توصیه ما این است که برنامه‌ریزی را از آخر شروع کنید و زمان را نیز لحاظ کنید و زمان‌هایی را که زیاد دارید صرف درس‌هایی کنید که فکر می‌کنید زمان بیشتری برای به تسلط رسیدن در آن‌ها نیاز دارید. یادتان باشد برای جمع‌بندی، مطالعه عمقی داشته باشید (ویژگی مطالعه عمقی این است که مدرس خوبی باشید و بتوانید علت‌ها را بیان کنید و تمرین‌های تشریحی و تستی حل کنید و اگر بتوانید در زمان استاندارد تست‌ بزنید به تسلط رسیده‌اید.) و در نهایت از خودتان یک آزمون تشریحی و تستی زمان‌دار بگیرید. از لحاظ این‌که در این بازه زمانی فقط پیش بخوانید یا پایه هم بخوانید توصیه ما این است که به مطالب پیش به تسلط بالا برسید. تنها حدود 2 یا 3 درصد دانش‌آموزان بعد از این‌که به تسلط کامل به مطالب پیش می‌رسند کمی هم برای پایه زمان می‌گذارند.

      فایل صوتی امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 23 آذر 93
      دانلود فایل

      امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 23 آذر 93
      دانلود فایل

    14. Top | #14
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      bache-mosbat
      نمایش مشخصات
      کارشناس برنامه: دکتر امیرحسین جعفرقلی
      27 آذر 93
      برنامه‌ریزی برای فصل امتحانات به‌ویژه کنکوری‌ها مهم است. از بین پرندگان، گنجشک و عقاب را در نظر بگیرید. گنجشک پرش‌های مقطعی و کوتاه دارد و پس از هر پرش کوتاه توقف کرده و دوباره می‌پرد در حالی‌که عقاب بارها و بارها بال می‌زند و این بال زدن به‌قدری به‌شدت است که بال‌های زیادی از او می‌ریزد. کنکوری‌ها هم باید مانند عقاب باشند اگر دیدند خیلی تلاش می‌کنند اما به نتیجه مطلوبی نمی‌رسند با قدرت ادامه دهند (عقاب ناامید نمی‌شود و چنان با قدرت به بال زدن ادامه می‌دهد که بال‌های زیادی را از دست می‌دهد.) اکثر دانش‌آموزان تلاش می‌کنند و درس می‌خوانند اما اگر برخی نتایج بهتری کسب می‌کنند به این دلیل است که روش‌ها و تفکر آن‌ها درست‌تر است. در هر صورت اگر دیدید نتیجه نمی‌گیرید ناامید نشوید. برخی از دانش‌آموزان به‌حدی فکر می‌کنند که به نتیجه نمی‌رسند که پیشرفت‌هایشان را نادیده می‌گیرند. تصور کنید که یک پرواز عالی ‌خواهید داشت به شرطی که کارها را درست انجام دهید. در کیلومتر یک دوماراتن همه کنار هم هستند و فاصله‌ای بین افراد وجود ندارد ولی در کیلومتر سه فاصله‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود و به مرور افرادی از دور رقابت عقب می‌مانند تا این‌که در انتها فقط یک نفر برنده می‌شود. حتی برنده دو ماراتن هم تا آخرین قدم را درست گام برمی‌دارد. برنده شدن و برنده بودن از درون منشا می‌گیرد. در ترازهای بالا هم به حدی رقابت تنگاتنگ است که اندکی پیشرفت هم به‌سختی صورت می‌گیرد. امتحانات و کنترل آشفتگی انسان‌های موفق به صورت ذهنی از انتها آغاز می‌کنند. ما هم توصیه می‌کنیم که برنامه امتحانی خودتان را از ابتدا تا انتها نگاه کنید و روند زیر را برای آن انجام دهید. با این کار گویی بر اساس موفقیت نهایی خودتان کار را آغاز کرده‌اید. مشخص کنید که بین هر امتحان چند روز زمان دارید و زمان موجود را از آخر محاسبه کنید. سپس زمان لازم را برای مطالعه هر درس مشخص کنید. این زمان را چنان درنظر بگیرید که آن درس را برای امتحان، به صورت عمقی، مفهومی و خوب خوب یاد بگیرید و هم تشریحی حل کنید و هم‌ تستی و به تسلط نیز برسید. با کاربرد مثال‌ها و تنوع سوال‌ها آشنا شوید و فصل‌به‌فصل حتی مبحث‌به‌مبحث وقت‌ها را محاسبه کنید. یادتان باشد اگر ترم اول را از دست دهید تا عید فرصت جبران ندارید. اگر زمان‌هایی که برای هر امتحان نیاز دارید بیش از زمان‌های لحاظ شده مدرسه باشد آن را با علامت منفی و اگر بیشتر باشد با علامت مثبت و اگر برابر باشد با صفر مشخص کنید. سپس از زمان‌هایی که زیاد هستند برای درس‌هایی که در آن‌ها زمان کم دارید لحاظ کنید. حال این سوال مطرح می‌شود که در فاصله زمانی بین دو امتحان، وقتی زمان زیادی دارید ابتدا امتحان اصلی را بخوانید یا درسی را که در نظرگرفته‌اید در آن بازه زمانی بخوانید؟ قانونی وجود دارد که طبق آن اگر شما برای انجام کاری به زمان مثلا دو روز نیاز داشته باشید اگر دو هفته برای آن در نظر بگیرید آن را در دو هفته به پایان خواهید رساند پس بهتر این است که زمان استانداردی برای خودتان در نظر بگیرید. نکته مهم دیگر این است که نکات بیان شده را اجرا کنید و فقط شنونده نباشید. دانش‌آموزی در اواخر آذر ماه سال گذشته برای مشاوره مراجعه کرد و تراز 4200 داشت و توانست با سخت‌کوشی تا اردیبهشت به تراز 7200 برسد و پزشکی ساری قبول شد. پس توصیه ما این است که برنامه‌ریزی را از آخر شروع کنید و زمان را نیز لحاظ کنید و زمان‌هایی را که زیاد دارید صرف درس‌هایی کنید که فکر می‌کنید زمان بیشتری برای به تسلط رسیدن در آن‌ها نیاز دارید. یادتان باشد برای جمع‌بندی، مطالعه عمقی داشته باشید (ویژگی مطالعه عمقی این است که مدرس خوبی باشید و بتوانید علت‌ها را بیان کنید و تمرین‌های تشریحی و تستی حل کنید و اگر بتوانید در زمان استاندارد تست‌ بزنید به تسلط رسیده‌اید.) و در نهایت از خودتان یک آزمون تشریحی و تستی زمان‌دار بگیرید. از لحاظ این‌که در این بازه زمانی فقط پیش بخوانید یا پایه هم بخوانید توصیه ما این است که به مطالب پیش به تسلط بالا برسید. تنها حدود 2 یا 3 درصد دانش‌آموزان بعد از این‌که به تسلط کامل به مطالب پیش می‌رسند کمی هم برای پایه زمان می‌گذارند.


      فایل صوتی امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 27 آذر 93 بخش اول
      دانلود فایل


      فایل صوتی امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 27 آذر 93 بخش دوم
      دانلود فایل


      فایل صوتی امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 27 آذر 93 بخش سوم
      دانلود فایل


      امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 27 آذر 93 بخش اول
      دانلود فایل


      امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 27 آذر 93 بخش دوم
      دانلود فایل


      امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 27 آذر 93 بخش سوم
      دانلود فایل


    15. Top | #15
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      bache-mosbat
      نمایش مشخصات
      فایل صوتی امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 30 آذر 93 بخش اول
      دانلود فایل


      فایل صوتی امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 30 آذر 93 بخش دوم
      دانلود فایل


      فایل صوتی امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 30 آذر 93 بخش سوم
      دانلود فایل


      امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 30 آذر 93 بخش اول
      دانلود فایل


      امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 30 آذر 93 بخش دوم
      دانلود فایل

      امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 30 آذر 93 بخش سوم
      دانلود فایل

    صفحه 1 از 3 12 ... آخرینآخرین

    افراد آنلاین در تاپیک

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)

    موضوعات مشابه

    1. نقش مشاور در پیشرفت تحصیلی؟؟خودت برنامعه بریزی بهتره یا بری پیش مشاور؟؟
      توسط Dj.ALI در انجمن پاتوق سال دوازدهمی ها و کنکوریها
      پاسخ: 76
      آخرين نوشته: 18 آذر 1398, 10:00
    2. پاسخ: 215
      آخرين نوشته: 09 فروردین 1396, 09:01
    3. پاسخ: 14
      آخرين نوشته: 22 دی 1393, 10:23
    4. پاسخ: 11
      آخرين نوشته: 13 مهر 1393, 14:07
    5. پاسخ: 0
      آخرين نوشته: 27 دی 1392, 18:37

    کلمات کلیدی این موضوع




    آخرین مطالب سایت کنکور

  • تبلیغات متنی انجمن