برای اینکه دانشآموز فهم بیشتر و یادگیری گستردهتری از مطالب درسی جدید داشته باشد، لازم است که شب قبل از ارائهی درس توسط معلم، نسبت به مطالعه و خواندن درسهای جدید (درسهای که روز بعد تدریس میشود) اقدام کند.
این عمل به دانشآموز در دریافت و فهم درس جدید بسیار کمک خواهد کرد؛ زیرا بر اساس یافتههای روانشناسی هرچه فرد آمادگی بیشتر برای رفتار معینی داشته باشد برای انجام دادن آن رفتار، به محرک کمتری نیاز دارد. تدریس و فعالیت معلم زمانی بیشترین تأثیر را در یادگیری دانشآموز خواهد داشت که او به آمادگیهای لازم رسیده و همچنین پیشزمینهای از آن درس داشته باشد.
اگر دانشآموز برای شرکت در کلاس درس از هر نظر آماده باشد و شب قبل مروری هر چند سطحی بر درس فردا داشته باشد، متوجه میشود که کلاس درس تجربهی بسیار لذتبخشی برای او خواهد بود. نهتنها معلم متوجه میشود که دانشآموز در کلاس درس آماده و فعال است، بلکه برای خود او هم، کلاس درس دیگر خستهکننده و کسالتآور نبوده و حتی در مباحث کلاسی و پاسخ به سؤالات شرکت فعال خواهد داشت. در این حالت چون دانشآموز از قبل آشنایی هر چند اندک با موضوع دارد، هنگام تدریس، درک، فهم و یادگیری عمیقی یافته و مطالب درسی ارائهشده در ذهن وی جای خواهد گرفت و دانشآموز در شب امتحان با انبوهی از درسهای نخوانده و حجم عظیمی از مطالب ناآشنا روبهرو نخواهد شد.
دانشآموزان باید برای درک صحیحتر و عمیقتر مطالب درسی و همچنین توان مشارکت در مباحث کلاسی، ایجاد و تقویت میل و رغبت به کلاس و حضور فعال و بانشاط در کلاس درس، حتماً شب قبل درسهای جدید مربوط به روز بعد را پیشاپیش مطالعه کند.
*کانون