روش هاي درس خواندن رتبه هاي برتر کنکورانساني 91






مصاحبه با رتبه هاي تک رقمي کنکور سراسري 91در رشته انساني
------------------------------
رتبه هاي برتر کنکور 91 ضمن حضور در مراسم جشن نخبگان و تجليل از رتبه هاي برتر کنکور 91 در گفتگوهايي شرکت نمودند که در ادامه مي توانيد گزيده ي پاسخ آن ها به سوالات زير مشاهده کنيد : v معدل شما چند بود و در چه مدرسه اي تحصيل مي کرديد؟ v از چه زماني به کانون آمديد؟ در چند آزمون کانون شرکت کرديد و دليل انتخاب کانون چه بود ؟ v آيا از دفتر برنامه ريزي استفاده مي کرديد ؟ v نقش پدر و مادر در موفقيت شما چه بود؟ v روش درس خواندن شما در درس هاي عمومي و اختصاصي چگونه بود ؟ آيا براي رسيدن به موفقيت روش مطالعه خود را تغيير داد ؟ امير محمود هوشمند - رتبه 1 منطقه 2 و رتبه 2 کشوري در رشته انساني در مدرسه فرهنگ مشغول تحصيل بودم. يک سال به کانون آمدم در 25 آزمون شرکت کردم و غيبت نداشتم. علت اصلي انتخاب کانون برنامه راهبردي و فاصله دو هفته اي و پشتيبان هاي خوبش بود. دفتر برنامه ريزي داشتم ابتدا هفته اي 50 ساعت درس مي خواندم با تلاش بيشتر به 60 الي 70 ساعت رساندم. شاخص ترين کار مادرم اين بود که ايشان در زمينه ادبيات و قرابت معنايي به من کمک کردند. من در زمينه درس هاي عمومي درس عربي را مي توانم بگويم .در درس عربي به اين صورت بود که ابتدا قواعد درس را مي خواندم سپس به پياده کردن قواعد درس در متن مي پرداختم و قواعدي که در ذهنم آموخته بودم را پياده مي کردم به اين صورت من توانستم تست هاي مربوط به قواعد درس عربي را به خوبي جواب دهم. پيشرفت قابل توجهي در اين زمينه داشته باشم به ويژه که رشته انساني عربي اختصاصي دارد و اين کار به من کمک کرد. در زمينه دروس اختصاصي که بيشتر جنبه مفهومي و حفظي دارند من يک روش مطالعه دارم که شامل سه قسمت است به اين صورت که ابتدا يک مطالعه سطحي از مطلب داشتم سپس قسمت هاي مهم را با ماژيک نشان دار مي کردم. آخرين مرحله اين بود که خلاصه برداري مي کردم و يک جمع بندي انجام مي دادم و بعد با کتاب هاي آبي و کتاب هاي کمک آموزشي يک مروري داشتم .هفته دوم قبل از آزمون هم تست هاي علامت دارد شده را کار مي کردم.
***
فاطمه سادات حسيني - رتبه 3 کشوري در رشته انساني کنکور 91و رتبه 2 منطقه 2 دبيرستان را در مدرسه خاص ناحيه 1 کرمان گذراندم و معدل ديپلمم 20 بود. سال دوم و چهارم عضو کانون بودم درحدود 30 آزمون شرکت داشتم. از دفتر برنامه ريزي استفاده کردم که باعث افزايش ساعات مطالعه ام شد. ساعات مطالعه ام از اوايل شهريور از هفته اي 15 ساعت به هفته اي 60 ساعت رسيد. علت انتخاب کانون برنامه ريزي جامع مناسب و منطقي است که نسبت به ساير موسسه داشت و جامعه آماري بالايي آن که باعث مي شد که موقعيت خودم را بين هم سن و سالانم بسنجم و آن را بهبود ببخشم. پدر و مادرم خيلي به من کمک کردند. پدرم در درس عربي به من کمک مي کرد و مادرم هم چون رشته من را خوانده بود در انتخاب کتاب ها به من کمک مي کرد. من يک روش ديرينه که براي خودم داشتم اين بود که روزهاي تعطيل و کلاً هفته هايي که چند روز تعطيلي داشتم آن روزها را کلاً اختصاص مي دادم به يک درس ولي بعداً آن را فراموش مي کردم و با کمک کانون فهميدم اين روش غلط است بايد ترکيبي از همه درس ها خوانده شود. روزهاي تعطيل مثل تابستان ايام تعطيل و روزهاي باقي مانده تا کنکور بايد ترکيبي از همه درس ها خوانده شود ولي کم خوانده شود. اين روش به همه درس ها تعادل مي بخشد و اين که باعث فراموشي نمي شود.
***
سميرا افضلي - رتبه 5 منطقه 2 و 9 کشوري در کنکور سال 91 در رشته انساني دو سال در آزمون هاي کانون شرکت کردم و از 41 آزمون 2 آزمون غيبت داشتم به اين دليل کانون را انتخاب کردم که کاملاً به برنامه راهبردي اش اطمينان داشتم و فکر مي کردم که مي تواند خيلي به من کمک کند. براي اين که مطمئن باشم که همه درس هايم به موقع تمام مي شود و مي توانم آن ها را دوره کنم و همچنين پشتيبان و کارنامه کشوري که در همان روز صادر مي شد. به نظر من از ويژگي هاي خوب کانون بود از دفتربرنامه ريزي استفاده کردم که باعث شد ساعت مطالعه ام را افزايش دهم. از روزي 35 ساعت شروع کردم و به 60 ساعت رساندم. پدر و مادرم در کنکور من خيلي نقش داشتند و يک محيط کاملاً حمايتي را در خانه براي من فراهم کرده بودند که باعث مي شد به من اطمينان داشته باشند تا هيچ گونه استرسي براي رتبه هايم نداشته باشم. من در قرابت معنايي مشکل داشتم وقتي که روشم را تغيير دادم سعي کردم که تمام بيتي که در سوال مطرح است را در يک جمله کوتاه يا يک کلمه خلاصه کنم و يا يک مصداق و يا کلمه اي پيدا کنم که در آن جواب من وجود داشته باشد. همين طور شعرهاي حافظ را خيلي مي خواندم و وقتي که از نظر قرابت معنايي بررسي مي کردم و از نظر آرايه و عروض آن ها را بررسي مي کردم و ادبيات اختصاصي را خيلي کار کردم. از درس اقتصاد خيلي راضي هستم. روش مطالعه ام اين بود که خلاصه برداري مي کردم و يک برنامه ريزي داشتم که آن ها را مرتب مرور مي کردم و همين طور مطالعه اي که کرده بودم روي سوالات کنکور سال هاي قبل متوجه شدم که بيشتر سوالات اقتصاد بيشتر توجه اش روي مسايل است اين تغيير ايجاد شده و بيشتر من هم سعي کردم روي مسايل تمرکز کنم. فاطمه محسني – رتبه 4 منطقه 2 و 8 کشور – رشته انساني يک سال در آزمون هاي کانون شرکت کردم و در مدرسه فرزانگان کرمانشاه رشته رياضي را خواندم و در رشته انساني کنکور دادم. زماني که از رشته رياضي به رشته انساني رفتم اطرافيانم به من مي گفتند اين کار اشتباه است ، اما من به خاطر علاقه ي زيادي که به رشته انساني داشتم اين کار را کردم و به همه ثابت کردم که مي توانم در اين رشته موفق شوم.
***
معظمه سرفرازي – رتبه 2 منطقه 3 - گروه علوم انساني – از شهرستان قائنات دوران متوسطه را در دبيرستان نمونه فدک مشغول به تحصيل بودم و معدل کتبي من 70/19 شد و از سال دوم دبيرستان در آزمون هاي کانون ثبت نام کردم و حدود 45 آزمون شرکت کردم . از دفتر برنامه ريزي استفاده مي کردم ، اوايل سال ساعت مطالعه من بين 40 تا 45 ساعت بود که رفته رفته بيشتر شد و در ماه هاي آخر به 60 تا 65 ساعت در هفته رسيد. علت اصلي انتخاب کانون هم برنامه راهبردي منسجمي که داشت بود و ديگر اين که جامع آماري بسيار خوبي داشت که مي تواند محکي باشد براي اين که جايگاه خود را در بين بقيه داوطلب ها مقايسه کنيم و مهمتر از آن سطح سوالات آزمون ها بود که بسيار شبيه به سطح سوالات کنکور سراسري بود. خانواده ي من در طول اين سال خيلي به من کمک کردند و فضاي مناسبي را براي مطالعه من فراهم کردند و خيلي پيگير فضاي آموزشي من بودند .به خصوص برادرم که 2 سال از من بزرگتر است و خودش هم 3 سال عضو کانون بود و در برنامه ريزي هايي که مي خواستم در هفته هاي بعد از آزمون انجام بدهم خيلي به من کمک کرد