حمد 5 و 6
اهدنا الصراط المستقیم صراط الذین انعمت علیهم غیرالمغضوب علیهم و لا الضالین
1.خواست هر انسان خردمند از خداوند هدایت به راه مستقیم است.
2.نتیجه نداشتن چنین خواسته ای : سرگردانی و جیرانی ( ضالین)
سقوط در انحراف و گناه ( مغضوب علیهم )
قال ربنا الذی اعطی کل شی خلقه ثم هدی
1.حکیم بودن خداوند
2.هدایت عمومی (کل شی)
هدایت یک اصل عام و همگانی است.
اعلی 1 تا 3
سبح اسم ربک الاعلی الذی خلق فسوی والذی قدر فهدی
1..سامان دهی و تقدیر خاص هر موجود
2.هدایت متناسب با تقدیر (هدایت خاصه)
3.قانون مندی هستی
رسلا مبشرین و منذرین لئلا یکون للناس علی الله حجة بعد الرسل و کان الله عزیزًا حکیما
1.تمام کردن حجت بر مردم توسط خداوند (اثبات عزت و حکمت) به دلایل : 1. ارسال پیامبران 2.نشان دادن راه سعادت
2.مسدود بودن راه بهانه گیری انسان
انا انزلنا علیک الکتاب للناس بالحق فمن اهتدی فلنفسه و من ضل فانما یضل علیها و ما انت علیهم بوکیل
1.هدایت انسان با ابزار تعقل و تفکر و ارسال کتاب ( هدایت تشریعی)
2.وکیل و مدافع نبودن پیامبر معلول حکیمانه بودن انزال کتاب و وحی الهی و مختار بودن انسان
3.چون هر کس مسئول سرنوشت خودش است خداوند به پیامبر می فرماید رسالت تو در حد تبلیغ است.
و قالوا الحمد لله الذی هدانا لهذا و ما کنا لنهتدی لولا ان هدانا الله
عقل وعلم و تلاش به تنهایی کافی نیست عنایت و امداد الهی نیز برای هدایت لازم است.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
شعر مهم درس :
هرکه او بیدارتر پر درد تر هر که اوهوشیارتر رخ زرد تر
بیداری موجب دردهای متعالی و ورود به وادی انسانیت
اندیشه و تحقیق :
سوال 3 /
و منهم من یستمعون الیک
افانت تسمع الصم
و لو کانوا لا یعقلون
و منهم من ینتظر الیک
افانت تهدی العمی
و لو کانوا لا یبصرون
1.هدایت پیامبر (حجت ظاهر) وقتی موثر واقع می شود که عقل ( حجت باطن) سرکوب نشده باشد.
2.تقدم حجت باطن بر حجت ظاهر ( عقل وسیله فهم الهی)