نگاهي به همايش ها و جمع بندي هاي علمي مؤسسه ها و مدرسان کنکور
۱۳۹۳/۰۱/۱۸
* همايش موفقيت در کنکور با موضوع چگونگي جمع بندي دروس با حضور استاد ...مشاور برتر کنکور و مؤلف چندين عنوان کتاب در زمينه کنکور و روانشناسي، برگزار ميشود.
استاد در اين همايش، مباحثي پيرامون مسايل آموزشي، برنامهريزي درسي، نکات و روشهاي علمي تستزني در کنکور و نيز برنامهريزي شخصي به منظور جمعبندي دروس رشتههاي انساني، تجربي و رياضي براي کنکور سال 93 ارايه ميکنند.
* آخرين همايش کنکور 92 با حضور استاد ...
دانشگاه ... برگزاري آخرين همايش کنکور 93 را با موضوع 120 روز تا کنکور با حضور استاد ... اعلام کرد
براي خريد بليط همايش با شماره زير تماس حاصل نماييد:
بهاي بليط :10000 تومان
*بزرگترين همايش کنکور ايران
بـا سخنراني اساتيد و مشاوران "
با اجراي...(نام يکي از مجريان معروف صداو سيما ) )
و با حضور... (نام سه تن از هنرپيشگان مشهور ايران)
*رؤياي شما تحقق بخشيده مي شود و شما طي دو روز درس ... را درک ميکنيد و بر آن تسلّط مييابيد تا بتوانيد به تستهاي سنگين و مفهومي کنکور پاسخ دهيد.
*همايش دو روزه درس ...براي کنکور 93
طي روز اول همايش، فشرده اي از نکات برجسته ...شامل مباحث زير دوره ميشود و جزوات مربوط در اختيار دانشآموزان گرامي قرار ميگيرد:
الف- بررسي تمامي تست هاي پرمحتواي ساليان اخير به صورت فصل به فصل؛
ب- بررسي مهمترين قيد هاي هر سه کتاب درسي ( توجه کنيد که در سال گذشته 14 تست از قيدها مطرح شده بود)؛
ج- بررسي نکات مهمترين شکل هاي کتاب درسي؛
د- ارايه جداول و خلاصه نکات بسيارمهم و ارزشمند درس ....
طي روز دوم، تستهاي آيينه کنکور (بسيار مفيد و ارزشمند) به همراه تست هاي مطرح شده دکتر... در آزمونهاي آزمايشي معتبر و همچنين کتاب ... بررسي خواهد شد و زاويه ديد طراحان سؤال مورد بررسي قرار ميگيرد.
تذکر مهم: با توجه به کمبود ظرفيت و مشکلات فراوان براي تهيه مکان همايش، اولويت براساس زمان رزرو تلفني خواهد بود و شماره صندليها بر اساس اولويت رزرو تلفني بوده و امکان تغيير آن به هيچ عنوان وجود ندارد.
آنچه خوانديد، نمونهاي از تبليغات موجود در رسانههاي گروهي و تراکتهاي تبليغاتي است. هرساله پس از تعطيلات نوروزي، بازار تبليغات همايش براي داوطلبان آزمون سراسري گرم ميشود و تبليغاتي شبيه آنچه خوانديد در هر کجا به چشم ميخورد؛ افرادي که ادعا ميکنند در طي يک يا دو روز، کتاب يا مبحثي را که در يک يا چند سال تحصيلي تدريس ميشود، به طور کامل و دقيق و با ذکر نکات مهم و کسب بالاترين درجه توانايي به داوطلبان آموزش ميدهند، و حتي پا را فراتر از اين ميگذارند و ميگويند که از سؤالات احتمالي آزمون سراسري مطلع هستند يا خود طراح سؤالهايند! و با اين هياهوي تبليغاتي در همايشهايي چند صد نفره، مبالغي گزاف از داوطلبان ميگيرند. در اين گزارش، به بررسي اين همايش ها از منظر اعتبار علمي ميپردازيم.
اعتبار علمي همايشها
چه افرادي در همايشها يا جمعبندي دروس شرکت ميکنند؟ با بررسي حاضران در اين همايشها متوجه ميشويم که دو گروه داوطلبان در اين همايشها شرکت ميکنند:
گروه اول، داوطلباني هستند که به جاي مطالعه درسها به دنبال راهي آسان براي ورود به دانشگاه هستند. آنها ميخواهند ضعف و کوتاهي چهارساله خود را طي يک روز يا در نهايت يک هفته جبران کنند؛ افرادي که تصور ميکنند دانش لازم براي موفقيت در کنکور را مي توان تزريق کرد، و اين تزريق از عهده مدرسان اين همايشها برميآيد!
بايد به اين گروه از داوطلبان گفت: حتي اگر تمام اين تبليغات صحيح باشد و مدرسان اين همايشها معجزه کنند، چرا همين مدرسان در آموزشگاههاي علمي آزاد يا مدارس غيرانتفاعي تدريس ميکنند و دانشآموزانشان حداقل 9 ماه با کلاس آنها پيش ميروند، وقتي ميشود که طي حداکثر يک هفته، تمام دانش لازم را براي موفقيت در کنکور (در درس مورد نظر) کسب کرد؟
و چرا همين دانشآموزان که ماهها در کلاس آنها حضور دارند، بسياري از اوقات رتبههاي قابل قبولي کسب نميکنند؟
بايد بپذيريم در همايشي که سطح دانش و آمادگي شرکتکنندگان يکسان نيست و برگزار کننده همايش نيز از ميزان تسلّط شرکتکنندگان خبري ندارد، نميتوان همايشي مفيد براي تعداد کثيري از داوطلبان برگزار کرد.
آيا جز اين است که در اين همايشها چند نکته مهم گفته ميشود و سپس تستهايي مرتبط با همان نکات که در آزمون سراسري آمده است، به شرکتکنندگان ارايه ميشود تا اين افراد تصور کنند که به ياري نکات ذکر شده ميتوانند پاسخگوي بخش مهمي از سؤالات آزمون سراسري باشند؟ در واقع، پس از پايان همايش، عدهاي از شرکتکنندگان به يک خود باوري دروغين ميرسند و عدهاي ديگر، کاملاً نااميد شده و قيد درس مورد نظر را ميزنند.
اين مساله درباره همايشهاي مشاوره و روانشناسي نيز صدق ميکند؛ زيرا علاوه بر راههاي کلي مبارزه با عدم تمرکز، اضطراب و ساير مشکلات مرتبط با امور روانشناسي، که بارها در رسانههاي گروهي، از جمله هفتهنامه پيکسنجش، ذکر شده است، اگر داوطلبي مشکلي حاد و جدي در اين زمينه داشته باشد، بايد به صورت حضوري و شخصي مشاوره شود تا با توجه به شرايط روحي، خانوادگي و ... داوطلب موردنظر، به وي راه حلهايي ارايه شود. در واقع، بيشتر داوطلباني که در اين زمينه نياز به مشاوره دارند، نمي توانند از مشاورههاي گروهي بهره چنداني ببرند.
گروهي از داوطلبان شرکت کننده در اين همايش ها نيز داوطلباني هستند که بسيار ساعي هستند و تا کنون نيز بخوبي درس هاي خود را خواندهاند. اين افراد پيش خود ميگويند که حتي اگر 10 درصد بتوان به اين گونه از تبليغات اعتماد کرد، باز خوب است که در اين همايشها شرکت کنند و نکاتي چند را فرا گيرند.
به اين گروه بايد گفت: همان گونه که پيش از اين گفتيم، همايشهاي ياد شده براي عموم داوطلبان ارايه ميشوند و مدرسان موظف هستند که پاسخگوي داوطلبان ضعيف و متوسط نيز باشند، و حتي اگر اين همايشها فقط براي داوطلبان درسخوان طراحي شوند (که البته قريب به اتفاق آنها اين گونه نيستند) باز تمامي داوطلبان توانمند، مشکلات و ضعفهايشان يکسان نيست و شايد زمان شما صرف رفع اشکالات ساير داوطلبان بشود. ممکن است که شما چند نکته جالب از اين همايشها فرا بگيريد، اما بسياري از اوقات اگر خودتان زمان مورد نظر را به مطالعه بپردازيد نکات بيشتري را فراخواهيد گرفت؛ به عبارت ديگر، چون زمان براي شما در اين ايام بسيار ارزشمند است، اگر از مفيد بودن همايشي اطمينان کامل داريد، سراغ آن برويد؛ وگرنه بهتر است که فريب اين تبليغات را نخوريد و وقت خود را به هدر ندهيد.
در يک کلام، بيشتر اين همايشها بيشتر به نفع برگزارکنندگان آنهاست تا شرکتکنندگان، و براي همين، برگزار کنندگان اين همايشها، با بهرهگيري از نام مجريان نام آشنا و معروف و حتي هنرپيشگان! قصد جذب جوانان و علاقهمند کردن آنها به شرکت در اين همايشها را دارند؛ وگرنه يک همايش کنکوري يا مشاوره درسي چه ارتباطي با هنرپيشگان صدا و سيما يا سينما دارد؟!
البته همان طور که پيش از اين نيز گفتهايم، برخي از همايشهايي که در مدارس برگزار ميشود، مفيد است؛ زيرا اين همايشها را دبير مرتبط با آن درس يا معلم تست که طي سال با دانشآموزان کلاس داشته است، برگزار ميکند؛ دبيري که با نقاط ضعف و قوت شرکتکنندگان در همايش آشناست و ميتواند در يک يا دو روز، مطالبي را که طي سال درس داده است، جمعبندي کرده و با ارايه تستهايي مناسب، حاضران در همايش را به يک آمادگي نسبي برساند. در اين گروه از همايشها، بي شک حاضران ميتوانند جلسه پرسش و پاسخ داشته باشند؛ چون تعداد شرکتکنندگان محدود است و همايش موردنظر، شبيه جلسه کنفرانس نيست و با حضور صدها شرکت کننده نيز برگزار نميشود.
در اين همايش ها چند نکته مهم گفته ميشود و سپس تستهايي مرتبط با همان نکات که در آزمون سراسري آمده است، به شرکت کنندگان ارايه ميشود تا اين افراد تصور کنند که به ياري نکات ذکر شده مي توانند پاسخگوي بخش مهمي از سؤالات آزمون سراسري باشند
منبع : پیک سنجش