خانه شیمی

X
  • آخرین ارسالات انجمن

  •  

    صفحه 1 از 13 1211 ... آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از 1 به 15 از 195
    1. Top | #1
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات

      Smile پرسشهای شما درباره ی تکواژ واژه

      سلــــام دوستان

      یه ســــــــوال داشتم اگه ج بدیـــــــــن ممنوووووووووووووووووون میشـــــــــم

      مــــــــــن توی(تکـــــــواژ .و واژه مشکل دارممممممممممم میشه یادم بدیـــــــــــــــن



      میرم ص بعـــــدی ولی همینکـــه فردا میــــــخوام دوباره بخونم هیچی یادم نمـــــــیاد



      راهنماییم کنین امسال کنکور دارم توروخدااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااا:

    2. Top | #2
      همکار سابق انجمن

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط Miss.DoCi نمایش پست ها
      سلــــام دوستان

      یه ســــــــوال داشتم اگه ج بدیـــــــــن ممنوووووووووووووووووون میشـــــــــم

      مــــــــــن توی(تکـــــــواژ .و واژه مشکل دارممممممممممم میشه یادم بدیـــــــــــــــن

      راستی من نمیتونم زیستـــو مفهومی بخونــم خیلـــــــی هم وقــــت میزارم اما تــــــــا احساس میکنــــــــم مطلبو گرفتـــــم

      میرم ص بعـــــدی ولی همینکـــه فردا میــــــخوام دوباره بخونم هیچی یادم نمـــــــیاد

      تستای کتاب خیلـــــــی سبز هم که میزنــــــــــم دیگه اصلا انگار هیچی نخونــــــــدمممممممممم

      راهنماییم کنین امسال کنکور دارم توروخدااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااا:
      درود بر شما دوست عزيز:
      مبحث تكواژها و واژه ها يكي از مهمترين مباحثي هستن كه تو كنكور مطرح ميشه و من اگه بخوام همه ي مطالب و نكات رو بگم شايد بشه گفت حداقل اينجا نميشه.....
      اگه تستي مدنظر شماست بگين تا تعداد تكواژ و واژه هاشو واستون بگم
      و يا اگه نكته ي خاصي مد نطر شماست بگين تا كامل واستون توضيح بدم... ولي اين كه از اول تا انتها شروع كنم بگم يه كم دور از انتظاره....
      با سپاس وافر از شما
      دكتر امين يزدي زاده، مدرس كنكوري درس زبان و ادبيات فارسي رشته هاي رياضي و تجربي
      استان آذربايجان غربي شهر اروميه
      09143469320

      مولف کتاب دهخدای کنکور انتشارات شب قره تهران
      معناي واژه هاي داخل متن کتب درسي (دوّم، سوّم، زبان فارسي 3، پيش دانشگاهي)
      توجّه به لغات ايهام دار و مشخص كردن چندين معني آن ها
      جمع بندي جفت هاي املايي
      واژه هاي كنكور سراسري
      تاريخ ادبيّات و اعلام فصل به فصل


    3. Top | #3
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط vetson نمایش پست ها
      درود بر شما دوست عزيز:
      مبحث تكواژها و واژه ها يكي از مهمترين مباحثي هستن كه تو كنكور مطرح ميشه و من اگه بخوام همه ي مطالب و نكات رو بگم شايد بشه گفت حداقل اينجا نميشه.....
      اگه تستي مدنظر شماست بگين تا تعداد تكواژ و واژه هاشو واستون بگم
      و يا اگه نكته ي خاصي مد نطر شماست بگين تا كامل واستون توضيح بدم... ولي اين كه از اول تا انتها شروع كنم بگم يه كم دور از انتظاره....
      با سپاس وافر از شما
      خب مختصر نمیشه توضیح بدین؟

    4. Top | #4
      همکار سابق انجمن

      نمایش مشخصات

      تكواژ و واژه

      نقل قول نوشته اصلی توسط Miss.DoCi نمایش پست ها
      خب مختصر نمیشه توضیح بدین؟
      نکته ي 1 : نقش نماي اضافه ( - ِ ) را هم واج ، هم تکواژ ، هم واژه محسوب کنيد .
      نکته 2 : صامت هاي ميانجي چون تغيير معنا نمي دهند ، تکواژ نيستند .
      نکته ي3 : تکواژ تهي يا صفر نمود آوايي ندارد ولي در شمارش ، يک تکواژ شمرده مي شود.
      نکته 4 : برخي واژه ها ساده اند و از يک تکواژ ساخته شده اند مثال هاي کتاب :
      بيابان ، تابستان ، دبستان ، زمستان ، ساربان ، شبان ، زنخدان ، ناودان ، خاندان ، شيرين ، ابريشم ، سهراب ، گوسفند ، دستگاه ، پارچه ، غنچه ، كلوچه ، کوچه ، پرده ، جامه ، ، نامه ، خانه ، بيشه ، پيشه ، ديوار ، ديوانه ، وادار ، سياوش .
      نکته ي 5 : گروه فعل را يک واژه در نظر بگيريد .

      پسوند هاي مشتق ساز:

      ( انه ) : دوستانه ، عاميانه ( عام + ي + انه )
      ( گانه ) : دوگانه
      ( گاه ) : خوابگاه ، ايستگاه
      (زار) : ريگزار
      (-ِ ستان ): ترکمنستان
      (دان ) : شمعدان ( كاردان = مركب ، دان = تكواژ آزاد قاموسي )
      ( بان ) : آسيابان
      ( چي ): معدن چي
      (يه ) : ترکيّه ، نظميّه ، ابلاغيّه
      ( -َ ک ) : عروسک ( اسم + -َ ک ) ، سرخک ( صفت + -َ ک )
      (چه) : درياچه
      ( ور ) : پهناور ( پهن + ا + ور )، بهره ور
      ( ناک ) : نمناک
      ( گين ) : شرمگين
      ( يتّ ) : کميّت
      ( ي ) : ( زميني ، تهراني ، ماندني ، صنعتي ، خانگي ، تجاري )
      ( ه ) : ( زبانه ، چشمه ، دسته ، پايه ، چهله ، هغته ، بهاره و ... )
      ( مند ) ، ( اومند ) : ارجمند ، تنومند
      ( ينه ) ، (ين ) : زرينه ، سيمينه ، نوين ( صفت + ين ) ، زريّن ( اسم + ين ) ، راستين ، دروغين
      ( وار ) ، ( واره ) : سوگوار ، ماهواره


      توجه : به اين دو مورد توجه کنيد :
      1- اسم + گر : اسم : آهنگر ، کوزه گر ، آرايشگر
      2- صفت + گري : اسم : وحشي گري ، موذي گري ، ياغي گري
      کوزه گري ، سه تکواژ دارد ( کوزه + گر + ي ) اما ياغي گري ، دو تکواژ (ياغي + گري ) دارد .
      توجه : پسوند هاي ( ان ، -ِ ش ، -َ نده ، ا ، ه ، گار ) که به بن مضارع متصل مي شوند را نيز يک تکواژ در نظر گيريد ( کنش ، بينش ، دوان ، روان ، رونده ، پرنده ، رسا ، دانا ، ناله ، پوشه ، گزينه ، رستگار ) = دو تکواژ دارند .
      ميان وند ها : كه هميشه واژه هاي مشتق - مركب مي سازند :
      1 ) ا : لبالب ، دمادم ، بناگوش ، كمابيش ، پاياپاي ، برابر
      2 ) به : در به در ، تا به تا ، خانه به دوش ، رو به راه
      3) تا : سرتاپا ، سرتاسر
      4) ن : زبان نفهم ، خدانشناس
      5) و : گير و دار ، زد وخورد ، زد و بند
      6) بـ : دلبخواه ، خدابيامرز ، حقوق بگير
      7) -ِ : تختِ خواب ، تخت ِ جمشيد ( مكان )
      8) در : پي در پي ، تو در تو ، جد اندر جد
      9) نا : خداناشناس
      10) وا : دل واپس ، جورواجور
      11) پابرجا، خاک بر سر ، سلامت بر انداز

      تست سراسري رياضي 91
      تعداد تكواژهاي كدام عبارت بيش از سايرين است؟
      1) شيرين ترين لبخند بر لبان اراده ي پولادين تو جلوه گر است.
      2) در گذرگه تاريخ ايستاده اي و بشريت رهگذر را مي آشاماني.
      3) مردني چون مرگ پيروزمندانه ات غبطه ي بزرگ زندگاني شد.
      4) و فلق، محرابي سرخگون است كه تو در آن نماز صبح شهادت را گزارده اي.



      گزينه ي 4
      1) شيرين + ترين + لب + خند + بر + لب + ان + -ِ + اراده + يِ + پولاد + ين + -ِ + تو + جلوه + گر + است + تهي ( 18 )
      2) در + گذر + گه + -ِ + تاريخ + ايستاد + ه + اي + و + بشر +يت + -ِ + ره + گذر + را + مي + آشام + ان + ي (19)
      3) مرد + -ّن + ي + چون + مرگ + -ِ + پيروز+ مند + انه + ات + غبطه + يِ + بزرگ + زنده + ان + ي + شد + تهي ( 18)
      4) و + فلق + محراب + ي + سرخ + گون*+ است + تهي + كه + تو + در + آن + نماز + -ِ + صبح + -ِ + شهادت + را + گذارد+ ه + اي (21)



      تست سراسري تجربي 91
      عبارت ( موضوع زبان شناسي تاريخي، پژوهش در تحولاتي است كه هر زبان در طي تاريخ طولاني خود پذيرفته است. ) به ترتيب چند تک واژ و چند واژه است ؟
      1 ) 20 ، 33 2 ) 21 ، 31 3 ) 21 ، 32 4 ) 22 ، 32


      گزينه ي 3
      موضوع + -ِ + زبان شناسي + -ِ + تاريخي + پژوهش + در + تحولاتي + است + كه + هر + زبان + در + طي + -ِ + تاريخ + -ِ + طولاني + -ِ + خود + پذيرفته است. ( 21 واژه )
      موضوع + -ِ + زبان + شناس + ي + -ِ + تاريخ + ي + پژوه + ش + در + تحول + ات + ي + است + تهي + كه + هر + زبان + در + طي + -ِ + تاريخ + -ِ + طول + اني* + -ِ + خود + پذيرفت + ه + است + تهي ( 32 واژه )
      توجه*: پسوند «اني» را به دو پسوند «ان +ي » تجزيه نكنيد. مانند : روحاني ، طولاني ، ربّاني ، ظلماني ، نفساني و ... ( همگي دو تكواژ )


      تست سراسري زبان 91
      تعداد تكواژهاي كدام عبارت بيش از سايرين است؟
      1) عارفان راستين به كلي خود را باخته و حق را يافته اند.
      2) متصوفه براي تبيين لزوم مرشد بررسي هاي گسترده اي كرده اند.
      3) طبق نظريه صوفيان ، گمراهان از الطاف حق بي نصيب نيستند.
      4) نياز به راهنماي روحاني، مورد تاييد كليه ي رهپويان عرفان است.

      گزينه ي 4
      گزينه ي يك : عارف + ان + -ِ + راست + ين + به + كل + ي + خود + را + باخت + ـه + و + حق + را + يافت + ـه + اند. ( 18 )
      گزينه ي دو : متصوف + ه + براي + تبيين + -ِ + لزوم + -ِ + مرشد + بر + رس + ي + ها + يِ + گسترد + ه + اي + كرد + ه + اند ( 19)
      گزينه ي سه : طبق + - ِ + نظر + يه + يِ + صوف+ ي + ان + گم + راه + ان + از + الطاف + -ِ + حق + بي + نصيب + ن + است + اند (20 )
      گزينه ي چهار : نياز + به + راه + نما+ يِ + روح + اني + مورد + -ِ + تاييد + -ِ + كل + يه + ي ِ+ ره + پو+يان + -ِ + عرفان + است + تهي ( 21 )
      دكتر امين يزدي زاده، مدرس كنكوري درس زبان و ادبيات فارسي رشته هاي رياضي و تجربي
      استان آذربايجان غربي شهر اروميه
      09143469320

      مولف کتاب دهخدای کنکور انتشارات شب قره تهران
      معناي واژه هاي داخل متن کتب درسي (دوّم، سوّم، زبان فارسي 3، پيش دانشگاهي)
      توجّه به لغات ايهام دار و مشخص كردن چندين معني آن ها
      جمع بندي جفت هاي املايي
      واژه هاي كنكور سراسري
      تاريخ ادبيّات و اعلام فصل به فصل


    5. Top | #5
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      مرسی خیلی خوب توضیح دادین بهتر از این دیگه نمیشد مشکلم حل شدددددددددددددددددد

    6. Top | #6
      کاربر فعال

      نمایش مشخصات
      سلام استاد یزدی زاده...
      ببخشید من شنیدم که تکواژها خیلی اشتباه داشتن داخل کنکور...حتی گاهی تعدادایی که میخوان داخل گزینه ها هم نیست یا طراح خودش جواب رو اشتباه بدست اورده ...
      تصمیم گرفتم که بیخیالشون بشم...
      شما چی پیشنهاد میکنین...
      (البته میدونم که بحث آسونی هستش ولی خوب به خاطر اشتباههات زیادی که داخل طراحی سوالات هست ...(
      من مسئول چیزی هستم که میگم،
      نه چیزی که تــــــو ازش برداشت میکنی ....!!!
      ...
      گفتنی ها بس بود...نوبت خاموشیست...(ح)
      ...
      سکوت میکنم ... سه نقطه و علامت تفکر...(ح)

    7. Top | #7
      همکار سابق انجمن

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط Miss.DoCi نمایش پست ها
      مرسی خیلی خوب توضیح دادین بهتر از این دیگه نمیشد مشکلم حل شدددددددددددددددددد
      حرف شما متين و صحيح ولي اين اشتباه ها رفته رفته كم تر شده و الان طوري طراحي مي كنند كه دانش آموز بتونه به تست جواب بده ولي ...
      تا شما كل تست هاي سراسري رو نزنيد نمي تونين پي به نكاتش ببرين....اگه واقعا مي خوايين درست جواب بدين اول بشينين تمام تست هاي سراسري رو بزنين اگه هم سوالي داشتين حتما بپرسين تا رفع ابهام كنم...بعد خودتون مي فهميد كه ميشه جواب درست رو پيدا كرد مگه اين كه ديگه واقعا تست اشتباه طراحي شده باشه.....بخش بالا ملاحظه مي كنيد تست هاي سراسري 91 رو جواب دادم ولي اشتباهي ندارن...
      موفق باشين.
      دكتر امين يزدي زاده، مدرس كنكوري درس زبان و ادبيات فارسي رشته هاي رياضي و تجربي
      استان آذربايجان غربي شهر اروميه
      09143469320

      مولف کتاب دهخدای کنکور انتشارات شب قره تهران
      معناي واژه هاي داخل متن کتب درسي (دوّم، سوّم، زبان فارسي 3، پيش دانشگاهي)
      توجّه به لغات ايهام دار و مشخص كردن چندين معني آن ها
      جمع بندي جفت هاي املايي
      واژه هاي كنكور سراسري
      تاريخ ادبيّات و اعلام فصل به فصل


    8. Top | #8
      کاربر فعال

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط vetson نمایش پست ها
      حرف شما متين و صحيح ولي اين اشتباه ها رفته رفته كم تر شده و الان طوري طراحي مي كنند كه دانش آموز بتونه به تست جواب بده ولي ...
      تا شما كل تست هاي سراسري رو نزنيد نمي تونين پي به نكاتش ببرين....اگه واقعا مي خوايين درست جواب بدين اول بشينين تمام تست هاي سراسري رو بزنين اگه هم سوالي داشتين حتما بپرسين تا رفع ابهام كنم...بعد خودتون مي فهميد كه ميشه جواب درست رو پيدا كرد مگه اين كه ديگه واقعا تست اشتباه طراحي شده باشه.....بخش بالا ملاحظه مي كنيد تست هاي سراسري 91 رو جواب دادم ولي اشتباهي ندارن...
      موفق باشين.
      خیلی خیلی ممنون از جوابتون استاد...
      فک کنم نظرم عوض شد نسبت به نخوندنشون...
      فقط یه سوال ..
      استاد به نظر شما چه کتاب(کتاب هایی) مناسب هست برای خوندن زبان فارسی؟!
      من مسئول چیزی هستم که میگم،
      نه چیزی که تــــــو ازش برداشت میکنی ....!!!
      ...
      گفتنی ها بس بود...نوبت خاموشیست...(ح)
      ...
      سکوت میکنم ... سه نقطه و علامت تفکر...(ح)

    9. Top | #9
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات

      Lightbulb تفاوت واژه با تکواژ و همچنین تفاوت تکواژ با واج

      سلام می کنم خدمت استاد عزیز دکتر یزدی زاده ببخشید استاد یه سوال خدمتتون داشتم و اون اینکه تفاوت واج و تکواژ و همچنین تکواژ با واژه چیست و چگونه می توانیم تهداد هر کدام را در یک جمله مشخص کنیم. با تشکر

    10. Top | #10
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات
      با اجازه از محضر استاد یزدی زاده

      اولین و مهمترین بحث در ادبیات مبحث واج و تکواژ و واژه هستش
      دقیقا سه تا سوال کنکور عمومی شمارش تکواژ و واجهاست
      که البته برای انسانی ها با توجه به بحث طول واژه و تقطیع هجایی حدودا دوبرابر میشه

      مهمترین چیز در معرفی واج ها
      شناخت صامت و مصوته
      در زبان فارسی 29 واج داریم
      6تای اینجا مصوت هستن و 23تا صامت
      مصوتها دو دسته هستند
      مصوتهای بلند ا ای او
      مصوتهای کوتاه

      به جز این شش تا بقیه صامت هستن

      قواعد ترکیب

      کوچکترین واحد زبانی واج است.دو نوع واج داریم صامت و مصوت.درمورد مصوتها تغییری در ظاهر ایجاد نمیشود.یعنی همان شش حرکت درشکل نوشتاری در حالت شنیداری هم به همان صورت می آیند.عد از واج واحد زبانی تکواژ قرار دارد.این رو یادتون باشه که هجا در گروه واحدهای زبانی قرار نمیگیره!

      فرق حرف و حرکت با صامت و مصوت

      حرف و حرکت دیده میشوند. اما صامت و مصوت چیزی هست که به دستگاه گفتار و شنیدار مربوط است.یادتون باشه!!در هر هجا یک مصوت بیشتر وجود ندارد....

    11. Top | #11
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات
      میریم درس دوم
      انواع هجا
      این یکی از مهمترین چیزایی هست که ممکنه تو کنکور به دردتون بخوره
      همونطور که گفتم حفظ شعر و معنی از همه برمیاد اما نصف کنکوری ها با واج و واژه و گروه مشکل دارن

      در ساخت هجا با در نظر گرفتن نوع مصوتهای کوتاه و بلند شش نوع هجا ساخته میشه
      هجای کوتاه نشانه ادبی u
      روش ساخت
      صامت+مصوت کوتاه
      بّ بِ بُ

      هجای بلند به دو روش ساخته میشه _

      روش اولصامت +مصوت کوتاه +صامت
      سر .سِر.سَر

      روش دوم:
      صامت +مصوت بلند
      با .بی .بو.آ.ای .او

      هجای کشیده در شمارش چهارتا شمارش میشه نشانه مشخصه_u
      به سه روش هم ساخته میشه
      صامت+مصوت کوتاه+صامت+صامت. دست.کشت.کشت.پخت
      صامت+مصوت بلند+صامت سار .سیر.سور
      صامت +مصوت بلند +صامت+صامت . داشت.ریخت.سوخت

      سه تا نکته خیلی مهم
      هر هجا فقط یک مصوت دارد.یعنی کلمات دو بخشی(دو هجایی) دو تا مصوت دارن
      تمام هجاها با صامت شروع میشن
      دومین حرف همه هجاها مصوت هستش

    12. Top | #12
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات
      خب اینجا میخوام یه راه جادویی رو یادتون بدم
      اونم برای تایین نقش چند جمله ای هس عنی چند جزئی ها
      پس واقعا بخونینش پشیمون نمیشین


      تایین اینکه جمله چند جزئی هست در کنکور سراسری یه تست ثابت عمومی داره برای بچه های رشته ادبیات هم یه اختصاصی روش میشه هشت درصد تقریبا پس دقت کنین فقط نصف صفحس

      برای شناسایی چند جزئی بودن کلا کتاب درسی رو ببندین و همین چند رقم رو در مورد فعل یاد بگیرین کافیه

      1-نامیدن
      هر فعلی که معنی نامیدن بده از قبیل شمردن.گفتن.خواندن.به حساب آوردن.دانستن.پنداشتن.صدا زدن و شمردن ) مثلا من او را علی نامیدم.پنداشتم وبه حساب آوردم....
      حتما بدون استثنا چهارجزئی با مسند و متمم است
      من:نهاد
      او را:مفعول
      علی:مسند
      نامیدم:فعل

      نکته:کلمه ای که به فعل چسبیده حتما مسنده
      نهاد و فعل هم که همیشه در جمله هست.پس وقتی فعل رو شناسایی کردیم مسنقیم میریم دنبال مفعول و مسند

      2- نمودن/ساختن/گرداندن/کردن
      اگر معنای کردن یا انجام دادن بدن

      ای ن بخش رو دقت کنین
      فعل کرد دو حالت داره در حالت اول کرد ساده هست و معنای انجام داد میده.مثل عبور کرد.کمک کرد.گذر کرد

      در حالت دوم کرد مرکب هستش.وانمود کرد.فرار کرد(در معنای گریخت)
      برای شناسایی ساده یا مرکب بودن کرد یه راه داریم.
      اگر به جای کلمه کرد(نمود.ساخت.گردانید)بتوان یم قرار دهیم و معنا دهد فعل ساده است .کلمه قبل از فعل ساده حتما مسند است و در این حالتجمله چهار جزنی با مفهول (متمم) و مسند خواهد بود.مثال
      در جمله از از زندان فرار کرد
      اگر به جای فرار کرد کلمه ای بگذاریم که در یک کلمه بتواند معنی فرار کرد را برساند(مثل گریخت) فعل ساده است

      راه دوم:بین دو بخش فعل ها. و یا ی بگذارید
      اگر مهعنا دهد فعل مرکب است
      او به من کمک ها کرد.
      او به من کمکی کرد

      و اگر فعل مرگب باشه در این حالت عجله نکینن هنوز باید بریم پایین

      3-فعل اسنادی

      است .بود .شد .گشت .گردید.اگر جانشین هم در جمله قرار بگیرند جمله اسنادی هست
      مثال
      هوا سر د است
      سر د بود.سرد گشت سر د گردید.معنی میده پس
      فعل میشه سه جزئی با مسند

      4- گذرا
      (وجود مفعول یا متمم)
      کلمه گذرا یعنی عبور کننده.
      فعل گذرا همیشه سه جزئی میسازد حالا یا سه جزئی با مفهول یا سه جزئی با متمم

      چطوری بفهمیم گذرا با مفعوله؟ کافیه بپرسید چه چیزی را چه کسی را اگر جوابداد مفعوله
      چطوری بفهمیم گذرابه متممه؟
      این رو بعدا میگم
      در ویرایش پست
      باید جزوشو بیابم

      5-گذرای گذرا شده
      ایشون خیلی خیلی مهم و محترم تشریف دارن
      وقتی فعلی گذرا دوباره گذرا میشه یعنی اگر دو جزئی هست میشه سه جزئی
      اگه سه جزئی هست میشه چهار جزنی
      اما یادتون باشه اگه یهو دیدین شده 5 جزئی مشکل از خودتونه چون همچنی شاهکاری رو فقط شما خلق کردین

      فعل گذارا: او غذا را خورد.
      سه جزئی با مفعوله
      برای گذرا کردن این مسیر رو میریم:
      بن مضارع+انشناسه
      او غذا را به کودک خوراند
      خوراند میشه گذرای گذرا شده در اینچا جمله شد چهار جزئی

      کبوتر پرید:دو جزئی
      علی کبوتر را پراند(این علی کلا مرض داره واسه همی ن شد سه جزئی)


      این شماره شش فول مهمه در حد اندرتیکر
      6-فعل مجهول

      در این حالت یک جز از جلمه کم میشه
      اگه علی باشه الان جمله یک جزئی رو خلق میکنه
      حسن زده شد
      غذا خورده شد
      نان پخته شد

      خب دیگه همین بستونه

      فعلا اینو داشته باشین اگه به کارتون اومد پیام بدین ادامه بدم!

    13. Top | #13
      پاسخگوی ارشد

      نمایش مشخصات

      ذر پاسخ به دوست عزیز faa_nazari

      نقل قول نوشته اصلی توسط faa_nazari نمایش پست ها
      سلام می کنم خدمت استاد عزیز دکتر یزدی زاده ببخشید استاد یه سوال خدمتتون داشتم و اون اینکه تفاوت واج و تکواژ و همچنین تکواژ با واژه چیست و چگونه می توانیم تهداد هر کدام را در یک جمله مشخص کنیم. با تشکر
      سلام.
      در جای خودش پاسخ داده شده. دنبال کن.





      همه لطف خداست.

    14. Top | #14
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      سلام.عاقا من یه سوال واسم پیش اومده

      امیدوارم بتونم دقیق مشکلم رو توضییح بدم.

      میگم ببینین که ایا این پاسخ من درسته؟؟

      تکوازهای "گره خوردگی"

      گره/خورد/گ=ه/ی

      اگه درست باشه طبق تکوتز شماری کلمه بالا این دو کلمه رو هم اینطوری شمارش میکنم

      لطفا بگین که اشکالم کجاست:

      گویندگی= گوی/ -َ ند/گ=ه/ی
      نویسندگان=نویس/-َ ند/گ=ه/ان

      لطفا جوابم رو بیدن.ممنونم

    15. Top | #15
      پاسخگوی ارشد

      نمایش مشخصات

      در پاسخ به دوست عزیز milad235

      نقل قول نوشته اصلی توسط milad235 نمایش پست ها
      سلام.عاقا من یه سوال واسم پیش اومده

      امیدوارم بتونم دقیق مشکلم رو توضییح بدم.

      میگم ببینین که ایا این پاسخ من درسته؟؟

      تکوازهای "گره خوردگی"

      گره/خورد/گ=ه/ی

      اگه درست باشه طبق تکوتز شماری کلمه بالا این دو کلمه رو هم اینطوری شمارش میکنم

      لطفا بگین که اشکالم کجاست:

      گویندگی= گوی/ -َ ند/گ=ه/ی
      نویسندگان=نویس/-َ ند/گ=ه/ان

      لطفا جوابم رو بیدن.ممنونم
      تکواژای «گره خوردگی» رو درست شمردی، اما پایینیا رو نه:
      گویندگی: گوی / ــَ نده / [گـ] ی
      نویسندگان: نویس / ــَ نده / [گـ] ان
      توی واژه ی «گره خوردگی»، حرف «گـ» شکل تغییر یافته ی «ـه» ی صفت مفعولیه، پس خودش یه تکواژ جداگونه س.
      اما توی مثالای پایین، «ــَ نده» روی هم یه تکواژه و میدونی که صفت بیانی میسازه. اینجا دیگه حرف «گـ» فقط صامت میانجیه و تکواژ محسوب نمیشه؛واسه همینم گذاشتمش داخل کروشه. ایشالا که مشکل رف شده باشه.





      همه لطف خداست.

    صفحه 1 از 13 1211 ... آخرینآخرین

    افراد آنلاین در تاپیک

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)

    کلمات کلیدی این موضوع




    آخرین مطالب سایت کنکور

  • تبلیغات متنی انجمن