سلام به استاد و دوستان عزیز
من هر کار میکنم نمی تونم اضافه تشبیهی رو تشخیص بدم. یه سری هاشون تابلو هست ولی تشخیص خیلی هاشون هم مشکله و هیچ کتابی هم خوب توضیح نداده .
بعدم بنظرتون میرزه از تستای آرایه صرف نظر کنم ؟ چون هم سخته هم ریسک بالایی داره؟
سلام به استاد و دوستان عزیز
من هر کار میکنم نمی تونم اضافه تشبیهی رو تشخیص بدم. یه سری هاشون تابلو هست ولی تشخیص خیلی هاشون هم مشکله و هیچ کتابی هم خوب توضیح نداده .
بعدم بنظرتون میرزه از تستای آرایه صرف نظر کنم ؟ چون هم سخته هم ریسک بالایی داره؟
درود بر شما دوست عزيزم:
اتفاقا آسون ترين بخش همين آرايه هاي ادبي هستش ولي كمي دقت و تمرين مي خواد...
دوم اين كه شما لطف كنين بگين كدوم اضافه هاي تشبيهي رو آسون مي دونين و كدوم ها رو نمي تونين تشخيص بدين تا كامل واستون توضيح بدم.... سعي كنين سوال ادبي بپرسين نه اين كه بگين كامل توضيح بدين تا بتونم نقاط ضعف و قوت شما رو تشخيص بدم و بتونم خوب توضيح بدم.
با سپاس فراوان
دكتر امين يزدي زاده، مدرس كنكوري درس زبان و ادبيات فارسي رشته هاي رياضي و تجربياستان آذربايجان غربي شهر اروميه
09143469320
مولف کتاب دهخدای کنکور انتشارات شب قره تهران
معناي واژه هاي داخل متن کتب درسي (دوّم، سوّم، زبان فارسي 3، پيش دانشگاهي)توجّه به لغات ايهام دار و مشخص كردن چندين معني آن هاجمع بندي جفت هاي املاييواژه هاي كنكور سراسريتاريخ ادبيّات و اعلام فصل به فصل
سلام مرسی از پاسخ سریعون .یه مثال میزنم. مثلا (باران رحمت)واضحه چون میگی رحمت مثل بارون از آسمان میبارد.ولی (دیوار امت) رو میشه بگی امت مثل دیوار ..؟! یا (پیرزن عشوه گر دهر) تو کتاب نشر الگو گفته برای تشخیص 2 مورد رو گفته: 1 -ترکیب اضافی باشه (که در پیرزن عشوه گر میخوره موصوف صفت باشه نه اضافه) 2- کلمه دوم به کلمه اول شباهت داشته باشد( ولی من شباهت امت به دیوار رو متوجه نمیشم) یا ( خرمن ادب) ؟
با تشکر فراوان
گام اول:
دو تفات ميان مضاف اليه و صفت هاي پسين :
1- ي نکره مي تواند ميان صفت پسين و موصوف قرار گيرد، ولي ميان مضاف و مضاف اليه نه .
گروه ِ عظيم = گروهي عظيم بيان ِ عظمت # بياني عظمت
2- مضاف اليه اسم است پس مي تواند برخي از وابسته هاي پيشين ( آن ، اين ، هر ) و وابسته هاي پسين اسم ( ها ، ان ) را با مضاف اليه همراه کرد ، اما در مورد صفت ها نه .
بيان عظمت = بيان آن عظمت يا بيان عظمت ها گروه ِ عظيم # گروه آن عظيم يا گروه عظيم ها
پس در مورد پيرزن عشوه گر دهر : دو تركيب ديده مي شود: 1- پيرزن عشوه گر ( تركيب وصفي) 2- پيرزن دهر ( تركيب اضافي )
گام دوم :
تفاوت اضافه ي تشبيهي با اضافه ي استعاري :
اضافه تشبیهی : در اضافه تشبیهی میان مضاف و مضاف الیه رابطه شباهت و هماهنگی است یعنی در آن یا مضاف را به مضاف الیه تشبیه می کنند و یا مضاف الیه را به مضاف تشبیه می کنند .
اگه تشبیهی در ذهن نویسنده انجام بشه و بعد اون از ارکان تشبیه فقط مشبه رو به همراه وسایل مشبه به بیاره،استعاره مکنیه ست.
به عبارت دیگه ،مشبهیه که به همراه یکی از ویژگی های مشبه به میاد.این ویژگی می تونه یکی از وجهه شبه های بین مشبه و مشبه به باشه.این ویژگی می تونه به مشبه اضافه بشه یا به اون اسناد داده بشه.که اگه بهش اضافه بشه بهش میگن اضافه ی استعاری.
حال پيرزن دهر ( تركيب اضافي ) اضافه ي تشبيهي هستش چرا؟؟ چون دهر(روزگار) از لحاظ گذر عمر و ناپايداري آدم ها تشبيه شده به پيرزن.
حالا ممكنه برخي ها ديوار امت رو اضافه ي استعاري فرض كنن ولي اينجا تو اين شعر يك نكته پنهانه :
چه غم دیوار امت را كه دارد چون تو پشتیبان چه باك از موج بحر آن را كه باشد نوح كشتیبان
نكته : ديوار : نماد جدايي انسانها و مانع تفاهم جوامع بشري است و بيگانگي ها را افزايش مي دهد
حالا با بودن پشتيباني اين ديوار و امت سفت و سخت مي شن......يعني امت (مردم) به ديواري تشبيه شده كه با وجود پشتيباني خراب نمي شه.
خرمن ادب هم اضافه ي تشبيهي چون ما تو زندگي ادب را كسب مي كنيم و خرمنش مي كنيم پس هر دو حاصل شدني هستن.
دكتر امين يزدي زاده، مدرس كنكوري درس زبان و ادبيات فارسي رشته هاي رياضي و تجربياستان آذربايجان غربي شهر اروميه
09143469320
مولف کتاب دهخدای کنکور انتشارات شب قره تهران
معناي واژه هاي داخل متن کتب درسي (دوّم، سوّم، زبان فارسي 3، پيش دانشگاهي)توجّه به لغات ايهام دار و مشخص كردن چندين معني آن هاجمع بندي جفت هاي املاييواژه هاي كنكور سراسريتاريخ ادبيّات و اعلام فصل به فصل
دكتر امين يزدي زاده، مدرس كنكوري درس زبان و ادبيات فارسي رشته هاي رياضي و تجربياستان آذربايجان غربي شهر اروميه
09143469320
مولف کتاب دهخدای کنکور انتشارات شب قره تهران
معناي واژه هاي داخل متن کتب درسي (دوّم، سوّم، زبان فارسي 3، پيش دانشگاهي)توجّه به لغات ايهام دار و مشخص كردن چندين معني آن هاجمع بندي جفت هاي املاييواژه هاي كنكور سراسريتاريخ ادبيّات و اعلام فصل به فصل
سلام دوست عزیز...
به نظر من فقط با خوندن این مثال ها و توضیحات (از هر کتابی که باشه) نمیتونی تسلط پیدا کنی روی آرایه ها...
از درسایی که میخونی..
مثلا درس یک ادب پیش رو نمیخونی..
بیت بیتش رو آرایه هاش رو پیدا کن..بعد از معلم مدرستون بپرس جاهایی رو که خیلی شک داری...
مثلا روی گاج سبز میری آرایه ها رو در میاری..
میبینی یه آرایه مد نظر تو هست که اونجا ننوشته(چون احتمال ناقص بودن هر کتابی وجود داره)
از معلمتون یا استاد یزدی زاده میپرسی که آیا این جا چرا آرایه رو نگفته اشتباه از تو بوده یا مولف به خاطر حجم کتاب یا هر چیز دیگری اون رو ننوشته...
اینجوری ادامه که دادی بعد از چند درس دیگه آرایه ها رو کاملن مسلط میشی...!!!
حاالا من خودم میخوام این روش رو انجام بدم...
(از استاد یزدی زاده میخوام اگه این روش مشکلی داره لطفن بهم گوشزد کنن...)
من مسئول چیزی هستم که میگم،
نه چیزی که تــــــو ازش برداشت میکنی ....!!!
...
گفتنی ها بس بود...نوبت خاموشیست...(ح)
...
سکوت میکنم ... سه نقطه و علامت تفکر...(ح)
درود بر شما كه كار منو راحت كردين و توضيح دادين
ولي بدونين اين تازه اول كاره.... بعد اين كه آرايه هاي كتاب درسي رو درآوردين و خوندين بايد برين سراغ اشعار خارج از كتاب و آموخته هاتون رو روي اين جور اشعار پياده كنين كه اين هم دو تا روش داره :
1- با روش علمي و مفهومي كه از جزوه ها و كتاب ها ياد گرفتين
2- با روش حذف گزينه كه اين هم نكاتي داره
خلاصه خواهش مي كنم شروع كنين به تست زدن
موفق باشين
دكتر امين يزدي زاده، مدرس كنكوري درس زبان و ادبيات فارسي رشته هاي رياضي و تجربياستان آذربايجان غربي شهر اروميه
09143469320
مولف کتاب دهخدای کنکور انتشارات شب قره تهران
معناي واژه هاي داخل متن کتب درسي (دوّم، سوّم، زبان فارسي 3، پيش دانشگاهي)توجّه به لغات ايهام دار و مشخص كردن چندين معني آن هاجمع بندي جفت هاي املاييواژه هاي كنكور سراسريتاريخ ادبيّات و اعلام فصل به فصل
ارایه و قرابت معنایی دو بخش مهم وراحت ادبیاتن که تسلط به اونا جز با تست امکان پذیر نیس دوستم....
این چه حرفیست که در عالم بالاست بهشت؟؟؟؟؟ هرکجا وقت خوش افتاد همانجاست بهشت....... دوزخ از تیرگی بخت درون تو بود ............ گر درون تیره نباشد همه دنیاست بهشت...........
مشاوره ی رایگان کنکور به مناسبت عید سعید قربان09306469796 محمودی
برنامه ریزی و رفع اشکال برنامه از تاریخ 9 مهرماه تا 14 مهرماه 93 بصورت رایگان...
پیشاپیش عید همه ی دوستان مبارک
moshaver2026@yahoo.com
سلام استاد
تشخیص بعضیاش سخته مثلا نقد جوانی شاهد زیبارو
یا مثلا چرا گردن استکبار -انگشتهای تشریح اضافه استعاری نیست؟
اصلا من از کجا باید بدونم نرگس تو یه بیت استعاره اس؟! یا شکر و دامن و ... استعاره اس؟!
بهتر نیست تو کنکور اول رو آرایه های ساده کار کنیم مثه حسن تعلیل و اگه به جواب نرسیدیم رو این آرایه ها کار کنیم؟
ببخشید سوالام یکم زیاد شد!
ممنون.
درود بر شما:
اولا شاهد زيبارو اصلا تركيب اضافي نيست.يك تركيب وصفي هستش.شايد منظورتون شاهد آرزو بوده كه بله اضافه تشبيهي هستش.
نقدجواني، نقد عمر، نقد جان، اضافه ي تشبيهي هستن چون نقد يعني پول رايج و عاشقان عمر و جان و جواني شان را به پول نقد تشبيه مي كنند كه مي خواهند آن را براي معشوق خرج كنند.
نکته 2 : گاهي به اضافه اي (ترکيب اضافي) برخورد مي کنيم که به ظاهر، اضافه ي استعاري است، اما با کمي دقت متوجه مي شويم که اضافه ي استعاري (آرايه ي استعاره) نيست؛ مانند:
«پاي ارادت، سرِ تسليم، زانوي تَعبّد، پاي بُطلان، گردنِ استکبار، دستِ دوستي، دستِ اتّحاد» در اينگونه موارد، بر خلاف اضافه ي استعاري، مضاف، واقعيت دارد و نحوه ي عملش طوري است که مضاف اليه را به همراه دارد؛ مثلا، با چشم ادب به پدر نگاه کن؛ يعني با چشم همراه با ادب به پدر نگاه کن، پس چشم در اين جمله، واقعا وجود دارد؛ بنابراين «چشم ادب» اضافه ي استعاري نيست.
نکته 3 : اگر کلماتِ «به قصد» يا «همراه» را بين دو کلمه ي اين نوع اضافه ها قرار بدهيم و با هم معني بدهند، ديگر اضافه ي استعاري نيستند؛ مانند:
دست ادب دست به قصدِ ادب، يا دستِ همراهِ ادب؛ بنابراين «دست ادب» اضافه ي استعاري نيست.
دست روزگار دست به قصد روزگار، يا دستِ همراهِ روزگار، معني نمي دهد، پس «دست روزگار» اضافه ي استعاري است.
پرسش: آيا در جمله ي «به چشم حقارت در او نگاه مکن» آرايه ي استعاره وجود دارد؟
پاسخ: خير؛ زيرا چشم حقارت، با همان روش بالا معني مي دهد، يعني مي توان گفت: چشم به قصد حقارت يا چشم همراه حقارت (حقارت يعني کوچک شمردن)
دكتر امين يزدي زاده، مدرس كنكوري درس زبان و ادبيات فارسي رشته هاي رياضي و تجربياستان آذربايجان غربي شهر اروميه
09143469320
مولف کتاب دهخدای کنکور انتشارات شب قره تهران
معناي واژه هاي داخل متن کتب درسي (دوّم، سوّم، زبان فارسي 3، پيش دانشگاهي)توجّه به لغات ايهام دار و مشخص كردن چندين معني آن هاجمع بندي جفت هاي املاييواژه هاي كنكور سراسريتاريخ ادبيّات و اعلام فصل به فصل
دكتر امين يزدي زاده، مدرس كنكوري درس زبان و ادبيات فارسي رشته هاي رياضي و تجربياستان آذربايجان غربي شهر اروميه
09143469320
مولف کتاب دهخدای کنکور انتشارات شب قره تهران
معناي واژه هاي داخل متن کتب درسي (دوّم، سوّم، زبان فارسي 3، پيش دانشگاهي)توجّه به لغات ايهام دار و مشخص كردن چندين معني آن هاجمع بندي جفت هاي املاييواژه هاي كنكور سراسريتاريخ ادبيّات و اعلام فصل به فصل
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)