1 فایل پیوست
دین و زندگی پیش دانشگاهی ... درس پنجم
به نام خدا
__________________________________________________ _________________________
درس پنجم سال چهارم
__________________________________________________ _________________________
آیات و مفاهیم :
1- انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا
معنی : ما راه را به اون نشان دادیم.یا سپاسگذار است و یا ناسپاس.
مفهوم : هدایت خاص - قدرت اختیار انسان
2- قد جاءکم بصائر من ربکم فمن ابصر فلنفسه و من عمی فعلیها و ما انا علیکم بحفیظ
معنی :: به راستی رهنمودهایی از پروردگارتان نزد شما آمده است , پس هر که بینا گشت به سود خودشو هر کس کوری پیشه کرد به زیان خودش است و من بر شما نگهبان نیستم.
مفهوم : 1- خداوند بر انسان رهنمود های فرستاده 2- وجود اختیارو اراده در انسان
3- الله الذی سخر لکم البحر لتجری الفلک فیه بامره و اتبتغوا من فضله و لعلکم تشکرون
معنی : خدا همان کسی است که دریا را برای شما رام کرد تا کشتی ها در آن به فرمانش روان شوند و تا از فضل او بجویید شاید سپاسگذار شوید.
مفهوم: 1- وجود تقدیرات و ویژگی های ثابت در زندگی انسان
4 - ان الله یمسک السماوات و الارض ان تزولا و لئن زالتا ان امسکهما من احد من بعده انه کان حلیما
معنی : همانا خداوند نگهمیدارد اسمان ها و زمین را از منحرف شدن ئ اگر منحرف شوند هیچ کسی بعد از او آن دو را نگه نمیدارد. اوست بردبار آمرزنده.
مفهوم : اعتقاد به قدرت و حکمت خداوند
5 - هو الذی یحیی و یمیت فاذا قضی امرا فانما یقول له کن فیکون.
معنی :اوست که زنده کند و بمیراند و چون به کاری حکم کند پس به آن میگوید باش , پس می باشد.
مفهوم : 1- اعتقاد به قانونمندی جهان 2- وجود نظام قضا و قدر
6 - لاالشمس ینبغی لها ان تدرک القمر و لا الیل سابق النهار و کل فی فلک یسبحون
معنی : نه خورشید را سزد که به ماه رسد و نه شب بر روز پیشی جوید و همه در مداری در گردشند.
مفهوم: 1- اعتقاد به قانونمندی جهان 2- تقدیر الهی
7 - انا کل شیء خلقناه بقدر
معنی : همانا ما همه چیز را به اندازه آفریدیم.
مفهوم : اعتقاد به قانونمندی جهان و وجود نظام قضا وقدر
__________________________________________________ ___________________________
Notification:yahoo (4):
توی آیات هر جا معنی متوجه شدید که داره درباره چیزی حرف میزنه که : خداوند داره کاری رو انجام میده و انجام داده (یعنی خداوند عملی انجام داده) اینجا منظور آیه قضای الهی هست.
و هر جا دیدید داره میگه که کلا اینجوری هست یعنی یه همچین چیزی وجود داره (هیچ فعلی در حال انجام شدن نیست بلکه یه چیزی که وجود داشته فقط داره بیان میشه) اینجا منظور آیه تقدیر الهی هست.
__________________________________________________ _______________________________
نکات مهم
** تفاوات اساسی میان انسان و حیوان , آب , آتش , گیاه و ... قدرت اختیار انسان است.
** اختیار به معنای توانایی بر ترک یا انجام یک کار است و یک حقیقت وجدانی است که هرکس آن را در خور می یابد. هرکس در سخن یا بحث اختیار را انکار میکند , در عمل از قدرت اختیار خود بهره می برد.
** نشانه های وجود اختیار : احساس رضایت پس از انجام یک کار مثبت , تشویق پس از انجام کار درست و ...
** نکته ی مورد اهمیت درباره ی اختیار , وجود آن نیست بلکه نحوه ی برخورداری از آن است.
** طبق عقیده جبری گری , کسانی که از نعمت های الهی محروم شده اند به خود حق اعتراض نداده و می پندارند مخالفت آنان , اعتراض به خواست الهی و تقدیر است.
** اختیار به معنی آزادی مطلق , یعنی محور قراردادن خواسته های خود بدون توجه به عواقب ونتایج آن و نادیده گرفتن قاونو مندی های حاکم بر جهان خلقت که سبب آسیب رسانی به طبیعت و محیط زندگی است.
** علل عرضی : چند عامل بصورت مجموعه و کنار هم در پیدایش هر پدیده دخالت کنند و با مشارکت یکدیگر پدیده را بوجود آورند. در اینصورت هر عامل دارای نقش مستقیم و مستقل از سایر عوامل است ... علل عرضی : مثل پیدایش گل
**علل طولی : تاثیر چند عامل به گونه ای که عامل اول در عامل دوم , عامل دوم در عامل سوم و ... اثر بگذارند تا اثر عامل اول را به معلول انتقال دهند. ... علل سولی مثل عمل نوشتن
** اراده ی انسان در طول اراده ی خداست و منافاتی با آن ندارد.
** بین نظام مقدر جهان و اراده و اختیار انسان , رابطه طولی حاکم است. به این معنی که اراده ی انسان موخر از اراده خی خداوند است.
** قضا برخاسته از اراده ی الهی است و تقدیر برخاسته از علم و حکمت و قضا بر قدر تکیه دارد.
چند نکته ی خیلی کلیدی و مهم و کاربردی که احتمال سوال اومدنشون خیلی خیلی زیاده :
** تعیین نقشه ی جهان , حدود , اندازه , ویژگی , موقعیت مکانی و زمانی موجودات و جاذبه ی موجود میان اشیاء مربوط به تقدیر الهی است.
** اجرای نقشه ی جهان هستی , ایجاد شدن موجودات با حکم و فرمان الهی ناشی از قضای الهی می باشد.
** نظام تعیین شده میان موجودات مقدر به تقدیر الهی و حوادث جهان مقضی به قضای الهی است.
** اختیار , یکی از تقدیرات الهی است.
__________________________________________________ __________________________
احادیث و روایات
**امام علی «ع» : وقتی از سایه ی دیوار کج برخاست و به دیوار استوار پناه برد, در جواب یکی از یاران خود که به ایشان گفت آیا از قضای الهی می گریزی؟ , فرمود : از قضای الهی به قدر الهی پناه می برم.
__________________________________________________ ___________________________
بررسی درس
درس یه مقدار مشکلیه , دقت زیادی میخواد ... خیلی باید حواستونو جمع کنید بخصوص توی آیات مربوط به قضا و قدر.
اگه خوب بخونید و مسلط بشید + مرور کنید میشه با کمی دقت تستاش رو زد.
__________________________________________________ _________________________
سوال کنکور 93 از این درس :
سوال 74 : اگر از ما بپرسند :«صحنه ی بروز و ظهور اختیار انسان , کجا است؟» می گوییم : آن جا است که ...
1-باطل با تمام آلودگی های فطرت آزارش خود نمایی کند.
2-قضا و قدر های متفاوت او را احاطه کرده باشند.
3-جایگاه خود را در نظام قانونمند آفرینش درک کرده باش.
4- حق با همه ی زیبایی های فطرت پسندش به او عرضه شود.
سازمان سنجش میگه که گزینه 2 درسته ولی اکثر دبیرا میگن که گزینه 3 هم غلط نیست و میتونه درست باشه ... اتفاقا من خودم 3 رو زدم ....
نمیدونم والا چون سازمان سنجش گفته 2 ما هم اینجا میگیم 2 ولی به نظر من 3 درست تره
جواب : گزینه «2»
دانلود فایل PDF
فایل پیوست 24362
برای همتون آرزوی موفقیت دارم.:yahoo (3):